Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ottaisitko lapsen mukaan kylään

Vierailija
14.03.2013 |

Jos uusi tuttavuus olisi kutsunut sinut ensimmäistä kertaa kylään esim. muun kaveriporukan kanssa, ottaisitko lapsesi mukaan siitä emännälle etukäteen ilmoittamatta? Kyse ei siis ole mistään bileistä vaan normaalista kahvittelukyläilystä.

Kohteliasta olisi mielestäni ainakin mainita asiasta etukäteen, etenkin jos ei vielä kunnolla tunne emäntää.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et kysynyt siltä naiselta, miksi otti lapsen mukaan?

Emme me voi tietää, miksi hän toimi näin.

Vierailija
22/39 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 13:31"]

[/quote

Minusta olennaista ei ole se, miksi hän otti lapsen mukaan vaan se, ettei kertonut siitä etukäteen tai kysäissyt käykö se.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kysymättä. Jos olisi tilanne että lapsi on pakko ottaa mukaan kun kukaan muu ei voi häntä sen aikaa katsoa, kertoisin tilanteen ja kysyisin onko ok ottaa lapsi mukaan. Jos, niin ottaisin lapselle myös jotain viihdykettä, esim. dvd, piirustusvälineitä, pari lelua tms.

Vierailija
24/39 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja jos ei olisi ok ottaa lasta mukaan, jäisin pois.

[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 13:56"]

En kysymättä. Jos olisi tilanne että lapsi on pakko ottaa mukaan kun kukaan muu ei voi häntä sen aikaa katsoa, kertoisin tilanteen ja kysyisin onko ok ottaa lapsi mukaan. Jos, niin ottaisin lapselle myös jotain viihdykettä, esim. dvd, piirustusvälineitä, pari lelua tms.

[/quote]

Vierailija
25/39 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsi ole mikään käsilaukku, joka ilman muuta kuljetetaan mukana. Jos on kutsuttu kylään vain Maija, kutsu ei koske Mattia, Matildaa tai Fifiä.

Vierailija
26/39 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelemattomuuttaan?

Ehkä siksi, että hänellä on omia tuttuja, joiden luo voi ottaa lapsen mukaan, eikä hoksannut, että ap ei asiasta tykkää

On voinut tulla viimetingan lapsenvahdin peruutus

Kaatuiko ap.n maailma nyt tähän asiaan? Tuntuu jotenkin hassulta, että näin pienen ja merkityksettömän asian takia jonkun elämä on mennyt ihan sekaisin.

[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 13:54"]

[/quote

Minusta olennaista ei ole se, miksi hän otti lapsen mukaan vaan se, ettei kertonut siitä etukäteen tai kysäissyt käykö se.

[/quote]

Vierailija
27/39 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miksipä ei? Jos tuo kahvittelu on kerran ihan kahvittelua niin kyllä voisin ottaa vaikka kaikki 4 lastani mukaan. Ilmoittamattakin! Ehkä ihan silläkin ettei vieraspaikka varaa törkeää määrää mättöä lapsilleni, heille riittää ihan pari keksiä, mutta se ei ole minusta oleellisinta vierailuissa mitä kahvipöydästä löytyy vaan tutustua muihin.

Jos vieraspaikalla on tuollainen asenne ettei sinne lapsiaNI voisi viedä niin voisi jäädä halut vierailla kyseisessä paikassa uudestaan. Kuulostaa todella epänormaalilta tuollainen kyräily. Itse ainakin ilahdun lapsivieraista.

Vierailija
28/39 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se lapsi on tässä ihan sama kuin kuka hyvänsä muu mukaan otettu ylimääräinen ihminen. Sinut kutsutaan ekaa kertaa kylään jonkun luo, otatko äitisi mukaan yllätyksenä? Entä miehesi? Ylimääräisen kutsumattoman vieraan tuominen kysymättä mukaan ensivisiitille jonkun kotiin on huonoa ja erikoista käytöstä. Se että kutsumaton vieras on pienikokoinen, äidistään riippuvainen ja todennäköisesti söpö, ei sitä asiaa muuta. Kyllä asian sopimista kuuluisi etukäteen kysyä, ja yllättävän tilanteen tullen (esim lapsenvahdin peruminen), kuuluisi ainakin paikalle tullessa pahoitella tilannetta, perustella se ja edes vielä siinä kysyä, sopiiko että lapsi tulee. Kukaan ei varmaan käännytä ovelta pois, mutta näin odottamaton tilanne tulisi hoidettua vähän tyylikkäämmin. 

