Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ikäerosta parisuhteessa: onko 15 vuotta jo liikaa? (N30, M45)

Vierailija
10.03.2019 |

Juuri tällä hetkellä ikäero ei ole minulle ongelma, koska muuten kyseessä on suunnilleen unelmieni mies.

Mutta ajattelen silti tulevaa: kymmenen vuoden päästä hän on 55 eli jo seniori-iässä, 20 vuoden päästä hän on eläkeläinen kun minä olen 50... Kuulostaa aika hurjalta noin ajateltuna.

Onko kenelläkään kokemuksia tästä?

Kommentit (268)

Vierailija
141/268 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan tutkimusten mukaan 10 vuoden tai suurempi ikäero ennustaa todennäköisemmin ongelmia ja onnetonta liittoa kuin pieni ikäero.

Vierailija
142/268 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alan Walker oli kuollessaan 40 vuotias mutta 25 vuotiaalle suomalaiselle pottunokalle ei tietenkään missään nimessä olisi kelvannut.

Alan Walker ei ole kuollut

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/268 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse naisena en huolisi noin paljon vanhempaa miestä. Syystä että asenne suhteeseen on monesti noissa tapauksissa miehen puolelta iljettävä.

30v mies on täysi kakara, mutta samanikäinen nainen aikuinen nainen eli sopiva vähintään 45v miehelle. 30v miehelle sopiva on 18v nainen.

Vierailija
144/268 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ikäero ei ole liikaa. Toki paljon riippuu teistä kummastakin, terveys- ym. asioista jne.

Vanhempieni ikäero oli melkein täsmälleen 20 v. Ei ollut ongelmia, ainakaan isommassa määrin. Itse seurustelin nuorempana 17 v. minua vanhemman miehen kanssa ja meillä oli paljon yhteistä, mm. arvopohja, mieltymykset jne. Ex-mieheni ja lapsieni isä oli kanssani täsmälleen samanikäinen, erosimme 8 v. liiton jälkeen, kun en enää yksin jaksanut hoitaa aivan kaikkea, meillä oli hyvin erilaisia näkemyksiä monestakin asiasta eikä hän ollut lopulta halukas "perheisyyteen": Yh:na oli paljon helpompaa! Nyt iäkkäämpänä miesystäväni on minua 8 v. vanhempi eikä ikäeroa minusta huomaa mistään.

Jos teet iästä numeron, se on ongelma. Jos kuitenkin rakastatte toisianne, siitä vaan ja antakaa mennä! Onnea. :)

Vierailija
145/268 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 17 v. Mies vanhempi.

Vierailija
146/268 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ihan tutkimusten mukaan 10 vuoden tai suurempi ikäero ennustaa todennäköisemmin ongelmia ja onnetonta liittoa kuin pieni ikäero.

Ei ennusta.

Vierailija
147/268 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea katkerien ja rajoittuneiden kommentteja ja kummallisia ohjenuoria.

Kuka sen määrittelee? Suomen presidentti? Maailma on täynnä esimerkkejä miten jopa +30 v ikäerot eivät ole haitanneet onnea. Isolla ikäerolla vaan sitten täytyy ymmärtää ja hyväksyä, että todennäköisesti toinen vaihtaa hiippakuntaa aikaisemmin. Mutta kuka voi luvata että mirkku 25v ja pertsa 26v elää sitten varmasti yhdessä onnellisena seuraavat 60v?

Meillä on ikäeroa vajaa 15v. Oltu yhdessä jo yli 15v. Yhteisiä lapsia, ja rakkautta riittää edelleen. Yhdessä vanhetaan, ja varmaan jossain vaiheessa joskus toinen joutuu toista hoitamaan, tai toinen menehtyy ja toinen jää vielä tänne. Se on elämää, ja meille tämä yhdessäolo on tuonut jo nyt suuren onnen, joka toivottavasti jatkuu vielä vuosikymmeniä.

Vierailija
148/268 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iso ikäero ei kasvata eroriskiä

Erilaiset stereotypiat tai seksuaalisuuteen liittyvät asiat tuskin selittävät koko totuutta siitä, miksi rakastumme selvästi itseämme nuorempiin tai vanhempiin ihmisiin.

Erilaisia haasteita ison ikäeron suhteisiin voi kyllä liittyä.

– Iso ikäero ei näy parisuhdetyössämme mitenkään erityisenä aiheena, eikä se kasvata tutkimuksen mukaan eroriskiä. Perheen ja ystävien suhtautuminen on kyllä ison ikäeron parisuhteisiin liittyvä erityiskysymys. Monilla näistä pareista on myös uusperhe ja uusperheitä koskettavat omat kysymyksensä, pari- ja perhesuhteiden asiantuntija Minna Jaakkola Väestöliitosta sanoo.

Vierailija
149/268 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse naisena en huolisi noin paljon vanhempaa miestä. Syystä että asenne suhteeseen on monesti noissa tapauksissa miehen puolelta iljettävä.

30v mies on täysi kakara, mutta samanikäinen nainen aikuinen nainen eli sopiva vähintään 45v miehelle. 30v miehelle sopiva on 18v nainen.

Kyllä 18 v nainen on myös 45 v miehelle sopiva.

