Siis häh! Poikaystävä haluaa että maksan vuokraa!
Ollaan muuttamassa yhteen poikaystävän kanssa. Minulla on nyt kiva vuokrakaksio Vantaalla, poikaystävällä velaton 3h+k omistusasunto Helsingissä.
Hän sanoikin yllättäen, että minun pitäisi maksaa jonkjn verran vuokraa. Sius mitä ihmettä! Eihän omasta asunnosta muutenkaan makseta vuokraa.
Nyt olenkin alkanut miettimään, että jatkan omassani asumista.
Silkkaa ahneutta haluta vuokraa, poikaystävällä on kuitenkin hyvät tulot ja varallisuuttakin kivasti. Hän on 28v.
-N22-
Kommentit (676)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei ole kyse mistään parempana pitämisestä vaan siitä että tulotasot ovat erilaisia. "
Jos puhut toisen tulotasoon sopivasta asunnosta "slummina", niin kyllä se vähän jotain kertoo.
Mitä se kertoo. Sitä että on rehellinen?.
No minä kiittäisin tästä rehellisyydestä, ja suhde päättyisi siihen. En näkisi mitään edellytyksiä jatkolle tuollaisessa tilanteessa.
No sinä oletkin itsekäs. Vaadit että toinen muuttaa slummiin sen takia että sä olet kussut asiasi. Perus naisen logiikkaa.
En minä vaadi ketään mihinkään muuttamaan. Ihan vapaasti toinen tekee sen valinnan.
Mutta en asuisi toisen asunnossa niin, ettei minulla ole tähän asuntoon mitään oikeuksia, ei edes vuokralaisen oikeuksia.
Ja sitten jos vielä alettaisiin puhua minun maksukykyyn sopivista asunnoista "slummeina", niin ihan kyllä saan tehdä valinnan, ettei tämä suhde ole kyllä nyt yhtään minun juttuni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se reilua ole jos parisuhde tekee. Toisella kymmenien tuhansien € säästöt sen takia että asuu käytännössä ilmaiseksi..
Kuitenkin vaurioittaa asuntoa, lisää kulumista ja kuluja. Vaikuttaa remonttien tekemiseen yms..
Toinen kantaa kaikki vastuut ja riskit.
Niin. Toki aina voisi lähteä ostamaan sitä kummankin maksukykyyn sopivaa yhteistä kotia, niin silloin on riskit ja vastuut jaettu. Kuten myös omistusasumisen edutkin.
Mihinkään aloituksessa kuvattuun vuoksasopimuksettomaan vuokra-asumiseen en missään nimessä lähtisi. Kotini on oltava kotini, eikä niin että kämppään jonkun nurkissa.
Ei se ostaminen ole mikään itseisarvo. Suomessa on 500k ihmistä kellä ei luottotietoja. Työttömiä.
Vuokrallakin taitaa asua miljoona -3 ihmistä .. Siinä ei ole ongelmaa et vieras vuokranantaja rikastuu. Mut auta armias jos oma mies/ nainen vaurastuu...
"Vuokrallakin taitaa asua miljoona -3 ihmistä .. Siinä ei ole ongelmaa et vieras vuokranantaja rikastuu. Mut auta armias jos oma mies/ nainen vaurastuu..."
Sitten vaan tekemään puolison kanssa ne vuokrasopimukset, jos haluat markkinahintaista vuokraa tältä periä.
Itse asun mieluummin virallisen vuokrasopimuksen alaisena vuokralla, kuin ilman mitään sopimuksia jonkun nurkissa. Koska tällöin minulla on myös oikeuksia, eikä asumiseni pääty seinään muutaman päivän varoajalla toisen halutessa erota, näin yhtenä esimerkkinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulujen jakaminen on normaalia, mutta ihmettelisin kyllä itse tuota vuokranmaksuvaatimusta. Onko hänellä aikomustakaan maksaa siitä veroja? Joku nimellinen vuokra (esim 50 e ylimääräistä sinun kuluosasi päälle on vielä hyväksyttävää), mutta muuten ajattelisen hänen vain haluavan kartuttaa varallisuuttaan sinun kustannuksellasi. Ehdota hänelle, että hän myy omansa ja te ostatte yhteisen, jollakin 90-10 osuudella.