Tietysti tällaisessa tilanteessa lasta tulisi myös vahtia erityisen hyvin, taata ettei hän aiheuta mitään vahinkoa, ja tarvittaessa pitäisi ymmärtää poistua paikalta aiottua aikaisemmin, jos lapsi väsyy ja alkaa kiukutella tms. 

Vierailija
29/39 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa tullut vastauksia. Lisää mielipiteitä, kiitos?

[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 14:03"]

Ajattelemattomuuttaan?

Ehkä siksi, että hänellä on omia tuttuja, joiden luo voi ottaa lapsen mukaan, eikä hoksannut, että ap ei asiasta tykkää

On voinut tulla viimetingan lapsenvahdin peruutus

Kaatuiko ap.n maailma nyt tähän asiaan? Tuntuu jotenkin hassulta, että näin pienen ja merkityksettömän asian takia jonkun elämä on mennyt ihan sekaisin.

[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 13:54"]

[/quote

[/quote]

[/quote]

Ei maailmani siiheen kaatunut, älä nyt heti liioittele :)

T:ketjun aloittaja

Vierailija
30/39 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä en tiedä kuinka tuntemattomia te kutsutte kylään. Mutta jos keskellä päivää kutsuu kahville, niin mä kyllä olettaisin että kutsuu minua ja lapsiani jos olen heidän kanssa keskellä päivää kotona. Eri asia jos kutsuu johonkin naisten illanviettoon tai saunailtaan, joka on selkeästi aikuisten tilaisuus.

Nyt kun olen työssäkäyvä, niin mun täytyy sanoa, että en kovin herkästi järkkäisi lastenvahteja jonkun kahvittelun takia. Säästän ne niihin kertoihin kun on aidosti tarve.

Vierailija
31/39 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo joku minulle entuudestaan tuntematon kutsuu kareriporukan mukana heille kylään, niin en luonnollisestikaan lähde lainkaan mukaan. Kutsuja ei tunne minua tai elämäntilannettani, tuskin edes minua nimeltä, joten ymmärrän kutsun amerikkalaistyyliseksi kohteliaisuudeksi ja jätän sen väliin.

Muutenhan kutsuja tietäisi, että minulla on 3 alle kouluikäistä, joiden kanssa olen viikolla kaikki illat. Jos kyläilen, ovat lapset mukana. Ja jos ylipäätään kyläilen lasten harrastuskuljetusten välissä.

Eli tiedän, että kutsuja ei oikeasti tarkoita minua kokonaisena ihmisenä vaan minua osana ryhmää.

Vierailija
32/39 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei emäntä ota puheeksi kutsuessaan: Tervetuloa meille kahville. Tuleeko Pikku-Pekka myös, eli varaanko jotain lapsille sopivaa pöytään?

Ja jos ei, miksei kutsuttu sitten sano: Kiitti, tullaan Pikku-Pekan kanssa mielellämme. Tuodaan omaa viihdykettä mukaan, kun sulla ei kai paljon leluja ole...

Vierailija
33/39 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua, tuoko joku oikeasti lapsen mukana ilmoittamatta? :o Kyllähän se nyt ryhmän dynamiikkaa muuttaa, ainakin jos lapsi on taaperoikäinen tai vanhempi. Ja tosiaan tarjottavia pitää olla ehkä enemmän, asuntoa pitää mahdollisesti järjestellä lapsiturvalliseksi, sellaista pientä. Eli pitäisin todella outona ja ajattelemattomana tätä henkilöä. Ja tuo yksi joka ehdotti käännyttämään pois ovelta niin morjens. Vaikka toisella ei käytöstapoja olisikaan niin minulta niitä vielä sen verran löytyy.

Meidän vieraat ovat aina kysyneet etukäteen, voiko lapset ottaa mukaan (jos siis ovat halunneet heidät tuoda). Ja aina on sopinut ja iloisesti toivotettu tervetulleeksi. Lapsen tuominen ei siis itsessään ole ongelma, vaan se, ettei asiasta sovita etukäteen. En ilahtuisi myöskään miehen, äidin tai lemmikin tuomisesta, jos asiasta ei ole ollut puhetta.

Vierailija
34/39 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesitko etta ko. aidilla oli pieni lapsi/ vauva? Jos esim. vauva, niin mielestani on aika todennakoista etta tulee aidin mukana. 

Monelle voi vaikeaa/ kallista jarjestaa lapsenvahtia parin tunnin kahvihetkea varten ja henk. koht. minua se lapsi ei hairitsisi, olisin sitten vieraana tai emantana. Ihan samalla tavoin ne tulevat ne kavereiden miehetkin monesti mukana moikkaamaan, eika siita hairiota ole. 

