Vegaanit ja muut asiasta tietävät, miksi esim. hunajan
syönti olisi jotenkin pahasta? Tai lampaan villan käyttäminen? Tai lemmikkien pitäminen?
Ymmärrän hyvin, jos ei halua tappaa eläimiä tai syödä mitään mikä pitäisi tappaa, mutta jotenkin tuo hunaja menee yli ymmärrykseni tällä hetkellä.
Samoin esim. lampaan villa, sitä kun saa myös eettisesti tuotettuna, tai voi vaikka itselleen ottaa muutaman lampaan jos maalla asuu. Silloin lampaat eläisivät ihan onnellisen elämän enkä ymmärrä miksi siis tällainen villa olisi pahasta (verrattuna tehotuotettuun villaan, sen ymmärrän jos sellaista vastustaa).
Samaten ainakin osa vegaaneista haluaisi kieltää lihaa syövät lemmikit, mutta pitäisikö meidän tappaa kissat ja koirat sukupuuttoon vain sen takia, että ne syövät lihaa? Näistä lemmikeistä on kuitenkin ihmisille todella paljon hyötyä ja iloa, koiria on paljon monissa eri työtehtävissä, lemmikit ovat hyväksi ihmisen mielenterveydelle sekä fyysiselle terveydelle. Koirat ja kissat ovat kehittyneet yhdessä ihmisen kanssa ajan saatossa, ihmisen kanssa asuviksi ja ihmisestä riippuvaiseksi. Olisi aika julmaa nyt vaan todeta että sori, emme syö enää lihaa niin tapetaan teidätkin kaikki.
Jotkut vegaanit taas ovat tuohon lemmikkiongelmaan esittäneet ratkaisuksi eläinten vegaaniruokia, eli aika outoa jos perustelee oman ruokavalionsa eettisyydellä niin samalla kuitenkin pakottaa luontaiset lihansyöjät syömään jotakin, mikä ei niiden elimistölle sovi.65
Kommentit (139)
http://hiippariaktivisti.blogspot.ca/2014/10/veganismi-ahimsa-ja-kulttuurivakivalta.html
En tiedä onko tää jo tänne linkattu, mutta mun mielestä tosi fiksu teksti!
Itse en syö punaista lihaa enkä kanaa, enkä ymmärrä miksi tämä asia ärsyttää niin monia. Mun puolesta jokainen syököön lihaa niin paljon kuin halajaa, ja odotan että muutkin antaa mun syödä ihan sitä mitä itse halua. Peace!! :)
Hunajansyönti on pahasta, koska siinä käytetään elävää olentoa hyväksi.
Kyseessä on eläinkunnan tuote, siksi se on pahasta.
Entäs bakteerit ja virukset. Voiko V-gaani syödä antibioottia tai ottaa jäykkäkouristusrokotuksen? Tai minkä tahansa rokotteen? Tai syödä maitohappobakteeripillereitä? :-/ :-o
Saattaisi vegaaninkin elinikä lyhehtyä, jos esimerkiksi hirvenkaato lopetettaisiin.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 08:48"]
"Mitään luonnossa ei saisi hyödyntää, jos sillä on sykkivä sydän, mutta on ihan ok ostaa valtavan hiilijalanjäljen omaava vegaanikorvike." Hmm, seuraatko minkä verran uutisia, tai muuten tiedotusta esim. lihantuotannon vaikutuksesta ympäristölle? Tiedätkö mitään maatalouden vaikutuksesta ympäristölle? Kuten esimerkiksi että naudanlihan tuotanto rehevöittää vesistöjä eläinkunnan tuotteista eniten? Naudanlihan tuotantoon tarvitaan paljon rehua ja sitä kautta peltopinta-alaa, josta kulkeutuu ravinteita vesistöihin. Tai että saadaksesi lehmästä maitolasillisesi, tulet edelleen samalla tukeneeksi vesistön kuormitusta (selittyy luonnollisesti lypsylehmienrehun viljelyllä, mikä vaatii paljon peltopinta-alaa). Että et viittis tulla vegaanille selittämään hiilijalanjäljestä samalla, kun itse eittämättä pupellat mummos minkkilakki päässä ribsejä rasva suupielestä valuen. :D
[/quote]
Tehomaatalous tuhoaa kyllä ympäristöä. Se tehomaatalous sattuu tuottamaan lihan lisäksi myös kasviksia. Esimerkiksi lehmä on ruohonsyöjä, ruohoa ja heinää kasvaa sielläkin missä vilja ei kasva. Se on tehomaatalouden vika, että lehmille syötetään jotakin muuta kuin niiden luonnollinen ravinto olisi. Tehokkaimmin kunnioitamme eläimiä ja suojelemme luontoa boikotoimalla kaikkia tehotuotettuja maataloustuotteita ja ostamalla mahdollisimman paljon lähialueella luonnonmukaisin periaattein tuotettua ruokaa. Vain vege pysty sulkemaan silmänsä siltä, että kasviksetkin ovat nykymaailmassa tehotuotettuja.
