Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten aikuiset ihmiset (eli täysi-ikäiset) eivät ymmärrä edes verotuksesta mitään?

Vierailija
12.03.2019 |

Jatkuvasti facekeskusteluissa tulee ilmi että ihmiset käy jopa töissä, ja maksavat yleensäkin veroja, mutta eivät tiedä paljonko ja miksi.
Ei tiedetä sitä että etuutta varten pitää hakea aina muutosverokortti. Ei muka osata käyttää omaveroa. Ei ymmärretä mihin veroja maksetaan, ei ymmärretä mihin verovaroja yhteiskunnassa käytetään... ei yhtään mitään. Sanotaan että kannattaa nostaa veroprosenttia niin sitten saa kivasti palautusta. Ei ymmärretä miten mätkyt voi välttää. Kaikki vaan tipahtaa taivaalta kuin lapselle.
Miksi ihminen joka maksaa veroja ei ota selvää asioista vaikka netti on käytössä?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marginaaliveron käsite tuntuu olevan ihan hepreaa useimmille.

Vierailija
22/47 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä koulussa opetetaan tuollaiset asiat. Ette ole vain olleet tunneilla hereillä.

Voin vannoa, että ei muuten opeteta. Kenties sinun aikanasi on vielä opetettu. Keskiarvo yli 9, että hereillä olen kyllä tunneilla ollut.

5

Yläkoulun opettajana voin sanoa, että verotusasioita käydään matikassa prosenttilaskujen yhteydessä. Tämän lisäksi niitä käydään 9lk. yhteiskuntaopissa. Näiden lisäksi meillä on valinnaisena kaupalliset aineet 8lk, jossa käydään näitä.

Ei niistä silloin ole tajunnut, että ne liittyy johonkin oikeaan elämään.

Ei varmaan monikaan ole tajunnutkaan, mutta eihän sitä silti voi sanoa, ettei ole opetettu!

Ei ehkä haittaisi korostaa, että tätä te tosiaan tarvitsette sitten myöhemmin siinä ja siinä. Suurta osaa opetetuista asioista kuitenkaan ei varsinaisesti tarvitse missään tietyssä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa verotus ei vaan kiinnosta kaikkia?

Sitä paitsi, etuuksille ei ole PAKKO hankkia verokorttia. Voi niiden antaa mennä ihan sillä prosentilla kuin menevät, jos varautuu, että siitä voi seurata mätkyjä tai palautuksia.

Vierailija
24/47 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä työskentelen yritysverotuksen parissa, enkä silti tiennyt, että etuuksia varten pitää olla muutosverokortti eikä minulla ole hajuakaan, mitä julkisia menoja rahoitetaan valtion ja mitä kunnan verotuksesta. 

Vierailija
25/47 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa verotus ei vaan kiinnosta kaikkia?

Sitä paitsi, etuuksille ei ole PAKKO hankkia verokorttia. Voi niiden antaa mennä ihan sillä prosentilla kuin menevät, jos varautuu, että siitä voi seurata mätkyjä tai palautuksia.

Jatkan vielä, ettei taloustieto ollut minusta kouluaikana yhtään kiinnostavaa, joten vaikka olin hyvä oppilas, niin en oikeasti muista yhtään, mitä niillä tunneilla opetettiin.

Vasta myöhemmin työelämässä on ollut työn takia pakko oppia niitä asioita.

Vierailija
26/47 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

tylsää paskaa. ei kiinnosta. siksi ei tarvitse verojuttuja tietää.

Vierailija
27/47 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä työskentelen yritysverotuksen parissa, enkä silti tiennyt, että etuuksia varten pitää olla muutosverokortti eikä minulla ole hajuakaan, mitä julkisia menoja rahoitetaan valtion ja mitä kunnan verotuksesta. 

Minä taas olen ollut äitiyslomalla ja vuorotteluvapaalla ilman erityistä etuusverokorttia. Käsittääkseni niin voi tehdä. Mutta jos haluaa, että pidätysprosentti lasketaan tarkasti, silloin etuusverokortti.

Vierailija
28/47 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, oletko ottanut huomioon, että läheskään kaikki aikuiset eivät ole Facebookissa? Entä sen, että harvaa peruskoulun yläluokkalaista kiinnostaa verotus? Kun ei ole näköjään kiinnostanut äidinielen opetuskaan.

Vierailija
29/47 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin yläasteella 2000-luvun alussa, enkä muista että meille olisi opetettu verotuksesta/sijoittamisesta/taloudesta juuri mitään. Tai no ehkä juuri sen verran varmaan mainittiin, että veroja pitää maksaa, mutta mitään käytännöllistä opetusta ei ainakaan minulle jäänyt mieleen. Ja olin sen verran hyvä oppilas (keskiarvo yli ysin), että varmasti kuuntelin tunneilla ja luin läksyni, mutta silti nyt kolmikymppisenä työelämään päästyäni olen ihan öö aapisen laidalla näiden veroasioiden kanssa. Ja nyt jopa harmittaa, ettei näitä asioita opetettu silloin enempää, olisi niin paljon helpompaa nyt aikuisena ymmärtääkin jostain jotain.

Vierailija
30/47 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä noista hirveästi tarvitse tietää, kun järjestelmä laskee kaiken valmiiksi. Ainoastaan jos on oikeutettu vähennyksiin joita ei automaattisesti saa, joutuu tutustumaan ja puuttumaan asiaan. Nyt ei useimpien tarvitse edes toimittaa enää verokorttia työnantajalle.

