4-vuotias uuvuttaa meidän lastenhoitajan?! :O
Meillä on ollut reilu kuukauden lastenhoitaja kotona 4v, 3v, 2v ja 8kk ikäisille lapsille. Aiemmin on mennyt hyvin, mitä on nyt sanonut että 4v vähän testaa kun on uusi hoitaja. No, tänään hän sanoi ettei tiedä kauan enää jaksaa hoitaa heitä koska 4v kokoajan tekee hänelle kiusaa (esim. kaataa vasitella maidot maahan, kakkaa housuun, lähtee ulkona hakkaamaan jonkun naapurin autoa jne...) :(
4v sanoo että tekee samalla lailla seuraavanakin päivänä.
Meille vanhemmille 4v on normaali, eli saattaa joskus tehdä jotain tuhmaa niinkuin normaalisti lapset mutta pääsääntöisesti tosi tottelevainen on.
Eiköhän tämä johdu hoitajan auktoriteetin puutteesta? Onko teillä antaa käytännön vinkkejä miten hoitajamme saisi auktoriteettiaseman ennen kuin päättää lopettaa työt? :(
Itse ajattelin seuraavia:
- jäähy (hoitajan mukaan alkaa vain nauramaan ja alkaa hajottamaan paikkoja jäähypaikassa) ja vaatii sen jälkeen anteeksipyynnön. Jos ei pyydä, uudelleen jäähylle.
- takavarikoi jonkin mielilelun
- uhkaa kertoa äidille (ja äiti kotona käyttää jäähyllä ja takavarikoi lelun)
- muistaa kehua jos on reipas
Kommentit (44)
Mun 4v käyttäytyy noin, kun kokee, ettei saa tarpeeksi huomiota. Jäähyt sun muut ei ole auttaneet, vaan kehuminen, kun tekee jotain hyvin, ja tehostettu (positiivisen) huomion antaminen on auttanut. Teillä on aikamoisen monta hyvin pientä lasta yhdelle hoitajalle. Voisin kuvitella, että itsenäinen ja osaava nelivuotias jää vähän syrjään, kun hoitajalla on kädet täynnä työtä noiden pienempien kanssa. Ja jos lapset ovat kotona, nelivuotiaalle ei ole edes ketään isoja "kohtalontovereita" leikkikavereiksi, kuten päiväkodissa olisi.
Kerho isoimmalle, ehdottomasti. Ikäistä seuraa ja vähemmän turhautumista.
4v käy kerhossa 2 päivänä viikossa. Miten 4v voi laittaa rattaisiin jäähylle? :O Eikai se edes mahdu niihin enää...
Suosittelisin ihan ekaksi keskuselua vanhempien ja 4 v:n välillä. Olet käyttäytynyt näin. Se ei ole sopivaa. Me (vanhemmat) emme halua, että käyttäydyt näin. Jos kuulemme hoitajalta, että olet käyttäytynyt näin, rankaisu on...
Kyllä se on vanhempien tehtävä asettaa ne rajat tässä tapauksessa ja huolehtia siitä "kurittamisesta".
Aika iso 4v jos ei mahu rattaisiin? Jos esim ulkoillessa on rattaat jokatapauksessa vauvalle mukana niin sinne laittaisin kyllä,tuon ikäisen jos ei muuta sopivaa jäähypaikkaa olis.
Hoitaja voisi koittaa rekrytoida neljävuotiasta luottomiehekseen tai apulaiseksi, joka auttelis pienempien kanssa.
Joo, olen pitänyt puhuttelun. Ja on luvannut vastedes olla kunnolla. Otin jo yhden mielilelun takavarikkoon ja sanoin että saa huomenna kun tulen töistä jos on ollut hoitajan mukaan kiltisti. Ja pääsee isän kanssa ostoksille jos on kiltisti.
Hoitaja on muuten kahdenkesken 4v kanssa kun muut nukkuvat päiväunia joten silloin ainakin saa huomiota. Voisin sanoa että muistaa antaa kunnolla sillon huomiota jonkin aikaa.
Mikään rankaiseminen tai kurinpalautus ei auta, kun ongelmana on selvästikin se, että nelivuotias haluaa huomiota. Jos hän ei sitä hyvällä saa, niin pahalla sitten saa. Niin kurjaksi hänen elämäänsä ei välttämättä pysty tekemään, että rangaistuksia tiukentamalla tilanne ratkeaisi.
Eli siis, ainoa vaihtoehto on antaa positiivista huomiota ja suhtautua hölmöilyihin rauhallisesti. Eli jos maitolasi kaatuu, niin opettaa, miten se pysyy pystyssä, jos kakkaa housuun, sotkua siivotessa neuvoo samalla, missä on pottaa (vai käykö pytyllä) ja että jatkossa käy sitten siellä. Hoitajan suuttumus on lapsesta hauska reaktio ja ainoa tapa rauhoittaa tilanne on se, ettei palkitse hölmöilyjä tällaisella hauskalla reaktiolla.
No enpä ole nähnyt tuollaista nelivuotiasta joka kakkaa housuun ja hakkaa naapurin autoa mutta käyttäytyisin varmaan samalla lailla jos eläisin teidän perheessä. Ihan kauheaa jos olisin pieni nelivuotias ja vanhemmat olisi tehtaillut jo kolme pikku sisarta, saatika että äiti hylkää kaikki vaikka pienin on 8kk ja jättäisi meidät jonkun ventovieraan hoiviin..
Kyllä mun mielestä pitää rankaista jos tekee tuhmasti. Rajat pitää olla. Tietenkään mitään säälittävää uikuttamista ei saa olla, vaa jämptisti toteuttaa uhkaukset.
