Tyttäreni kaverin äiti suuttui minulle... Hohhoijaa.
Meidän 12v. tytöllä on kaksi kilpaponia. Tytön luokkakaveri käy myös ratsastamassa samalla tallilla ja monesti saattaa olla tyttäreni mukana tallilla, vaikka ei omaa ratsastustuntia sinä päivänä olisikaan. Saa kyllä harjailla ja touhuta poniemme kanssa tytön seurana, siinä ei ole mitään ongelmaa. Pari kertaa on saanut myös vähän ratsastaa. Nyt tämä tyttö on sitten alkanut pyytämään päästä ponin selkään monta kertaa viikossa ja oli sanonut omalle tyttärelleni, että lopettaa ratsastustunneilla käymisen, koska äiti ei niitä enää maksa, kun saa ratsastaa ilmaiseksi meidän poneilla.
Juttelin tytön kanssa tänään tallilla ja kerroin, että ponit ovat tarkoitettu meidän perheen omaan harrastamiseen, ei kaikkien kavereiden ratsastettavaksi. Missään nimessä emme ole antaneet tytölle vaikutelmaa, että hän tosiaan saa alkaa säännöllisesti poneilla ratsastamaan. Tuntui ymmärtävän asian, mutta oli suruissaan, kun ei nyt tiennyt, että vieläkö pääsee ratsastustunneilleen.
Muutama tunti sitten tuli puhelun tytön äidiltä... On kuulemma ilkeää kieltää tyttöä ratsastamasta, kun kerta kaverikin (=tyttäreni) sitä tekee. Tulee tytölle paha mieli. Kysyin, että ihan tosissaanko hän kuvittelee, että meidän ponit on koko kylän lasten harrastusvälineitä. Tähän harrastukseen menee meillä yli 1000 euroa kuukausittain ja hänen tyttärensä sitten pitäisi myös päästä nauttimaan tästä panostuksesta? Tämä äiti sitten haukkkui koko perheemme ylimielisiksi leveilijöiksi. Vaikka kuinka ystävällinen ja asiallinen yritin olla, en saanut vastaukseksi muuta kuin haukkuja. Kun eihän ne ponit siitä kulu, jos heidän tyttönsä vähän ratsastaa... Sanoi myös, että "tietää nyt ainakin, että minkä perheen lasten seurassa ei hänen jälkikasvunsa saa aikaa viettää".
Miten voi aikuinen ihminen olla noin typerä? Surettaa molempien tyttöjen puolesta, jos äiti tämän takia haluaa pilata heidän ystävyytensä. Vaikka kuinka tästä tytöstä pidänkin, ei minun ja mieheni tehtävä ole hänen lapsensa harrastusta maksaa.
Kommentit (543)
Voi jumal...a minkälaisia loisia tämä palsta on täynnä. Ilmatteeksi vaan röyhkeyden avulla.
Onneksi olen hyväosainen ja pysyn tosi kaukana tälläisistä loisperheistä. YÄK!
Moni ei näytä tajuavan, mikä ero on, että antaa joskus ratsastaa, kuin että antaa ratsastaa ilmaiseksi montakertaa viikossa. Tuo on röyhkeää, hyväksikäyttöä. Mäkään en hommaa autoa, meen jatkossa naapurin autolla töihin. Huom joka päivä. Ei vain joskus vaan joka päivä. Huomenna ja tälläviikolla naapuri saa sitten kuskata mun lapset päiväkotiin ja sitte mut töihin, niin joo mulla on huomenna hammaslääkäri, pitää kysyä jos samainen naapuri heittää mut kesken päivän . Tai voin toki vaan lainata autoa, ku samalla vois pyörähtää kaupassa. ...niin ja loppuviikosta olis lapsella neuvola joten taas tarvis naapurin autoa
Mä en tarvi omaa miestä, tarvittaessa muutaman kerran viikossa lainaankin sitten naapurin miestä. Sitä ei edes kysytä käykö heille tämä järjestely. Ilmoitan vaan. Että naapurin mies kuuluu minulle jatkossa joka tiistai ja torstai klo. ..Samalla otan naapurin videotykin ja kameran. ..ne kuuluu myös mulle. ..
