Ajat muuttuu, mutta valtaosan automyyjien asenne ei muutu.
Olimme tässä taannoin mieheni kanssa kiertämässä autoliikkeitä. Olimme jo ennalta katsoneet vaihtoehtoja ja etenimme mielenkiinnon mukaan liikkeestä toiseen. Heti alkuun teimme automyyjille selväksi, että auto tulee minulle. Ja samoin, että asiat kerrotaan minulle. Ei miehelleni. Muutamassa paikassa koeajolle yritettiin, mutta miehen ajokorttia kysyttiin,. Jäi muuten ajo tekemättä. Itse en ole mikään hiljainen suustani, joten sanoin suoraan, että minulle se auto on ei miehelleni ja , että soisin minulle puhuttavan niistä autoista.
Moni hiljeni tai sitten jatkoi, että ajattelivat, että mieheni kuitenkin ja blaa blaa. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, kun heti alkuun sanotaan suoraan miten ja kenelle Ei edes se auta, vaikka miehenikin sanoi, että hänelle on nyt aivan turha asiasta puhua, kun auto ei ole hänellle.
Tulipa valittua auto liikkeestä, josta minä sain sen palvelun mitä halusin. J ajossa automyyjät ymmärsi kelle puhua.
Kommentit (102)
[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 14:10"]
Palvelua saa, kun sitä vaatii.
[/quote]
Jaa. Mua ei kylläkään kiinnosta VAATIA mitään palvelua, vaan mulla on oikeus olettaa, että saan palvelua vaatimattakin, ihan siinä missä miehenikin.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 16:29"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 16:00"]
Höpö höpö. Kun nainen astuu liikkeenseen tiedän, että nyt on tosi kyseessä. Nainen tulee ostamaan autoa, hän ei tule vain huvikseen katselemaan.
Ja miksi sitten esim. tarjoan naiselle vähän pienempää autoa. Olisiko koon kanssa jotakin tekemistä kääntösäteestä jne. Ja paremman ja mukavamma ajoasennonkin saa kun penkki on koolle mitoitettu.
[/quote]
Siis TÄH? Tarvitsenko mä pienemmän kääntösäteen sen takia että mulla on tissit ja pillu???????????
[/quote]
Nuo ovatkin ainoat miesten ja naisten fyysiset erot! :D
[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 16:29"][quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 16:00"] Höpö höpö. Kun nainen astuu liikkeenseen tiedän, että nyt on tosi kyseessä. Nainen tulee ostamaan autoa, hän ei tule vain huvikseen katselemaan. Ja miksi sitten esim. tarjoan naiselle vähän pienempää autoa. Olisiko koon kanssa jotakin tekemistä kääntösäteestä jne. Ja paremman ja mukavamma ajoasennonkin saa kun penkki on koolle mitoitettu. [/quote] Siis TÄH? Tarvitsenko mä pienemmän kääntösäteen sen takia että mulla on tissit ja pillu???????????[/quote]
Ei huono. Onhan se hankalaa, jos joutuu säätämään penkin niin lähelle rattia, että tissit lepää ratilla!
Minun volvo kääntyi pienemmässä tilassa kuin kakkos auto. Vaikka oli pitempi ;) Sitten ihmetellään kun naiset ei osaa ajaa autolla kun heille tyrkytetään kippoja joilla pääsee vaikka sinne pilluun parkkeeraamaan ;)
Höpö höpö. Kun nainen astuu liikkeenseen tiedän, että nyt on tosi kyseessä. Nainen tulee ostamaan autoa, hän ei tule vain huvikseen katselemaan.
Ja miksi sitten esim. tarjoan naiselle vähän pienempää autoa. Olisiko koon kanssa jotakin tekemistä kääntösäteestä jne. Ja paremman ja mukavamma ajoasennonkin saa kun penkki on koolle mitoitettu.
[/quote]
Tuota samaa olen ihmetellyt, että kuka hullu myyjä kuvittelee, että nainen tulee liikkeeseen renkaita potkimaan. Kyllä nainen tulee hakemaan itselleen autoa.
