Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pahin/ärsyttävin kielioppivirhe?

Vierailija
08.03.2013 |

-kaikki yhdyssanavirheet

-enääN

-opiskelia, ompelia jne

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivot räjäyttävä tapa, kun käytetään "ketä" sanaa "kuka" sanan tilalla. Siis nuo sanathan tarkoittaa täysin eri asia. ARGGH!

Vierailija
42/64 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 21:47"]

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 15:59"]

Pilkun jälkeen laitetaan sana "kun", vaikka lauseyhteyteen kuuluisi "että". Tätä on lähiaikoina näkynyt tosi paljon tv-tekstityksissä.

[/quote]

Ärsyttää myös aivan suunnattomasti kun ei tajuta, että 'lähiaikoina' viittaa tulevaan aikaan. Tuolla yläpuolella pitäisi lukea 'viime aikoina'!

Tässä ketjussa on tullut jo esille ne räikeimmät jutut, jotka muakin ärsyttää. Puhekieltä saa kirjoittaa epämuodollisesti, mutta joku raja sillä puhekielisyydelläkin. 

[/quote]

Ja tulipa tuohon edelliseen kommenttiin outoja rakenteita kun kirjoitan puhelimella ja katson samalla telkkari :) Piti tietenkin olla tuossa eikä tuolla ja epämuodollisissa tilanteissa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs tykkäätte tästä: "mulla ärsyttää"?

Mua ärsyttää.

Vierailija
44/64 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 21:32"]

minultakin ääni enään-sanan käytölle

Sen lisäksi mm. nämä

"Ketä sinä olet?". Tiedän, että on murresana mutta ärsyttää silti, ja paljon.

"Teen täks illaks parast ruokaa mitä oon koskaan tehny. Näin mä hemmottelen mun rakast" Onko se niin hirveän vaikeaa painaa se viimeinen kirjain sinne sanan loppuun?!

Ihmiset, jotka yrittävät kovasti käyttää yhdys sanoja mutta tekevät niitä sellaisistasanoista, jotka eivät ole yhdys sanoja

Ihmiset ,jotka eivät jaksa muistaa ,mihin kohtaan se välilyönti pilkkua käytettäessä laitettiinkaan.

Ihmiset jotka eivät osaa käyttää minkäänlaisia välimerkkejä ikävintähän tässä on että kun asiasta sanoo heille vastaus on ei ne välimerkit kiinnosta ketään jos pointti tuleee selväksi

Huh... lisää olisi mutta olkoot.

[/quote]

Komppi kaikille näille! Mua ärsyttää tosi paljon tuo, kun kirjoitetaan yhteen ihan ihmeellisiä sanoja, esim. lämminilma, pienilapsi,... Yksi tosi yleinen on pääkipeä.

Ihmettelen, miten kukaan ei ole vielä maininnut tätä yhdyssanakammotusta, josta esimerkkeinä esim. asuntoosake, ilmaalus, teiniikä.

Se jonkun toisen kirjoittajan mainitsema viivan tunkeminen numeroiden yhteyteen on todella ärsyttävää myös. Siis tämä 3-vuotta, 2-kertaa jne. Eikä yhtään parempi ole 3vuotta tai 2kertaa.

Niin ja vaikka se viiva ängetään joka perkeleen paikkaan, niin jostain kumman syystä silloin sitä taas ei käytetä kun oitäisi. Eli "3 vuotias". Siis voiko se tosiaan olla niin vaikeaa?!

Vierailija
45/64 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 15:53"]

Objektivirheet = anna minulle sen kirjan. Ikävä kyllä  todella yleinen virhe Pohjanmaalta kotoisin olevilla, eivätkä opi sitten millään. 

[/quote]

pohjanmaan murretta, ei luovuta murteesta!

Vierailija
46/64 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä lähtee mukaan, ketä laittaa yms. Argh!!! Lisäksi kaikki virheet yhdyssanoissa...

Vierailija
47/64 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä lähtee mukaan, ketä laittaa yms. Argh!!! Lisäksi kaikki virheet yhdyssanoissa...

Vierailija
48/64 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 21:56"]

[/quote]

vitun idiootti. todellakin pitää luopua murteista, kun puhutaan kirjakielestä. KIELIOPPIVIRHEET, ei puhekielen virheet.

Vierailija
49/64 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdyssanavirheet, ketä- sanan käyttö väärässä paikassa, elikkä, lähiaikoina menneisyydestä puhuttaessa. Yksiö parvekkeella- tyyppiset ilmaisut. Vaatteen vuori- sanan taivutus.

Vierailija
50/64 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

enään

Vierailija
51/64 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viittaako lähiaikoina oikeesti tulevaan? Mä oon aina luullu sen tarkoittavan lähellä olevia aikoja sekä takana että eessä. Who knew! Eikun siis: Ketä ties! :DDD

Vierailija
52/64 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mua ärsyttää ylipäänsä juntit ihmiset, joiden mielestä murreilmaisut puheessa tai epävirallisessa tekstissä on kielioppivirheitä. Murresanat sinänsä kyllä voi olla ärsyttäviä, ei siinä mitään.

T. Kielitieteilijä

Vierailija
53/64 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Thaimaaseen, 20-kymppinen, empä...

54/64 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nii siis vissii toisi päi tarkotit

Vierailija
55/64 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka kun pitää sanoa ketä!

Vierailija
56/64 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinku ja mutku

Vierailija
57/64 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 15:53"]

Objektivirheet = anna minulle sen kirjan. Ikävä kyllä  todella yleinen virhe Pohjanmaalta kotoisin olevilla, eivätkä opi sitten millään.

Olen Pohjanmaalta enkä ole kuullut kenenkään ikinä sanovan mitään tuollaista.

Vierailija
58/64 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä.

Vierailija
59/64 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinppi

Vierailija
60/64 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysäisenpä tässä ketjussa... Miten esimerkki seuraava kuuluu kirjoittaa? 

Mies intosi juuri ostamastaan Mersustaan. 

vai

Mies intosi juuri ostamastaan Mersusta. 

vai

Mies intosi juuri ostamasta Mersustaan. 

Mikä noista on kieliopillisesti oikein? Ainakaan tuo viimeinen ei voi olla, kuulostaa kököltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kahdeksan