Essure sterilisaatio / Sivuvaikutukset / raskaus ja kivut
Hei,
Yhdysvalloissa on käynnissä joukkokanteen valmistelu conceptus yhtiötä vastaan, joka tuottaa ja markkinoi naisille pysyvää sterilisaatiota tuotenimellä Essure. Mikäli sinulle on tehty essure sterilisaatio, ja olet tullut raskaaksi, sinulla on vuotohöiriötä, ihottumaa, puhjenneita allergioita, kipuja, raajojen puutumista tai muita oireita jotka ovat alkaneet essuren asennuksen jälkeen tai harkitset essure sterilisaatiota liity FB ryhmään Essure Problems, sieltä saat lisätietoa ja vertaistukea. Osalle naisista on tehty kohdunpoisto jotta essure kierteistä on päästy eroon, usealla kierteet ovat matkanneet vastaonteloon ja jopa suolistoon! Itse peruin oman essure aikani TK:ssa luettuani näiden naisien kokemuksia ko. tuotteesta. Asianajajana ryhmän naisilla on Erin Brockovich.
Kommentit (98)
Suosittelen lämpimästi kaikille Essurea :) Minulle laitettu 6 vuotta sitten eikä mikään ole tämän myötä muuttunut. Vuoto yhtä niukkaa kun aiemmin ja kierto säännöllinen. Mitään ylimääräisiä kipuja ei ole esiintynyt. Ei ole kuin hyvää sanottavaa. Ja voi tätä huolettomuutta :)
N45
Tä tulee ny vähän myöhässä aloituksesta mutta jos silti kerron oman tarinani, mehän kun ollaan kuitenkin yksilöitä. Elikkä olen tällä hetkellä melkein 34-vuotias ja päädyin ottamaan essuren reilu puolitoista vuotta sitten. Kärsin migreenistä joten pillerit useista yrityksistä eivät sopineet, otin käteen implantin, puolen vuoden käytön jälkeen alkoi jatkuvat vuodot jotka laitettiin kuriin minipillereitten kanssa ja taas meni puoli vuotta ja vuodot alko uudestaan ja eivät loppuneet, menin yksityiselle ja otatin pois, jolloin kaikki palautui ennelleen. Sain lapsen 2005 keisarinleikkauksella ja joten muutaman vuoden miettisin ilman mitään ehkäisyä mitä haluan. Jo keskustelu vaiheessa kerroin kipu kammosta ja vaatisin nukutusta, joka pitkin hampain minulle myönnettiin ja kirjoitettiin hakemukseen että on toiveena, itse toimenpiteeseen mentäessä sain vielä taistella asiasta mutta nukutus annettiin ja kaikki meni hyvin! Tällä hetkellä olen erittäin tyytyväinen ratkaisuuni! Tälläinen tarina, toivoisin että tästä olisi apua jollekkin!
Hormonikierukka ei mulle sopinut. Vuoden päivät se oli ennen kuin tajusin että lihomiseni, masennukseni ja paniikkihäiriöt johtuivat kierukan hormoneista. Melkein päätin päiväni ennen kuin tajusin että se johtui kierukasta. Essure mulle 2vkoa sitten nukutuksessa, samalla lämpöhoito (radioaalloilla poltettiin kohdun limakalvoa ohuemmaksi) nukutuksessa endon hoitoon. Eilen alkoi kuukautiset, runsaina ja kivuliaina. Luulin että pääsin niistä eroon loppuiäkseni mutta ei.. Pitänee soitella Kysiin ja kysellä lisää..
Minulle Essure laitettiin kuukausi sitten. Todella kovat kivut laittamisen yhteydessä, munasarjat alkouvat staassaamaan ja oli kuin lasta synnyttänyt. Lämpöpeiton alla horkassa ja kovissa kivuissa useamman tunnin, ennen kuin kipu vihdoin hellitti. Mistä tuon sitten voisi tietää, ettei selviä ilman kovia kipuja? Itselläni kaksi todella kivuliasta synnytystä ja kohtu taaksepäin kallellaan, jolloin munajohtimiin vaikea pääsy. Jos olisin tiennyt, en olisi mennyt. Siitä kuitenkin selvitty ja nyt kaikki toistaiseksi hyvin. Hormoonikierrukkaa en voinut pitää yli vuoden kestäneen jatkuvan tulehduksen takia.