Kohteliasta olisi ollut aidin kuitenkin mainita, etta tulee lapsen kanssa, etta sopiiko se (oli sitten tuttu tai vieras aiti). Tosin sinakin olisit voinut kahvien paatteeksi sanoa, etta anteeksi kun et arvannut, etta lapsi tulee mukaan, etta teilla ei oikein ole lapsille viihdetta ja lasitavaratkin olivat tiella - fiksu aiti lukisi siita rivien valista ja tajuaisi ensi kerralla tehda eri tavoin.

Vierailija
35/39 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En veisi, ellei kyse olisi ihan selvästi esim. leikkitreffeista minun ja kutsujan lapsille.

Vierailija
36/39 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itseasiassa ollut vähän vastaavanlaisessa tilanteessa. Minut siis kutsuttiin kuten muitakin, ja aika oli sellainen ettei lapsenvahtia ollut saatavissa. Kerroin että en pääse tulemaan juurikin tästä syystä, mihin tilaisuuden emäntä sanoi että ota lapsi mukaan.

Ei olisi tullut mieleenkään ottaa jälkikasvua mukaan etukäteen ilmoittamatta.

Vierailija
37/39 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuliko viestistäni vaikutelma että olin jotenkin suuttunut? En lainkaan, kysyit mielipidettäni ja yritin vastata mahdollisimman rehellisesti. Ehkä mun olisi pitänyt kirjoittaa vaikkapa että tuntuu hassulta tuon "naurettavan" sijaan.

[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 12:09"]

[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 12:02"]

En varmaan ottaisi lasta mukaan ilmoittamatta, mutta toisaalta tuntuu naurettavalta että yhdestä lapsesta tehdään ongelma. Ymmärrän jos lapsi on ns ongelma, eli jotenkin käytöshäiriöinen tms jolloin hän dominoi tilannetta, mutta jos kyse on normaalista lapsesta niin miten hän voi olla häiriöksi? eiköhän hän mene siellä seassa suurempaa vaivaa aiheuttamatta, ja eiköhän se ole lapsen äiti joka hänen peräänsä katsoo?

[/quote]

Ei lapsi mikään ongelma ollutkaan ja toki se oli lapsen äiti joka hänen peräänsä katsoi. Mutta olisin arvostanut lapsen äitiä enemmän, jos olisi ottanut minut emäntänä huomioon ilmoittamalla asiasta etukäteen. Olisin jo etukäteen siirtänyt särkyvät esineet pois ja jättänyt ne kynttilät sytyttämättä. Kaikenlaista pikkupuuhaa lapsi tietenkin mukanaan toi, ei tietenkään mitään maata kaatavaa. Eli älä nyt turhaan yhdestä mielipiteestä suutu :)

t: aloittaja

[/quote]

Vierailija
38/39 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 14:01"]

Ei lapsi ole mikään käsilaukku, joka ilman muuta kuljetetaan mukana. Jos on kutsuttu kylään vain Maija, kutsu ei koske Mattia, Matildaa tai Fifiä.

[/quote]Lapsi on paljon enemmän kuin käsilaukku.

Jos on vaikka yh ja lapsi on yleensä aina mukana kun ei ole mitään paikkaa minne sen saisi hoitoon, niin ihan turha alkaa esittämään mitään muuta mitä oikeasti on ja jättää lasta pois matkasta, kun se jatkossa tulee kuitenkin olemaan aina mukana.

Vierailija
39/39 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 11:27"]

Jos uusi tuttavuus olisi kutsunut sinut ensimmäistä kertaa kylään esim. muun kaveriporukan kanssa, ottaisitko lapsesi mukaan siitä emännälle etukäteen ilmoittamatta? Kyse ei siis ole mistään bileistä vaan normaalista kahvittelukyläilystä.

Kohteliasta olisi mielestäni ainakin mainita asiasta etukäteen, etenkin jos ei vielä kunnolla tunne emäntää.

[/quote]

Jos ottaisin kahvikutsun vastaan sellaisen henkilön luokse, jolla itsellään ei ole lapsia tai tietäisin että lapset eivät ole kotona, eikä itselläni olisi lastenhoitajaa käytettävissä, luonnollisesti kysyisin voinko tulla lapsen kanssa.

Jos olisi kyse uudesta tuttavuudesta ja isommasta ryhmästä, joka kokoontuu ilman lapsia, varmaan jättäisin väliin omalta osaltani, koska en itsekään halua paimentaa taaperoa aikuisten tapaamisissa.