Mutta tuo lainauksen jälkimmäinen kappale on sellaista soopaa, jota vain mies voi päästellä suustaan. Mihin nainen tarvii pienempää kääntösädettä kuin mies. Ja jos myyjällä ei ole tarjota naiselle hyvää ajoasentoa kuin pikkuautoissa, niin kannattaa vaihtaa työpaikkaa. Kyllä naisellakin on oikeus saada hyvä ajoasento kunnollisissa maantieajoon tarkoitetuissa autoissa.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 14:37"]
tuo 19-v:n perhe sitten seuraavana päivänä vaivautui autokauppaan pelkälle ilkkumisreissulle, mutta edellisenä päivänä ei jaksanut lähteä ostosreissulle? Vai oliko kyseessä opiskelijatytön 30 000 e:n kauppakassi? =)
30 000 euron autokauppa n sen verran iso, että usein ihminen haluaa nähdä auton omin silmin ennen kauppoja. Kertomus oli kyllä päivän oudoin.
[/quote]
Kyllä tyttö oli ihan tosissaan ostamassa autoa! Myyjän ei olisi tarvinnut tehdä mitään muuta kuin käydä ajamassa vaihtoon tuleva auto, kertoa väliraha ja jos se olisi ollut OK, olisi kaupat tehty. Me kun olimme niin sinisilmäisiä että oletimme autokaupassa olevan autoja kaupan.
Seuraavana päivänä mentiin uudestaan, koska isänsä ei yksinkertaisesti voinut uskoa, että tyttö tuli kotiin ilman papereita uudesta autosta. Oli omasta mielestään antanut ihan yksinkertaisen tehtävän, eikä lapsi sitä kyennyt suorittamaan. Automyyjä muisti tytön ja kertoi naureskellen, että ei uskonut tätä ostajaksi, mutta kun on mies mukana, niin eiköhän nyt saada kaupat aikaan.
Meille ei muuten enää osteta Fordia!
[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 17:07"]
tuo 19-v:n perhe sitten seuraavana päivänä vaivautui autokauppaan pelkälle ilkkumisreissulle, mutta edellisenä päivänä ei jaksanut lähteä ostosreissulle? Vai oliko kyseessä opiskelijatytön 30 000 e:n kauppakassi? =)
30 000 euron autokauppa n sen verran iso, että usein ihminen haluaa nähdä auton omin silmin ennen kauppoja. Kertomus oli kyllä päivän oudoin.
[/quote]
Kyllä tyttö oli ihan tosissaan ostamassa autoa! Myyjän ei olisi tarvinnut tehdä mitään muuta kuin käydä ajamassa vaihtoon tuleva auto, kertoa väliraha ja jos se olisi ollut OK, olisi kaupat tehty. Me kun olimme niin sinisilmäisiä että oletimme autokaupassa olevan autoja kaupan.
Seuraavana päivänä mentiin uudestaan, koska isänsä ei yksinkertaisesti voinut uskoa, että tyttö tuli kotiin ilman papereita uudesta autosta. Oli omasta mielestään antanut ihan yksinkertaisen tehtävän, eikä lapsi sitä kyennyt suorittamaan. Automyyjä muisti tytön ja kertoi naureskellen, että ei uskonut tätä ostajaksi, mutta kun on mies mukana, niin eiköhän nyt saada kaupat aikaan.
[/quote]
Olisi kannattanut lukea oma tarina ensin ihan kertauksena...
[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 16:27"]
Ihmettelen kun minäkään en ole saanut aina palvelua autoliikkeissä. Viimeksi jouduin poistumaan ainakin kahdesta liikkeestä ilman autoa ennen kuin löytyi liike jossa järjestyi koeajot ja myyjää ei tarvinnut käydä kädestä repimässä. Miten tämä on mahdollista, olenhan sentään mies?
[/quote]
Sama kokemus viime syksyltä, kun meillä oli tilillä autorahat ja auto pitäisi vaihtaa, mutta minua tai miestä ei kumpaakaan oikeesti kiinnosta. Vanha romu vaan on jo niin vanha.
