9 kk ikäinen vauva päiväkotiin. Miten se selviää siellä?
Äitiysloma loppuu kun vauva on 9 kk. Itse päätin jatkaa hoitovapaalla ainakin vuoden siihen päälle (lapseni on nyt 11 kk), mutta mietin, mitä 9 kk ikäiselle oikein tapahtuu päiväkodissa. Kun vauvani oli 9 kk, niin hän ei kävellyt, ei kontannut, ei osannut syödä itse lusikallistakaan eikä juoda itse nokkamukista mitään (vaikka olin yrittänyt opettaa). Hän oli täysin sylivauva, jota piti syöttää ja juottaa parin tunnin välein, ja istuminenkin oli vähän sellaista, että istui puoli minuuttia ja väsähti ja kaatui. Ei tietenkään osannut pukea itselleen mitään edes pipoa itse. Eikä sanonut vielä sanaakaan. Ja siis ei ollut yhtään jäljessä kehityksestä vaan tuollaisia ne ovat, vaikka joku vauva saattaakin kontata jo 9 kk.
Miten tuollainen selviää päiväkodissa? Miten ne "tädit" ehtii syöttää ja juottaa ja pitää sylissä koko päivän? Siis vauvaa, joka ei vielä pysty itse yhtään mihinkään. Ei edes istumaan montaa minuuttia.
Kommentit (206)
Vierailija kirjoitti:
Meillä nuorimmainen meni päivähoitoon päiväkotiin 9,5kk iässä 2,5pv/vko. Opetin nokkamukille ennen hoidon aloitusta, mutta ei oikein oppinut. Illat ja yöt imetin ja annoin syliä.
Vauvani nukkui hoidossa alkuun paljon, kunnes päivärytmi muuttui ja alkoi nukkumaan vaan normi päikkärit. Tässä päiväkodissa vielä hoidetaan ja sylitetään vauvoja ja meidän kun oli ryhmänsä vauva niin oli koko ajan jonkun sylissä. Minun piti sanoa, että antavat hänen liikkua, että oppii liikkumaan. 😊
Pph en olisi laittanut noin pientä mistään hinnasta tai pitäisi olla todella tuttu ja luotettava hoitaja. Tämä sen takia, että pph hoitaa yksin, ei ole toista aikuista kontrolloimassa hoitoa. Isommat lapseni ovat olleet pphoidossa joten kokemusta on.
Meillä helpotti vauvan päiväkoti aloitusta kun oli myös kaksi isompaa sisarusta samassa päiväkodissa. Vauvamme oli koko päiväkodin lemmikki ja ei vielä ole ainakaan näkynyt kehityksessä mitään ongelmaa. Pitäiskö jokaisen vanhemman säästää lapselleen rahaa, että pääsee aikuisena terapiaan lapsuuden traumoista. 😂
Välillä tuntuu, että teki niin tai näin, niin aina tekee väärin päin.
Olitte onnekkaita koska lapsenne oli ilmeisesti ryhmänsä ainoa vauva tai ainakin pienin? Kyllähän sitä yhdelle syliä riittää ja on helppo tarjota henkilökohtaistettua hoitoa ja oman aikataulun mukaan, haastavaksi tilanne muuttuu siinä kohtaa kun vauvoja on vaikka kolme ja jokaisella erilainen rytmi ja tarpeet. Myös päiväkotien todella vaihtelevat tilat muodostavat ongelmia, läheskään kaikkialla ei ole esim tiloja nukuttaa vaunuissa.
Vierailija kirjoitti:
Minä synnyin kauan sitten. Äitiysloma oli tietääkseni kolme kuukautta silloin. Ja äitini oli pakko palata töihin. Ei ollut mitään vaihtoehtoja. Minut hän vei päiviksi päiväkotiin, tai seimeen, kuten silloin sanottiin. Sinne minä sitten kuolin.
