Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinien vanhemmat

Vierailija
07.03.2013 |

Taas on yksi yläasteen vanhempainilta takana ja ei voi kun todeta, kuinka avuttomia osa vanhemmista on. Luokanvaljoja otti puheeksi sen, että vanhempien on huolehdittava, että teini menee ajoissa nukkumaan ja ehtii ajoissa kouluun. Kun tuolla luokalla on ollut ongelmana toistuvat myöhästelyt ja osa teineistä nukkuu tunneilla. Siellä sitten muutama äiti älähti, etteivät he saa tuon ikäistä ajoissa nukkumaan (roikkuvat koko yön koneella tms.) ja osaa ei kuulemma saa millään sängystä ylös. Ei ole kuulemma keinoja muutenkaan laittaa teini-ikäistä järjestykseen kun puhuminen ei auta.

Siis oikeasti? Kuka ne teinin kännykkälaskut maksaa? Kuka on ostanut tietokoneen ja kenen nimissä se nettiliittymä on? Siinä vaan pari tuollaista esimerkkiä, mitä etuuksia teiniltä voi oikeasti poistaa, jos se koulunkäynti ei maistu tai siellä apinoidaan oikein urakalla. Ihannehan olisi jos puhumalla saisi asiat aina sovittua, eikä järeämpiä konsteja tarvittaisi, mutta itse en ainakaan jää toimettomaksi jos nuo omat teinit alkavat hankaliksi.

Ei meidänkään teinit mitään helppoja aina ole, mutta kyllä tuollainen murkkukin nousee kiltisti sängystä ylös kun nappaa peiton pois ja lätkäisee valot päälle huoneeseen. Modeemikin sijaitsee kätevästi eteisessä, että saan sen yöksi nypättyä pois seinästä, jos tuntuu että netti voittaa yöunet. Eipä meillä tarvitse useasti samoista asioista vääntää. Kummasti noille kotityötkin maistuvat, kun tietävät ettei muuten rahaa tipu. Siinä vaan siis muutama esimerkki.

Miten teidän muiden perheissä pärjätään teinien kanssa? Oletteko te törmänneet näihin vanhempiin jotka ovat täysin avuttomia teiniensä kanssa?

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 17:05"]

[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 16:59"]

Minä olen törmännyt siihen ongelmaan, että näille teineille, joilla unentarve on Valtava, isolla veellä, järjestyvät ne lepakkovuorot sitten harrastuksissa. Nehän on jo vanhoja, niin lapsille tietysti turvataan aikaisemmat vuorot. Jos harrastus monta kertaa viikossa loppuu klo 21-22, niin voitte arvata, että tunnilla on väsynyt.

No vanhempana varmaan sitten pitäisi sanoa, että älä mene harrastukseen, mutta osassa harrastuksia sieltä karsitaan ne, jotka eivät kehity, ja kehittymistä ei tapahdu, jollet ole treeneissä. Toki se aktiivisuuskin lasketaan.

Joten kertokaa nyt tähän se viisasten kivenne. Harrastusta tosiaan on niin monena iltana, että palautumaan ei yhdessä tai kahdessa vapaaillassa aina ehdi.

[/quote]

Meillä on myös myöhäisiä harrastusaikoja, mutta jos kolmena iltana viikossa menee klo 22.30-23 nukkumaan ja muina iltoina ennen kymmentä, niin sitä unta kyllä tulee riittävästi. Myöhäisen harrastuksen ongelma oli aluksi se, että sen harrastuksen jälkeen yritettiin jäädä pariksi tunniksi makaamaan telkkarin ääreen, ja sitten kun hoputettiin nukkumaan, teini vasta aloitti iltapuuhansa: meni suihkuun ja söi iltapalan. Nyt, kun menee suoraan treeneistä suihkuun, sitten syö iltapalan - vaikka sitten katsoisikin telkkaria samalla - ehtii kuitenkin saada ihan hyvät yöunet. Se tunnin vaje, joka tuosta tulee, kompensoituu kyllä muilla illoilla ja viikonloppuna.

[/quote]

Univaje (tunninkin) on tosi paha juttu teinillä, joka kasvaa ja jonka pitäisi oppia uusia asioita. Olisi tärkeää, että viikonloppuna rytmi pysyisi samana, eikä silloin kompensoitaisi mitään univelkoja.