Mielenkiintoinen aihe. Itse entisenä heppatyttönä täällä pohdin. Me hoidettiin ja ratsastettiin palkaksi ja lisäksi oli kerta viikkoon ohjattu tunti.
Itse varmasti antaisin kaverin ratsastaa, vaikka kerran viikossa tyttäreni kanssa, mutta tuntuisi oudolta jos perhe lopettaisi varsinaiset ratsastustunnit. Eihän se ole sama huvikseen ratsastella kuin oppia tunneilla uutta.
Vaikea sanoa. Jos itsekin ratsastaisin tyttöni kanssa olisi tilanne eri.
Sellaista lainamiestä olisin vailla 45 minuuttia pari kertaa viikossa sopisi ja taulutkin ehtisi mies ripustamaan seinälle kun vain pikaiset tekisimne.
Joku tuolla ylpeänä ilmoitti lainaavansa kavereilleen jopa autoaan, jos on tarvetta.
Meilläkin käytännössä yksi ylimääräinen auto tällä hetkellä ja kyllä sitä luotettavalle ystävälle voidaankin lainata. JOS ilmenee tarvetta kertaluontoisesti, ei jatkuvaan käyttöön. Jatkuvaa käyttöäkin voidaan harkita KORVAUSTA vastaan.
Ei missään olosuhteissa ole minkään asian / esineen / hevosen suhteen oikein olettaa saavansa jatkuvaan käyttöön. Varsinkaan ilmaiseksi ja varsinkaan sopimatta asiasta kunnolla etukäteen.
Ongelma tässä lienee se, ap:tä ärsyttää, että häntä aletaan käyttää järjestelmällisesti hyväksi. Toinen tulisi.tavallaallan ruuppuvaiseksi.teidän ponistanne. Hänen ratsastusharrastustaan olisi ainoastaan, kun teidän mukananne pääsee. Siitä alkaisi muodostua vähän niin kuin velvollisuus.
Sitä.tässä ketjussa ei kai ole.ymmärretty, että äiti joutuu aina luljettamaan tallille. Ja oman tytön ratsastaessa voi samalla ratsastaa velikin tai jos se ei ole mukana, äiti itse. Jos kaverityttö ratsastaa, ei voi veli ratsastaa, vaan tallikäynti venyy tai ei voi äiti ratsastaa, jolloin äiti ei saa.ratsastushupia siinä odotellessaan.
AV-mammalogiikalla meidän naapurinkaan ei kannattaisi pitää omaa autoa ollenkaan, koska voisi lainata meiltä; meillä on 2 autoa ja yleensä jompi kumpi seisoo pihassa toimettomana. Ihan turhaan on ostanut kalliin ja maksaa vielä vakuutukset ja kaikki. Täh.
Ihan ihmeellistä. Satunnainen lainaaminen ok, mutta jatkuvasti lainaaminen on jo lainaajalle rasite ja velvollisuus. Joku ei nyt ymmärrä, että tuon kaverin harrastus on ihan kaveriperheen varassa. Velvoite. Pakollinen rasite. Eikö muka ketää harmita. Jos joku siipeilee jokapäivä. Varmaan pitää kaverille olla tallieväätkin jokapäivä tarjota yms. Mä voin mennä jatkossa JOKAPÄIVÄ naapuriin syömään perheen kanssa, tuskin heillä on meidän kaikkien ruokailua vastaan mitään. Voisinko mennä ovelle vaatimaan, että tänään on oltava ruoaksi ...ööö kanaa, huomenna sitten haluan lohta, ylihuomenna voisi kelvata makaroni.....itsekkin he kuitenkin syövät jokapäivä. Säästyypä meiltä ruokarahat muuhun. ..voisin jopa ehkä esittää mikä aika sopisi parhaiten jokapäivä meille. ..