Minulle tehtiin essure tänä vuonna. Toimenpide tuntuu vaihtelevan ihmisillä kovastikin, sillä minulla se kesti 40 min ja oli kivulias. Tämä johtui siitä, että implantteja ei tahdottu saada munanjohtimiin. Etukäteen otettujen särkylääkkeiden teho ei ihan tuntunut riittävän, varmaan jos toimenpide olisikin kestänyt sen 10 minuuttia, olisin pärjännyt. Tästä huolimatta suosittelen, vaikka toimenpide kirpaisi, seuraavana päivänä olin jo taas ihan normaali. Mitään sivuvaikutuksia en ainakaan vielä ole huomannut.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 10:28"]
Miksi ottaa essure-sterilisaatio? Hormonikierukka on luotettavampi ehkäisy ja asentaminen sattuu vähemmän.
[/quote]
Hormonikierukka on todellakin paljon epäluotettavampi eikä sovi noin 90 prosentille naisista.
FAKTA.
Mikroimplantit on valmistettu polyesterikuiduista, nikkelititaanista ja ruostumattomasta teräksestä. Tämä siis essure.fi-sivulta. Kierteiden sisällä siis noita PE-kuituja, joiden tarkoituksena on nikkelin kanssa aiheuttaa paikallinen tulehdustila munanjohtimissa jolloin ne arpeutuvat umpeen. Nikkeliallergisille ei suositella essurea. Tätä ei kerrota missään, mutta se on kierteiden toimintaperiaate.
Iso osa potilaista on tyytyväisiä ja se on hienoa, mutta pitää voida puhua myös riskeistä ja ongelmista ilman että vedetään 'hernettä nenuun'. Jos joillakin naisilla tulehdustila ei olekaan vaan paikallinen, tai kierteet kulkeutuneet muualle kehoon eikö ole vain hyvä asia jos ihminen joka harkitsee toimenpidettä tietää myös näistä riskeistä ennen päätöksen tekoa?
Oma lääkärini sanoi että toimenpide on riskitön. Ja sitähän se ei siis ole. Myöskin raskauksia on sattunut useita kymmeniä (ei sisällä kohdunulkoisia) jo sen FB ryhmän naisille joita viimeksi oli 1500, joten ei voida sanoa että satavarma ehkäisy. Myös tämä Mirena jota lääkäri hehkutti on aiheuttanut lukuisia erilaisia vakavia terveysongelmia kun on kulkeutunut väärään paikkaan kehossa tai tullut ulos emättimen kautta jne jne. http://en.wikipedia.org/wiki/Mirena#Side_effects
Itse henkilökohtaisesti vaimona ja äitinä en voi ottaa riskiä että terveys menee. Ja jos vaikka jollekin raskaus on ehdottomasti mahdoton asia, ja sen vuoksi valmis sietämään pahojakin sivuoireita niin on varmaan ihan kiva tietää noista raskauksista. Itse henkilökohtaisesti uskon että 5-10 vuoden sisällä aletaan tutkia vielä enemmän essurea ja mirenaa jne ja tunnistetaan riskit. Jos joku kuulostaa liian hyvältä, se yleensä on sitä.
Kannattaa googlettaa, linkkejä on lukemattomia. Jos ei halua liittyä siihen suljettuun FB ryhmään, niin esim tuolla voi lukea positiivisia ja negatiivisia kokemuksia ennen päätöstä.
^ Älä suotta mieti näiden kommenttien perusteella ratkaisuasi uusiksi, kysy mieluummin oikeilta asiantuntijoilta gyneltä/sairaalasta! Minäkin aikani lueskelin näitä juttuja netistä ja epäilin jo kovin, mutta yhtäkään lääkäriä/gyneä en ole tavoittanut joka näistä tietäisi. Mistä lie tulevat nämä urbaanilegendat. Menen luottavaisin mielin toimenpiteeseen.
