vänhemmat miksi pakotatte lapsenne liittymään kirkkoon
kastamalla ne lapsena, kyllä sille lapselle voi nimen muutenkin entaa. voivat sitten täysikäisenä päättää itse mitä haluavat. sama koskee rippileiriä, ei sinnekkään ole mikään pakko lattaa lastaan manipiloitavaksi. rippileirille on hyvä vastine vaikka partioleiri tai muu vastaava jossa opetetaan hyviä asioita.
Kommentit (116)
Olen ateisti, mieheni kuuluu kirkkoon. Lapset on kastettu, koska en näe siinä mitään haittaakaan. Kyllä se oma järki kasvaa kasteesta huolimatta ja ovat nuorina valmiita tekemään omat päätöksensä asian suhteen. Oli se sitten mihin suuntaan tahansa. Ei se niin iso vaiva ole kirkosta erotakaan, jos niin haluavat.
Kuulun kirkkoon, mutta en halunnut kastaa lastani, koska saa itse päättää uskonnostaan isompana
Sen pitäisikin olla laissa kiellettyä. Eihän puolueisiin tms voi niihinkään liittää lapsia jäseniksi. Kukin liittyköön täysi-ikäisenä mihin tahtoo.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2013 klo 16:59"]
Olen ateisti, mieheni kuuluu kirkkoon. Lapset on kastettu, koska en näe siinä mitään haittaakaan. Kyllä se oma järki kasvaa kasteesta huolimatta ja ovat nuorina valmiita tekemään omat päätöksensä asian suhteen. Oli se sitten mihin suuntaan tahansa. Ei se niin iso vaiva ole kirkosta erotakaan, jos niin haluavat.
[/quote]
Kysymys kuuluukin miksi kastatte vauvan, joka ei osaa sanoa kyllä tai ei??
[quote author="Vierailija" time="09.03.2013 klo 16:59"]
[/quote]
eli miksi pitäisi kastaa kun voivat aikuisen sitten itse päättää
Ensinnäkin sen takia, että haluamme opettaa lapsillemme meidän vanhempien arvot ja seurakunta voi osaltaan auttaa siinä. Toisekseen en halua jättää lapsia henkisesti heitteille. Haluan, että he oppivat pienestä pitäen tuntemaan Jumalan. Vähän sama juttu kuin sekin, että emme anna lasten itse päättää syövätkö he päivälliseksi kunnon ruokaa vai karkkia, koska heillä ei vielä ole riittävästi tietoa tehdä näitä valintoja. Ev. lut. kirkkoon tosin suhtaudun jo itsekin vähän varauksella, mutta toisaalta kirkon sisältä löytyy edelleen niitä, jotka elävät Raamatun eivätkä muodin mukaan.
Just. Kuule kyllä se uskonvapaus on voimassa vaikka kirkon jäseniä ollaan ja lapsena ovat liitetty siihen (nimenannolla ei ole asian kanssa mitään tekemistä). Katsos kun seurakunnan jäsenyydestä saa erota sitten kun on sen ikäinen että osaa ajatella asiaa rationaalisesti. Kirkon jäsenyydestä kun ei ole mitään haittaa.
Minä en kuulu kirkkoon, eikä lastani ole kastettu. Nyt rippikouluiässä haluaa osallistua rippikouluun ja kasteen. Sen saa tehdä, vaikka ei vieläkään ole varmasti tarpeeksi "kokenut" ymmärtääkseen asian merkityksen.
Koska uskomme Jumalaan ja emme halua evätä lapselta kaunista kastetilaisuutta emmekä papin tekemiä rukouksia tms. Miksi kieltäisimme heiltä turvan Jumalalta?
[quote author="Vierailija" time="09.03.2013 klo 17:06"]
Just. Kuule kyllä se uskonvapaus on voimassa vaikka kirkon jäseniä ollaan ja lapsena ovat liitetty siihen (nimenannolla ei ole asian kanssa mitään tekemistä). Katsos kun seurakunnan jäsenyydestä saa erota sitten kun on sen ikäinen että osaa ajatella asiaa rationaalisesti. Kirkon jäsenyydestä kun ei ole mitään haittaa.