Kyllähän aloittajankin varallisuus kasvais kun luulis että poikaystävän talon "vuokra" on paljon pienempi mitä oikea vuokra-asunto. Jos ap nyt maksaa esim 800e vuokraa vuokra-asunnostaan ja poikaystävän talossa "vuokra" olis vaan vaikka puolet yhtiövastikkeesta eli vaikka 150e niin tossahan aloittajakin kerryttäis varallisuutta kun säästäis asumiskustannuksissa.
Paitsi että kaikkien juoksevien kulujen puolittaminen tulee ainakin mulle kalliimmaksi kuin yksin asuminen, kun puolison isossa asunnossa on iso vastike, isot sähkölaskut ja isot vakuutukset, puhumattakaan puolison veden ja ruuan kulutuksista, jotka ovat moninkertaiset omiini verrattuna. Yksin asuin vuokrayksiössä ja olin ihan tyytyväinen omaan elintasooni, mutta nyt mennään puolison elintasolla.
Vierailija kirjoitti:
"Vuokrallakin taitaa asua miljoona -3 ihmistä .. Siinä ei ole ongelmaa et vieras vuokranantaja rikastuu. Mut auta armias jos oma mies/ nainen vaurastuu..."
Sitten vaan tekemään puolison kanssa ne vuokrasopimukset, jos haluat markkinahintaista vuokraa tältä periä.
Itse asun mieluummin virallisen vuokrasopimuksen alaisena vuokralla, kuin ilman mitään sopimuksia jonkun nurkissa. Koska tällöin minulla on myös oikeuksia, eikä asumiseni pääty seinään muutaman päivän varoajalla toisen halutessa erota, näin yhtenä esimerkkinä.
Markkina hintaista vuokraa. Ei taida riittää monella naisella rahat.
Rautalankaa. Mä olisin halunnut että vaimo maksaa 600€ se olisi ollut vähemmän kuin hänen vuokra slummissa.
Markkinahintainen vuokra olisi ollut 1jotain 1200€. Mutta hän ajatteli kuten sinä ja asui puolen millin talossa 170€/
Vierailija kirjoitti:
Rautalankaa. Mä olisin halunnut että vaimo maksaa 600€ se olisi ollut vähemmän kuin hänen vuokra slummissa.
Markkinahintainen vuokra olisi ollut 1jotain 1200€. Mutta hän ajatteli kuten sinä ja asui puolen millin talossa 170€/
Mihin tuo 600e tarkalleen ottaen perustuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin tuo 600e tarkalleen ottaen perustuu?
Perustui siihen että siinä olisi ollut puolet kaikista kuluista. Poislukien remontit yms.
Pidin tätä vielä reiluna itse koska tämä oli selvästi halvempi kuin hänen edellinen vuokransa.
"Perustui siihen että siinä olisi ollut puolet kaikista kuluista. Poislukien remontit yms.
Pidin tätä vielä reiluna itse koska tämä oli selvästi halvempi kuin hänen edellinen vuokransa."
Ja mitä näihin kuluihin tarkalleen ottaen sisältyi?
Vierailija kirjoitti:
"Perustui siihen että siinä olisi ollut puolet kaikista kuluista. Poislukien remontit yms.
Pidin tätä vielä reiluna itse koska tämä oli selvästi halvempi kuin hänen edellinen vuokransa."
Kaikista kuluista puolet. Laina, lämmitys, vesi, vakuutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksanut asuntolainaa, eikä kuitenkaan omistanut asunnosta puutikkuakaan?
Eikä liioin muitakaan oikeuksia asuntoon.
Vaikka olisi kuinka "vähemmän kuin vuokralla", niin itse jäisin kyllä vuokra-asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksanut asuntolainaa, eikä kuitenkaan omistanut asunnosta puutikkuakaan?
