IS: Tutkija: Naisten ja miesten aivoissa on eroja – ja ne on tärkeää tuntea
https://www.is.fi/tiede/art-2000006030026.html
"Markus Heiligin mukaan tasa-arvon saavuttaminen on vaikeaa tai suorastaan mahdotonta, jos emme ymmärrä, miten sukupuolierot vaikuttavat mahdollisuuksiin."
"Biologiset mekanismit täytyy tuntea, jotta voidaan elää humanistisia arvoja tunnustavassa yhteiskunnassa, hän sanoo."
Vihdoinkin tukija uskaltaa sanoa tämän ääneen.
Kommentit (244)
Tämähän on tiedetty jo pitkään. Mikä oli aloittaja ajatus ja tarkoitus tätä viestiä laittaessa?
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on tiedetty jo pitkään. Mikä oli aloittaja ajatus ja tarkoitus tätä viestiä laittaessa?
Millä tapaa se konkreettisesti on otettu huomioon, tai näkyy tasa-arvokeskustelussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tapaa se konkreettisesti on otettu huomioon, tai näkyy tasa-arvokeskustelussa?
Millä tavoin sinä itse ottaisit nämä erot huomioon?
Miesaivojen järkyttävä aggressiivisuus pitää maailmaa panttivankina.
Kerettiläisiä ja sukupuolineutraaliuden vastaisia ajatuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lukee tuon artikkelin niin varmaankin miehiä pitäisi holhota enemmän ja naiset kouluttaa koska heille koulutus paremmin sopii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No erilaisia sukupuolia on tietenkin kohdeltava eri lailla. Nykyään koko tasa-arvo ajattelu lähtee kasvatuksen ja yhteiskunnan toimintatapojen yhdenmukaistamisesta.
Tässä tärkein anti tekstistä, jos et sitä kokonaan lukenut, lue edes se ennenkuin kommentoit tai vaahtoat.
Koska eroja ei ole tunnettu, naisille on esimerkiksi määrätty aivan liian suuria annoksia suosittua unilääkettä, jota oli tutkittu vain mieskoehenkilöillä. Se on saattanut aiheuttaa vaaratilanteita liikenteessä seuraavana aamuna.
Hiljattain on myös alettu ymmärtää, että masennus on naisilla ja miehillä hyvin erilainen häiriö.
Tunnetumpi esimerkki ovat sydäninfarktin oireet. Sydäninfarkti on naisilla harvinaisempi kuin miehillä, ja koska niiden oireita ei aina tunnisteta, naiset voivat jäädä ilman hoitoa.
Erityisen selkeästi erot näkyvät Heiligin mukaan naisten ja miesten aivojen yhteyksissä. Miehillä yhteydet ovat voimakkaampia aivopuoliskojen sisällä, naisilla niiden välillä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lukee tuon artikkelin niin varmaankin miehiä pitäisi holhota enemmän ja naiset kouluttaa koska heille koulutus paremmin sopii.
No varmaan olisi ollut liian epäkorrektia kirjoittaa, että naisten avojen nopeammalla kehityksellä on hintansa, tosin on siihen tuossa tavallaan viitattu (miesten hitaammin kehittyvät aivot muodostavat enemmän yhteyksiä sisäisesti).
Erot näkyvät monien palstamiesten kirjoituksissa. Heidän aivonsa eivät ole vielä kehittyneet.
Minä olen nainen ja koen, että aivoni ovat miehen aivot. Miten teistä minua pitäisi kohdella?
Vierailija kirjoitti:
Tässä tärkein anti tekstistä, jos et sitä kokonaan lukenut, lue edes se ennenkuin kommentoit tai vaahtoat.
Koska eroja ei ole tunnettu, naisille on esimerkiksi määrätty aivan liian suuria annoksia suosittua unilääkettä, jota oli tutkittu vain mieskoehenkilöillä. Se on saattanut aiheuttaa vaaratilanteita liikenteessä seuraavana aamuna.
Hiljattain on myös alettu ymmärtää, että masennus on naisilla ja miehillä hyvin erilainen häiriö.