[/quote]
mutta kysymys kuuluukin että miksi et anna lapsen itse valita ja miksi haluat päättää hänen puolestaan
Samaa mieltä, itekkään en oo koskaan kuulunu kirkkoon, joskus kyllä teininä esimerkiks miettiny noita juttuja, riparillekkin ehkä olisin halunnu mennä (ku kaikki muutki meni), mutta päätin antaa olla. Oma lapsi ei ole kastettu, niin saa hänkin ihan ite päättää mitä uskoo tai liittyykö.
Miehen suku tais kyllä vähän näyttää nyrpeetä naamaa kun ei meidän lasta kastettukkaan mutta se nyt on mulle aivan sama. :D
Mielestäni sen pitäisi olla niin päin, että aatteelliseen yhteisöön, tässä tapauksessa seurakuntaan, liittyminen on valinta, jonka ihminen tekee ollessaan siihen kypsä. Suomalainen ajattelu on nurinkurista, kun se lähtee siitä että yhteisöön kuuluminen on normaali tilanne, ja eroaminen on nuoren tai aikuisen tietoinen valinta.
Ajatelkaapa, että meillä puhuttaisiin puolueista samalla tavalla kuin kirkosta. Vastasyntyneet lapset liitettäisiin puolueeseen, kun siitä on niin helppo aikuisena erota. Kerrottaisiin uutisena, että Virtasetkin on nyt demareistaeronneita, tai muista puolueista.
Samoilla linjoilla kasin kanssa; me miehen kanssa päätetään moooonta muutakin asiaa lasten puolesta ruokailusta alkaen. Tottakai he ilmevät meiltä myös arvoja ja asenteita ja se, kuuluuko kirkkoon vai ei, on pieni juttu niiden rinnalla.
Kirkko on myös merkittävä kulttuurinen tekijä meillä Suomessa ja kaste on perinne jota olen halunnut jatkaa. Kirkko ja uskonto vaikuttavat myös niiden elämään jotka eivät kirkollisveroa maksa; joulu, pääsiäinen jne. Monet laittavat lapsensa seurakunnan päiväkerhoon ja diakoniatyö on myös sellainen asia jota mielelläni tuen. Vaikutan kirkon toimintaan mieluummin jäsenenä kuin ulkopuolelta arvostelemalla. :) (Nämä ovat joitakin niistä syistä miksi itse kuulun kirkkoon. )
[quote author="Vierailija" time="09.03.2013 klo 17:19"]
Samoilla linjoilla kasin kanssa; me miehen kanssa päätetään moooonta muutakin asiaa lasten puolesta ruokailusta alkaen. Tottakai he ilmevät meiltä myös arvoja ja asenteita ja se, kuuluuko kirkkoon vai ei, on pieni juttu niiden rinnalla.
Kirkko on myös merkittävä kulttuurinen tekijä meillä Suomessa ja kaste on perinne jota olen halunnut jatkaa. Kirkko ja uskonto vaikuttavat myös niiden elämään jotka eivät kirkollisveroa maksa; joulu, pääsiäinen jne. Monet laittavat lapsensa seurakunnan päiväkerhoon ja diakoniatyö on myös sellainen asia jota mielelläni tuen. Vaikutan kirkon toimintaan mieluummin jäsenenä kuin ulkopuolelta arvostelemalla. :) (Nämä ovat joitakin niistä syistä miksi itse kuulun kirkkoon. )
[/quote]
oletteko jo päättäneet lapsenne tulevan puoluekannankin, haluatte nähtävästi että lapsestanne tulee teidän kopio eikä oma itsenäisesti ajatteleva yksilö. kyllähän perinnejuhlia saa pitää muutenkin.
Siksi kun en näe siinä mitään haittaakaan, että lapsi vauvana kastettiin (tuntui minusta hyvältä ja oikealta vaihtoehdolta hoitaa nimenanto). Kasteen jälkeen lasta ei ole altistettu minkäänlaiselle uskonnolliselle aktiviteeteille, eikä uskonnosta puhuta kotona. Lapsella on täysi oikeus päättää isompana haluaako kirkkosta erota vai siinä pysyä. Kirkosta eroaminen ei ole sen vaikeampaa kuin siihen liittyminenkään.
