Miten aikuiset ihmiset (eli täysi-ikäiset) eivät ymmärrä edes verotuksesta mitään?
Jatkuvasti facekeskusteluissa tulee ilmi että ihmiset käy jopa töissä, ja maksavat yleensäkin veroja, mutta eivät tiedä paljonko ja miksi.
Ei tiedetä sitä että etuutta varten pitää hakea aina muutosverokortti. Ei muka osata käyttää omaveroa. Ei ymmärretä mihin veroja maksetaan, ei ymmärretä mihin verovaroja yhteiskunnassa käytetään... ei yhtään mitään. Sanotaan että kannattaa nostaa veroprosenttia niin sitten saa kivasti palautusta. Ei ymmärretä miten mätkyt voi välttää. Kaikki vaan tipahtaa taivaalta kuin lapselle.
Miksi ihminen joka maksaa veroja ei ota selvää asioista vaikka netti on käytössä?
Kommentit (47)
Mä jätän sen palkanlaskijan huoleks, tosin kerran tuli 3tonnin mätkyt.
Vähän annoin palautetta.
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Kovin pitkälle kun en elämää tiedä.
Oletko kuolemassa?
Sinccis
Jos olisin kuolemassa, niin en maksais ollenkaan veroja.
Sinccis
En ymmärrä veroista sitä mitä mun pitäisi niiden kanssa tehdä, ellei suoraan anneta jotain käskyä.
Olen huono ymmärtämään virallista kapulakieltä. Jos en tiedä aiheesta ennestään mitään, niin en välttämättä tajua mitkä kohdat on juuri mulle osoitettuja ohjeita. Esim. kun jossain on passiivimuotoja, niin en välttämättä tajua tarkoitetaanko siinä jotain kulissien takana tapahtuvaa asiaa vai jotain mitä mun pitäisi itse tehdä.
Toisissa asioissa olen ihan fiksu, mutta toisissa tyhmä. Yleensäkin erilaiset paperiasiat ja muut käytännön tiedot ja taidot sujuu huonommin kuin teorian ymmärtäminen ja yleiskuvaukset asioista. Jos olisin ollut huono koulussa, niin varmaan mua pidettäisiin ihan vammaisena, kun olen niin neuvoton.
Tänä vuonna käytän eniten aikaa veroihin varmaankin tätä viestiä kirjoittamalla. Säännöllisillä kuukausituloilla verokortin lukemat ovat olleet aina ihan hyvät, ei tule mätkyjä eikä palautuksiakaan. Tiedän mikä on OmaVero, mistä saa verovähennyksiä (minä en saa mistään niitä lisää) ja miten veroprosenttia pienennetään kätevästi klikkaamalla osoitteeseen eroakirkosta.fi.
Mitä salatietoutta tämän lisäksi pitäisi olla? Ei 90-luvulla opetettu verotuksesta, eikä ole aikuisenakaan kiinnostanut.
Häpeäkseni täytyy tunnustaa, että mä kuulun juuri näihin, jotka eivät ymmärrä juuri mitään verotuksesta. Täytän kuitenkin kohta 29. Olen aina mennyt vaan sillä valmiilla veroprosentilla, tähän mennessä on ihan toiminut. Tai en siis ole joutunut mätkyjä vielä maksamaan, pikkusen on tullut yleensä palautusta. Mitään veroilmotuksia en osaa täyttää todellakaan, ei pienintäkään hajua mitä sille pitäisi tehdä tai miksi se oikeastaan edes kotiin tulee? Sen nyt sentään tiedän, mihin verovaroja käytetään. Mullekaan ei kotona ole veroista mitään kerrottu, en tiedä onko vanhemmat sitten olettaneet, että kyllä ne asiat koulussa opetetaan. Luultavasti näin. Ja silloin kun kotona vielä asuin niin eipä nuo veroasiat paljoa päätä vaivanneet, joten en itsekään sitten ikinä asiasta kysynyt. Ja nyt en enää kehtaa. Tiedän kyllä, että nyt viimeistään pitäisi nämä asiat ihan oikeasti opetella, vaan enpä ole saanut aikaiseksi.
Itse en ainakaan ole koskaan jaksanut hakea muutosverokorttia etuuksille. Olen pätkätyöläinen ja esim viime vuonna olin kaksi kuukautta työttömänä. Lisäksi minulla voi kertyä kilometrejä 30000km tai 10000km vuodessa, riippuu ihan kuinka niitä töitä on. Pitkin vuotta sais koko ajan laskea uutta verokorttia... Kovin pitkälle kun en elämää tiedä.