Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

onko kukaan opiskellut kaksoistutkintoa lasten ollessa pieniä?

Vierailija
13.03.2013 |

Oma elämä mennyt sivuraiteilla ja koulustus jäi aikanaan hankkimatta. Olen erittäin motivoitunut opiskelemaan ja kaksoistutkinto kiinnostaa koska haluan sivistää itseäni ja hankkia ammatin. Meillä kaksi yksivuotiasta ja olen heidän kanssaan vielä kotona,miehellä vakituinen työ.

Lähinnä siksi kyselen "typeriä" että haluan kuulla onko kukaan selvinnyt tuollaisesta urakasta. Vielä se että miten olette rahallisesti pärjänneet nuo opiskelu ajat?

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
13.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en kaksoistutkintoa mutta lääkäriksi kyllä. Aloitin kun lapset noin 3v ja 2v. Yritin pääsykokeilla sisään kun nuorempi 1v, onneksi en heti päässyt koska en olisi ehkä jaksanut vielä niin pienen kanssa. Paljon helpompaa jos lapset vähän isompia ja saa esim. nukkua kokonaisia öitä. 

Taloudellisesti meni ok kun otin opintolainaa ja puoliso oli töissä. Alussa olin kesälomilla lasten kanssa päiväkodin ollessa kiinni, se oli ihanaa kun arkisin oli niin vähän yhteistä aikaa. Viikonloppuisinkin sitten luin tenttiin... Myöhemmin käytin loman opinnäytetyön tekemiseen jolloin pääsin "oikeisiin" töihin heti kun siihen oli mahdollisuus (ja kaverit väänsivät sitä opinnäytetyötä). 

Jälkeenpäin ihmettelen miten oikein jaksoin. Omaa vapaa-aikaa ei ollut moneen vuoteen eikä rahaa ostaa palveluita arkea helpottamaan. Meillä ei ollut esim. autoa, ja päiväkotimatkat ja kauppareissut hoidettiin pyörällä kesät talvet. 

Syy tuohon kaikkeen oli se, että tiesin meillä olevan vaikeuksia saada lapsia. Siksi halusimme yrittää perhettä ensin. Minulla on ollut 4 raskautta, joista selvisi 2 lasta, ja valmistumisen jälkeen ei raskautta ole enää kuulunut moneen vuoteen. Olen tosi onnellinen, että asiat menivät näin ja kaikki onnistui. Mutta ei se mikään helpoin tie ollut, ei todellakaan. 

Itse tiedät voimavarasi ja jos motivaatio on kova, sitähän menee vaikka läpi harmaan kiven :) Puolison pitäisi kuitenkin olla aidosti tukena, koska opiskelukin on oikeaa työtä vaikkei siitä saa palkkaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla