Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

14-vuotias on koneella vielä klo 02 yöllä.

Vierailija
14.03.2013 |

Miten te valvotte tuon ikäisten tietokoneen käyttöä? Tyttö on äärimmäisen tarkka yksityisyydestään. Huoneensa ovessa on lukko jne. Ei auta, kun sanon että kone kiinni (huomaan oven ja kynnyksen välistä paistavan valon). Tänä aamuna myöhästyi taas koulusta. 

En jaksaisi sitä helvetillistä myrskyä mikä tästä alkaa jos otan koneen pois, tai nappaan sulakkeen irti seinästä.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun meillä alkoi näyttää siltä, että netti alkaa sanella liikaa iltaisin, otettiin neiti keskusteluun. Määriteltiin rajat: arkisin koulupäivinä tietokone kiinni puoli 11 (on minusta vieläkin liian myöhäinen), viikonloppuisin voi joustaa. Tappeluita on ollut ja huutoa, mutta pääsääntöisesti sopimus on pitänyt. Jos ei ole onnistunut, napsautettiin pari kertaa modeemista johto pois. Johan seuraavalla kerralla muistettiin. Olen myös tarvittaessa seissyt vieressä vahtimassa että kone menee kiinni. Ymmärrän täysin, että ei jaksaisi jatkuvasti jankuttaa, mutta pakkohan se on. Koulu on kuitenkin se tärkein. Jotkin tämän vuoden numeroista menee päättötodistukseen ja ensi vuonna on tsempattava, että saa sellaisen paperin, jolla pääsee siihen kouluun kuin haluaa. Netin käyttö riippuu siitä, miten kouluvelvoite hoidetaan. Tähän tosin me ei olla voitu vedota, yhteishakuun oli keskiarvoksi laskettu 9,7.

Vierailija
22/38 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 13:46"]

13. Kuule, jos ei lapsi "tajua" kuten ei tuon ap.n lapsi että klo 2 yöllä ei koneella enää pelleillä niin silloin lapsi laitetaan nukkumaan illalla. Ihan niinkuin pienet lapset? No miten toi sinusta tapahtuu? Se menee iltapalalle vaikka klo 21 ja raahaa peränsä kymmeneltä huoneeseensa ja nukkumaan. Siellä ei ole sitten koneita joilla valvoo. Mikä tästä tekee pikkulapsen nukuttamiseksi? Meillä ainakin pikkulapset nukutetaan niin että yhdessä tehdään pesut ja mennään lukemaan iltasatu ja odotetaan uni. Tekisinkö niin teinilleni? :)

Kyllä teinille laitetaan rajat ja se meinaa ettei lapsella ole lukkoja ja se ei kilju tai tulee lisää rangaistuksia. Se voi rutista ja vastustaa mutta elämä on sitä että vanhemmat ei katso miten lapsi valvoo klo 2 yöllä ja kouluun pitää herätä klo 7. Melko harvassa on ne vanhemmat jotka itse nukkuu 5 h ja lähtee siitä töihin (suljetaan pois ne joilla on vauva kotona ja vaan hammasta pukkaa lapselle)!

Joku raja pitää olla vanhemmalla ja sen yli on ap.n perheessä jo menty! Toi on todella noloa ja lapsesi kärsii kun et laita lapselle vaan tajuntaan että se voi mennä sijaiskotiin kasvamaan noudattamaan sääntöjä. Varmaan jossain laitoksessakin sallitaan pelikoneet klo 2 yöllä?

HERÄTKÄÄ!

12

[/quote]

onneksi et ollut mun äiti! Kuulostat niin hurjalta laitosuhkailuineen päivineen. Olin kiltti teini, "kympintyttö" koulussa, mutta valvoin usein öisin, luin kirjoja, koska en saanut unta. Henkinen kehitys, aivomyrsky, mikä lie, piti valveilla, syvälliset ajatukset tuli aina yöllä... enkä mä ois pakottamalla saanut unta, vielä vähemmän jossain laitoksessa...

14-vuotias kyllä haluaa myös, että häntä kohdellaan vähän jo "tasavertaisena", sellaisena joka ymmärtää, pääsee aikuisten kahvipöytään välillä jne. Keskustellaan maailman asioista, teini saa vapautta päättää asioistaan, yksityisyyttä laittamalla sen oven lukkoon (kenellä ei varhaisteininä ollut jotain "stop" kylttiä ovessa?) Teini harjoittelee elämää ja avoimet, luottamukselliset välit vanhempiin ovat parhaat... jos omassa huoneessa on eikä rillu missään känniporukoissa, niin aika hyvä. Miksi siltikin täytyisi uhkailla jollain lastenkodilla?