Vierailija
22/53 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sanoisi, että sodan jälkeinen sukupolvi, jotka ns. suurta ikäluokkaa ovat, olisivat pullamössösukupolvea. Eiköhän kaikesta ollut tiukkaa ja opittiin, että töitä tekemällä voi myös ansaita. Tätä ei voi sanoa tästä eikä oikein edellisestäkään sukupolvesta. Tarjottimella monet asiat on eteen kannettu ja kaikkea pitäisi vaan saada enemmän ja nopeammin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen törmännyt siihen ongelmaan, että näille teineille, joilla unentarve on Valtava, isolla veellä, järjestyvät ne lepakkovuorot sitten harrastuksissa. Nehän on jo vanhoja, niin lapsille tietysti turvataan aikaisemmat vuorot. Jos harrastus monta kertaa viikossa loppuu klo 21-22, niin voitte arvata, että tunnilla on väsynyt.

No vanhempana varmaan sitten pitäisi sanoa, että älä mene harrastukseen, mutta osassa harrastuksia sieltä karsitaan ne, jotka eivät kehity, ja kehittymistä ei tapahdu, jollet ole treeneissä. Toki se aktiivisuuskin lasketaan.

Joten kertokaa nyt tähän se viisasten kivenne. Harrastusta tosiaan on niin monena iltana, että palautumaan ei yhdessä tai kahdessa vapaaillassa aina ehdi.

[/quote]

Kyllä koulun tulee olla teini-iässä ykkönen. Harrastukset jääkööt, jos ne ovat yöunesta pois.

Vierailija
24/53 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ainakin on langaton netti koko talossa ja useampi tietokone, läppäreitä ja kiinteitä. vaikka vetäis piuhan irti saa sen takaisin seinään teinikin. meillä ei tartte edes kotitöitä tehdä, mutta aina on kiltisti kouluun aamulla herätty ja lähdetty. olisko meillä vaan sitten harvinaisen maalaisjärkisiä lapsia siunaantunut?

Vierailija
25/53 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivätpä ne koulultakaan olleet sitä mieltä, että harrastus jääkööt.

Vierailija
26/53 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 17:11"]

[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 17:05"]

[/quote]

Meillä on myös myöhäisiä harrastusaikoja, mutta jos kolmena iltana viikossa menee klo 22.30-23 nukkumaan ja muina iltoina ennen kymmentä, niin sitä unta kyllä tulee riittävästi. Myöhäisen harrastuksen ongelma oli aluksi se, että sen harrastuksen jälkeen yritettiin jäädä pariksi tunniksi makaamaan telkkarin ääreen, ja sitten kun hoputettiin nukkumaan, teini vasta aloitti iltapuuhansa: meni suihkuun ja söi iltapalan. Nyt, kun menee suoraan treeneistä suihkuun, sitten syö iltapalan - vaikka sitten katsoisikin telkkaria samalla - ehtii kuitenkin saada ihan hyvät yöunet. Se tunnin vaje, joka tuosta tulee, kompensoituu kyllä muilla illoilla ja viikonloppuna.

[/quote]

Univaje (tunninkin) on tosi paha juttu teinillä, joka kasvaa ja jonka pitäisi oppia uusia asioita. Olisi tärkeää, että viikonloppuna rytmi pysyisi samana, eikä silloin kompensoitaisi mitään univelkoja.

[/quote]

Tiedän tämän kyllä, mutta kyllä todellisuuskin pitää tajuta: En todellakaan aio pakottaa 17-vuotiastani viikonloppuna kymmeneltä nukkumaan!

Myös arvovalintoja täytyy tehdä. Uni on tärkeätä, mutta niin on harrastuskin.

Kun nuori menee klo 23 nukkumaan, hän saa unta 8-8,5 tuntia, kahtena muuna yönä viikolla 9-9.5 tuntia ja viikonloppuisin 10-12 tuntia. Pidän tätä ihan kohtuullisena liikkumana. Sitäpaitsi, nukahtaako teistä joku joka ilta täsmälleen samalla kellonlyömällä ja herää samaan aikaan? En minä ainakaan, enkä usko, että tunnin liukuma sinne tai tänne on mitenkään vahingollista, kun pääsääntöisesti saa riittävästi unta.