Vaan silloin kauna sitten vauhti ja ”tehokkuus oli ihan toista. Oli aikaa enempi lapselle sillä hoidossakin. Nykyään on niinpaljon muuta sälää tekemistä hoitajilla ja kännykät ..että niitä on aika vaikea verrata.
Kyllähän ihminen selviää mistä vaan. Kyllä se silti minusta on liian pieni muitten hoivaan, kun kerran nykyään voi olla kotonakin.
Sinä pikku provostelija kiveksillä. Tiedät, että tämä teema sytyttää koti-mammat liekkeihin kuin paloneste kytevän grillin.
Vierailija kirjoitti:
Harva vie vielä 9kk ja jotkut vievät myös aiemmin, mikä on monessa maassa aivan tavallista.
Jos 9 kk ei vielä istu, ei osoita kiinnostusta syömiseen, ei ehkä ole valmis. Mun 9 kk olisi ollut valmiita, konttasivat, tutkivat ympäristöä ja söivät itse, tosin ilman lusikkaa käsin. Vietiin kuitenkin vasta 11 kk ja 13 kk jolloin osasivat jo kävellä hiukan.
Mun 9 kk olisi ollut valmiita,... Mein Gott, mikä puupää!
Vierailija kirjoitti:
Sinä pikku provostelija kiveksillä. Tiedät, että tämä teema sytyttää koti-mammat liekkeihin kuin paloneste kytevän grillin.
Kyllä täällä liekkeihin on syttyneet ne 9kk päiväkotilasten äidit :D jos luet kommentteja niin huomaat miten ilkeästi kotiäideistä on taas puhuttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä nuorimmainen meni päivähoitoon päiväkotiin 9,5kk iässä 2,5pv/vko. Opetin nokkamukille ennen hoidon aloitusta, mutta ei oikein oppinut. Illat ja yöt imetin ja annoin syliä.
Vauvani nukkui hoidossa alkuun paljon, kunnes päivärytmi muuttui ja alkoi nukkumaan vaan normi päikkärit. Tässä päiväkodissa vielä hoidetaan ja sylitetään vauvoja ja meidän kun oli ryhmänsä vauva niin oli koko ajan jonkun sylissä. Minun piti sanoa, että antavat hänen liikkua, että oppii liikkumaan. 😊
Pph en olisi laittanut noin pientä mistään hinnasta tai pitäisi olla todella tuttu ja luotettava hoitaja. Tämä sen takia, että pph hoitaa yksin, ei ole toista aikuista kontrolloimassa hoitoa. Isommat lapseni ovat olleet pphoidossa joten kokemusta on.
Meillä helpotti vauvan päiväkoti aloitusta kun oli myös kaksi isompaa sisarusta samassa päiväkodissa. Vauvamme oli koko päiväkodin lemmikki ja ei vielä ole ainakaan näkynyt kehityksessä mitään ongelmaa. Pitäiskö jokaisen vanhemman säästää lapselleen rahaa, että pääsee aikuisena terapiaan lapsuuden traumoista. 😂
Välillä tuntuu, että teki niin tai näin, niin aina tekee väärin päin.Olitte onnekkaita koska lapsenne oli ilmeisesti ryhmänsä ainoa vauva tai ainakin pienin? Kyllähän sitä yhdelle syliä riittää ja on helppo tarjota henkilökohtaistettua hoitoa ja oman aikataulun mukaan, haastavaksi tilanne muuttuu siinä kohtaa kun vauvoja on vaikka kolme ja jokaisella erilainen rytmi ja tarpeet. Myös päiväkotien todella vaihtelevat tilat muodostavat ongelmia, läheskään kaikkialla ei ole esim tiloja nukuttaa vaunuissa.
Onnekkaita olimme. Tämä oli pieni yksityinen pk. Jos tuonne en olisi lapsiani saanut, niin en olisi noin pienenä vielä hoitoon vienyt.
No ihan hyvin se siellä pärjää. Anna sille eväsreppu ja sukset jalkaan. Tulee sitten itsekseen yöksi kotiin tutimaan.
