Essure sterilisaatio / Sivuvaikutukset / raskaus ja kivut
Hei,
Yhdysvalloissa on käynnissä joukkokanteen valmistelu conceptus yhtiötä vastaan, joka tuottaa ja markkinoi naisille pysyvää sterilisaatiota tuotenimellä Essure. Mikäli sinulle on tehty essure sterilisaatio, ja olet tullut raskaaksi, sinulla on vuotohöiriötä, ihottumaa, puhjenneita allergioita, kipuja, raajojen puutumista tai muita oireita jotka ovat alkaneet essuren asennuksen jälkeen tai harkitset essure sterilisaatiota liity FB ryhmään Essure Problems, sieltä saat lisätietoa ja vertaistukea. Osalle naisista on tehty kohdunpoisto jotta essure kierteistä on päästy eroon, usealla kierteet ovat matkanneet vastaonteloon ja jopa suolistoon! Itse peruin oman essure aikani TK:ssa luettuani näiden naisien kokemuksia ko. tuotteesta. Asianajajana ryhmän naisilla on Erin Brockovich.
Kommentit (98)
Hormonikierukan hormonit ei tee ympäristölle mitään, koska eivät sisällä estrogeenia. Ja nykyään on saatavilla myös luonnollista estrogeenia sisältäviä e-pillereitä, jotka ei ole ympäristölle sen vaarallisempia kuin omat hormonitkaan.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 13:55"]
Siksi hormonikierukka, kun se just auttaa vuotohäiriöihin. Sterilisaatio ei aiheuta vuotohäiriöitä, mutta moni kärsii niistä just sen takia, että eivät käytä hormonaalista ehkäisyä. Iän myötä naisilla vuotohäiriöt lisääntyy, se on biologiaa. Sitä voi torjua hormonikierukalla, jonka hormonipitoisuus sitä paitsi on alhainen ja vaikuttaa lähinnä paikallisesti kohdussa.
Jos ottaa sterilisaation, voi joutua kuitenkin hakemaan apua vuotoihin vaihdevuosien lähestyessä. Googleta itse esivaihdevuodet.
[/quote]
Ihmisen hormonitoiminta määräytyy aivotoiminnan kautta, eli aivojen pitää antaa tietyt käskyt elimistölle. Siksi minusta tuo, että väitetään jonkun ehkäisyn olevan vain paikallinen, on suurta puppua.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 13:59"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 13:55"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 13:51"]
mulla alkoi essuren jälkeen jatkuva vuotohäiriö sekä puhkesi metalliallergioita. sitä kesti pari vuotta ja lopulta kohtu poistettiin essuren kanssa.
[/quote]
Tämäpä kuulostaa hurjalta. Oliko syynä siis nimenomaisesti ja yksiselitteisesti essure?
[/quote]
Syytä ei koskaa selvinnyt. vuosin ovulaatiosta eteenpäin jatkuvasti. eli noin 3 viikkoa 4 viikon kierrossa. se oli ihan hirveetä. lopulta poistettiin kohtu katkuvan vuotohäiriön takia ja koska lapsiluku täynnä.
metalliallergioita en tähän ole itse yhdistänyt- kuten en tuota vuotohäiriötäkään. ja minulle sanottiin ettei essure voi metalliallergioita aiheuttaa. mutta nyt tosiaan olen allerginen useille metalleille myös kullalle, kromille jne- ei vain nikkelille.
muutenhan toi essure oli loistava kun mulle ei hormonit käy lainkaan. mutta toi vuoto oli ihan kamalaa.
nyt sitten ilman kohtua.
kukaan gyne ei ole onnistunut selvittämään miksi mä vuosin niin jatkuvasti essuren saatuani.
[/quote]
essure-kierukka valmistetaan titaanista. Samaa materiaalia käytetään myös sydämen stenteissä, eli jos metalliallergian puhkeaminen liittyy essure-sterilisaatioon, metalliallergian oireita pitäisi olla myös läppäleikkauspotilailla.
22 ei taida tuntea hormonitoimintaa. Hormonitoimintaan vaikuttaa aivojen lisäksi munasarjat. Jos käyttää hormonikierukkaa, munasarjat toimivat, mutta kierukan hormoni estää kohdun limakalvon kasvun. Siksi vuodot pysyvät kurissa.
Monilla naisilla iän myötä on jatkuvasti vuotoja, se liittyy hormonitoiminnan muutoksiin. Ei kivaa sekään. Hormonikierukan avulla siitä pääsee. Toinen vaihtoehto on kohdunpoisto, mutta nykyään lääkärit ei mielellään tee niitä koska kyseessä on iso leikkaus.
Nostan taas tätä ketjua, jos on muita sterilisaatiota miettiviä. Itse luin tätä joku viikko sitten, kun arvoin, mennäkö toimenpiteeseen vai ei. Päätin kirjoittaa tähän omat kokemukseni aiheesta, koska kaipasin kovasti tietoa nimenomaan suomalaisilta sivuilta silloin, kun mietin asiaa.