Eikä liioin muitakaan oikeuksia asuntoon.
Vaikka olisi kuinka "vähemmän kuin vuokralla", niin itse jäisin kyllä vuokra-asuntoon.
Ajatuksissa ehkä. Todellisuudessa tuskin. Ei hän omistanut puutikkua slummi kämpästäkään.
Realistisesti nyt nousi kuitenkin elintaso, asumismukavuus ja asunnon koko hurjasti. Kuten myös kaikki muukin taso. Säästyi vielä rahaa.
Ihan ihmetyttää miksi jotkut ihmiset edes ovat yhdessä. Kaikki ilmeisesti laskelmoidaan, ja lasketaan mittatikun kanssa. Varmaan jokainen juustosiivukin lasketaan ja ruokakulut maksetaan niiden suhteessa. Ja jokainen suihkussa vietetty sekunti kellotetaan ja vesimaksu maksetaan tulosten mukaisesti. Ja hei veden lämmitys!
En menisi vuokralaiseksi toisen nurkkiin. Onneksi ei ole koskaan tarvinnutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Sinun pitää maksaa puolet vastikkeesta, sähköstä, ruoasta, jne. Oma osuutesi siis. Ei vuokraa kuitenkaan, kun tarkoitus tuskin on että poikaystävä tekee tiliä tyttöystävällään.
Miksi pitäisi maksaa poikaystävän ruokia? Naisen keskimääräinen ravinnon kulutus on miehen kulutusta pienempi.
Ilmaiseksiko siellä pitäisi asua ? Muinoin minulla oli järjestely, minä siis mies, muutin tyttöystävän omistusasuntoon, hän hoiti asunnon kulut, minä maksoin ruuat. Yhdessä sovimme näin. Jos raha-asioista keskusteleminen on vaikeaa ennen yhteenmuuttoa, riitoja on odotettavissa, jos joskus oikeasti yhteen päädytte.
"Ajatuksissa ehkä. Todellisuudessa tuskin. Ei hän omistanut puutikkua slummi kämpästäkään. "
Olet näemmä nyt tosi ihastunut tuohon slummi-sanaan.
Mutta joo. Kuinka pitkään tarkalleen ottaen itse asuisit paikassa, jossa maksat asumisesta useampia satasia, mutta asumisoikeutesi on lähinnä rinnastettavissa pitkään yökyläilyyn? Eli joku päivä toinen voi ilmoittaa vierailun olevan nyt päättynyt, ole hyvä ja poistu.
Haista nyt jo pitkä pas.ka AP! Kuvitteletko olevasi miehelle joku huo.ra jonka asumisen ja kulut mies maksaisi? Usko unelmiisi että mies sellaiseen suostuisi.
Vierailija kirjoitti:
"Ajatuksissa ehkä. Todellisuudessa tuskin. Ei hän omistanut puutikkua slummi kämpästäkään. "
Olet näemmä nyt tosi ihastunut tuohon slummi-sanaan.
Mutta joo. Kuinka pitkään tarkalleen ottaen itse asuisit paikassa, jossa maksat asumisesta useampia satasia, mutta asumisoikeutesi on lähinnä rinnastettavissa pitkään yökyläilyyn? Eli joku päivä toinen voi ilmoittaa vierailun olevan nyt päättynyt, ole hyvä ja poistu.
Tuolla diilillä loputtomasti. Saan asua asunnossa johon itsellä ei ikinä rahkeita.
Saan 4x oman vuokra asunnon tilat. Ulkoilu maastot omalta ovelta. Autotallit. Työhuoneet jne..
Oman saunan. Yms.. 600€ vs kalliimpi vuokra jossain lähiön itsari kaksiossa.
Bonuksena joku muu kantaa riskit, remontoi yms.
Miehenä en ilkeisi mitenkään asua tuollaisessa jollain 170€ korvauksella.
Ei se ostaminen ole mikään itseisarvo. Suomessa on 500k ihmistä kellä ei luottotietoja. Työttömiä. Velkaantuneita, köyhiä. Pienituloisia.. Ota se pää pois......