Essure sterilisaatio / Sivuvaikutukset / raskaus ja kivut
Hei,
Yhdysvalloissa on käynnissä joukkokanteen valmistelu conceptus yhtiötä vastaan, joka tuottaa ja markkinoi naisille pysyvää sterilisaatiota tuotenimellä Essure. Mikäli sinulle on tehty essure sterilisaatio, ja olet tullut raskaaksi, sinulla on vuotohöiriötä, ihottumaa, puhjenneita allergioita, kipuja, raajojen puutumista tai muita oireita jotka ovat alkaneet essuren asennuksen jälkeen tai harkitset essure sterilisaatiota liity FB ryhmään Essure Problems, sieltä saat lisätietoa ja vertaistukea. Osalle naisista on tehty kohdunpoisto jotta essure kierteistä on päästy eroon, usealla kierteet ovat matkanneet vastaonteloon ja jopa suolistoon! Itse peruin oman essure aikani TK:ssa luettuani näiden naisien kokemuksia ko. tuotteesta. Asianajajana ryhmän naisilla on Erin Brockovich.
Kommentit (98)
Minulle tehty Essure 8 vuotta sitten. Ei mitään sivuvaikutuksia. Menkat yhtä niukat ja kivuttomat kun ennenkin. Suosittelen.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 14:48"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 14:34"]
Miksi ette laita miestä vasektomiaan? Sillä pääsee ongelmasta.
[/quote]
Meillä mietittiin pitkään ja tultiin siihen tulokseen, että jos minä kuolisin ja mies päätyisi yksiin naisen kanssa jolla ei biolapsia ole, mies voisi vielä yhden lapsen hankkia tämän naisen kanssa.
jos taas mieheni kuolisi ja minä päätyisin yksiin lapsettoman miehen kanssa, minä en siitäkään huolimatta lisää lapsia hankkisi, johtuen siitä että raskaudet ovat olleet riskiraskauksia.
15
[/quote]
Kuinkahan todennäköistä tässä nyt on se että kuolet? :D Olet siis kärsinyt riskiraskaudet ja nyt kärsit vielä miehesi puolesta ehkäisynkin. Järki käteen nyt.
Vasektomia ei myöskään tarkoita sitä että miehesi on loppuelämänsä steriili, kiveksistä saa tarvittaessa neulalla siittiöitä.
Kyllä vaan alkoi mietityttämään. Hommahan meni niin, että viime hetkillä vaihdoin siitä toisesta menetelmästä Essureen ja ainakin tällä haavaa kadun ja pahasti. Jos nämä vieterit saa pois, niin heti kiitos. En tosiaan ollut lukenut mitään ennen toimenpidettä (nyt harmittaa, yleensä kyllä tulee tällaiset tutkittua) etukäteen. Kun vatsa muutoin oli toimenpiteestä ok, niin heti alkoivat selittämättömät kivut, turvotukset (etenkin vatsa, olen välillä kuin pitkälle raskaana) ja pahoinvointi. Tein raskaustestejäkin, kun onhan mahdollista, että voi olla raskaana, Essure ei siihen ehkäisyyn auta heti. Juoksin sitten naistenklinikan kautta testeissä kun luulin, että on tulehtunut. Ei mitään.
Vatsakivut ja turvotukset pahenee ajan myötä, ensin ajattelin katson miten menee, ehkä aika korjaa. Ei näytä korjaantuvan. Vatsa on niin turvonnut, että turha tunkea vanhoja vaatteita päälle, olo on kurja, kramppaa. Kurjempaa on se, että turvotusta yrittää kompensoida syömällä vähemmän, mutta eihän sellainen turvotus niin mihinkään lähde.
Juttu vaan on niin, ettei kukaan voin näin elää. En ole ikinä ennen edes oksentanut ja nyt on sitäkin, mielestäni syyttä. Paha olo vain tulee ja sitten täytyy oksentaa, että tulee parempi olo. Kaiken lisäksi jokin allergia on villiintynyt eikä siihen auta mikään lääke, silmät punottaa ja vuotaa (olen äskettäin käynyt testeissäkin, päivittämässä ne, en edes käsitä mikä nyt yhtäkkiä kesälle allergisoi kun ei ole ennen ollut ja tosiaan kun lääkkeet ei auta). No tuo allergiajuttu voi olla sattumaa, mutta muut tuskin.