Neuvolalääkäri, 15v. Ehkäsyneuvolalääkärinä sitä ennen, ei suositellut Essurea koska aiheuttanut yllättävän paljon ongelmia verrattuna muihin ehkäisymuotoihin. Meillä on vasektomia ainut vaihtoehto jos lopulliseen ehkäisyyn päädytään joskus.
On muitakin sterilisaatiovaihtoehtoja. Mä laitatin klipsit tammikuussa.
Hei kaikki Essuresta kiinnostuneet ihmiset :)
Nykyään valmistaja on siis Bayer, ja tuote on parhaillaan uudelleenarvioitava USA:ssa paikallisen lääketurvallisuusviraston taholta. Essureen liittyviä terveyshaittoja tutkiva komitea on jo nyt esittänyt useita muutoksia liittyen siihen kenelle tuotetta voi tarjota, ja kenelle se ei sovi. Toisin kuin palstoilla ihmiset kirjoittaa, kierteitä ei ole tehty titaanista, vaan niissä on mukana mm. nikkelia ja muovista PET-kuitua punottuna niiden ympärille. Valmistajan mukaan nikkeli ja PET-kuidut aiheuttavat paikallisen inflammation munanjohtimissa, ja tämä aiheuttaa tuubien arpeutumisen.
Ikävä kyllä osalla naisita inflammaatio ei säily paikallisena, vaan ihottumat, kutinat, hiustenlähtö, vatsan turvotus, viikkoja kestävät kuukautiset ym. ovat jatkuvana riesana. Myös mekaaninen ärsyke itse kierteiden muodossa on aiheuttanut monille kipua, ja ryhmässämme on kahdella naisella tullut kierre kudoksien läpi pois alakautta. Usealla niitä on löytynyt myös aivan vääristä paikoista vatsasta, suolistosta jne, eli kierteet liikkuvat kehossa.
Mikäli haluat asiasta lisää tietoa, olet lämpimästi tervetullut FB-ryhmäämme https://www.facebook.com/groups/EssureProblemsFINLAND/
Ryhmässämme on jäseninä myös naisia joille essure on toiminut hyvin, ja yksi ylläpitäjistämmekin on tyytyväinen ja oireeton.
Vierailija kirjoitti:
Siksi hormonikierukka, kun se just auttaa vuotohäiriöihin. Sterilisaatio ei aiheuta vuotohäiriöitä, mutta moni kärsii niistä just sen takia, että eivät käytä hormonaalista ehkäisyä. Iän myötä naisilla vuotohäiriöt lisääntyy, se on biologiaa. Sitä voi torjua hormonikierukalla, jonka hormonipitoisuus sitä paitsi on alhainen ja vaikuttaa lähinnä paikallisesti kohdussa.
Jos ottaa sterilisaation, voi joutua kuitenkin hakemaan apua vuotoihin vaihdevuosien lähestyessä. Googleta itse esivaihdevuodet.
Mutta mitäs sitten kun ei voikaan laittaa minkäänlaista kierukkaa, kaksoiskohdun takia?
Itelle laitettu 2010 essure, ja ei sen isompia ongelmia. vuoto on runsasta ja tulee 2xkuukaudessa, mutta niin se on aina ollut. Kk-kivut ollut aina aika pahat, mutta kaikkeen tottuu..
Ei mitään ongelmia mulla Essuren kanssa. Laitto sujui hyvin ja kivuttomasti. En ole huomannut mitään oireita. Hyvin ovat arpeutuneet ja kaikki ok. Ainoa vain että joudun nyt kuitenkin kohdunpoistoon, joten Essure oli jokseenkin turha toimenpide näin jälkikäteen ajateltuna kun ehtii olla mulla alle vuoden. Raskautuminen on mun kohdalla kuitenkin ehdottomasti kielletty, jonka takia Essureen päädyttiin.