Käytiin sitten parissa liikkeessä kyselemässä, että olisiko meille mitään. Niin nihkeää oli palvelu, että auto on edelleen vaihtamatta ja rahat jo käytetty muuhun. Kun esiteltiin kaikkea muuta kuin sitä mitä pyydettiin, ei löytynyt autoa koeajoon, ei muuten vain kiinnostanut vastailla kysymyksiin.
Että ei se auta, vaikka on mies mukana. Ei taidettu olla riittävän trendikkään näköisiä kulahtaneissa tennareissa ja lippis päässä. Mutta kun vaatekaupat kiinnostaa meitä yhtä vähän kuin autokaupat, niin minkäs teet.
Huonommat kokemukset tuli vanhemmilta myyjiltä. Yksi nuorempi antoi mulle auton koeajoon, kun kävin myöhemmin hakemassa sen. Ja teki mulle tarjouksenkin. Vaikka siis mies ei ollut siinä vaiheessa enää mukana kainalossa.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 15:15"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 14:06"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 12:31"]
Tytär vaihtamassa ISÄNSÄ autoa ja ostamassa käteisellä. Rahan pesua vaiko petosta?
[/quote]
Tytär kokeilemassa, millaista palvelua saa. Ihan oli mukava valtakirja ja lupa myydä. Käteinen raha taas oli siellä tyttären tilillä, 30 000 e on ihan laillinen summa eikä mitään rahanpesua.
Katsos: autokaupassa kysytään, että käteisellä vai rahoituksella, siellä ei kysytä, että käteisellä vai pankkikortilla vai rahoituksella.
[/quote]
Kyllä kyllä. Ja tyttären pankkikortin nostoraja on 30 000€/pvä.
[/quote]
Mikä ihmeen nostoraja? Luuletko, että se raha täytyy käydä nostamassa ja sitten viedä seteleinä autoliikkeeseen? Kyllä me muut ihan naputellaan varmistuskoodi ja maksetaan samantien. Nostoraja koskee käteisnostoja ja maksuautomaatteja.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 17:12"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kuten ehkä huomaat, täällä suurimman osan nimimerkki on Vierailija. Tässäkin ketjussa on monia, jotka ovat kirjoittaneet kuin olisivat sen 19v:n äitejä, vaikka eivät ole. Siksi ehkä näet epäloogisuuksia suuressa kertomuksessa, koska et tiedä, mikä pieni kertomus on alkuperäinen.
Hyvä naiset, että teillä riittää itseluottamusta. Vakuutusyhtiöiden tilastot tosin kertoo vähän toisenlaisia lukuja, kun sen että teillä on ajoneuvot hallinnassa esim. parkkipaikolla.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 17:22"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 17:12"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kuten ehkä huomaat, täällä suurimman osan nimimerkki on Vierailija. Tässäkin ketjussa on monia, jotka ovat kirjoittaneet kuin olisivat sen 19v:n äitejä, vaikka eivät ole. Siksi ehkä näet epäloogisuuksia suuressa kertomuksessa, koska et tiedä, mikä pieni kertomus on alkuperäinen.
[/quote]
Hyvä yritys, mutta ei jatkoon!
Alle 160cm sanon vaan kyllä koolla on väliä. Ei se pienempi auto ole auttamatta micra. Meillä on Volvo V40 ja V80. Eron kyllä huomaa.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 11:37"]
Tässä miehen kommentti, että sama asenne näkyy muissakin kaupoissa. Oltiin vaimon kanssa ihan peräti farkkuja minulle ostamassa. Myyjä kyllä myi ne minulle, mutta valisti lopuksi vaimoani pesuohjeista.
[/quote]
Eikä... :D
Oman kokemukseni mukaan asenteet ovat muuttuneet viimeisen kymmenen vuoden aikana niin autokaupoissa kuin katsastuksessa , huolloissa, rengas-ja varaosaliikkeissäkin.
Ainakin Hämeenlinnassa olen saanut pääosin hyvää palvelua noissa kaikissa asioidessani yksin-olen yli 60v. nainen. Oma asenne ja käyttäytyminen vaikuttaa paljon; esim. sanon, jos en jotakin ymmärrä enkä ole vain ymmärtävinäni!
