Miksi ruotsin opiskelu on suomenkielisiltä pois, mutta ei päinvastoin?
Pakkoruotsin vastustajat ovat siis sitä mieltä että pitäisi saada opiskella jotain järkevämpää kuin ruotsia... Mutta ruotsinkielisethän opiskelevat kuitenkin pakkosuomea? Eli suomenkieliset saisivat enemmän valinnanvapautta. Onko tämä sitten reilua? Suomi ON kuitenkin kaksikielinen maa, vaikka suomenruotslaaisetkin ovatkin vähemmistö.
Jos suomenkielisiltä ei voi vaatia ruotsinkielen osaamista, niin ei voi myöskään vaatia että ruotsinkieliset opiskelevat suomea.
Sitten pitäisi perustaa jo ihan erilaiset kunnat, sellaiset missä palvellaan pelkästään ruotsiksi, ja sellaisia missä palvellaan suomeksi, ja jokainen voi sitten valita missä liikkuu sen mukaan miten hyvin on maan toista kieltä oppinut.
Kommentit (77)
Ruotsinkieliset saavat minun puolestani olla opiskelematta suomea, jos tuntuu että Suomessa pärjää ilman suomenkielentaitoa. Todellakin voi vapauttaa tämänkin.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 12:47"]
Oletetan sellainen tilanne, että pakkoruotsi poistetaan ja suomenkieliset ei osaa enää ruotsia, miten olette jatkossa aikoneet toteuttaa palvelun saaminen ruotsiksi? Ei niitä ruotsinkielisiä riitä jokaiseen virastoon, sairaalaan, pankkiin ym... Suomessa kaksi virallista kieltä ja suomenruotsalaisilla on oikeus saada palvelua omalla äidinkielellään. Miten ne sen saavat jos pakkoruotsi poistetaan kouluista? Jos näin on, niin alan minäkin pykäämään suomenruotsalaisilta pakkosuomi pois kouluista... tasa-arvoa nääs.
Tässäkin asiassa huomaa kuinka kapeakatseisia ja metsittynyttä tää suomen kansa joskus voi olla... Voi jessus sentään jos se pikku Jenna-Jessica nyt joutuu lukemaan ruotsia koulussa eikä saa siitä 10:iä todistukseen....
Ei mulla muuta...
[/quote]
Mutta kun Ruotsinkielisten ei pidä saada palvelua Ruotsiksi. Maan nimi on Suomi. Ruotsi on naapurissa. 5 % kielen mukaan ei missään muuallakaan voi saada palvelua omalla kielellä.
miksi haluat pakottaa minua, eikö riitä että sinulla on valinnanvapaus, minäkin haluaisin sen.
Aivan sama mitä ruotsinkieliset tekevät, se on heidän oma valintansa.
Suomesta voitaisiin tehdä yksikielinen samantien -kohtahan on venäjää äidinkielenään puhuvia enemmän kuin ruotsia.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 13:08"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 12:46"]
Ei ole mitään "muualla maailmassa" -tapaa. Monissa maissa on useita kieliä. Esimerkiksi Kanadassa joillain alueilla puhutaan ainoastaan ranskaa, toisilla vain englantia. Mikä saa sinut olettamaan, että joissain maissa käytetty tapa yhdestä virallisesta kielestä olisi jotenkin mainio? Esimerkiksi Venäjällä ja Ruotsissa pakotettu yksikielisyys on aiheuttanut valtavasti ongelmia.
[/quote]
Kanadassakaan ei ole kuin yksi todellinen kieli ja se on englanti. Se on hallinnon kieli. Siellä kyllä puhutaan Ranskaa todella paljon. Ero Suomeen on myös selvä. Ranskankielisiä on PALJON enemmän suhteessa väestöön kuin Ruotsinkielisiä Suomessa.
[/quote]
Et jaksanut sitten vastata kuin yhteen noista väitteistä. Ja ranska on virallinen kieli kanadassa, se on yhtä todellinen kuin englantikin.
BUAHAHAHA
Nauroin juuri itseni kipeäksi. Käypä testaamassa nykyisten virkamiesten ruotsin taitoa, ei sitä juuri kukaan nykyäänkään osaa.