Ei nyt tietenkään voi joka yö nukkua vain 5h, kai se nyt välillä nukkuu enemmän tai ottaa päiväunet? Veikkaan että vastaus on kyllä, koska teinit tarvitsevat paljon unta. 

Sitten toi jonkun viesti, jossa puhuttiin jostain nettiseksistä. Koneet ovat ehkä "vaarallisempia" kuin kirjat/regina-lehdet, joten netin käyttöä on ihan hyvä vähän valvoa (koska siellä voi kauniin fantasian sijasta törmätä raakaan todellisuuteen). Siinä on kyllä menty askel huonompaan. Mutta kai seksi kiinnostaa 14-vuotiasta ja saakin kiinnostaa. Ettekö te lukeneet Regina-lehtiä tms. nuorina ja haaveilleet...ja tämä on myös nuoren yksityisasia. Olisi ollut tosi noloa keskustella Reginan sisällöstä yksityiskohtaisesti äidin kanssa... vai pitäisikö tällaisesta sopia äidin kanssa? Saanko lukea Reginaa sun mielestä? Saanko tyydyttää itseäni ja haaveilla takapulpetin "Villestä" yöllä? Vai pitääkö mun tehdä se jo ennen kello 22, kun muukin perhe on hereillä? jätänkö oven auki, eikö se saa olla lukossa? 

ei oo helppoa olla 14, muistan vielä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukko ovessa? Meillä lähtis koko ovi jos akaisi lukkojen takana puuhastelemaan... Ja on yrittänyt meilläkin roikkua netissä yökaudet mutta kun on asetettu rajat niin on loppunut siihen.

On vaan vähän kestettävä sitä myrskyä, sellaista se vanhemman elämä on

Vierailija
24/38 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi haloo. Ei ollut teininä minunkaan ovessani lukkoa, ja äiti kyllä muistaakseni koputti ennen kuin tuli huoneeseen. En todellakaan luule, että luki minun päiväkirjojani tms. Kunnioitti minua kyllä, mutta kunnioitti myös niin, että nukkumaan piti mennä aikanaan, syödä ruoka-aikaan jne. Jos nuori mielessään jotain haaveilee tms. niin eihän niitä kaikkia ole pakko kertoa, tietenkään, mutta saa se käytös silti ihmismoista olla.

Vierailija
25/38 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukko pois ovesta! Tuon ikäisen on vaarallista antaa touhuta lukon takana omiaan. Uteliaisuutta ja uskallusta riittää, mutta ei järkeä.

Meillä on DNA:n laajakaistaliittymä ja virustorjunta, ja sen kautta saa koneeseen alaikäisille oman käyttäjätunnuksen ja salasanan. Salasana on meillä sillä lailla, että sen tietää toistaiseksi vain äiti, tulevaisuudessa ehkä jokainen saa omansa. Niin ettei kone aukea ilman äitiä. Ja ohjelmassa on sekin kiva puoli, että klo 23-08 se sulkee netin ja sanoo: vanhempasi ovat rajoittaneet netinkäyttöaikaasi..ja nuo kellonajat voi vanhempi asettaa ihan itse. Jälkimmäistä palvelua ei ole vielä tarvittu, mutta varmasti tarvitaan, kunhan kasvavat.

niin että eikun ap hommaamaan ne rajoitukset ja äitinä pitää kestää kyllä helvetillistä myrskyäkin.  Järkevät rajat on huolenpitoa=rakkautta!

terv. kolmen yh, lapset 7-13 v.

Vierailija
26/38 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 15:24"]

Lukko pois ovesta! Tuon ikäisen on vaarallista antaa touhuta lukon takana omiaan. Uteliaisuutta ja uskallusta riittää, mutta ei järkeä.

Meillä on DNA:n laajakaistaliittymä ja virustorjunta, ja sen kautta saa koneeseen alaikäisille oman käyttäjätunnuksen ja salasanan. Salasana on meillä sillä lailla, että sen tietää toistaiseksi vain äiti, tulevaisuudessa ehkä jokainen saa omansa. Niin ettei kone aukea ilman äitiä. Ja ohjelmassa on sekin kiva puoli, että klo 23-08 se sulkee netin ja sanoo: vanhempasi ovat rajoittaneet netinkäyttöaikaasi..ja nuo kellonajat voi vanhempi asettaa ihan itse. Jälkimmäistä palvelua ei ole vielä tarvittu, mutta varmasti tarvitaan, kunhan kasvavat.

niin että eikun ap hommaamaan ne rajoitukset ja äitinä pitää kestää kyllä helvetillistä myrskyäkin.  Järkevät rajat on huolenpitoa=rakkautta!

terv. kolmen yh, lapset 7-13 v.