Minulle asennettiin tänään Essure ja toistaiseksi kaikki hyvin. Luin etukäteen tämänkin ketjun kommentteja, mutta päädyin silti toimenpiteeseen, koska halusin pysyvän ehkäisyn kahden synnytyksen jälkeen, en halunnut leikkausta (parantuminen kestää pidempään ja leikkaus tuo muutenkin omat riskinsä), minulla oli säännölliset ja niukat kuukautiset ilman kipuja, sekä ehkäisymuodosta riippumatta toimenpiteissä on aina jotain riskejä. Lisäksi minulla ei ole allergioita. Juttelin toimenpiteestä etukäteen myös sairaalan henkilökunnan kanssa, joten pidin riskejä pienenä suhteessa hyötyihin.
Toimenpide oli nopea ja kivuton, verrattavissa normaaliin gynekologin tarkastukseen. Toimenpiteessä kohtuun pumpattiin vettä (tuntui hieman oudolta), samalla asetettiin tähystin (ei tuntunut miltään) ja lopuksi kaksi Essure vieteriä. Toisen vieterin asentamisen aikana tunsin pari supistusta, mutta muuten toimenpide ei tuntunut oikeastaan miltään. Operaatio kesti kokonaisuudessaan viisi minuuttia ja koko tapahtuman sai katsoa ruudulta. En tunne vietereitä ollenkaan ja olo on ihan normaali.
Tavallinen vai essure? Kun päätin että haluan sterilisaation, menin gynelle jossa kuulin ensimmäistä kertaa elämässäni essuresta. Se kuulosti helpolta ja vaivattomalta. Menin kuitenkin etsimään tietoa netistä ja päädyin erilaisille 'ongelmapalstoille'. Kaikissa menetelmissä on omat riskinsä, mutta näin valtavaa määrää ongelmia en ole lukenut mistään. Rupesin epäröimään ja seuraavalla lääkärikäynnillä ilmoitin meneväni mielummin perinteiseen sterilistaatioon. No, minut laitettiin jonoon ja parin kk päästä tuli kutsu sairaalaan gynelle. Sielä sitten kyseltiin sitä sun tätä ja kysyttiin 'miksi ihmeessä haluan perinteiseen sterilisaatioon' siinä on aina riskinsä, tulehdusriski, nukutuksessa omat riskinsä jne jne... ja lykkäsi käteeni Essure menetelmästä kertovan oppaan ja puolusti puheissaan tätä menetelmää muutenkin kokoajan. Kysyin suoraan: jos päädyn tekemään essuren ja siitä tuleekin vaivoja (eniten pelkään kipuja) otatteko asiasta vastuun? Pitkän hiljaisuuden jälkeen sain vastaukseksi; kaikissa on omat riskinsä. Lähdin sairaasta itkuisena ja entistä epävarmempana koko asiasta =( Minua ärsyttää ja hämmentää ehkä eniten se että lääkärit/hoitajat/gynet ihan selvästi on painostettu markkinoimaan essurea ja kertomaan perinteisestä menetelmästä pelkkiä ongelmia. Olen keskustellut ystävieni kanssa (kolmelle tehty perinteinen, ongelmitta) mieheni ei oikein osaa sanoa kantaansa ja itse olen nyt ihan pihalla mitä tehdä???! Minulle ei sovi kierukat eikä muutkaan hormonaaliset ehkäisyt ja mieheni ei mene toimenpiteeseen muista syistä
Mitä ihmettä kirjoitti:
Tavallinen vai essure? Kun päätin että haluan sterilisaation, menin gynelle jossa kuulin ensimmäistä kertaa elämässäni essuresta. Se kuulosti helpolta ja vaivattomalta. Menin kuitenkin etsimään tietoa netistä ja päädyin erilaisille 'ongelmapalstoille'. Kaikissa menetelmissä on omat riskinsä, mutta näin valtavaa määrää ongelmia en ole lukenut mistään. Rupesin epäröimään ja seuraavalla lääkärikäynnillä ilmoitin meneväni mielummin perinteiseen sterilistaatioon. No, minut laitettiin jonoon ja parin kk päästä tuli kutsu sairaalaan gynelle. Sielä sitten kyseltiin sitä sun tätä ja kysyttiin 'miksi ihmeessä haluan perinteiseen