Miten vegaani voi tietää, oliko pellon raivaajalla apunaan hevonen, vai kuokkiko hän ihan ihmisvoimin? Ei kai vegaani voi syödä perunaa, jonka kasvattamiseen käytetyn pellon raivauksessa on Polle-parkaa hyväksikäytetty?
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 14:39"]
Miten vegaani voi tietää, oliko pellon raivaajalla apunaan hevonen, vai kuokkiko hän ihan ihmisvoimin? Ei kai vegaani voi syödä perunaa, jonka kasvattamiseen käytetyn pellon raivauksessa on Polle-parkaa hyväksikäytetty?
[/quote]
Aika pieni on todennäköisyys, että sattuisi kaupasta löytämään kotimaista perunaa, jonka kasvatukseen kytkeytyisi työhevonen.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2013 klo 20:26"]
Sanonpahan vain ennenkuin kikkareet alkavat lennellä niin eikö joskus voisi miettiä vegaaniutta esim. mielenterveyden häiriönä tai vääristyneenä maailmankuvana tai vaikkapa penkoa vegaanin lapsuuden traumoja?
[/quote]Mietipä sitä.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 14:39"]
[/quote]Tulit sitten lyömään vegaanikeskustelun läskiksi.
Jos ei hevonen, niin luomutiloilla karjanlantaa pelloille. Miten vegaani voi popsia hyvällä omallatunnolla lehmänsonnalla kasvatettua pottua ja ruisleipää?
Koko veganismi lähtee eläinoikeudellisen ajattelun perinteestä, jonka mukaan ihmisen ei tule käyttää eläinkuntaa hyväkseen.
Veganismissa on voimakkaasti kyse myös eläinoikeusajattelusta.
Koska se vahingoittaa mehiläisiä.
Ilman mehiläistenhoitajaa ei olisi kyseisiä mehiläisiäkään. Jotka kulkevat pölyttämässä kukkia ja osallistuvat luonnon kiertokulkuun sitä merkittävästi hyödyntäen. Mehiläisten määrä maailmassa on muutenkin vähentynyt. Mehiläisiä hoidetaan Suomessa hyvin ja kasvatettuja mehiläisiä tarvitaan luonnonkin hyvinvoinnin takia. Samoin voi ajatella, ettei koiria tai kissoja olisi sitten maailmassa ollenkaan, jos niitä ei saisi hyvin hoidettuina rakkaina lemmikkeinä pitää.
"Suuri osa syömästämme ruoasta syntyy niin, että hyönteiset pölyttävät kasveja. Pölytyksen tuloksena kasvit tuottavat satoa, esimerkiksi marjoja, hedelmiä, siemeniä tai pähkinöitä. Mehiläisiä ja muita pölyttäjiä tarvitaan ihmisten ja eläinten ruoantuotannon vuoksi. Mehiläiset tekevät hunajaa itselleen ja heidän terveytensä on uhattuna, kun ihmiset vievät hunajan."