Ainoa negatiivinen asia lapsen kirkkoon kuulumisella on, että hänen tulee osallistua uskontotunneille koulussa, sillä et:tä ei valitettavasti voi valita ne, jotka kuuluvat kirkkoon.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2013 klo 17:27"]
Siksi kun en näe siinä mitään haittaakaan, että lapsi vauvana kastettiin (tuntui minusta hyvältä ja oikealta vaihtoehdolta hoitaa nimenanto). Kasteen jälkeen lasta ei ole altistettu minkäänlaiselle uskonnolliselle aktiviteeteille, eikä uskonnosta puhuta kotona. Lapsella on täysi oikeus päättää isompana haluaako kirkkosta erota vai siinä pysyä. Kirkosta eroaminen ei ole sen vaikeampaa kuin siihen liittyminenkään.
Ainoa negatiivinen asia lapsen kirkkoon kuulumisella on, että hänen tulee osallistua uskontotunneille koulussa, sillä et:tä ei valitettavasti voi valita ne, jotka kuuluvat kirkkoon.
[/quote]
voi se lapsi nytkin sieltä erota vaikka olikin ristiäiset, sitten voi välttyä uskonnon opetukselta.
tässä on enemmänkin kysymys keskiaikaisesta jäänteestä kuin perinteestä ja koko asia perustuu siihen että tämä käytäntö on saatu aikaan ihmisiä pelottelemalla.
"oletteko jo päättäneet lapsenne tulevan puoluekannankin, haluatte nähtävästi että lapsestanne tulee teidän kopio eikä oma itsenäisesti ajatteleva yksilö. kyllähän perinnejuhlia saa pitää muutenkin."
Ei olla. Ei olla keskustalaisia, niissä piireissä tuntuu puoluekantakin periytyvän! xD Meillä keskustellaan paljon ja kannustetaan lapsia ihan omaan pohdintaan, myös kyseenalaistamaan asioita. Viimeistään muurrosiässä varmasti joka tapauksessa kyseenalaistavat vanhempiensa arvot ja hyvä niin. Kasvatusammattilaiset ovat kovasti kehuneet lapsiamme juuri keskustelutaidoista. :)
Joo, perinnejuhlia kuten vaikka juhannusta voi viettää ihan ilman kirkkoon liittyviä sidoksia. Ja jouluakin, jos juhlii tonttuhommia ja skippaa jeesuksen syntymän. Meillä jutellaan jeesuksestakin, pidän hänen syntymäänsä tosi olennaisena osana joulun viettoa. Olen muuten agnostikko joten en syötä yhtä tiettyä totuutta vaan kerron asioista enemmän historian kannalta ja tarinoina. Toki kerron myös mitä uskomuksia jeesuksen syntymään, pääsiäiseen jne liittyy. Meillä on myös joitakin uskonnollisia lastenkirjoja joiden avulla raamatun tarinoita on helppo kertoa pienillekin.
Se lapsen kastaminen ei mitenkään poista sitä kirkosta eroamisen oikeutta. Lapsi saa sitten aikuisena ihan itse päättää jatkaako kirkkoon kuulumista vai ei. Aiemminkin saa mun puolesta jo erota, saa multa luvan jos asiasta keskustellaan. Ja rippikouluunkaan en pakota, se on lapsen oma päätös meneekö vai eikö mene.
Minua itseäni ei ole koskaan haitannut kirkkoon kuuluminen. Tiesin että halutessani saan erota, joten se ei silloin koskaan ollut mitään pakkopullaa. Samoin toimin omani kanssa. Lapseni liitetään kirkkoon, koska muukin perhe siihen kuuluu. Päättäköön sitten isompana mietittyään mitä tekee.
Tuota aloin itsekin miettimään ja sitten erottiinkin jo kirkosta.
Lapset ovat olleet todella tyytyväisiä -sen verran joutuivat uskonnon tunneilla ja kirkossa käymään että osaavat arvostaa nykyistä asioiden tilaa.
Jos myöhemmin jostain ihmeen syystä haluavat rippileirille niin toki saavat mennä. Mutta epäilenpä että rukouksien ulkoa opettelu ei paljoa kiinnosta.