Ottaisitko lapsen mukaan kylään
Jos uusi tuttavuus olisi kutsunut sinut ensimmäistä kertaa kylään esim. muun kaveriporukan kanssa, ottaisitko lapsesi mukaan siitä emännälle etukäteen ilmoittamatta? Kyse ei siis ole mistään bileistä vaan normaalista kahvittelukyläilystä.
Kohteliasta olisi mielestäni ainakin mainita asiasta etukäteen, etenkin jos ei vielä kunnolla tunne emäntää.
Kommentit (39)
[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 11:41"]
vihaan lapsia, eli en
[/quote]
Vihaat lapsia, mutta kuitenkin sulla on niitä? Aika... ankeaa.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 11:35"]
En ottaisi.
[/quote]
Perusteluja? Olen itse kyllä samaa mieltä itse emännän roolissa olleenna.
T:aloittaja
Lapsi mukana et itse ole tilanteessa mukana. Rasittaa kyllä äidit, jotka joka tapaamiseen kysymättä tuovat lapsensa joihin sitten kaikkien pitää keskittyä koko ajan. T.2
Minä kyllä varmaan kysyisin saako lapsi tulla.
Mutta toisaalta, meillä on kyllä käynyt ilmoittamatta paljonkin ihmisiä kylässä lapsen tai lasten kanssa ja ei se minua itseäni ole ikinä häirinnyt. Minun tuttavapiirissäni ei juuri ole sinkkuja ja oletus on että naiset aina tulee lapsi tai lapset mukanaan.
En tiedä, riippuisi monesta tekijästä kyllä, että ottaisinko lapset mukaan vai en.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 11:46"]
Ei kaikki pääse tuosta vain joka paikkaan ilman lapsia.
[/quote]
Ekan kerran kahville kylään lapsen kanssa saattaa jäädä viimeiseksi kerraksi.
Eihän sinne ole pakko mennä:)
[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 11:44"]
Lapsi mukana et itse ole tilanteessa mukana. Rasittaa kyllä äidit, jotka joka tapaamiseen kysymättä tuovat lapsensa joihin sitten kaikkien pitää keskittyä koko ajan. T.2
[/quote]
Minulle tuli tilanteessa sellainen olo, että lapsi vei liikaa aikaa ja energiaa tilanteessa. Jouduin tekemään uudelleenjärjestelyjä kattauksessa ja huoneessa muutenkin vahinkojen varalta. Lapsi oli yllätys, johon en ollut varautunut, mutta johon tietysti nopeasti sopeuduin kun oli pakko. Mitään ongelmia ei tullut enkä vihaa lapsia. Olisin kuitenkin toivonut että lapsen äiti olisi etukäteen kysäissyt että sopiiko lapsen tulla mukana. Jotenkin hieman harmittaa kun monet äidit olettavat että jos nainen kutsutaan kylään, kutsu koskee automaattisesti myös mahdollista lasta (jonka olemassaolosta kutsuja ei välttämättä edes tiedä).
Mutta kuten sanoin, en vihaa lapsia ja tilanne oli kestettävissä!
T:aloittaja
[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 11:49"]
[/quote]
[/quote]
No ehkäpä ystävyyssuhde ei ole sen arvoinen, jos se kaatuu lapseen. Eikä se varmaan siitä lujitu, jos lasta ei saa juuri koskaan hoitoon ja kaikki tapaamiset kaatuvat siihen.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 11:53"]
[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 11:49"]
[/quote]
[/quote]
No ehkäpä ystävyyssuhde ei ole sen arvoinen, jos se kaatuu lapseen. Eikä se varmaan siitä lujitu, jos lasta ei saa juuri koskaan hoitoon ja kaikki tapaamiset kaatuvat siihen.
[/quote]
Ketjun aloittajana toivoisin että täällä pysyttäisiin asiassa. Eli kyse ei ollut ystävyyssuhteesta vaan sekalaisella kaveriporukalla tapaamisesta, jossa kyseinen äiti oli minulle vielä vieras.
En varmaan ottaisi lasta mukaan ilmoittamatta, mutta toisaalta tuntuu naurettavalta että yhdestä lapsesta tehdään ongelma. Ymmärrän jos lapsi on ns ongelma, eli jotenkin käytöshäiriöinen tms jolloin hän dominoi tilannetta, mutta jos kyse on normaalista lapsesta niin miten hän voi olla häiriöksi? eiköhän hän mene siellä seassa suurempaa vaivaa aiheuttamatta, ja eiköhän se ole lapsen äiti joka hänen peräänsä katsoo?
[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 12:02"]
En varmaan ottaisi lasta mukaan ilmoittamatta, mutta toisaalta tuntuu naurettavalta että yhdestä lapsesta tehdään ongelma. Ymmärrän jos lapsi on ns ongelma, eli jotenkin käytöshäiriöinen tms jolloin hän dominoi tilannetta, mutta jos kyse on normaalista lapsesta niin miten hän voi olla häiriöksi? eiköhän hän mene siellä seassa suurempaa vaivaa aiheuttamatta, ja eiköhän se ole lapsen äiti joka hänen peräänsä katsoo?