Lähde: http://vegaani.org/tietoa/miksi-hunaja-ei-ole-vegaanista/
No, huh huh näitä kirjoituksia... Olen ruokavalioltani vegaani. Minulla on 3 kissaa ja kissoja on ollut meillä enemmän kuin yksi, aina. Kissani saavat vapaasti metsästää luonnossa sekä, että ruokin ne eettisesti hyvillä lihatuotteilla. Kissa kun ei ole vegaani eikä pysty luontaisestikaan hyväksikäyttämään kasviksia.
Itselläni on biokompostori, komposti huussi lisänä myös pihallani, josta hyödynnän paskat ja käyneet mullat. Kasvatan itse salaattini, yrttini, perunani, porkkanani, marjapensaat ja mansikkani, niinkuin varmasti moni muukin maalla elävä, jolla nyt omaa kasvimaata on. Täällä maalla elävänä, minulle on aivan sama, onko lannoite omasta kompostistani vaiko naapurin hevostarhan paskaa, se maatuu yhtälailla ja mikrobit tekevät niissä oman luontaisen osansa,
Hunajaa olen tuottanut itse myös. Talveksi kun en sokeriliuoksia anna , vaan mehiläisten omaa tuotettua hunajaa. Syön omenapuistani hedelmää, jotka on mehiläiset ja muut pörriäiset ovat pölyttäneet. Symbioosia tavalla tai toisella, mutta se toimii. Käytän eettisesti tuotettuja vegaani tuotteita myös pesuaineissa ja kemikaaleissa ja käytännön ihmisenä osaan käyttää hyödykseni luonnonantimia ja tehdä niistä vaikka mitä.
Tällainen turha vohkaaminen ja kouhotus sekä pilkunviilaaminen/hiustenhalkominen on naurettavaa. Maalaisjärkeä usein puuttuu "fanaatikoilta" ja hypätään äärimmäisyyksistä toiseen. Tosin näitä mielipiteitä on ollut melko huvittavaakin lukea, mutta tässä kirjoitusjoukossa on muutama vegaani, joilla on tolkku päässä.
Jokainen saa määrittää oman vegaanisuutensa. Esim. Saamevegaanit vetävät poronlihaa.
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 18:33"][quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 18:29"]
Öö? Nyt kun luin ketjua, näyttää siltä, että tämä yksi lihansyönnin puolustaja ei oikein osaa argumentointia.
Hänen mielestään se, että koska HÄN syö vain luomua ja riistaa tarkoittaa sitä, että lihansyönti itsessään on ekologista. Ja että koska HÄNEN mielestään kaikki vegaanit syövät tofua ja muuta ulkomailta tuotua ruokaa -> vegaanius on epäekologisempaa kuin hänen (riista)lihansyöntinsä.
On totta, että riista voi olla ihan ekologista ja terveellistä. On totta, että kasvissyönti yleisesti on terveellisempää ja ekologisempaa kuin lihansyönti.
SILTI suinkaan kaikki lihansyöjät eivät syö vain riistaa eivätkä kaikki kasvissyöjät osaa koostaa terveellistä kasvisravintoa.
Joten lopetetaanko tämä turha ja naiivinen väittely?
Onhan se jo (onneksi) ihan yleisesti tiedossa, että kasvissyönti kannattaa, niin ekologisesti, terveydellisesti kuin tietysti eettisestikin.
Yleisesti ottaen: kannattaa suosia lähiruokaa ja erityisesti välttää prosessoituja ruokia. Liikaa lihaa ei kannata syödä, paitsi jos ei haittaa sairastua ja kuolla ennen aikojaan. Liian yksipuolinen kasvissyönti ei myöskään ole terveellistä.
[/quote]
Ja se on ihan yleisesti tiedossa, että sinä olet pelkkä palkattu trolli :) Jankutijankuti.
[/quote]
Puhut itsestäsi?