Pahin/ärsyttävin kielioppivirhe?
-kaikki yhdyssanavirheet
-enääN
-opiskelia, ompelia jne
Kommentit (64)
20, olet nyt kyllä väärässä, asemesta on oikein.
AsemAsta = 5 000 000 + tulosta Googlessa
AsemEsta = 150 000 tulosta Googlessa
Eli...
[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 15:55"]
Tarkoititko asemasta vai todellakin aseasta??
[/quote]
Ohom nyt vasta huomasin tuon, siis tarkoitin tietenkin asemAsta enkä aseasta...
-sama
[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 16:18"]
20, olet nyt kyllä väärässä, asemesta on oikein.
[/quote]
Ks. mun vastaus nro 23...
23, tuo johtunee siitä, että asemasta-sanaa käytetään myös puhuttaessa asemarakennuksista, poliittisesta asemasta jne. Asemesta-sanaa taas vain "sijasta" -sanan synonyyminä.
Vielä mainitsematta ovat partisiippit: lihonnut, alkannut jne.
Mua ei tosin nämä virheet maallikoilta (eli ei opettajat tai työkseen kirjoittavat) niin kovasti ärsytä, laitanpahan vain merkille, kun ei osata :)
Oli se Donner oikeassa, lukeminen kannattaa aina. Kaunokirjallisuudessa, siis romaaneissa, enimmäkseen kieli on virheetöntä. Kun ei ole ja kyse on selvästi osaamattomuudesta eikä typoista, tekee mieli lähettää kustantajalle palautetta. Usein lähetänkin.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 16:18"]
AsemAsta = 5 000 000 + tulosta Googlessa
AsemEsta = 150 000 tulosta Googlessa
Eli...
[/quote]
Hahhah ihan mahtava argumentti :D
enää 26 500 000 tulosta
enään 28 400 000 tulosta
....ELI?
Pitääkö näihin keskusteluihin aina tulla yrmyttämään tuosta ketä -sanan käytöstä? Se on jo sata kertaa väännetty ratakiskosta että kyseessä on alueellinen ilmaisu, ei kielioppivirhe.
Ehdottomasti ärsyttävintä on, kun puhutaan KELA:n
kodin hoidon tuesta
En pysty OLLA - mä joudun MENNÄ. Yök!
Ah, en olekaan ainoa jota ärsyttää ihan mielettömästi nuo ketä ja kuka, sekä joka ja mikä.
Ei vaan ole mitään tyhmemmän kuuloista kuin seuraava
"Tiedätkö sen Mikan ketä aina söi niitä suklaanappeja?" tai "Se Eino mikä jyrsi niitä hapankorppuja ruokatauolla."
Kuullostaa, hellyyttävä, piirrustus, lihota, niimpä, jollekkin, teeppä... loputon listahan noista syntyisi.
Erityisesti minua ärsyttää kulovalkean tavoin leviävä virhe "hän, joka" ja "he, jotka". Ihan asialliset toimittajatkin kirjoittavat nykyisin näin. (Ja kyllä, tiedän että se joissain tapauksissa on oikein, mutta useimmiten ei. Turhaa sievistelyä!)
Asemesta on alkuperäinen sana.
Pronomini selitettiin vielä 80-luvulla näin:
"Pronomini eli asemosana on sana, jota voidaan käyttää jonkin muun sanan asemEsta."
Vielä 70-80-luvuilla meille terotettiin, että pitää kirjoittaa "asemEsta" eikä asemasta.
minultakin ääni enään-sanan käytölle
Sen lisäksi mm. nämä
"Ketä sinä olet?". Tiedän, että on murresana mutta ärsyttää silti, ja paljon.
"Teen täks illaks parast ruokaa mitä oon koskaan tehny. Näin mä hemmottelen mun rakast" Onko se niin hirveän vaikeaa painaa se viimeinen kirjain sinne sanan loppuun?!
Ihmiset, jotka yrittävät kovasti käyttää yhdys sanoja mutta tekevät niitä sellaisistasanoista, jotka eivät ole yhdys sanoja
Ihmiset ,jotka eivät jaksa muistaa ,mihin kohtaan se välilyönti pilkkua käytettäessä laitettiinkaan.
Ihmiset jotka eivät osaa käyttää minkäänlaisia välimerkkejä ikävintähän tässä on että kun asiasta sanoo heille vastaus on ei ne välimerkit kiinnosta ketään jos pointti tuleee selväksi
Huh... lisää olisi mutta olkoot.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 18:04"]
Pitääkö näihin keskusteluihin aina tulla yrmyttämään tuosta ketä -sanan käytöstä? Se on jo sata kertaa väännetty ratakiskosta että kyseessä on alueellinen ilmaisu, ei kielioppivirhe.
[/quote]
Periaatteessahan se on kielioppivirhe, koska se ei ole kirjakieltä ;)
Mitkään muut murresanat ei ärsytä, kuin tuo KETÄ, kun pitäisi olla että KUKA. Pistää aina veren kiehumaan ja alkaa niin suunnattomasti ärsyttämään :D!
[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 15:59"]
Pilkun jälkeen laitetaan sana "kun", vaikka lauseyhteyteen kuuluisi "että". Tätä on lähiaikoina näkynyt tosi paljon tv-tekstityksissä.
[/quote]
Ärsyttää myös aivan suunnattomasti kun ei tajuta, että 'lähiaikoina' viittaa tulevaan aikaan. Tuolla yläpuolella pitäisi lukea 'viime aikoina'!
Tässä ketjussa on tullut jo esille ne räikeimmät jutut, jotka muakin ärsyttää. Puhekieltä saa kirjoittaa epämuodollisesti, mutta joku raja sillä puhekielisyydelläkin.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 18:04"]
[/quote]
Pitääkö näitä keskusteluja aina luoda yrmyttääkseen, sillä mitään kielioppivirheitähän ei ole, kaikki on hei alueellisia ilmaisuja!
Joo, toi KETÄ on ihan megaärsyttävä! Ketä keittää kahvia? Ketä haluaa jätskiä? Ketä tietää monelta matsi alkaa?
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAARRRRRRRRRRGGGGGGGGGGGHHHHHHHHHHH