Vierailija
150/268 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolet liitoista päättää eroon kuitenkin. Onko se keneltäkään pois, jos on ikäeroa yli kymmenen vuotta. Tietty palstan kylmiltä materianpalvojilta ja laskelmoijilta

Vierailija
151/268 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä jonkun aikaa sitten olisin sanonut että ei ole. Mutta nyt kun itse olen eron jälkeen tapaillut itseäni 6 vuotta vanhempaa miestä (olen 46 ja mies 52) pakko todeta että sekin on vähän liikaa. Ihan jos tulevaisuutta mietitään, hän pääsee eläkkeelle vuosikausia ennen minua, eläkejärjestelmän uudistuksen takia siinä taitaa tulla eroa melkein 10 vuotta… pakko nyt myös todeta että ei se fysiikka ole sama enää yli 50-vuotiaalla vaikka olisikin hyvässä kunnossa.

Totta. Mies kun tulee tiettyyn ikään, niin ei sillä pelaa Mikään...

Eikös ne sano, että raha on vanhan miehen seksiä?

Vierailija
152/268 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ap:n ikäisenä vielä ole paljon eikä vielä silloinkaan kun ap on 50 v. Mutta sitten on, kun ap on 60 v. Silloin mies on 75 v dementoitunut papparainen ja ap vielä täysillä työelämässä.

Vierailija
153/268 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti liikaa.

Tosin jos pyllynpesu omaishoitajana on tulevaisuuden suunnitelma, niin sitten go for it.

Omat vanhemmat lähestyy 8kymppiä ja ei tais pyllynpesu onnistua..tulis tulikivenatkuista tekstiä takaisin, jos menisit edes ehdottamaan.

Eikö tuon tee nykyään ammattiihmiset? Ei eletä 1800-lukua...

mies54v

54-vuotias, eikä edes kirjoittaminen suju?! 🤣

Vierailija
154/268 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse 53 ja en ottaisi eläkeikäistä miestä, koska mies on niin eri ikäpolvea ja eri elämäntilanteessa oleva. Itse olen työelämässä vahvasti mukana ja haluan panostaa siihen tosissani edelleen. Kun itse joskus jään ekäkkerlke pelkäisin ettei puoliso enää jaksaisi samoja asioita kuin minä siinä vaiheessa ja en haluaisi jäädä siinä vaiheessa ” omaishoitajaksi”. Mun mielestä 15 vuotta on liian iso ikäero.

Vierailija
155/268 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tää uskomaton palsta. Kolmenkymppinen puhuu 15v vanhemmasta miehestä, ja täällä puhutaan omaishoitajuudesta.

Vierailija
156/268 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhteessa voi aika moni asia mennä pieleen. Vaikka ikäero. Tai se, että mennään yhteen jonkun muun asian kuin rakkauden takia.

Vierailija
157/268 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli 17 vuotta ikäeroa ja minä meistä vanhempi.

Hän kuoli kolmikymppisenä.

Kaipaan häntä joka päivä.

Vierailija
158/268 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa lopettaa seksielämänsä viisikymppisenä miehen impotenssin takia.

Ja jos haluaa kuusvitosena eläkkeelle jäätyään omaishoitaa ukkeliaan - sen sijaan että matkustelisi, kävisi teattereissa ja eläkeläisharrastuksissa - niin mikäs siinä.

Olen avioitunut 42-vuotiaana 55-vuotiaan miehen kanssa. Silloin ei tuntunut missään ikäero, mutta nyt kun olen 60 ja mie 73, ny tuntuu. Nyt en voi lähteäkään, mutta joo, tätä kadun. Ja tästä varoitan.

Vierailija
159/268 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa lopettaa seksielämänsä viisikymppisenä miehen impotenssin takia.

Ja jos haluaa kuusvitosena eläkkeelle jäätyään omaishoitaa ukkeliaan - sen sijaan että matkustelisi, kävisi teattereissa ja eläkeläisharrastuksissa - niin mikäs siinä.

Olen avioitunut 42-vuotiaana 55-vuotiaan miehen kanssa. Silloin ei tuntunut missään ikäero, mutta nyt kun olen 60 ja mie 73, ny tuntuu. Nyt en voi lähteäkään, mutta joo, tätä kadun. Ja tästä varoitan.

Teillä on ollut varmaan onnellisiakin vuosia? Mist tiedät ettei olisi ollut samaa samanikäisen kanssa? Menettekö yhteen ajatelleen et mitä on 18 vuoden päästä? Miten olisi hetkessä eläminen, varsinkin jos rakastat toista.

Vierailija
160/268 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tää uskomaton palsta. Kolmenkymppinen puhuu 15v vanhemmasta miehestä, ja täällä puhutaan omaishoitajuudesta.

Ei se haittaa 30-vuotiaana kun mies on 45 eikä hirveästi vielä 40-vuotiaanakaan kun mies on 55. Mutta 50-vuotiaana ja siitä eteenpäin alkaa kyllä haitata. Kun rouva on 60-vuotias ja työelämässä vielä niin hänellä on kotona 75-vuotias dementikkovanhus. Eipä voi yhteisistä eläkevuosista haaveilla. Naiset on 50-vuotiaana monesti elämänsä kunnossa ja seksuaalisesti aktiivisia mutta 65-vuotiaalla miehellä on jo pahoja potenssiongelmia ja muutenkin alkaa ukkoutua. Siinä kohtaa alkaa ikäero näkyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yksi