Kyllähän noin pienikin siellä selviää, jos on riittävästi henkilökuntaa eikä hirmu monta ihan noin pientä. Tällöin on kyllä mahdollista ottaa ihan pienet huomioon tavalla, jota he tarvitsevat. Alkuun erityisen paljon syliä ym. Vieressä ruokaileva aikuinen voi auttaa syömisessä, avustaja järjestää mahdollisuuden ylimääräisiin päikkäreihin tms . Jos tarpeeksi resursseja ja ryhmäavustaj(i)a, nämä ovat järjestelykysymyksiä. Mutta se on selvää, ettei noin pieni vielä saa päiväkotielämästä sen hyviä puolia ollenkaan irti. Joskus joutuu jäämään yksin, vaikka tahtoisi olla sylissä, moniin toimintoihin ei voi vielä osallistua muiden mukana, ulkoilu etenkin talvella on hankalaa, jos kävely ei vielä suju. Selviää siis, se on varhaiskasvatuksen tehtävä varmistaa. Mutta itsekään en kyllä veisi ihan noin pientä, jos mahdollista odottaa. Omilla lapsilla hyvä ajankohta on ollut siinä vaiheessa, kun vähän on jo osattu ilmaista omia mielipiteitä sanallisesti ja omin jaloin on jo halutessaan päästy paikasta a paikkaan b.
Vierailija kirjoitti:
Minä synnyin kauan sitten. Äitiysloma oli tietääkseni kolme kuukautta silloin. Ja äitini oli pakko palata töihin. Ei ollut mitään vaihtoehtoja. Minut hän vei päiviksi päiväkotiin, tai seimeen, kuten silloin sanottiin. Sinne minä sitten kuolin.
Kun noin älykkään vertauksen keksit, niin kai ymmärrät myös sen, että seimi-ajoista on yhteiskunnassa tehostettu toimintoja aivan älyttömästi. Ei ole enää hoitoapulaisia tai siivoojia tai keittäjiä erikseen, jotka voisivat ottaa vastuuta kun varsinaista hoitajaa tarvitaan intensiivisessä hoitotilanteessa tms. Päiväkodissa työskentelevät lastentarhaopettaja-tuttuni ovat pitäneet pisimpään lapsiaan kotihoidossa tai keksineet päiväkotihoidolle vaihtoehtoisen hoitokuvion. Tuosta voi jo jotain johtopäätöksiä tehdä siitä, kuinka hyvin vauva sopii päiväkotiin.
Älkää sitten viekö niitä kakaroita sinne päiväkotiin, jos se kerran tuntuu niin pahalta, ja ennen kaikkea jos tuntuu pahalta kuulla, mitä muut ovat asiasta mieltä.
Ai ei ole varaa olla viemättä? Olisit miettinyt sitä ennen kuin aloit lisääntymään :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni alkamassa hoitovapaa ja ihmettelen kyllä miten tuolla 340 eurolla pitäisi pystyä elämään ilman omia säästöjä. Aikamoinen pudotus tuloihin, vaikka melko pienituloisia duunareita molemmat olemme muutenkin. Pelkkä yhtiövastikkeemme on tuon verran. Muita tukia ei saatavissa lapsilisän lisäksi. Aikamoista.
Eihän sillä ole tarkoituskaan koko perhettä elättää, jos kerran toinen vanhempi käy töissä...
No en ole niin väittänytkään? Jos perheen tulot tippuvat yli 1000 euroa, kyllä se taitaa aika paljon vaikuttaa jos molempien vanhempien bruttotulot töissä käydessään on 2000 euroa.
En ole edellinen, mutta me oltiin hoitovapaata silmälläpitäen otettu sellainen asuntolaina, että kumpikin pystyi palkallaan hoitamaan sen vähän aikaa yksin. Sitten kun lapset oli hoidettu kotona mielestämme järkevään ikään, aloimme katsella tyyriimpiä kämppiä.