Itsekin olen suorittanut yliopiston pakolliset virkamiesruotsin kurssit hyvin arvosanoin, vaan ei ole toivoakaan että minulta saisi ruotsiksi palvelua, sillä en osaa ruotsiksi juuri muuta kuin esitellä itseni ja sanoa etten puhu ruotsia. Että näin hyvin se systeemi toimii nykyään. Ja koska olen ne pakolliset kurssit suorittanut, minutkin voidaan palkata sellaisiin tehtäviin, missä vaaditaan ruotsin kielen osaamista, teoriassa ainakin. Käytäntö onkin sitten eri asia.
Oletetan sellainen tilanne, että pakkoruotsi poistetaan ja suomenkieliset ei osaa enää ruotsia, miten olette jatkossa aikoneet toteuttaa palvelun saaminen ruotsiksi? Ei niitä ruotsinkielisiä riitä jokaiseen virastoon, sairaalaan, pankkiin ym... Suomessa kaksi virallista kieltä ja suomenruotsalaisilla on oikeus saada palvelua omalla äidinkielellään. Miten ne sen saavat jos pakkoruotsi poistetaan kouluista? Jos näin on, niin alan minäkin pykäämään suomenruotsalaisilta pakkosuomi pois kouluista... tasa-arvoa nääs.
Tässäkin asiassa huomaa kuinka kapeakatseisia ja metsittynyttä tää suomen kansa joskus voi olla... Voi jessus sentään jos se pikku Jenna-Jessica nyt joutuu lukemaan ruotsia koulussa eikä saa siitä 10:iä todistukseen....
Ei mulla muuta...
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 13:22"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 13:08"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 12:46"]
Ei ole mitään "muualla maailmassa" -tapaa. Monissa maissa on useita kieliä. Esimerkiksi Kanadassa joillain alueilla puhutaan ainoastaan ranskaa, toisilla vain englantia. Mikä saa sinut olettamaan, että joissain maissa käytetty tapa yhdestä virallisesta kielestä olisi jotenkin mainio? Esimerkiksi Venäjällä ja Ruotsissa pakotettu yksikielisyys on aiheuttanut valtavasti ongelmia.
[/quote]
Kanadassakaan ei ole kuin yksi todellinen kieli ja se on englanti. Se on hallinnon kieli. Siellä kyllä puhutaan Ranskaa todella paljon. Ero Suomeen on myös selvä. Ranskankielisiä on PALJON enemmän suhteessa väestöön kuin Ruotsinkielisiä Suomessa.
[/quote]
Et jaksanut sitten vastata kuin yhteen noista väitteistä. Ja ranska on virallinen kieli kanadassa, se on yhtä todellinen kuin englantikin.
[/quote]
Ei ole. Englanti on hallinnon kieli ja Ranska on vaan muutamassa paikassa virallinen kieli. Tosin huomattavasti yleisempi kuin Ruotsi Suomessa.
On naurettavaa että valtiolla olisi kaksi kieltä. Se tulee erittäin kalliiksi ja vaikeaksi. Kaikki ei edes opi kahta kieltä. Varsinkaan kun pitäisi opetella vielä kolmaskin (englanti). Monessa maassa on virallisia kieliä mutta ei niitä kukaan puhu virallisissa yhteyksissä
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 13:11"]
Ei mulla muuta...
[/quote]
Mutta kun Ruotsinkielisten ei pidä saada palvelua Ruotsiksi. Maan nimi on Suomi. Ruotsi on naapurissa. 5 % kielen mukaan ei missään muuallakaan voi saada palvelua omalla kielellä.
[/quote]
... vaan, että ruotsinkielisillä on lain mukaan oikeus saada palvelunsa ruotsiksi. Maan nimellä ei ole mitään tekemistä maan kielien kanssa. Miksi haluat suomenruotsalaisten muuttavan Ruotsiin? Mitä pahaa ne on sulle tehnyt?