Vierailija
27/53 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä koulun tulee olla teini-iässä ykkönen. Harrastukset jääkööt, jos ne ovat yöunesta pois.

[/quote] Nämähän on arvovalintoja. Ei kaikille koulu ole ykkönen, eikä sen tarvitsekaan olla. Meillä kolmesta lapsesta yhdelle selkeästi koulu on vasta kakkonen ja harrastus on ykkönen. Hän haluaa näin ja minä hyväksyn hänen valintansa. Kilpaurheilla voi vain nuorena. Koulutukseen voi panostaa hiukan myöhemminkin. Joillakin ei tietysti ole tarvetta panostaa kouluun koskaan, mikäli harrastuksesta tuleekin työ.

Vierailija
28/53 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoohoijaa helppo teidän pikkulasten vahempien on sanoa. Itsellä ei ole teini-ikäisiä lapsia, mutta itse olen ollut.

En käynyt siis koulussa ja käytin pähteitä. Aamulla koitettiin peitto ylös ja valot päälle. Ei tehnyt mitään. Ja tuota jatkui kauan. Mutsi haukku ja huusi - en liikkunut minnekään. Konetta ja kännykkää pois? Hah luuletko että olisin antanut? jos yritti ottaa niin kävin kiinni. Surullista mutta totta. Rahaa ei annettu koska en osallistunut mihinkään. Olin vittumainen enkä ollut koulussa.

Elin "hyvin" niinkin.

Ehkä on vaikea uskoa sitä että jotkut lapset ovat vain niin julmia ja pahoja ettei niihin auta mikään. Olin tuolloin 14-16, ja loppui siihen kun muutin pois kotoa. Mutsi oli itse ilmoittanu musta ja tilanteesta lastensuojeluun jossa käytiin ja otiin yhteydessä. Tilanne oli vaan mennyt niin pahaksi. Kun kaikki rangaistukset on käytetty niin mikä auttaa tilanteeseen? Oikeastikkin. Sanoin monesti että sillä ei ole mitään minkä voisi ottaa pois, ja viimeinen asia minkä ylpeä teini tekee on "nöyrtyy" rangaistuksien pelossa.

en ole todellakaan ylpeä. Toivon vaan ymmärrystä niille vanhemmille, joilla ei ole vain mitään keinoja:(

Nainen 21.v

Vierailija
29/53 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tosiaan koulullakin sanottiin, että eivät suosittele tuollaisen harrastuksen poisjättämistä, joka kuitenkin kertoo, että nuorella on sinnikkyyttä ja tahtoa sitoutua niin valtavasti johonkin asiaan.

Olen siis eri kirjoittaja kuin edelliset:)

Vierailija
30/53 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi voi, mä tiedän monta ihan aikuistakin, jolle on helvetin vaikeeta päästä sängystä aamuisin ylös. vastuuntuntokin on niin ja näin. miksei sitten joku teini.

Vierailija
31/53 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 17:33"]

[/quote] Nämähän on arvovalintoja. Ei kaikille koulu ole ykkönen, eikä sen tarvitsekaan olla. Meillä kolmesta lapsesta yhdelle selkeästi koulu on vasta kakkonen ja harrastus on ykkönen. Hän haluaa näin ja minä hyväksyn hänen valintansa. Kilpaurheilla voi vain nuorena. Koulutukseen voi panostaa hiukan myöhemminkin. Joillakin ei tietysti ole tarvetta panostaa kouluun koskaan, mikäli harrastuksesta tuleekin työ.

[/quote]

Se ei ole mikään arvovalinta, jos päättää, että opiskelu on tarpeetonta liikunnan rinnalla. Se on aivottomuutta. Vanhemman tehtävä on nimenomaan pitää tarkasti huolta siitä, että opiskelu sujuu, vaikka rinnalla on jokin harrastus. Suomessa on oppivelvollisuus, ei harrastusvelvollisuutta.

Vierailija
32/53 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 17:49"]

[/quote]

Se ei ole mikään arvovalinta, jos päättää, että opiskelu on tarpeetonta liikunnan rinnalla. Se on aivottomuutta. Vanhemman tehtävä on nimenomaan pitää tarkasti huolta siitä, että opiskelu sujuu, vaikka rinnalla on jokin harrastus. Suomessa on oppivelvollisuus, ei harrastusvelvollisuutta.