Minäkään en ole edellinen, mutta meidän alueelta ei saa viidelle hengelle sopivaa perhekämppää sellaisella hinnalla, jonka toinen pystyisi maksamaan yksin. Toki jos pitkä kotihoito olisi minulle elämää suurempi kysymys niin asuttaisiin vaikka kaupungin yksiössä ja syötäisiin pelkkää makaronia ja tonnikalaa. Ei vaan ole.
Ei meidänkään, mutta pienten kanssa pystyi asumaan vähän pienemmässä ja vanhemmassa. Ostimme ns. loppuelämän kodin vasta kun lapset oli hoidettu jo kotona riittävän isoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni alkamassa hoitovapaa ja ihmettelen kyllä miten tuolla 340 eurolla pitäisi pystyä elämään ilman omia säästöjä. Aikamoinen pudotus tuloihin, vaikka melko pienituloisia duunareita molemmat olemme muutenkin. Pelkkä yhtiövastikkeemme on tuon verran. Muita tukia ei saatavissa lapsilisän lisäksi. Aikamoista.
Eihän sillä ole tarkoituskaan koko perhettä elättää, jos kerran toinen vanhempi käy töissä...
No en ole niin väittänytkään? Jos perheen tulot tippuvat yli 1000 euroa, kyllä se taitaa aika paljon vaikuttaa jos molempien vanhempien bruttotulot töissä käydessään on 2000 euroa.
Jos perheen tulot tippuvat yli 1000 euroa 2000 euron bruttotuloista, niin silloin väärä vanhempi on jäänyt hoitovapaalle. Tuossa esimerkissä se hoitovapaalle jäävä tienaisi bruttona yli 1300e, jos kotihoidon tuelle jääminen tiputtaa tuloja yli tonnilla. Silloin se toinen työssäkäyvä tienaa bruttona alle 700e. Jos tämä vähemmän tienaava jää hoitovapaalle, tulot tippuvat vain reilu 300 eurolla. Tuo raha taas hupenee nopeasti pelkkiin päivähoitomaksuihin ja työmatkoihin, jos kumpikaan ei jää lapsen kanssa kotiin.
Ei, vaan kumpikin tienaa bruttona noin 2000e. Eli olisi tulojen puolesta ihan sama kumpi jäisi kotiin, tippuisi tulot silti yli tonnilla, eli noin 1400 eurolla taloudessa.
Teille jäisi silti 2600 euroa kuussa käteen. Silläkö ei kaksi aikuista ja alle 3-vuotias lapsi tule toimeen?
Miten laskit tuon?
"Kumpikin tienaa bruttona noin 2000e" -> 2000 e + 2000 e = 4000 e.
"Tulot tippuisi noin 1400 eurolla" -> 4000 e - 1400e = 2600 e.
Tuosta 4000 eurosta pitää kyllä ihan verot maksaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun lapsi meni päiväkotiin 9kk iässä. Osasi itse syödä käsin/lusikalla ja juoda nokkamukista. Tukea vasten käveli (10kk niin lähti kävelemään ilman tukea). Oli hankalaa löytää ulkokenkiä niin pienelle. Minun kanssa hän oli ulkona paljon sylissä ja keinussa sellaiset vauvatöppöset jalassa mutta päiväkodissa sanoivat että pitää hommata kengät kun hän ei siellä suostunut olemaan rattaissa eikä sylissä vaan halusi mennä pitkin pihoja. Ja kyllä vaan oli pakko silloin mennä päiväkotiin. Olin yh ja vakityö olemassa. Ei yhteiskunta maksa kotona olemista kun sinulla on työpaikka vaan sen takia että et halua laittaa pientä hoitoon.
Höpsis, olisit saanut kyllä tukia niin että olisit voinut vuoden olla hoitovapaalla. Mutta et tainnut itse haluta.