[/quote]

Voi voi. Jo päiväkoti-ikäinen osaa kiertää nuo salasanat ja rajoitukset...Ja jos eivät lapsesi itse osaa internet ja kaverit kertoo kyllä.

Vierailija
27/38 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan. Rajoitukset ja salasanat ovat kyllä kierrettävissä. Ainoa tapa estää ja rajoittaa on tosiaankin vain EI, joka pitää!

Vierailija
28/38 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan kommenttia nro 18. Ilmeisesti tässä on kyse todellakin siitä, ettei ap jaksaisi sitä vaivannäköä, minkä tilanteen haltuunottaminen vaatii. Pääsee helpommalla, kun painuu itse nukkumaan  ja antaa teinin tehdä mielensä mukaan. :C

Ja vaikka 14-vuotias olisi yksityisyydestään miten tarkka tahansa, on kuitenkin olemassa tiettyjä asioita, jotka eivät kuuluu pelkästään teinille itselleen, vaan myös vanhemmille mitä suurimmassa määrin. Tällainen asia on mm.riittävä yöuni.

Vierailija
29/38 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 14:21"]

[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 13:46"]

13. Kuule, jos ei lapsi "tajua" kuten ei tuon ap.n lapsi että klo 2 yöllä ei koneella enää pelleillä niin silloin lapsi laitetaan nukkumaan illalla. Ihan niinkuin pienet lapset? No miten toi sinusta tapahtuu? Se menee iltapalalle vaikka klo 21 ja raahaa peränsä kymmeneltä huoneeseensa ja nukkumaan. Siellä ei ole sitten koneita joilla valvoo. Mikä tästä tekee pikkulapsen nukuttamiseksi? Meillä ainakin pikkulapset nukutetaan niin että yhdessä tehdään pesut ja mennään lukemaan iltasatu ja odotetaan uni. Tekisinkö niin teinilleni? :)

Kyllä teinille laitetaan rajat ja se meinaa ettei lapsella ole lukkoja ja se ei kilju tai tulee lisää rangaistuksia. Se voi rutista ja vastustaa mutta elämä on sitä että vanhemmat ei katso miten lapsi valvoo klo 2 yöllä ja kouluun pitää herätä klo 7. Melko harvassa on ne vanhemmat jotka itse nukkuu 5 h ja lähtee siitä töihin (suljetaan pois ne joilla on vauva kotona ja vaan hammasta pukkaa lapselle)!

Joku raja pitää olla vanhemmalla ja sen yli on ap.n perheessä jo menty! Toi on todella noloa ja lapsesi kärsii kun et laita lapselle vaan tajuntaan että se voi mennä sijaiskotiin kasvamaan noudattamaan sääntöjä. Varmaan jossain laitoksessakin sallitaan pelikoneet klo 2 yöllä?

HERÄTKÄÄ!

12

[/quote]

onneksi et ollut mun äiti! Kuulostat niin hurjalta laitosuhkailuineen päivineen. Olin kiltti teini, "kympintyttö" koulussa, mutta valvoin usein öisin, luin kirjoja, koska en saanut unta. Henkinen kehitys, aivomyrsky, mikä lie, piti valveilla, syvälliset ajatukset tuli aina yöllä... enkä mä ois pakottamalla saanut unta, vielä vähemmän jossain laitoksessa...

14-vuotias kyllä haluaa myös, että häntä kohdellaan vähän jo "tasavertaisena", sellaisena joka ymmärtää, pääsee aikuisten kahvipöytään välillä jne. Keskustellaan maailman asioista, teini saa vapautta päättää asioistaan, yksityisyyttä laittamalla sen oven lukkoon (kenellä ei varhaisteininä ollut jotain "stop" kylttiä ovessa?) Teini harjoittelee elämää ja avoimet, luottamukselliset välit vanhempiin ovat parhaat... jos omassa huoneessa on eikä rillu missään känniporukoissa, niin aika hyvä. Miksi siltikin täytyisi uhkailla jollain lastenkodilla?

Ei nyt tietenkään voi joka yö nukkua vain 5h, kai se nyt välillä nukkuu enemmän tai ottaa päiväunet? Veikkaan että vastaus on kyllä, koska teinit tarvitsevat paljon unta. 