Minäkään en ymmärrä noita yliprosentilla säästäjiä, ei voi olla niin vaikeaa säästää ihan normaalisti.

Vierailija
31/47 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä tietäisivät verotuksesta mitään kun eovät mistään muustakaan sen oman pienen suorittavan konttorityön ulkopuolelta. Ovat ah niin koulutettuja ja kaikkea, filosofian maisteireita mutta kuitenkin suorittavaa työtä ja suorittavan työn liksalla. Sitä vain teeskentelevät olevasa muuta kuin tyhmiä duunareita koska ovat konttorissa.

Vierailija
32/47 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä tunne ketään, joka ei verojen perusasioita ymmärrä. Oma 9 luokkalainen ymmärtää myös.

Sen ymmärrän, että jollekin on helpompi säästää korkealla veroprosentilla ja saada rahat jouluksi, kuin laittaa itse palkasta sivuun.

Just teini matmatti pikavipeistä, ettei ymmärrä kuka niitä ottaa. Niissä.memettää niin paljon rahaa. Toivottavasti tuo pitää vielä muutaman vuoden päästä, kun pitää päästä kavereiden kanssa johonkin bailaan tai reissuun.

Vierailija
33/47 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua yllättää aina miten moni ei ymmärrä vähennyksiä. Luullaan että ne vähennetään veroista. Yritän selittää että ei kun ne vähennetään verotettavasta tulosta josta sitten lasketaan vero. Tämä on ihan hepreaa monelle.

Vierailija
34/47 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole koulussa opetettu eikä kotona. Itseä ainakin hämmensi nuoren aikuisena, että onko ne vero ym. jutut sitten oikeasti tärkeitä. Meillä kun oli sinänsä sivistynyt ja kulturelli perhe, mutta perus- ja käytännön asioita ei jostain syystä opetettu.

Niin,etkä sitten itse viitsinyt lukea asiasta tai muuten ottanut selvää.Varsinkin nykyaikana ,kun jokainen voi lukea ja muuten selvittää asiat netistä.

Ei voi ymmärtää edes tällainen 75v ,miten jotkut on niin yksinkertaisia.

Vierailija
35/47 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mikä on omavero ja muutenkin verotusasiat on ihan hepreaa. Niitä ei ole koskaan missään käyty läpi.

Yleensä palautuksia on tullu ja ymmärrän että olen silloin maksanut liikaa. En kuitenkaan tiedä mihin nähden liikaa ja pelkään mätkyjä

Vierailija
36/47 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut seuraavanlaisen keskustelun kahden aikuisen välillä bussissa, tutkivat ilmeisesti palkkakuittia:

- Hirveästi menny ennakonpidätystä tästä palkasta!

- No mutta saathan sinä sen sitten veronpalautuksena takaisin.

- No niinpä!

En myöskään ymmärrä, miksi niin monet pitävät korkeaa veroprosenttia, kun "on sitten niin kiva saada ylimääräistä rahaa joulukuussa, se tulee tarpeeseen". Ei ymmärretä, että se on ihan sinun omaa rahaa ja ilmaista lainaa vuodeksi valtiolle.

Ymmärrän ihan hyvin, mutta ei se estä minua pitämästä veroprosenttia vähän yläkantissa. Tykkään veronpalautuksista niin kauan kuin niitä on.

Vierailija
37/47 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä vaan ole noin tyhmiin ihmisiin törmännyt.

Vierailija
38/47 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen vaatimus se on että "jonkun pitäisi kertoa" sulle veroista? Jos kiinnostaa, ota selvää, ja jos ei kiinnosta, anna olla. Aikuiset ihmiset uikuttavat että "no kun kukaan ei kertonut". Kertooko teille joku mystinen taho kaikki muutkin asiat mitä elämässä tulee vastaan? Ei siellä peruskoulussa kerrota viemäriputken avaamisesta tai hammaslääkärin ajanvaraukseen soittamisesta ja silti aikuisen ihmisen täytyy ne osata hoitaa kun tarve tulee eteen.

Vierailija
39/47 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut seuraavanlaisen keskustelun kahden aikuisen välillä bussissa, tutkivat ilmeisesti palkkakuittia:

- Hirveästi menny ennakonpidätystä tästä palkasta!

- No mutta saathan sinä sen sitten veronpalautuksena takaisin.

- No niinpä!

En myöskään ymmärrä, miksi niin monet pitävät korkeaa veroprosenttia, kun "on sitten niin kiva saada ylimääräistä rahaa joulukuussa, se tulee tarpeeseen". Ei ymmärretä, että se on ihan sinun omaa rahaa ja ilmaista lainaa vuodeksi valtiolle.

Verohallinto maksaa veronpalautuksille palautuskorkoa. Korko on mukana palautettavassa summassa. Vuonna 2019 korko on 0,5 %.

Vierailija
40/47 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi matematiikka on vaan vaikeeta hyvin hyvin hyvin monelle. Sen olen tajunnut töissä että jos 10 asiakasta tulee, niin 9 ei osaa ihan perus matematiikkaa ja se on todella outoa. 3x4= ja ei osaa. Eilen myin 100 metriä lautaa ja yksi lauta on 5m pitkä, niin kysy monta lautaa se tekee ja toiselle myin 12 metriä kestopuuta ja lauta oli 4m pitkä, niin ei tienny monta saa ottaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kaksi