Kerro mitä tukia olisin saanut? Otin silloin yhteyttä sosiaalitoimistoon kun ero lapsen isästä tuli mutta minulle silloin sanotiin että toimeentulotuki ei ole sitä varten. Siellä sanottiin että saan hoitotukea ja asumistukea mutta muuten pitää mennä töihin koska minulla on työpaikka. Kun kerroin että en ole hakenut päiväkotipaikkaa koska olin ajatellut olla kotona minulle sanottiin että 4kk jonotusaika ei tarvii odottaa kun tulee yllättäen tarve paikalle.
Lapsilisä yh korotuksella 150e, kotihoidontuki n.500e, elatustuki ainakin minimi 150e, asumistuki toki riippuu vuokrasta nutta noilla tuloilla kattaa lähes koko vuokran. Eli 800e kk olisi jäänyt asumiskustannusten jälkeen elämiseen sinulle ja vauvalle... se ei olisi millään riittänyt vai..?
Mitäs jos asuu omistusasunnossa? Asumiskulut n. 1300€/kk, sis lainanlyhennys 950€, kiinteistövero 90€, sähkö 200€, jätehuolto 20€, vesi yms. Saako näihin tukia? Aiemmin ei ainakaan saanut. Lapsilisä ja kotihoidontuki oli ainakin minulla ne ainoat, mutta toki aikaa on yli 10 vuotta. En siis ole tämä aiemmin kommentoinut, pohdin vaan samaa.
Koron osuuteen saa asumistukea ja lyhennykseen tietysti haetaan pankilta lyhennysvapaa jos tarve vaatii.
Perhepäivähoitaja kirjoitti:
Hyviä vastauksia tullut päiväkodin työntekijöiltä. Mä olen perhepäivähoitaja ja voin antaa oman mielipiteeni soppaan. Kyllä lapsi pärjää hoidossa, myös 9kk ikäinen, kun on pakko. Aluksi voi olla hankalaa, mutta voihan aikuisillekin olla hankalaa uudessa työpaikassa.
Pphta usein suositellaan ihan pienille, mutta kyllä se meilläkin vie todella paljon aikaa. Riippuu muustakin ryhmästä paljon ja pph on usein töissä yksin ja tekee lisäksi ruuat, siivoukset ja suunnittelut, päiväkodissa näille on oma työntekijä tai työaika. Mutta tietysti meillä syliä riittää, sitähän noin pieni eniten tarvitsee.
Oma kokemus on, että kun tulee noin pieni hoitoon, niin sitten otetaan pari viikkoa tai kuukautta rauhallisemmin. Ei käydä satutunnilla tai metsäretkellä, ei stressata siitä että jää askartelut tai musiikkituokiot pitämättä. Luodaan luottamus uuden lapsen kanssa, koska kaikilla kuuluu olla turvallinen olo hoidossa. Ja sitten yhtäkkiä se vauva osaakin jo olla ryhmän mukana ja syödä itse ja nukkuu vain yhdet unet. Ne pienet ottaa mallia isommista ja lapset oppii paljon ryhmänä.
Ja mä taas olen sitä mieltä, että lapsi voi hyvin tulla hoitoon jo 1- tai 2-vuotiaana. Ei ne silloin niin tarvitse sitä varhaiskasvatusta vaan yhdessäoloa. Mulla on ehtinyt olla vasta 12 hoitolasta viimeisen 8 vuoden aikana, mutta heistä 5 on tullut hoitoon noin yksivuotiaan ja 4 alle kaksivuotiaana. Kaikki ovat pärjänneet hienosti.
Tässä nyt pisti ensimmäisenä silmiin tuo kommentti, että aikuisellakin voi olla hankalaa alussa uudessa työpaikassa.
Miten voi kukaan verrata aikuista ja 9kk ikäistä toisiinsa?!
Aikuinen on itse valinnut työpaikkansa ja osaa kommunikoida toisten kanssa.
9kk ikäinen ei todellakaan ole valinnut itse paikkaansa, ei osaa sanoa, mikä on vialla ja kaikki tuon ikäiset eivät osaa vielä edes kävellä, syödä itse jne.