Sitten toi jonkun viesti, jossa puhuttiin jostain nettiseksistä. Koneet ovat ehkä "vaarallisempia" kuin kirjat/regina-lehdet, joten netin käyttöä on ihan hyvä vähän valvoa (koska siellä voi kauniin fantasian sijasta törmätä raakaan todellisuuteen). Siinä on kyllä menty askel huonompaan. Mutta kai seksi kiinnostaa 14-vuotiasta ja saakin kiinnostaa. Ettekö te lukeneet Regina-lehtiä tms. nuorina ja haaveilleet...ja tämä on myös nuoren yksityisasia. Olisi ollut tosi noloa keskustella Reginan sisällöstä yksityiskohtaisesti äidin kanssa... vai pitäisikö tällaisesta sopia äidin kanssa? Saanko lukea Reginaa sun mielestä? Saanko tyydyttää itseäni ja haaveilla takapulpetin "Villestä" yöllä? Vai pitääkö mun tehdä se jo ennen kello 22, kun muukin perhe on hereillä? jätänkö oven auki, eikö se saa olla lukossa? 

ei oo helppoa olla 14, muistan vielä

[/quote]

22, minäkin muistan nuoruuteni. Katselin telkkariä yötä myöten.

Aamupalan söin huonosti ja koulussa nuristiin ruokailusta. Välitunnilla haettiin karkkia ja loppupäivästä meinasi taas silmät lupsia kun sokerit heitti häränpyllyä! :(

Jos olisi minusta kiinni niin kouluihin kiellot lähteä koulun alueelta ja limsa-automaatit pois. Opettajat sinne ruokalaan syömään oppilaiden kanssa.

Minua ei todellakaan kiinnosta mitä naapurissa lapset saa tehdä. Meillä ei viikolla kymmeneltä alaikäiset telkkaa tuijota. Jos se tekee minut nipoksi niin hyvä.

Rajat on rakkautta ja kuten tuossa MLL.n sivussa sanotaan niin lapset saa niistä paljon, hän kokee että välitetään. Minä ainakin arvostin nuorena niitä perheitä joissa kaikkea ei saanut, oli rajotteita ja vanhemmat jousti ja palkitsi oikeissa kohdissa ja tuli rankkaria kun asia niin vaati.

Minun vanhemmat erosivat ja sain kaikkea mukavaa, voi sitä vanhemmattomuutta!

Ihan kilpaa lahjoivat meitä lapsia, kuka osaa olla "mukavin". :(

Todellakin lapsen paikka on sijaiskodissa jos pelaa tietokoneella klo 2 yöllä! Montako tuntia siinä jo menee vuorokaudesta koneella? Tuo on pirun huolestuttavaa ja jos vanhemmat ei saa lasta kuriin niin vanhemmilla ei vaan ole nuppi kunnossa ja lapsen kehityksen takia kasvamisen pitäisi tapahtua hetki muualla, jossa ei sitä konetta ole huoneessa 247. Anteeksi jos pahoitan mielesi, mutta näin se vaan on.
Ap.n lapsi on pahasti nettiaddiktinen ja tilanne on paha jos kouluun ei jaksa sen takia lähteä mutta ihan yhteiskunnan puolesta: rajaa nyt jo sen lapsen elämä kuntoon!

12

Vierailija
30/38 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 12:48"]

Kannattaa valvoa sen verran että tyttö ei harrasta ns nettiseksiä siellä öisin. Oma tyttäreni harrasti ja jäi kiinni kun aloin valvomaan. Nyt on kone olohuoneessa ja saa käyttää vain valvotusti.

[/quote]

o.o Oikeesti mitä nää nykynuoret hommaa??

Mieti, jos ois tännekki kirjottanu että "haen nettiseksiseuraa!

Vierailija
31/38 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ei estetä kyllä lapsesi tajuaa että ei pysty keskittymään jos ei nuku se kuuluu teini-ikään ;)

Vierailija
32/38 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän sukulaismies on sähköasentaja. Laittoi sitten sänkynsä viereen katkaisijan, josta nukkumaan mennessään katkaisi sähköt teinin huoneesta. Siinä ei enää sitten tietokoneella vietetty yötä.