Ja kun tässäkin on tarjottu hormonaalisen ehkäisyn jättämistä selitykseksi niin sellaista mulla ei ole ollut viimeiseen lähes kahdeksaan vuoteen, silloin viimeksi söin n. vuoden verran pillereitä ja sitäkin ennen olin pitkään ilman. Kuukautiskierrossa tai kuukautisissa ei ole mitään eroa entiseen.
Mutta asia etenee, menen lääkärille selvittelemään tätä. Jos näin pitää elää loppuelämä, niin seuraavaksi olen kulueränä hullujenhuoneella. Pitäisi arkikin hoitaa tässä kipujen ja pahoinvoinnin keskellä.
Ja jostainhan nämä jutut yleensä tulevat, eli en väittäisi näitä ihan tuulesta temmatuksi mutta kai kaikki aina mahdollista on. Olihan tästä jo uutinen YLEn sivuillakin. Sehän on sellainen juttu, että kun on näin uusi asia, niin ei oikeasti voida tietää miten se vaikuttaa! Sitä ei voi 100% väittää vielä kukaan asiantuntija.
Minulle asennettiin Essure kaksi viikkoa sitten. Jälkivuotoa kesti vain päivän, mutta nyt ovulaation aikaan alkoi erikoinen välivuoto. Yleensä minulla ei ole ollut ikinä mitään vuotoja. Onneksi ei mitään kovia kipuja kuitenkaan.
Siis toki normaalit kuukautisvuodot on tulleet, muttei välivuotoja.
Olin jo ihan varma päätöksestäni ja nyt taas arveluttaa. :/
itse olen harkinut Essurea pari viime vuotta mutta luovuin ajatuksesta kun googletin asiaa enemmän. tottahan toki jokaisesta toimenpiteestä, lääkkeestä jne. aina löytyy jotain... joku on saanut harvinaisen allergisen reaktion ja jollain toisella mennyt koko toimenpide puihin, mikä voi johtua lääkäristäkin jne. mutta Essuresta näitä tuntuu oikeasti löytyvän aika "paljon", mikä on vaan mutu-tuntuma... ja vaikka puolet nettiteksteistä jättäisi laskuista koska osa on keksittyjä ja osa kuvittelee ongelmansa, on silti määrä aika kova. eihän kaikki Essuren ottaneet (tyytyväiset tai tyytymättmät) edes ole netissä, mutta tuo class action kanne on aika vakavasti otettava myös. en ole perehtynyt amerikan lakeihin mutta tästäkin on tämä jo kuuluisa mutu-tuntuma, että class actioniin pitää olla jotain perusteita jotta sen voisi nostaa.
varmaan 90-97% Essuren ottaneista onkin tyytyväisiä, mutta sepä ei lohduta sitten jos itselle tulee noita ihan tässäkin ketjussa kuvattuja ongelmia, allergioita, jatkuvaa vuotoa, kipuja jne. ja usein ongelman selvittäminen ja ratkaisu tuntuu olevan hankalaa, vrt. jos pillerit aiheuttaa masenusta niin lopeta pillereiden syöminen. jos siitä kohdunpoistolla selviää niin hyvä mutta sekin on iso leikkaus, ei mikään "helppo plan B". eli vaikka Essure vaikuttaa houkuttelevan helpolta sterilisaatio-menetelmältä niin ehkä oman terveyteni takia seuraan tilannetta vielä vuoden ainakin, eli odotan lisätietoja. tämä nyt meikäläisen näkemys asiaan, omalla terveydellä ei kannata leikkiä.
Mieluummin mikä tahansa sterilisaatio kuin ei-toivottu raskaus, muistakaa se hyvät naiset.
Joo, en tiedä tosiaan takuuvarmasti johtuivatko vuodot ja allergioiden puhkeaminen essuresta. tuolla essuren sivuilla kyllä lukee että implantit tehty nikkelititaanista ynnä muista. e tiedä aiheuttiko se allergiaa. puhdas titaani mulle käy. saattaahan se olla sattumaakin- en tiedä.
allergialääkärini sanoi, että jos joku päivä joudun metallia kehooni hankkimaan implanttien muodossa johonkin, pitää keskustella materiaalista.
samoin ne vuotoasiat säilyivät mysteereinä. hormoneja kokeiltiin apuna jne,mutta ei auttanut tilannetta.