Tosin viimeksi vaihtaessani autoa mieheni joutui kerran sanomaan myyjälle, että auto tulee vaimolle. Olin jo ennalta käynyt sen koeajamassa ja valitsemassa, mutta halusin, että miehenikin ajaa sillä. Käytämme kuitenkin molemmat kumpaakin autoa.
Joskus aiemmin olen saanut huonoa palvelua autoasioissa, mutta tilanne on tosiaan parantunut. Naiset; pitäkää puolenne ja opetelkaa asioita! Jos tulee tilanne, että jäätte yksin niin on helpompaa, kun tietää ja osaa-ja uskaltaakin!
[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 13:53"]
äsken kävi asiakas haukkumassa kaikki alan myyjät, kertoi miten ne ei tule palvelemaan kuin rahan kanssa. Istui tässä puolitoista tuntia pälättämässä ja kertoi ettei kyllä ole ostamassa mitään. Itsellä lista sähköpostitarjouksia menossa ja selvityspyyntöjä siitä ja tästä ja pitäis kaikki ehtiä tehdä tänään ja ajatuksen kanssa... olin kuusi vuotta pois autokaupasta kun aina meitä haukutaan, nyt olen taas takaisin eikä tilanne ole muuttunut. Palvelen ihan samalla tavalla jobbarit ja mustalaiset kuin miehet ja naiset, kaikille puhun, miten te jaksatte jauhaa t. automyyjä ja nainen
[/quote]
Jaa meinaatko että ihan keksittyjä on nuo kokemukset, joista tässä on kerrottu?
[/quote]
Hyvä yritys, mutta ei jatkoon!
[/quote]
Joku ei vaan usko.... "kun ei mulla ole rahaa niin ei muillakaan VOI OLLA" :)
Minä menin muuten reilusti alle 30-vuotiaana ostamaan aikoinani 300 000mk:n autoa itselleni. Oli vaikeaa sekin joillekin myyjille.
Missä liikkeissä te olette käyneet, kun ette saa palvelua? Mun on vaikeaa kuvitella, sillä ei ikinä ole ollut ongelmia myyjien kanssa...
näitä juttuja lukiessani, en oikein jaksa uskoa, olisivatko automyyjät enää nykyaikana noin typeriä, ehkä joku on, mutta yleistys ???
sitäpaitsi, jos nainen menee miehensä tai kenen tahansa miehen kanssa autokauppaan, niin kai hän saa suunsa auki, että auto tulee minulle ja kaikki tarvittavat tiedot kerrotaan minulle, mies on vain makutuomarina, esim näin ja ellei myyjä sitten tottele, kysy häneltä, onko hän kuuro vai eikö menny perille.
automyyjät ovat tottuneeet ns renkaanpotkijoihin, mutta älykkään myyjän pitäisi kyllä "haistaa" asiakas, sekä kuka on päätöksentekijä, muun kaltaiset automyyjät liike voisi erottaa.
tämä pätee kaikkiin palveluammatissa oleviin, itse olin lähes koko työikäni yrittäjänä ja yleensä tiesin sekunneissa tai minuuteissa, ostaako asiakas nyt vai ehkä myöhemmin, sekä porukasta selvitin aina heti päätöksentekijän.
esittelin aina myytävät tuotteet myös sellaisille, joista tiesin, etteivät he koskaan osta, mutta jos saavat huonoa palvelua, kertovat eteenpäin, joten
automyyjänä en ole ollut, mutta autoja on tullu osteltua itselle ja firmoille paljonkin, käteisellä ja luotolla ja palvelu on yleensä aina ollut hyvää.
jos menen autoliikkeeseen vai katselemaan, kerron sen heti myyjälle, että tulin vain lämmittelemään, jotta hän voi jatkaa mahdollisesti muita töitään, kutsun hänet, jos tarvitsen jotain.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 16:29"]
[/quote]
Siis TÄH? Tarvitsenko mä pienemmän kääntösäteen sen takia että mulla on tissit ja pillu???????????
[/quote]No enemmänhän ne genitaalit tähän asiaan vaikuttaa kuin vaikkapa kodin/työpaikan parkkipaikan sijainti?