Minulle sitten tehtiin Essure noin 3 vko sitten. Oli tosi helppo toimenpide. Kipua en tuntenut käytännössä lainkaan, esilääkityksenä oli 800 mg Buranaa ja 1 g Panadolia, muuta lääkitystä ei tarvittu. Kipuasteikolla arvioin kovimman kivun ykköseksi, kun maksimi on 10. Implantit olivat paikoillaan kolmessa minuutissa.
Jälkeenpäin hieman kramppaili kuukautiskipumaisesti, mutta ei mitään isompaa. Jälkivuoto sen sijaan kesti lähemmäs kolme viikkoa. Nyt näyttäisi lopulta rauhoittuneen. Tuo jälkivuodon kesto oli itselleni ikävämpi yllätys.
Nyt jään seuraamaan niitä mahdollisia pitkäaikaisvaikutuksia, mutta toistaiseksi vaikuttaa hyvältä.
Essuren asentainen oli hieman kivuliasta, mutta ei läheskään niin voimakasta kipua jota odotin. Suositteluni Essurelle, ei kannata uskoa kaikkea mitä jenkkiläiset keksii, nehän siellä ryhmässä väittää vaikka minkä oireitten kuuluvan Essuren sivuvaikutuksiin, ihan nauratti se ryhmähurmio siellä, taitaa suurin osa olla mielenterveyshäiriöisiä niistä naisista. :D
Höpöhöpö, samaa materiaalia kuin Essurekin on, käytetään sydämentahdistimissakin. älkää uskoko tuota jenkkien jauhamaa paskaa Essuresta, se on oikein mainio sterilisaatiomenetelmä. Laitto sattuu vähemmän kuin kierukan.
Mulla laitettiin essuret ja samalla poltettiin kohdun limakalvo, ettei kuukautisia tule. Tehtiin humautuksessa, joten täysin kivuton. Vuotoa pari viikkoa ja thats it. Ei vuoda enää, eikä ole mitään tuntemuksia missän
Mulle laitettiin Essure puolisen vuotta sitten, eikä ole mitään valittamista. Toimenpidepäivänä alavatsa oli arka, mutta ei mitenkään pahemmin kuin joskus kunnon menkkakivuissa.
Ja meillä on miehelle tehty vasektomia. Haluttiin supervarma ehkäisy, kun ollaan oltu aika helposti sikiäviä...
Essure tehtiin itselleni kesäkuussa 2013. Itse toimenpide ei ollut kummoinen, vaikka vasen munatorvi kramppasi ja vieteriä ei saatu kunnolla paikoilleen. Mutta, kaikki muu onkin mennyt pieleen sen jälkeen. Yhdyntäkipuja ja jatkuvaa tiputteluvuotoa ja itse kuukautiset hurjan runsaat (hormonaalista ehkäisyä ei ollut käytössä pitkään aikaan ennen toimenpidettä. Vietereitä on nyt yhden kerran lyhennetty toimenpiteen jälkeen, ei mitään vaikutusta vuotoihin. Ovulaatioita en ole tuntenut kertaakaan toimenpiteen jälkeen. Nyt on uusi aika jälleen naistentaudeille vuotohäiriöklinikalle, toivottavasti saan apua....Mutta todella tehokas ehkäisykeino kyllä on, kun jatkuvan vuotamisen takia ei seksi kiinnosta eikä ovulaatiotakaan enää ole. :/
Minulle laitettiin essure-implantit 3 vuotta sitten. Toimenpide sujui nopeasti ja kivuttomasti, oli korkeintaan hieman epämukava olo (kuten gynellä yleensäkin), mutta huomattavasti helpompi kokemus kuin esim. hammaslääkärillä käynti.
Implantit ovat toimineet moitteettomasti kaiken aikaa, eikä mitään sivuoireita ole ilmennyt, joten suosittelen kaikille, jotka haluavat helppoa ja huolentonta ehkäisyä.