[/quote]

Vastaan nyt vielä, vaikka tämän tasoiseen kommenttiin ei pitäisikään. Tarkoitat, että kun meillä harrastuksen takia nukkuma-aika siirtyy tunnilla, meidän mielestämme opiskelu on liikunnan rinnalla tarpeetonta. No joo, saathan ajatella niinkin, jos se saa sinut tuntemaan itsesi jotenkin paremmaksi.

Meillä kuitenkin opiskelu sujuu ja hyvin sujuukin. Niin kuin elämä muutenkin.

Vierailija
33/53 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 17:39"]

Hoohoijaa helppo teidän pikkulasten vahempien on sanoa. Itsellä ei ole teini-ikäisiä lapsia, mutta itse olen ollut.

En käynyt siis koulussa ja käytin pähteitä. Aamulla koitettiin peitto ylös ja valot päälle. Ei tehnyt mitään. Ja tuota jatkui kauan. Mutsi haukku ja huusi - en liikkunut minnekään. Konetta ja kännykkää pois? Hah luuletko että olisin antanut? jos yritti ottaa niin kävin kiinni. Surullista mutta totta. Rahaa ei annettu koska en osallistunut mihinkään. Olin vittumainen enkä ollut koulussa.

Elin "hyvin" niinkin.

Ehkä on vaikea uskoa sitä että jotkut lapset ovat vain niin julmia ja pahoja ettei niihin auta mikään. Olin tuolloin 14-16, ja loppui siihen kun muutin pois kotoa. Mutsi oli itse ilmoittanu musta ja tilanteesta lastensuojeluun jossa käytiin ja otiin yhteydessä. Tilanne oli vaan mennyt niin pahaksi. Kun kaikki rangaistukset on käytetty niin mikä auttaa tilanteeseen? Oikeastikkin. Sanoin monesti että sillä ei ole mitään minkä voisi ottaa pois, ja viimeinen asia minkä ylpeä teini tekee on "nöyrtyy" rangaistuksien pelossa.

en ole todellakaan ylpeä. Toivon vaan ymmärrystä niille vanhemmille, joilla ei ole vain mitään keinoja:(

Nainen 21.v

[/quote]

Niin, äitisi kunnioitti sinun koskemattomuuttasi, minä taas en. En käy käsiksi, en lyö, mutta jos lapsi ei tottele, hänet on pienestä pitäen kantaen, vähän isompana raahaten viety minne on pitänyt. Meitä on kaksi vanhempaa ja tarvittaessa sukua ja tavittaessa myös lastensuojelusta perhetyöntekijä tai vastaava, ja kyllä me yhden teinin saisimme kouluun, jos olisi päättänyt olla menemättä. Olen ilmoittanut omalle teinilleni jo ajat sitten koulua käymättömän kaverin takia, että jos meillä yrittää moista, niin otan virkavapaata töistä ja istun hänen kanssaan tunneilla, käsi kädessä. Jos karkaa, tulee isänsä ja tarvittaessa niin monta suvun jäsentä, että saamme hänet tunnilta toiselle. Saa potkia, kirkua ja purra, jos pystyy, mutta oma on noloutensa, kun pakettina menee tunnilta toiselle.

Kumma kyllä, eivät ole kummatkaan pojat vikuroineet tämän asian suhteen. Ei ole käyty käsiksi puolin eikä toisin. Johtuisiko siitä, että on pienestä pitäen pitänyt tehdä asiat meidän vanhempien tavalla eikä omalla tavallaan? Kyllähän se rajattomuus näkyy teini-iässä, ja vanhemmat joutuvat niittämään ihan juuri sitä, mitä ovat kylväneet.