Tunnetumpi esimerkki ovat sydäninfarktin oireet. Sydäninfarkti on naisilla harvinaisempi kuin miehillä, ja koska niiden oireita ei aina tunnisteta, naiset voivat jäädä ilman hoitoa.
Erityisen selkeästi erot näkyvät Heiligin mukaan naisten ja miesten aivojen yhteyksissä. Miehillä yhteydet ovat voimakkaampia aivopuoliskojen sisällä, naisilla niiden välillä
Sitten kun asioista lähdetäään oikein tekemälllä tekemäään tälllaista hevon vtun pskaaa niiin se on varmastikiin omalta osaltaan edesauttaaa luomaaaan kulttuuuuriin selllaista sekavaaa käytöstäää johon ei tiedä että miten sanat pukee tai ylipääätääään kannatttaako jättäää sanomattta koskaa en tieeedä onko se ihaan tervetttä tänäpäivääänä joutuuu mietttiä omaa identiteeetttiään jokasekunti kun on toii netti ja näiiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No varmaan olisi ollut liian epäkorrektia kirjoittaa, että naisten avojen nopeammalla kehityksellä on hintansa, tosin on siihen tuossa tavallaan viitattu (miesten hitaammin kehittyvät aivot muodostavat enemmän yhteyksiä sisäisesti).
nimenomaan olisi ollut epäkorrektia kirjoittaa noin. Ei ole kovin objektiivinen lähestymistapa pitää automaattisesti miesten aivopuoliskojen sisäisiä yhteyksiä parempina kuin naisten aivopuoliskojen välisiä yhteyksiä. Ne ovat vain erilaiset ja tuovat erilaisia etuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen nainen ja koen, että aivoni ovat miehen aivot. Miten teistä minua pitäisi kohdella?
Laittaa avitutkimuksiin väitteesi todentamiseksi. Miten toisen sukupuolen aivot voisi ylipäätään kokea? "Ajaattelen kuin vastakkainen sukupuoli" -jutut vain valaisevat sitä, kuinka huonosti sukupuolieroja ymmärretään. Eivät niitä tunnista yksilöt edes itse.
Entä ne ihmiset, joiden aivot eivät ole omalle sukupuolelle tyypilliset? Miten heitä pitäisi teistä kohdella? Heitäkin on paljon.
Vierailija kirjoitti:
Puhuisin sinulle hitaasti ja välttäisin pitkiä sanoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittaa avitutkimuksiin väitteesi todentamiseksi. Miten toisen sukupuolen aivot voisi ylipäätään kokea? "Ajaattelen kuin vastakkainen sukupuoli" -jutut vain valaisevat sitä, kuinka huonosti sukupuolieroja ymmärretään. Eivät niitä tunnista yksilöt edes itse.
Vastaa siihen miten koet, että minua pitäisi mielestäsi kohdella. En ala tässä hakea hyväksyntää omalle kokemukselleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhuisin sinulle hitaasti ja välttäisin pitkiä sanoja.
Puhuin miehekkäistä aivoista, en aivovammasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nimenomaan olisi ollut epäkorrektia kirjoittaa noin. Ei ole kovin objektiivinen lähestymistapa pitää automaattisesti miesten aivopuoliskojen sisäisiä yhteyksiä parempina kuin naisten aivopuoliskojen välisiä yhteyksiä. Ne ovat vain erilaiset ja tuovat erilaisia etuuksia.
No mutta, kun sinä on kerrottu asiasta vain yksi puoli (siis viittaan poikien aivojen hitaaseen kehitykseen). Työttöjen nopeampi kehitys nähdään vain hyvänä asiana, vaikka miesten aivojen hitaan kehityksen oletetaan johtuvan siitä, että sisäisiä yhteyksiä syntyy enemmän.
Niinpä. Tästä vaan on mahdotonta keskustella asiallisesti, kun tuostakin luetaan vain otsikko ja sen perusteella kuvitellaan, että puhutaan älykkyydestä.