itse olen ollut siinä uskossa, että sattumaa vain- nyt näin vasta ensimmäistä kertaa tietoa, että jotkut tahot uskovat essurella olevan tällaisia sivuvaikutuksia.
se 15 ja monella muullakin numerolla
[/quote]
Meillä mietittiin pitkään ja tultiin siihen tulokseen, että jos minä kuolisin ja mies päätyisi yksiin naisen kanssa jolla ei biolapsia ole, mies voisi vielä yhden lapsen hankkia tämän naisen kanssa.
jos taas mieheni kuolisi ja minä päätyisin yksiin lapsettoman miehen kanssa, minä en siitäkään huolimatta lisää lapsia hankkisi, johtuen siitä että raskaudet ovat olleet riskiraskauksia.
15
[/quote]
Koska meistä kahdesta minä olin se asiasta varmempi ja minulle tuo sopi oikein hyvin.
Mies on kovin arka kassiensa kanssa ;)
[/quote]
No itsehän olen sinkku. Ja toiseksi se olen minä, joka niitä lapsia en halua. Minä, ei me tai mies.
Itselleni on tehty essure hiljattain ja mitään valittamista ei ole. Vuosikausia olen syönyt e-pillereitä ja viimeeksi minipillereitä. Minullekin suositeltiin hormonikierukkaa, mutten halunnut enää lisää hormoneita elimistööni ja toiseksi lapsilukuni on täysi.Kuukautiskiertoni on nykyisin pidempi, mutta todennäköisesti kuopuksen syntymä on vähän pidentänyt sitä, parilla päivällä, ei essure. Mitään kipuja ei ole toimenpidepäivän jälkeen ollut tai välivuotoja, enkä huomaa mitenkään elämässäni sitä, että munanjohtimissani on kaksi "korkkiruuvia"Koen elämäni jotenkin vapaammaksi vuosikausien kiertopäivien vahtimisen jälkeen .Suosittelen siis lämpimästi tätä vaihtoehtoa:)
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 10:28"]
Miksi ottaa essure-sterilisaatio? Hormonikierukka on luotettavampi ehkäisy ja asentaminen sattuu vähemmän.
[/quote]
Hormonikierukka ei sovi kaikille. Itselläni oli kierukan käytön aikana jatkuvaa tiputtelua, alavatsakipuja ja mielialavaihteluita. Lisäksi langat häiritsivät miestä eikä niiden lyhentäminenkään auttanut. Ehkäisy oli kyllä tehokasta.
[/quote]
Kun se mies ei voi tulla raskaaksi edes vahingossa;) Halusin varmistaa, että en varmasti enää ikimaailmassa raskaannu=)
Ja hei AP, rohkeasti vaan Essureen! Mulla on ollu Essure vuodesta 2007 ilman yhtä ainoatakaan sivuvaikutusta/ongelmaa. Ja se sadasosasekunnin kestävä "kipu" ei ole mitään synnytyksen läpikäyneelle;)
http://m.nbcmiami.com/nbcmiami/pm_120052/contentdetail.htm?contentguid=mCcVQ9Ln
Lukaiskaapa tuo ennen essure-päätöstä.
Mulle tehtiin pari viikkoa sitten.Kotona kipulääkityksenä ennen toimenpidttä 800g buranaa ja 1g paratabsia.Koko toimenpide kesti 4 minuuttia ja vartissa olin jo menossa takas parkkipaikalle. Toimenpide päivänä oli menkkamaistakipua ja turvotusta mahassa.Ja jälkivuoto kesti oikeen päivän.Todellakin suosittelen.
Ja vuodon lisääntymisestä kun kysyin niin sanoivat just et jos on aiemmin ollut hormonaalinen ehkäisy ja nyt ei niin menkat on sellaset kun normaalistikin olis.Moni vaan luulee kun pillerit esim.vähentävät.
Ja hormoonikierukasta mun tutuilla on huonoi kokemuksia mm.ruusufinnitauti jota ei yleensä edes krrota sen sivuvaikutuksina kun lopettaa käytön.
Täälläkin positiivinen Essurekokemus; v:sta 2007. Ei juuri asettaessa kipua eikä sen jälkeen. Kuukautiset ok, nyt olen jo 49-v. joten kuumia aaltoja odotellessa...
Ennemmin mieheltä putket poikki.