Tosi outoa käytöstä!!!
Luulis jo aikuisten ihmisten tietävän että ilmaisia lounaita ei ole olemassa.
Jos on ihan pakko päästä ratsastamaan teidän poneilla, niin tarjoais nyt edes rahaa siitä, että voi osallistua kustannuksiin. Onhan toi tollasenaan täyttä hyväksikäyttöä, että ei tarttis itse maksaa, mutta huvitukset kyllä kelpaa.
Kyllähän te ponien omistajina saatte tehdä poneillanne ihan just mitä haluatte. Aivan älytöntä!!!
Mitenköhän ap:llä asiat hoituivat eteenpäin? Ketju aloitettu jo vuonna 2013.
Mun mielestä ilman muuta joku ratsastuskerta, mutta se että lopetetaan omat maksulliset tunnit,koska ratsastetaan toisen omistamalla ja kustantamalla hevosella, on hyväksikäyttöä enkä itse moisella tavalla toimisi.
Minä ja tyttäreni ratsastamme molemmat. Käymme viikoittain ratsastustunneilla. Ei tulisi mieleenkään olettaa, että hevosenomistaja antaisi meidän ratsastaa ilmaiseksi. En myöskään maksa tuttujen lasten ratsastustunteja, vaikka he meidän kanssa tulisivatkin samaa matkaa ratsastustunnille.
Joskus liikutan jonkun tutun hevosta pyynnöstä ilmaiseksi, esim., jos omistaja ei itse pääse. Jokainen maksakoon harrastuksensa itse. Eri asia on, jos joku tarvitsee itselleen sijaisen.
Satunnaisesti lapseni on ratsastanut kaverinsa ponilla, mutta vain niin, että omistaja on kysynyt, että haluaako hänkin.
Lapsellani on kavereita, jotka ratsastavat ja joillakin on oma hevonen. Se ei vaikuta ystävyyssuhteisiin mitenkään... he ovat kavereita ja kullakin on oma tapansa harrastaa.
Ymmärrän aloittajan pointin aivan täysin. En ikinä kehtaisi kavereiltani pyytää tuollaista. Satunnainen ratsastelu on varmaankin okei mutta jos täytyy alkaa viikoittain käymään ratsastamassa niin eihän se reilua ole. Varsinkin kun kilpaponeja vielä ovat. Kaverini harrasti muutama vuosi sitten ratsastusta oikein tosissaan ja ennen kisoja ja "treenikautena" oli hyvin tarkkaa kuinka kauan ratsastettiin ja miten ratsastettiin ja kuinka paljon aikaa jäi palautumiseen ja mitä ruokaa syötettiin yms.
Ja jos aloittajan hevoset kilpailevat tosissaan ja lapset siinä touhussa mukana niin onhan se aina pois hevosen treeniajasta jos joku tulee vaikka puoleksi tunniksi vähän harjoittelemaan. Ja vaikka hevoset eivät kisailisikaan niin silti jos muutkin lapset alkavat kysellä ilmaisia tunteja niin äkkiä siitä kertyykin jo monta tuntia ja kyllä hevonenkin väsyy niinkuin kaikki eläimet.
Minusta on tosi törkeää käytöstä lapsen kaverin äidiltä.
Ja joku kirjoitti tänne että oli lähettänyt omat lapsensa jonkun uima-altaalle uimaan ja oli ihmetellyt kun uima-altaan omistajat eivät pitäneet ajatuksesta niin suosittelen ensin tutustumaan siihen esim. Että kuinka paljon vaivaa ja aikaa menee altaan pitämiseen puhtaana ja kuinka paljon rahaa siihen menee niin sen jälkeen voi sitten tulla ulisemaan. Voin sanoa että jos halutaan että uima allas pysyy puhtaana niin kaikista mieluisin asia ei silloin ole löytää naapurin lapsia sieltä uimasta ja kuulla perusteluina "No kun ette te sitä käyttänyt". Itseäkin ärsyttäisi ja sanoisin että ei oo sitten tulemista ollenkaan jos ei osaa lupaa kysyä.