sterilisaatioon' siinä on aina riskinsä, tulehdusriski, nukutuksessa omat riskinsä jne jne... ja lykkäsi käteeni Essure menetelmästä kertovan oppaan ja puolusti puheissaan tätä menetelmää muutenkin kokoajan. Kysyin suoraan: jos päädyn tekemään essuren ja siitä tuleekin vaivoja (eniten pelkään kipuja) otatteko asiasta vastuun? Pitkän hiljaisuuden jälkeen sain vastaukseksi; kaikissa on omat riskinsä. Lähdin sairaasta itkuisena ja entistä epävarmempana koko asiasta =( Minua ärsyttää ja hämmentää ehkä eniten se että lääkärit/hoitajat/gynet ihan selvästi on painostettu markkinoimaan essurea ja kertomaan perinteisestä menetelmästä pelkkiä ongelmia. Olen keskustellut ystävieni kanssa (kolmelle tehty perinteinen, ongelmitta) mieheni ei oikein osaa sanoa kantaansa ja itse olen nyt ihan pihalla mitä tehdä???! Minulle ei sovi kierukat eikä muutkaan hormonaaliset ehkäisyt ja mieheni ei mene toimenpiteeseen muista syistä
Miksi mies ei mene toimenpiteeseen? Sterilisointi on kuitenkin miehille paljon riskittömämpi kuin naiselle.
76 jatkaa.. Olen samaa mieltä että saatavilla oleva tieto on siinä mielessä ristiriitaista, että molempia kommentteja kuulee, sekä positiivisia että kauhutarinoita. Itse ajattelin asiaa niin, että pahimmat riskit Essuressa liittyivät asennukseen (kipu, meneekö oikein paikoilleen ja pysyykö siinä), sekä mahdolliset allergiset reaktiot (nikkeliallergia). Uskon että niille kenen kohdalle nämä sattuvat, ongelmat ovat todellisia ja merkittäviä. Toisaalta minun tapauksessani asennus sujui hyvin, joten mahdollisena riskinä on allerginen reaktio, mutta ainakaan minulla ei ole siihen viitteitä. Kun itse luin näitä kertomuksia Essuresta, niin osalle menetelmä sopi hyvin ja osalle ei. Toisaalta, e-pillereissäkin mainittu veritulppariskin kasvaminen on vakava niille joille se osuu kohdalle, mutta silti monet käyttävät niitä. Jokaisen pitää vaan itse miettiä kohdallaan mitkä riskit on valmiita ottamaan. Minun päätökseen vaikutti se että ystävälleni oli tehty toimenpide onnistuneesti, sekä sukulaiseni joka työskenteli sairaalassa Essuren asennuksissa, kertoi komplikaatioiden olevan harvinaisia (kuitenkin mahdollisia).
Minulle laitettiin essure tammikuussa toiselle puolelle ja sekin meni pieleen. On sykkyrällä munatorvessa (toivottavasti edelleen. ..). Leikkaus lähiaikoina. Kovat selkä-ja vatsakivut.
Näin laajasti täytyy nämä asiat ajatella kuten olet fiksusti sen tehnytkin.
Itse otin Essuren implantit keväällä ja olen voinut todella hyvin ja myöskään meidän sexi elämä ei ole siitä muuttunut yhtään. Jo ennen Essuren asentamista kärsin jalkojen puutumisesta ja lievästä turvotuksesta ja se ei ole muuttunut yhtään mihinkään eli täytyy vain muistaaa se oma hoito.
Yleensähän se on niin, että me Suomalaiset kuljemme vääränlaisissa kengissä ja emme hoida jalkojamme oikein vaan valitamme vaivojamme.
Vatsakipuja oli vain muutama päivä ja niihin auttoivat särkylääkkeet ja varmasti mitä muillakin on ne eivät implanteista johdu mm. norm.kuukautiskivut vääränlainen ruoka ym.
En ole näitä nettikeskusteluja onneksi lukenut ennen päätöstäni ja nytkin vain siksi,kun työni puolesta mietin tuota Röntgensäteilyä eli Essuren oton jälkeen ollaan Röntgenpositiivisia.
Suosittelen kuitenkin omasta puolestani Essurea kaikille =)
Aurinkoista kesän jatkoa !