Vierailija
34/53 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin yritin teininä kaikkea tyhmää, onneksi äitini oli neuvokas nainen. Häntä ei haitannut huutoni, haukkuni ja kiroiluni. Äitini mm. takavarikoi meikkini ja kaikki kivat vaatteeni (jätti siis kyllä alusvaatteet, verkkarit ja isot t-paidat ja villapuserot käyttööni), sulki puhelinliittymäni, saattoi aamuisin kouluun, ihan luokkaan asti, poisti huoneestani oven kun kyllästyi paiskomiseen. Vannoin vihaavani äitiäni loppu elämäni, mutta samalla kyllä muutin käytöstäni. Jossain vaiheessa tajusin, että äiti onkin todella reilu ja oikeudenmukainen jos noudatan minulle annettuja sääntöjä. Pikkuhiljaa sain kaikki etuudet takaisin ja kyllä voin sanoa arvostaneeni niitä. Nolotti meinaan mennä kouluun verkkareissa, Likkojen lenkki t-paidassa ja ilman meikkiä ja nolotti kun kaverit ei saaneet koulun jälkeen kiinni kun ei ollut kännykkää. Ja äiti saattamassa yläasteella luokkaan asti, se vasta noloa olikin. Mutta opin myös sen, että jos minä sikailen niin äiti antaa samalla mitalla takaisin.

Tuli muuten koulut käytyä kunnialla loppuun ja oikeasti iskostui takaraivoon se, että asiat pitää ansaita ja omasta käytöksestä on oltava valmis kantamaan vastuu ja kestämään seuraukset.

Vierailija
35/53 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 18:11"]

Minäkin yritin teininä kaikkea tyhmää, onneksi äitini oli neuvokas nainen. Häntä ei haitannut huutoni, haukkuni ja kiroiluni. Äitini mm. takavarikoi meikkini ja kaikki kivat vaatteeni (jätti siis kyllä alusvaatteet, verkkarit ja isot t-paidat ja villapuserot käyttööni), sulki puhelinliittymäni, saattoi aamuisin kouluun, ihan luokkaan asti, poisti huoneestani oven kun kyllästyi paiskomiseen. Vannoin vihaavani äitiäni loppu elämäni, mutta samalla kyllä muutin käytöstäni. Jossain vaiheessa tajusin, että äiti onkin todella reilu ja oikeudenmukainen jos noudatan minulle annettuja sääntöjä. Pikkuhiljaa sain kaikki etuudet takaisin ja kyllä voin sanoa arvostaneeni niitä. Nolotti meinaan mennä kouluun verkkareissa, Likkojen lenkki t-paidassa ja ilman meikkiä ja nolotti kun kaverit ei saaneet koulun jälkeen kiinni kun ei ollut kännykkää. Ja äiti saattamassa yläasteella luokkaan asti, se vasta noloa olikin. Mutta opin myös sen, että jos minä sikailen niin äiti antaa samalla mitalla takaisin.

Tuli muuten koulut käytyä kunnialla loppuun ja oikeasti iskostui takaraivoon se, että asiat pitää ansaita ja omasta käytöksestä on oltava valmis kantamaan vastuu ja kestämään seuraukset.

[/quote]

Niin, siis kantoiko se sut kouluun?vai mikä sai lähtemään, kun hävetti kuitenkin?

Vierailija
36/53 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

34 :selle (tää ei anna lainata).

kyllä äitini todellakin otti kiinni muhunkin ihan kunnolla jos itse aloitin. Ettei todellakaan siitäkään ole kiinni. Mutta itse neljätoistavuotiaana olin äitiäni pidempi ja vahvempi. Painittiin moneen kertaan - ja kyllä äidin puolelta tuli ylilyöntejäkin. Kuristi mua vahingossa niin että tajuni oli lähteä kun itse rimpuilin ja yritin satuttaa siskoani. Koitti raahata kouluun ja viedä. Itse mursin äidin nenän.

Kolmesta yh-äidin lapsesta olin ainoa jolla oli ongelmia eikä todellakaan ollut mikään "paapoja" pienestä pitäen ruuasta lähtien niin jossei kelpaa niin sItten nähkööt nälkää asenteella.

Joten fyysiset keinot ei auta. Rangaistukset ei auta mikään ei. Haluaisin oikeasti kuulla että mikä teille täydellisille vanhemmille auttaa että itse lasten kasvettua voin saada ne kuriin.

Käytin huumeita ja läänkeitä. Olin terapiassa syömishäriön ja vakavan masenuksen takia. Kaikilla ei vaan ole samanlaisia tilanteita.