Kyllä näitä riittää, itsellä vähän samantapainen juttu kävi viime kesänä. Asumme omakotitaloalueella, pihalla on joskus vuosikymmeniä sitten lapsille tehty uima-allas, jota emme enää uima-altaana käytä. Sinne on rakennettu alas menevät portaat ja palju.
No uusi naapuri tuli yhtenä päivänä kauniina vaatimaan, että tämä allas/palju on aidattava, jotta hänen 3 ja 5 (tai mitä ikää penskat lienekään olivat), eivät satuta siellä itseään. Olin aivan äimänä. Kun tokenin, kysyin, että mitähän hänen lapsensa meidän pihalla, etenkään vahtimatta, oikein tekevät. Lisäksi sanoin ystävälliseen, mutta todella tiukkaan sävyyn, että mitään rakennelmia ei meidän pihalle tehdä hänen pens..lastensa vuoksi. Oletan, että pitää lapsensa omalla puolella tai ainakin vahtii, muutenkin kuin loukkaantumisvaaran vuoksi, mitä meidän puolella tekevät.
Eli kyllä se niin vain on, että joidenkin mielestä heidän lapsillaan on kaikenmoisia oikeuksia, koskien ihan ventovieraiden, saati kaverien vanhempien, omaisuutta!
Vierailija kirjoitti:
No jos tyttö hoitaa poneja, voisi siitä antaa palkkana ratsastaa. Näin oli vielä omassa lapsuudessa (hoidettiin hevosia, siivottiin pilttuut jne. ja palkkana saatiin ratsastaa esim. puoli tuntia-tunti).
Näin juuri. Ilmainen hoitoapu kyllä kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Molemmat ponit ovat pääasiassa tytön poneja, mutta ratsastaa meidän poikakin näillä viikottain. Lisäksi olen itse sen verran pienikokoinen, että ratsastan poneja useamman kerran viikossa tytön seurana. Tavallaan siis ovat koko perheen lemmikkejä, mieskin näistä pitää kovasti. Jutun pointti nyt ei siis kuitenkaan nyt ollut se, miksi meillä on kaksi ponia, vaan miksi joku kuvittelee, että toisen kallista omaisuutta saa käyttää ilmaiseksi.
Poni ei ole lemmikki.
Kaverin äiti on ilmeisesti kuvitellut,että voi hyväksikäyttää teidän perhettä,ja suuttui kun ei onnistunutkaan ilmainen ratsastusharrastus,.onhan noita kun yrittävät aina hyötyä muista.
Ei silti ole kyllä täysipäisen aikuisen käytöstä tuollainen riehuminen :(
Vierailija kirjoitti:
Tietämätön kysyy, onko ratsastaminen ponille aina rasitus ja jokin riski? Ponihan on eläin eikä esine, siksi kysyn.
On se rasitus, vähän kuin ihmisellekin. Kuvittele että olisit ensin tunnin lenkillä yksin ja sitten kaverisi pyytää sinua mukaan toiselle lenkille. Silloin tällöin sen jaksaa, mutta ei varmasti säännöllisesti :) Ja koska ponilla ei voi ratsastaa loputtomia määriä päivässä, on se kirjaimellisesti ponin omistajalta pois jos joku muu ponilla ratsastaa. Hassuahan se on maksaa hevosen asumisesta ja ruuasta yli 500€/kk ja sitten joku muu käy ratsastamassa, ilmaiseksi.
Omalla hevosellani käy hoitaja joka myös ratsastaa kahdesti viikossa, itse en noina päivinä ratsasta vaan saan pitää vapaapäivää tallista.
Samanlailla vois aatella että jos mulla ei ole aina käyttöä mun miehelle, niin voishan tuo naapurin rouva sitä lainata ;) Kun tuo sit pestynä takaisin.