Se on ihan totta, että lapsi sopeutuu, kun on pakko. Tässä avainsanoina "sopeutuu" ja "pakko". Monikohan 9kk ikäinen valitsisi vapaaehtoisesti hoitoon menemisen vanhempiensa sijaan? Tuskin kukaan, ellei kotiolot ole aivan pielessä.
Ymmärrän kyllä lasten hoitoon viemisen, ei siinä mitään. Mutta noin pienelle ei hoitoon vieminen ole hyvä ratkaisu, vaikka se sitä olisi muulle perheelle ja taloudelle. Se on fakta ja se pitäisi jokaisen myöntää ja tunnustaa, että asia on lapselle huono, mutta se on tehtävä. Itselleen valehtelemista on väittää, että tuon ikäinen viihtyy hoidossa. Ei ainakaan nykyaikana, kun lapsikoot ovat järjettömiä eikä hoitajilla ole yksinkertaisesti aikaa olla noin pienten kanssa niin paljon kuin pitäisi.
Itse olen niin monta kertaa nähnyt hoitopaikan pihalla lohduttomasti itkeviä taaperoita ja kerran jopa yksi hoitaja myönsi, että aivan sydäntä särkee, kun ei ehdi huolehtimaan noin pienestä niinkuin pitäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun noin älykkään vertauksen keksit, niin kai ymmärrät myös sen, että seimi-ajoista on yhteiskunnassa tehostettu toimintoja aivan älyttömästi. Ei ole enää hoitoapulaisia tai siivoojia tai keittäjiä erikseen, jotka voisivat ottaa vastuuta kun varsinaista hoitajaa tarvitaan intensiivisessä hoitotilanteessa tms. Päiväkodissa työskentelevät lastentarhaopettaja-tuttuni ovat pitäneet pisimpään lapsiaan kotihoidossa tai keksineet päiväkotihoidolle vaihtoehtoisen hoitokuvion. Tuosta voi jo jotain johtopäätöksiä tehdä siitä, kuinka hyvin vauva sopii päiväkotiin.
Hollannissa ja monessa muussa maassa on noita seimiä eikä ole mitenkään erikoista että vauvat viedään hoitoon. Tietty se hoito on suunniteltu vauvoille ja se kaikkein kuormittavin, eli maaninen monen tunnin ulkoilu pukemisineen ja riisumisineen on tietenkin ihan tuntematon ajatuskin. Se hallitsee pakonomaisesti suomalaista lastenkasvatusta.
Eikä hollantilaiset nyt ainakaan sekopäisempiä ole kuin suomalaiset vaikka menevät hoitoon eivätkä ulkoile pakonomaisesti räntäsateessa.
11
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis ajatteliko ap, että ne 10kk ikäiset laitetaan päiväkodissa sinne 4-5v ryhmään, missä pitää osata itse syödä, kävellä ja pukea pipo? Olen ollut työharjoittelussa pienten (alle 3v ryhmässä), jossa oli 7 lasta. Muutama tuollainen ihan pikkuinen ja muut sitten pikkasen isompia, muutama yli 2v. Että ei niissä ryhmissä kaikki niitä 10kk ikäisiä kerrallaan ole. Ihan samalla lailla niitä syötetään, kanniskellaan, vaippoja vaihdetaan jne kuin kotonakin tehtäisiin. Nukkuvat pinniksissä jne.
Sun työharjoittelusta taitaa olla aikaa, koska eipä missään ole enää 7-paikkaisia pienten ryhmiä. Pienten ryhmissä on aina vähintään se 12 lasta, ja onpa niitä 13-14 lapsenkin pienten ryhmiä tullut nähtyä. Ja ihan pieniä juuri vuoden täyttäneitä saattaa olla kerralla montakin.