Itse pärjään vallan mainiosti toisella kotimaisella mutta esim mummoni ei pärjää vaan tarvitsee apua esim. lääkärissä, pankissa, Kelassa ym paikoissa. Näissä paikoissa mummollani olisi lain mukaan oikeus saada puhua omaa äidinkieltään. Esim. lääkärissäkäynnit todella hankalia (ja jopa vaarallisia, esim. lääkäri tulkistee oireet väärin kielimuurin takia ja antaa väärät lääkkeet) jos kukaan ei ehdi mummon kanssa sinne eikä saa ketään muutakaan tulkia. Tulkkia ei ihan tunnissa raapaista paikalle vaan ne on tilattava paljon aikaisemmin.
Henk.koht. mulle se on ihan sama mitä suomenkieliset mukelot koulussa opiskelee, mutta ajattelen tässä nyt esim vanhoja ihmisiä. No, sehän on myös poistuva ongelma.
T. nro 11. Suomenruotsalainen
1. Minua vain naurattaisi (vähän vahingoniloisesti) jos ruotsinkieliset eivät lukisi suomea. Eli kannatan ehdottomasti 100% vapautta ruotsinkielisille valita lukeeko suomea vai ei.
2. Ruotsinkieliset ovat sitä mieltä, etteivät saa nykyäänkään kunnolla palvelua ruotsiksi, vaikka JOKAINEN virkamies Suomessa on käynyt virkamiesruotsin. Pakkoruotsilla ei siis taata ruotsinkielisiä palveluita.
3. Jos pakkoruotsi poistetaan, ei se tarkoita ettei yksikään suomenkielinen enää lue ruotsia, ja että ruotsinkielisten palvelut pitäisi toteuttaa pelkästään äidinkielenään ruotsia puhuvien toimesta. Löytyisi edelleen paljon niitä, jotka mieluiten valitsevat ruotsin valinnaisena.
4. Valtion jokaiselta virkamieheltä ei ole järkeä vaatia nimellistä ruotsin osaamista, vaan jokaisen viranomaisen laitoksena tulee aidosti pystyä tarjoamaan palvelua ruotsiksi. Tämä toteutetaan parhaiten niin, että kaikkia virkamiehiä koskevasta virkamiesruotsin suorittamisen pakosta luovutaan, ja laitokset pitävät huolen että heiltä löytyy aidosti joku joka osaa palvella myös ruotsiksi. Tämä voidaan toteuttaa esim. kielikokein rekrytoinnin yhteydessä. Nythän tähän pitäisi riittää virkamiesruotsin suorittaminen, jonka jokainen tietää riittämättömäksi hyvän ruotsinkielisen palvelun tuottamisen kannalta.
5. Eikö tässä kaikki voittaisi? Ruotsinkieliset saisivat parempaa palvelua, suomenkieliset saisivat lukea mitä haluavat, elinkeinoelämä saisi useamman kielen osaajia ja Suomen kansantalous tykkäisi.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 13:11"]
Ei mulla muuta...
[/quote]
[/quote]
Vårt land heter Finland, och vi har rätt till service på vårt modersmål, i vårt fosterland.
ehdotan että ahvenanmaalta poistetaan erityisasema, mikäli he eivät suostu siihen niin vuokrataan se neukuille 20v uodeksi ja sitten kysytään uudestaan. saisvat sinne vähän uutta verta kun ovat niin sisäsiittoisia.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 13:15"]
miksi haluat pakottaa minua, eikö riitä että sinulla on valinnanvapaus, minäkin haluaisin sen.
[/quote]
Mihin otat kantaa....?
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 14:36"]
[/quote]
Mihin otat kantaa....?
[/quote]
että ahvenanmaalta poistetaan erityisasema, eikö aivot toimi
[/quote]
Mihin otat kantaa....?
[/quote]
että minua ei pakoteta opiskelemaa sitä PAKKORUOTSIA
[/quote]
Mihin otat kantaa....?
[/quote]
No voi nyt herranen aika!
Onhan minullakin oikeus saada esim. terveyskeskuksessa palvelua suomen kielellä! Mutta ikävä kyllä usein käy niin, ettei edes se riitä! Kun on niitä lääkäreitä ulkomailta jotka eivät suomen kieltäkään kunnolla osaa. Joten ei ne ruottin kieliset sen huonommassa asemassa ole sen suhteen.