[/quote]
Ei lapsi mikään ongelma ollutkaan ja toki se oli lapsen äiti joka hänen peräänsä katsoi. Mutta olisin arvostanut lapsen äitiä enemmän, jos olisi ottanut minut emäntänä huomioon ilmoittamalla asiasta etukäteen. Olisin jo etukäteen siirtänyt särkyvät esineet pois ja jättänyt ne kynttilät sytyttämättä. Kaikenlaista pikkupuuhaa lapsi tietenkin mukanaan toi, ei tietenkään mitään maata kaatavaa. Eli älä nyt turhaan yhdestä mielipiteestä suutu :)
t: aloittaja
Kyllä hyvin pieni lapsi dominoi tilannetta vaikka ei käytöshäiriöinen olisikaan. Lapsi vie ainakin yhden ihmisen huomion, huomio taas katkaisee keskustelun ja koko tilanteen luonne muuttuu. Itselläni on kaksi lasta, mutta ymmärrän hyvin ettei lapset, mies tai lemmikit kuulu joka tilaisuuden luonteeseen. Sitäpaitsi, on olemassa paljon ihmisiä, jotka todellakaan eivät katso lapsensa perään vaan emännän on se tehtävä. Vauva voi nukkua, mutta sitä suurempi lapsi ei taatusti mene siinä missä aikuisvieraat. Taaperoa pitää vahtia ja isompaa lasta viihdyttää tai sitten tämä roikkuu käsipuolessa, marisee tylsyyttä ja kuuntelee keskusteluja.
Miksi teet tällaisen aloituksen?
Haet tukea sille, että tämä nainen oli idiootti,että otti lapsen matkaan?
Saitko sitä tukea omalle mielipiteellesi?
Joskus ihmettelen ihmisten uusavuttomuutta. Minulle ei tulisi mieleenkään tällaisia asioita jauhaa jossain nettipalstalla. Miksi et sanonut kyseiselle äidille, että ei lapsia, kiitos. Miksi tulla jälkeen päin tänne vinkumaan.
Koska ainoa vastaus on, että se on niin tilannekohtaista. Minua ei haittaisi, vaikka talo olisi täynnä lapsia. Mutta itse en ottaisi, koska kaikki eivät ole samanlaisia kuin minä.
Tässähän on selostettu tilanne ja kysyjä luultavasti haluaa kuulla muiden mielipiteitä. Eikös se ole suunnilleen ainoa asia minkä tähden täällä jotain kysytään? Minua taas ihmetyttää miksi sinä suhtaudut noin aggressiivisesti aloitukseen? Eihän sitä ole pakko lukea eikä kommentoida ja on aika asenteellista olettaa, että kysyjä haluaa vain tukea omille ajatuksilleen. Niinkö sinä teet? Hyvähän näitä on pohtia ihan kiihkotta ja joku voi saada näkökulman, jota ei muuten olisi tullut ajatelleeksi.
Ööö..tämä kyllä ainakin minun kohdalla riippuisi paljon siitä mihin aikaan on kutsuttu. Jos on arkena keskellä päivää, niin lapsi tulisi mukaan, ja siitä kyllä ilmoittaisi. Mihin minun se lapsi pitäisi siksi aikaa laittaa että pääsen kahville?? Kun ei meillä ole täällä mummoja ja pappoja. Jos lapsi ei olisi tervetullut niin en tulisi minäkään. Jos kahvittelu on iltasella niin silloin pääsen tulemaan yksin. Myös viikonloppuna päivälläkin onnistuisi ilman lasta.
Mutta joo, jos kutsu on siihen aikaan kun olen yksin lapsen kanssa kotona niin ilmoittaisin että lapsi tulee mukana, jos vain sopii.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 13:20"]
Ööö..tämä kyllä ainakin minun kohdalla riippuisi paljon siitä mihin aikaan on kutsuttu. Jos on arkena keskellä päivää, niin lapsi tulisi mukaan, ja siitä kyllä ilmoittaisi. Mihin minun se lapsi pitäisi siksi aikaa laittaa että pääsen kahville?? Kun ei meillä ole täällä mummoja ja pappoja. Jos lapsi ei olisi tervetullut niin en tulisi minäkään. Jos kahvittelu on iltasella niin silloin pääsen tulemaan yksin. Myös viikonloppuna päivälläkin onnistuisi ilman lasta.
Millaisia aiheita mielestäsi on sopivaa jauhaa keskustelupalstoilla? Milloin aloitus menee jauhamiseksi? Milloin oikeasti ymmärrät, että kaikki eivät todellakaan ole kuin sinä? Vaikka sinun mieleesi ei jokin tulisikaan, voi se toisista olla hyväkin aihe.
Mutta joo, jos kutsu on siihen aikaan kun olen yksin lapsen kanssa kotona niin ilmoittaisin että lapsi tulee mukana, jos vain sopii.
[/quote]
En ottaisi.