Voiko 4v:llä olla niin suuri valta että mun pitäisi lopettaa työt ja jäädä kotiin? Kukaan muu lapsista ei ole reagoinut töihinlähtöäni. Hyvähän se on että kotiin on löytynyt hoitaja eikä tarvitse päiväkotiin mennä?
Huh, onneksi en ole hoitajana. Mä ottaisin loparit samantien, jos hoidettavissa olisi tollainen 4v, joka tahallaan kakkaa housuun tai hakkaa naapurin autoa! Järkyttävää. Kyllä sillä hoitajalla olisi jo noissa kahdessa pienimmässäkin tarpeeksi hoidettavaa ja isommat voisivat mennä päiväkotiin. Varmasti olisi kaikkien kannalta paras ratkaisu.
Huh huti heijaa!
4-, 3- ja 2-vuotiaat sekä vauva. Voi tosiaan vieras hoitaja uupua, jos 4.v vielä tahallaan hankaloittaa hommaa. On tuossa paletissa huomioitavaa jo ihan jokaisen päivän tarpeissa.
Oletko mennyt itse jo töihin, kun hoitaja hankittu? Ihan mielenkiinnosta, kun ei käy tuosta ilmi, miksi hoitajaa tarvitaan.
Itse asiaan...Voisi olla hyvä käydä tämän isoimman lapsen, hoitajan ja vanhemman kanssa lyhyesti hoitoaika läpi, että miten meni? Hoitaja kertoo kaunistelematta ja negatiivisten asioiden jatkokäsittely on sitten vanhemman ja lapsen välinen asia. Luulisi pikku hiljaa loppuvan. Sitten tietty jo välittömästi noissa tilanteissa rangaistusta vaativat asiat hoitajan tulisi pystyä hoitamaan samalla tavalla kuin vanhemmat vastaavassa tilanteessa. Hoitajalla tulisi olla selvitys/rangaistuskeinot teiltä annettuna. Vanhempihan sen kokemuksellaan osaa sanoa, mikä omalle lapselle toimii...
Mun mielestä hoitajalla liikaa hommia, tai häntä ei niin 4-v kiinnosta. Pitää keksiä järkevää tekemistä, muuten lapset testaa. Meillä ollut useita hoitajia, kokemuksella sanoisin näin.
Hei minä muistan kuinka itse pienenä "kiusasin" hoitajaamme.
Lähinnä vaan piilottelin tavaroita.
Huomionhakuahan se oli.
En tykännyt hoitajasta koska luulin ettei se pidä minusta, koska vietti aikaansa pienempien kanssa.
Enhän min äsitä silloin tajunnut että ne pinemmät tarvitsee oikeasti enemmän huolehtimista.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 22:25"]
Voiko 4v:llä olla niin suuri valta että mun pitäisi lopettaa työt
[/quote]
Ei tietenkään.
Onko sulla joku työ, joka on niin osa sinua, että olet voinut jättää 7kk vauvan vieraalle ja muutkin noin pikkuiset? Vai sellainen palkkaus, että kannattaa?
Ja jokaisen pitää tietysti tehdä niin kuin itselle paras. Kaikista ei ole kotiäidiksi 24/7.
Joo, sain sellaisen työn että kannattaa tarttua tämmöisenä taloudellisena aikana. Hyvä asema ja palkkaus.
Oletko vl vai miksi ihmeessä olet tehtaillut tuollaisen lapsikatraan, jossa 4-v raukka on jäänyt aivan vaille normaalia huomiota ja kasvatusta??
Olen vl. Ja on 4v saanut ihan normaalia huomiota ja kasvatusta :)
Keskitytäänkö olennaiseen, siihen mitä kysyin aloituksessa. Auttaisitteko ongelmassani?
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 22:01"]
Suosittelisin ihan ekaksi keskuselua vanhempien ja 4 v:n välillä. Olet käyttäytynyt näin. Se ei ole sopivaa. Me (vanhemmat) emme halua, että käyttäydyt näin. Jos kuulemme hoitajalta, että olet käyttäytynyt näin, rankaisu on...
Kyllä se on vanhempien tehtävä asettaa ne rajat tässä tapauksessa ja huolehtia siitä "kurittamisesta".
[/quote]
No JUURI NÄIN! Te vanhempina teette lapselle selväksi mikä on sallittua ja mikä ei, ja teette lapselle täysin selväksi, että te olette hoitajan puolella tuossa tottelemisasiassa.
Ihan järkyttävää käytöstä lapseltanne! Mä häpeäisin silmät päästäni jos mun 4v kakkailisi tahallaan housuunsa ja tekisin kyllä selväksi lapsellekin, että jos tahallaan tekee niin, niin saa samanlaiset vaipat kuin vauvalla on. Vahingot erikseen, mutta tahallaan ei housuun paskota.
Ja toki kannattaa sanoa hoitajalle, että kiinnittää huomiota kaikkeen tuon esikoisen hyvään käytökseen vielä erityisesti, että muistaa kiittää hyvästä käytöksestä jne.
Niin ja 4 v on jo ihan tarpeeksi iso myös siivoamaan omia jälkiään, eli jos kaataa maidon tahallaan rätti vaan penskalle käteen ja siivoamaan.
Ihan uskomatonta, että te vanhempina olette hyväksyneet lapseltanne tuollaista käytöstä toista ihmistä kohtaan.
Tuo ' uhkaa kertoa äidille' vie hoitajalta viimeisenki nauktoriteetin.
Muuten ihan jees. Ymmärrän toisaalta miks 4v turhautuu tuossa seurassa, eikö hoitaja vois viedä sen vaikka kerhoon 3 pv viikossa.
Kai sun pittää kunnolla selittää miten jäähy toteutetaan. Ulkona rattaisiin voi laittaa jäähylle.