On se muuten jännä. Ruotsiin kun menee, siellä on pakko käyttää ruotsin kieltä jos haluaa pärjätä.
Eikä saada mitään erityispalveluja. Joten me olemme vain kapea katseisia?
Mukavaa haukkua oman maan kansalaisia yhtään ajattelematta sitä puolta asiasta, ettei ne muutkaan meidän puolesta "uhraudu". Mutta meidän pitäisi kumarrella.
Miksi se on niin, että meidän pitää ottaa kaikki huomioon, mutta muiden ei tarvitse ottaa meitä huomioon?
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 14:45"]
[/quote]
Mihin otat kantaa....?
[/quote]
[/quote]
Mikä valinnanvapaus minulla on mikä sinulla tällä hetkellä ei ole?
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 14:53"]
No voi nyt herranen aika!
Onhan minullakin oikeus saada esim. terveyskeskuksessa palvelua suomen kielellä! Mutta ikävä kyllä usein käy niin, ettei edes se riitä! Kun on niitä lääkäreitä ulkomailta jotka eivät suomen kieltäkään kunnolla osaa. Joten ei ne ruottin kieliset sen huonommassa asemassa ole sen suhteen.
On se muuten jännä. Ruotsiin kun menee, siellä on pakko käyttää ruotsin kieltä jos haluaa pärjätä.
Eikä saada mitään erityispalveluja. Joten me olemme vain kapea katseisia?
Mukavaa haukkua oman maan kansalaisia yhtään ajattelematta sitä puolta asiasta, ettei ne muutkaan meidän puolesta "uhraudu". Mutta meidän pitäisi kumarrella.
Miksi se on niin, että meidän pitää ottaa kaikki huomioon, mutta muiden ei tarvitse ottaa meitä huomioon?
[/quote]
ööööh... Ruotsi, eli Sverige, on yksikielinen maa. Eihän sinulle tulisi mieleenkään lähteä Englantiin vaatimaan palvelua suomeksi? Suomi/Finland nyt valitettavasti, vaikka sinua ärsyttääkin, on kaksikielinen maa, ja täällä on kaksi virallista kieltä. Väännetään vielä autalangasta, että Ruotsissa näin ei ole, Ruotsissa on yksi virallinen kieli.
Tuo kaksikielisyys on pelkkää semantiikkaa näillä prosenteilla.
Se, että ruotsinkielisille ei opetettaisi suomea on täysin sama juttu kuin että Ruotsissa opetettaisi ruotsia.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 12:32"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 12:27"]
suomenkielisiä 95 % ruotsinkielisiä 5 %
does that satisfy your question?
[/quote]
Ei, koska yhä edelleen Suomi (Finland) on kaksikielinen maa, eli kielten tulisi olla samanarvoisia. Jos huomasit otin argumenttiisi kantaa jo valmiiksi aloituksessani.
Eli pitäisikö mielestäsi perustaa enemmän Ahvenanmaan tapaisia kuntia, mihin kaikki ruotsinkieliset muuttavat, ja sitten muualla puhutaan Suomea?
[/quote]
Ei mulla muuta...
[/quote]
Miksi ihmeessä oletat, että pakollisen opiskelun poistuminen aiheuttaisi moista? Aivan varmasti ruotsinkielen opiskelijoita silti riittäisi, varsinkin kaksikielisillä paikkakunnilla. Siksi toisekseen todellisuus on nykyäänkin sellainen, että nimellisesti ruotsia osaavilla virkamiehillä ei kuitenkaan ole käytännön kielitaitoa. Ruotsinkielisten palvelu voidaan hyvin hoitaa tulkkipalveluna, aivan niin kuin jo nykyäänkin tietyillä ruotsinkielisillä paikkakunnilla suomenkielisten palvelut (ja puhun tässä omakohtaisesta kokemuksesta). Ja totta kai samalla pakollinen suomenkielen opetus poistuisi ruotsinkielisiltä.