Minulle tehtiin essure n. Vuosi sitten oulaisissa. Kotona otin pari buranaa ja 1g panadolin pari tuntia enne h-hetkeä. Toimenpide kesti n. 10 min ja tuntui lieviltä supistuksilta. Hoitajat ja lääkäri oli tosi mukavia ja kokoajan kyselivät vointiani. Tolpillani olin heti sen jälkeen ja pääsin4736 kotiin. Otin vielä yhden buranan heti ihan vaan varalta jos olisin tullut kipeäksi. Vuosin n. 2vk vaikka vuodon pitäis loppua 10pv:n sisällä. Hetki meni et menkat tasottu (käytin nuvaringiä) 3kk päästä kontrolli ultra ja kaikki oli ok. Kasvoissa lisääntynyttä näppyilyä mutta nyt syön sinkkiä niin eipä oo enää ja tietty juon runsaasti vettä. Ollaan mieheni kans oltu tosi tyytyväisiä et ei enää tartte pelleillä ehkäsyn kans, enkä oo enää niin äksykään. Meillä 3 lasta ja ollaan yli 30. Suosittelen niille jotka ei enää halua lapsia eikä halua käyttää ehkäsyä. Ja toki kannataa olla varma kumppani että ei tuu tauteja
Mulle tehtiin tammikuussa 2014 oulaisissa ja sen jälkeen onkin ollu yhtä vuotoa....parikin vko ennen menkkoja alkaa tipputeleen ja nyt vielä jatkunut menkkojen jeälkeenkin.
sanoisinko et noin vko kk ettei tuu minkaanlaista vuotoa. Yksityisellämolen rampannut moneen otteeseen ja kaikki mahdolliset tutkimukset tehty, kaikki puhtaita, hormoneja olen syöny kohta neljä kk, mutta niistäkään ei mitään apua...siis pahemmaksi vaan muutuu.no huomenna olen sit menossa oulaisiin samalle lääkärille ja tähystetään ja katsotaan miltä näyttää...
jos vaan jotenkin saan ne pois, niin olen onnellinen. Oikeesti elämä ollu yhtä ressiä en jälkeen, kun vuotaa ja vuotaa...
Kirjoitin tämän joskus aiemminkin vastaavaan ketjuun, eli Essure-kokemusta on, peräti kolmesta kerrasta. Ekalla kerralla ei löytynyt kumpaakaan munajohdinta, toisella kerralla löytyi vasen jonne implantti laitettiin ja kolmannella yrityksellä oikeaa puolta ei edelleenkään löydetty ja vasemmankin todettiin olevan väärin asennettu, ei ole luotettava. Että se Essuresta minun osaltani, kuulun siihen sakkiin jolle sitä ei anatomisista syistä pystytty tekemään.
Mikään kolmesta Essure-sterilisaatioyrityksestä ei ollut missään vaiheessa niin kivulias ettenkö olisi suostunut uuteen yritykseen (olen synnyttämätön, tehtiin 2xpuudutuksella ja kolmas suonensisäisellä).
Nyt asia on vihdoinkin saanut lopullisen sinettinsä reilu viikko sitten laparoskopiassa laitetuilla klipseillä.
Mulle on tehty Essure eikä ole mitään ongelmia.
Ne jotka ovat vuosia käyttäneet jotain hormonaalista ehkäisyä voivat kokea normaalin hormonitoiminnan, joka Essuren jälkeen käynnistyy, varmaan hirveän kamalana. Onhan se hirveää kun on tunteet ja seksihaluja...
Mulle tehtiin eilen Tampereella Hatanpäällä. Ei kestänyt kauan mutta sattui aivan h***tisti, vielä pari tuntia jatkui kova kipu ennenkuin alkoi laantua vaikka olin kaikki ohjeiden mukaiset lääkkeet ottanut. Vieläkin sattuu hieman. Kova kipu johtui ehkä siitä etten ole synnyttänyt. Kyllä sen nyt jotenkin kesti eikä tullut ihme kyllä kovin huono olokaan, mutta luulin että sattuisi vähän vähemmän. Nyt sitten "mielenkiinnolla" odotan seuraako jotain ikävyyksiä kuten vuotohäiriöitä tai ihottumia...
Minulla oli 3 alatiesynnytystä ennen Essuren asennusta. Toimenpide toki tuntui esilääkityksestä huolimatta (2xBurana 600mg + 100m mg Panadol) 3-4 verran, asteikolla 1-10. Ennen kaikkea tuo esilääkitys ehkäisee toimenpiteen jälkeistä kivuliaisuutta. Asennuksesta on muutama vuosi aikaa ja kaikki hyvin - ei sivuvaikutuksia:)!
Jk. Hormoniehkäisy ei sovi kaikille terveydellisistä syistä!
Mä kävin essure-sterilisaatiossa, se ei olisi ollut kivulias (juurikin se burana + paratabs kotona ja paikan päällä saatu Litalgin olis riittänyt) jos ei olisi käynyt vahinkoa ja toinen essure ei olisi hävinnyt munatorveen kokonaan.
Siinä oli laittovaiheessa jotain vaikeuksia saada sitä essurea paikoilleen ja kun se meni, hävisi kokonaan näkyvistä. -> mulle kamalat kivut ja leikkaus jossa sen puolen munatorvi poistettiin kokonaan.
Toisella puolella essuresta ei ole mitään tuntemuksia, ei myöskään mitään vuotoja ole ollut (mikä ei olisi liittynyt leikkaukseen).
Onnettomasta tuuristani huolimatta suosittelen tuota.