Vierailija
37/53 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä teinien kanssa ei ole tuollaista ongelmaa (eli samoilla linjoilla mennään kuin 25), mutta toisaalta ehkä meillä on myös vähän erilaiset vanhemmat kuin niissä perheissä, joissa lasten täytyy ääritoimilla kerjätä huomiota.

Lapsilla on omat kännykät ja itse maksavat niiden kulut, joten en voi kännyköitä ottaa pois tai toisaalta uhkailla menettämisellä. Sama läppärin ja liittymän kanssa. Huutaminen ja raivoaminen eivät ole kasvatusta sen enempää kuin törmääminen huoneeseen ja peitteen vieminen nukkuvalta. Ikinä ei ole tuollainen käynyt mielessä eikä kävisi, vaikka lapsi ei aamulla hetkessä heräisi.

Ihmisiä ne on teinitkin ja ihmisiksi ovat, jos sellaisina kohdellaan. Helpommalla selviää, kun kasvattaa vauvasta alkaen eikä luota, että päiväkoti ja koulu sen tekevät. Moni teini ei jaksa maanataina aamulla herätä, koska on ollut yksin viikonlopun vanhempien huidellessa maailmalla.

Vierailija
38/53 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 17:54"]

[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 17:49"]

[/quote]

[/quote]

Vastaan nyt vielä, vaikka tämän tasoiseen kommenttiin ei pitäisikään. Tarkoitat, että kun meillä harrastuksen takia nukkuma-aika siirtyy tunnilla, meidän mielestämme opiskelu on liikunnan rinnalla tarpeetonta. No joo, saathan ajatella niinkin, jos se saa sinut tuntemaan itsesi jotenkin paremmaksi.

Meillä kuitenkin opiskelu sujuu ja hyvin sujuukin. Niin kuin elämä muutenkin.

[/quote]

No, sinähän juuri sanoit, että yhdelle lapsellenne koulu on kakkonen ja harrastus ykkönen ja te tuette tätä. Onhan näitä nähty joo, tuolla niitä on urheilukentänhoitajina tai kuntosalin kassalla osa-aikatyössä sitten kun urheilu-"ura" päättyy eikä takataskussa ole edes kunnollista peruskoulun todistusta. Milläs menet jatko-opintoihin? Ja rupeaako joku nelikymppinen korottamaan peruskoulun numeroita? Mutta eihän sillä toki ole väliä, kun ihminen on sentään viisitoista vuotta elämästään saanut hyppiä kepin kanssa riman yli.

Vierailija
39/53 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

35. vastaa:

Kyllä minä ihan omin jaloin autoon menin. Jos en olisi mennyt niin kyllä äiti olisi minut sinne vaikka kantanut.

En ymmärrä, miten vanhemmat voi sanoa, ettei lasta saa kouluun? Ottakaa ne hemmetin puhelimet ja tietokoneet pois niiltä (jos eivät anna niin liittymät voi aina sulkea). Nappaatte vielä telkkarin johdon mukaanne kun lähdette töihin ja katsotte ettei jääkaappiin jää juurikaan mitään valon lisäksi.Ja kun olette kotona, niin teini ei silloinkaan saa olla koneella, puhua puhelimessa tai katsoa telkkaria. Herkuttelukin on mielestäni etuoikeus sellaiselle joka ei itse maksa ostoksia. Ei se teini kauaa jaksa vaan kattoon räkiä kotona ollessaan. Alkaa koulukin kiinnostamaan kun ei saa muuten yhteyttä kavereihinsa. Ei teinit jaksa kauaa samoista asioista vängätä.

Vierailija
40/53 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 16:56"]

ei kakkosen kersat öitään netissä vietä, kunhan sanoin, ettei sitä modeemia nyt kaikki vaan voi ottaa pois päältä jo silloin, kun lasten tarvii alkaa unille...

[/quote]

Oletko sä ihan VITUN TYHMÄÄÄÄÄÄÄÄ???

Miksi sä vastaat sellaiseen asiaan, mikä ei todellakaan kosketa sua typerä lehmä?

JOo, ei voida nypätä modeemijohtoa irti varmaan ydinvoimalan valvomossakaan, mutta siellä ei ole myöskään valvovaa teiniä, kuten ei teilläkään...

Aaarghhh!!! Mä en kestä tätä tyhmyyttä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kaksi