Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten aikuiset ihmiset (eli täysi-ikäiset) eivät ymmärrä edes verotuksesta mitään?

Vierailija
12.03.2019 |

Jatkuvasti facekeskusteluissa tulee ilmi että ihmiset käy jopa töissä, ja maksavat yleensäkin veroja, mutta eivät tiedä paljonko ja miksi.
Ei tiedetä sitä että etuutta varten pitää hakea aina muutosverokortti. Ei muka osata käyttää omaveroa. Ei ymmärretä mihin veroja maksetaan, ei ymmärretä mihin verovaroja yhteiskunnassa käytetään... ei yhtään mitään. Sanotaan että kannattaa nostaa veroprosenttia niin sitten saa kivasti palautusta. Ei ymmärretä miten mätkyt voi välttää. Kaikki vaan tipahtaa taivaalta kuin lapselle.
Miksi ihminen joka maksaa veroja ei ota selvää asioista vaikka netti on käytössä?

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monelle ei ole tätä yksinkertaista asiaa kotona selvitetty silloin nuorena. Joten ei se koske heitä nytkään.

Ihan ekoista kesätöistä, vaikkei veroa menekään, niin kannattaa ottaa muksujen kanssa asiat puheeksi. Myös se säästäminen viimeistään silloin. 10% säästöön kaikesta tulosta.

Helppoa kun sen osaa. Todella hämmästyttävää, kun on niin paljon ihmisiä, jotka ei tajua. Sitten ovat vielä äänekästä sorttia, niin vänkäävät päälle ymmärtämättömyyttään. Ihan sama lainojen kanssa.

Vierailija
2/47 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monelle ei ole tätä yksinkertaista asiaa kotona selvitetty silloin nuorena. Joten ei se koske heitä nytkään.

Ihan ekoista kesätöistä, vaikkei veroa menekään, niin kannattaa ottaa muksujen kanssa asiat puheeksi. Myös se säästäminen viimeistään silloin. 10% säästöön kaikesta tulosta.

Helppoa kun sen osaa. Todella hämmästyttävää, kun on niin paljon ihmisiä, jotka ei tajua. Sitten ovat vielä äänekästä sorttia, niin vänkäävät päälle ymmärtämättömyyttään. Ihan sama lainojen kanssa.

Kyllä mun kouluaikana sitä opetettiin koulussakin. Ja nykyään kun on netti niin se tieto on muutaman klikkauksen päässä, ja silti ei viitsitä selvittää, vaan jopa julkisesti myönnetään että mitään ei ymmärretä.

Onko nykyään tyhmyys jotenkin hyväksyttävää?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos vaan on TYHMÄ? Eikä opi mitään. Niitäkin vaan on.

Vierailija
4/47 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ON sekin outoa, että koulussa opetetaan jotain Afrikan maantietoa, mutta kotimaan verotusta ei.

Vierailija
5/47 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meille ainakaan puhuttu veroista koulussa yhtään mitään, muuta kuin että niillä kustannetaan julkisia palveluita. Verokorttien täyttämisestä tai muutosverokorteista ei peruskoulussa tai lukiossa sanaakaan. Internetissä on ohjeita kyllä, mutta ainakin jos ei ole tutustunut etukäteen termeihin, niin ovathan monet ohjeistuksista aika epäselviä.

Olen ollut jo useamman vuoden töissä, täytellyt verokortteja ja välttynyt mätkyiltä, mutta siltikin minulla on aina pieni epäilys, että onkohan tämä kortti nyt kuitenkin aivan väärin täytetty.

Mutta hei, minulla on ratkaisuehdotus: Olisiko mahdollista, että neuvoisit näitä nuoria aikuisia ymmärtämään ja oppimaan, sen sijaan että pöyristyisit ja nyrpistelisit nenääsi?

Vierailija
6/47 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilleni, 84-v, paljastui vasta isäni kuoltua, että lähestulkoon kaikissa tavaroissa ja palveluissa on arvonlisävero. Kauhean marmatuksen nosti, kun hän ei sellaista kamalan suurta ylimääräistä veroa kyllä suostu maksamaan :D

Isäni juu hoiteli raha-asiat.

Vierailija
7/47 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä koulussa opetetaan tuollaiset asiat. Ette ole vain olleet tunneilla hereillä.

Vierailija
8/47 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä koulussa opetetaan tuollaiset asiat. Ette ole vain olleet tunneilla hereillä.

Voin vannoa, että ei muuten opeteta. Kenties sinun aikanasi on vielä opetettu. Keskiarvo yli 9, että hereillä olen kyllä tunneilla ollut.

5

Vierailija
9/47 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole koulussa opetettu eikä kotona. Itseä ainakin hämmensi nuoren aikuisena, että onko ne vero ym. jutut sitten oikeasti tärkeitä. Meillä kun oli sinänsä sivistynyt ja kulturelli perhe, mutta perus- ja käytännön asioita ei jostain syystä opetettu.

Vierailija
10/47 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin vannoa, että ei muuten opeteta. Kenties sinun aikanasi on vielä opetettu. Keskiarvo yli 9, että hereillä olen kyllä tunneilla ollut.