Höpsistä. Minun lapseni on pienten ryhmässä, jossa paperilla on 9 lasta. Käytännössä vähemmän, koska näistä muutama on osa-aikainen. Tyypillisenä päivänä paikalla on viisi lasta. Samasta talosta löytyy toinenkin pienten ryhmä, jossa sama tilanne. Toki sielläkin aamuisin ja iltapäivisin saatetaan lyödä nämä kaksi ryhmää yhteen, varsinkin jos on vähän lapsia paikalla. Kunnallisella näin.
Joku väliaikainen tilanne tai sitten onko nuo kahden hoitajan ryhmiä? Jos on kahden hoitajan ryhmiä niin nämä on niitä kaikkein pahimpia eli paperilla ollaan kaksi eri ryhmää mutta todellisuus on sitä että siellä toimitaan yhtenä ryhmänä pakosta koska työntekijät ei riitä kahteen ryhmään ääripäissä.
Meidänkin lasten päiväkodissa kyllä todella on pienten ryhmässä vain 8 lasta ja 2 aikuista. Ryhmän tilat on niin pienet ettei sinne mahdu enempää lapsia mitenkään. Ryhmää ei myöskään ole yhdistetty muihin ryhmiin vaan nämä pienet ovat ihan omassa rauhassaan. Tämä Helsingissä ja kunnallisessa päiväkodissa.
Niin, huomaatko että siellä on vaan se kaksi aikuista kun normaalisti ryhmässä on kolme :D Varmasti siis pienille parempi tuo pieni ryhmä mutta väkisin tulee paljon vaihtuvuutta hoitajiin koska kaksi ei millään pysty kattamaan koko päivää työvuorojen puitteissa eli siellä hyppää joka päivä joku toisen ryhmän aikuinen paikkaamassa osan päivää.
Totta. Tiedostin kyllä, että ryhmä on haavoittuvampi juuri aikuisten vaihtuvuuden suhteen. Mutta toisaalta tuolla oli järjestetty niin, että pienten ryhmän aikuiset eivät juuri koskaan olleet aikaisessa aamussa ja iltapäivän viimeisessä vuorossakin vain harvoin. Pääsääntöisesti siis olivat töissä klo 7.30-16.30 ja tietenkin tuonkin ajan limittäin. Varmasti joku perhe tarvitsi toisenlaisiakin hoitoaikoja mutta suurin osa pienistä tuntui olevan hoidossa klo 8-16. Hoitajat kävivät toki myös varmasti syömässä ja kahvilla mutta tiedän, että ainakin osa tauoista hoitui nukkariaikaan, ja sehän on lapsille ihan sama kuka aikuinen siellä heidän nukkuessaan on. Minun lapseni ei silti mennyt hoitoon 9kk:n ikäisenä mutta kerroinpa vain että on toisenlaisiakin hoitopaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ei vois vähempää kiinnostaa mitä mieltä joku av-mamma tai jossain horror-paikassa töissä ollu päikkytäti on mieltä toisten ihmisten valinnoista. Niin että hyvää loppuelämää teille!
Toki, mutta faktoista nyt on vähän hölmö kiistellä. Senkus laitat lapsesi hoitoon vaikka heti synnäriltä, mutta valheellista perustella sitä lapsen parhaalla.
Niin mitkähän nämä sinun mainitsemasi "faktat" on? Ja lähde kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ei vois vähempää kiinnostaa mitä mieltä joku av-mamma tai jossain horror-paikassa töissä ollu päikkytäti on mieltä toisten ihmisten valinnoista. Niin että hyvää loppuelämää teille!
Toki, mutta faktoista nyt on vähän hölmö kiistellä. Senkus laitat lapsesi hoitoon vaikka heti synnäriltä, mutta valheellista perustella sitä lapsen parhaalla.
Niin mitkähän nämä sinun mainitsemasi "faktat" on? Ja lähde kiitos.
No se ettei 9kk ole mitään hyötyä päivähoidosta. Vai mitä hyötyä siitä mielestäsi on? Ei tarvitse edes lähdettä pistää, ihan kerrot vaan.