Vierailija
33/38 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuo sama ongelma on hoidettu seuraavasti:

-jos teinin (poika 13v) ovi on lukossa 22 jälkeen, otan avaimen pois. Muutaman viikon kun on ilman avainta, alkaa muistua mieleen ettei osa lukita yöksi(meillä tätä on perusteltu myös paloturvallisuudella)

-jos konetta ei sammuta heti tai ainakin todella pian, kun asiasta sanotaan, vedän johdon irti. Poika tietää, että oikeasti vedän sen ja inhoaa sitä ettei ehdi tallentaa tai lataus keskeytyy, joten sulkee koneen melko kiltisti (kun tätä johdon vetämistä toistettiin ehkä 50 kertaa :D

- jos joudun huomauttamaan myöhäisestä pelaamisesta useampana iltana tai jos siitä tulee riitaa, kannan näppäimistön talteen. Otan esim.töihin mukaan. En jaksa joka ilta vahtia että klo 22.00 on kone sammutettu, joten sen pitää toimia automaattisesti.

- juuri palautin koneen kuukauden tauon jälkeen, kun poika pelasi aivan liikaa, ensimmäisen päivän marinan jälkeen ei juurikaan valitusta kuulunut. Turhaahan se olisi ollutkin, koska pidän kiinni siitä mitä sanon.

Kyllä, olen tosi ärsyttävä äiti ja tietenkään kenelläkään muulla ei ole tällaisia sääntöjä, mutta yhden asian poika on 13 vuoden aikana oppinut: jos joku sanktio on napsahtanut, valitus on ihan turhaa, joten nykyään ei juurikaan tarvitse pelätä enää reaktiota sanktion antamisen jälkeen.

Vierailija
34/38 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te valvotte tuon ikäisten tietokoneen käyttöä? Tyttö on äärimmäisen tarkka yksityisyydestään. Huoneensa ovessa on lukko jne. Ei auta, kun sanon että kone kiinni (huomaan oven ja kynnyksen välistä paistavan valon). Tänä aamuna myöhästyi taas koulusta. 

En jaksaisi sitä helvetillistä myrskyä mikä tästä alkaa jos otan koneen pois, tai nappaan sulakkeen irti seinästä.

Et jaksa? Se on sinun hommasi.

Tuon ikäisen pitäisi nukkua kunnon yöunet, jotta jaksaa opiskella koulussa.

Vierailija
35/38 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää kantaa vastuu lapsestas joten ovi saranoineen pois ja tietenkin elektroniikka lukkojen taakse yöksi.

Vierailija
36/38 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kyllä helpottunut olo, kun tuollaisesta vastaavasta lapsuudenkodista pääsi pois. Nyt saan elää ja tehdä juuri siten kuin itse haluan. En ole lapsuudenkodissani käynyt neljään vuoteen edellämainituista syistä. Sisä saa mitä tilaa. 

Vierailija
37/38 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap on itse hereillä kello 2 yöllä? Etkö muka käy töissä.

Vierailija
38/38 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tuo sama ongelma on hoidettu seuraavasti:

-jos teinin (poika 13v) ovi on lukossa 22 jälkeen, otan avaimen pois. Muutaman viikon kun on ilman avainta, alkaa muistua mieleen ettei osa lukita yöksi(meillä tätä on perusteltu myös paloturvallisuudella)

-jos konetta ei sammuta heti tai ainakin todella pian, kun asiasta sanotaan, vedän johdon irti. Poika tietää, että oikeasti vedän sen ja inhoaa sitä ettei ehdi tallentaa tai lataus keskeytyy, joten sulkee koneen melko kiltisti (kun tätä johdon vetämistä toistettiin ehkä 50 kertaa :D

- jos joudun huomauttamaan myöhäisestä pelaamisesta useampana iltana tai jos siitä tulee riitaa, kannan näppäimistön talteen. Otan esim.töihin mukaan. En jaksa joka ilta vahtia että klo 22.00 on kone sammutettu, joten sen pitää toimia automaattisesti.

- juuri palautin koneen kuukauden tauon jälkeen, kun poika pelasi aivan liikaa, ensimmäisen päivän marinan jälkeen ei juurikaan valitusta kuulunut. Turhaahan se olisi ollutkin, koska pidän kiinni siitä mitä sanon.

Kyllä, olen tosi ärsyttävä äiti ja tietenkään kenelläkään muulla ei ole tällaisia sääntöjä, mutta yhden asian poika on 13 vuoden aikana oppinut: jos joku sanktio on napsahtanut, valitus on ihan turhaa, joten nykyään ei juurikaan tarvitse pelätä enää reaktiota sanktion antamisen jälkeen.

Hyvin toimittu!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kolme