5

Yläkoulun opettajana voin sanoa, että verotusasioita käydään matikassa prosenttilaskujen yhteydessä. Tämän lisäksi niitä käydään 9lk. yhteiskuntaopissa. Näiden lisäksi meillä on valinnaisena kaupalliset aineet 8lk, jossa käydään näitä.

Vierailija
11/47 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5

Yläkoulun opettajana voin sanoa, että verotusasioita käydään matikassa prosenttilaskujen yhteydessä. Tämän lisäksi niitä käydään 9lk. yhteiskuntaopissa. Näiden lisäksi meillä on valinnaisena kaupalliset aineet 8lk, jossa käydään näitä.

Ei niistä silloin ole tajunnut, että ne liittyy johonkin oikeaan elämään.

Vierailija
12/47 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5

Todella hienoa, jos nykyään käydään verotusasioita ihan peruskoulussakin läpi! Meidän aikanamme ei käyty.

Vierailija
13/47 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut seuraavanlaisen keskustelun kahden aikuisen välillä bussissa, tutkivat ilmeisesti palkkakuittia:

- Hirveästi menny ennakonpidätystä tästä palkasta!

- No mutta saathan sinä sen sitten veronpalautuksena takaisin.

- No niinpä!

En myöskään ymmärrä, miksi niin monet pitävät korkeaa veroprosenttia, kun "on sitten niin kiva saada ylimääräistä rahaa joulukuussa, se tulee tarpeeseen". Ei ymmärretä, että se on ihan sinun omaa rahaa ja ilmaista lainaa vuodeksi valtiolle.

Vierailija
14/47 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole ikinä opetellut. Mulla on veroekspertti tuota varten. Mies laskuttaa parisen sataa vuodessa ja taikoo mulle helpotuksina ja lyhennyksinä muutaman tonnin takaisin, joka vuosi nyt jo 16 vuoden ajan (palkkasin hommiin kun alkoi tulla omaisuutta). Ihan hyvä diili. 

Vierailija
15/47 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5

Ei niistä silloin ole tajunnut, että ne liittyy johonkin oikeaan elämään.

Ei varmaan monikaan ole tajunnutkaan, mutta eihän sitä silti voi sanoa, ettei ole opetettu!

Vierailija
16/47 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ON sekin outoa, että koulussa opetetaan jotain Afrikan maantietoa, mutta kotimaan verotusta ei.

Meillä piti muuten opetella ulkoa kaikki Afrikan valtiot, veroista tai vastaavista ei puhuttu sanallakaan. :D Laadukasta opetusta, Suomi.

Vierailija
17/47 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itsekään tajunnut monia asioita ennen kuin luin vero-oikeuden oikiksessa. Sitä ennen en ollut tehnyt töitä niin suurella palkalla, että veroa olisi mennyt. Koko suku on myös ollut duunareita ja kädestä suuhun eläjiä, joten sanomattakin selvää, että osingoista tai yhtiöistä, perinnöistä tai sijoittamisesta en ymmärtänyt verotuksellisesti tuon taivaallista. Eipä noita koulussakaan käyty, edes lukiossa. Nyt tiedän riittävästi neuvoakseni muita, mutta ilman tuota kurssia en kyllä olisi itse osannut ottaa selvää tästä kaikesta. Myös monet tilastot olivat mielenkiintoisia, esimerkiksi eri verojen ja maksujen osuudet valtion kassavirrasta ja menetykset tai lisäykset, jos jotain veroja nostetaan tai lasketaan. Yhteiskuntaoppi nykyisellään tuntuu olevan pelkästään eduskunnan ja demokratian toimintaa, ja silti suuri osa nuorista ei äänestä.

Vierailija
18/47 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut seuraavanlaisen keskustelun kahden aikuisen välillä bussissa, tutkivat ilmeisesti palkkakuittia:

- Hirveästi menny ennakonpidätystä tästä palkasta!

- No mutta saathan sinä sen sitten veronpalautuksena takaisin.

- No niinpä!

En myöskään ymmärrä, miksi niin monet pitävät korkeaa veroprosenttia, kun "on sitten niin kiva saada ylimääräistä rahaa joulukuussa, se tulee tarpeeseen". Ei ymmärretä, että se on ihan sinun omaa rahaa ja ilmaista lainaa vuodeksi valtiolle.

Ei se ihan ilmaista ome valtiolle, maksaa korkoa ja se on korkeampi kuin jos laittaisi saman summan tilille makaamaan.

Joillekin on ylivoimaista säästää, eli kaikki rahat palaa heti, joten käyttävät valtion kassaa säästötilinään.

Vierailija
19/47 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ei kannata tehdä ylitöitä kun niistä pitää maksaa veroa 60%, eli oikeastaan tienaa vähemmän mitä enemmän tekee" AARGH!

Vierailija
20/47 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5

Todella hienoa, jos nykyään käydään verotusasioita ihan peruskoulussakin läpi! Meidän aikanamme ei käyty.

Meidän aikana käytiin. Tämä siis 80-luvulla. Ja sille toiselle tiedoksi että on vain omaa tyhmyyttäsi ettet tajunnut että nämä veroasiat liittyvät ihan arkeen...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan