Ajat muuttuu, mutta valtaosan automyyjien asenne ei muutu.
Olimme tässä taannoin mieheni kanssa kiertämässä autoliikkeitä. Olimme jo ennalta katsoneet vaihtoehtoja ja etenimme mielenkiinnon mukaan liikkeestä toiseen. Heti alkuun teimme automyyjille selväksi, että auto tulee minulle. Ja samoin, että asiat kerrotaan minulle. Ei miehelleni. Muutamassa paikassa koeajolle yritettiin, mutta miehen ajokorttia kysyttiin,. Jäi muuten ajo tekemättä. Itse en ole mikään hiljainen suustani, joten sanoin suoraan, että minulle se auto on ei miehelleni ja , että soisin minulle puhuttavan niistä autoista.
Moni hiljeni tai sitten jatkoi, että ajattelivat, että mieheni kuitenkin ja blaa blaa. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, kun heti alkuun sanotaan suoraan miten ja kenelle Ei edes se auta, vaikka miehenikin sanoi, että hänelle on nyt aivan turha asiasta puhua, kun auto ei ole hänellle.
Tulipa valittua auto liikkeestä, josta minä sain sen palvelun mitä halusin. J ajossa automyyjät ymmärsi kelle puhua.
Kommentit (102)
Naisen sääntö nro. yksi tytöttelyyn, vähättelyy yms. on huumori, kun osaa vastata huumorilla eikä kiukuttella kuin pikkulapsi, jolta on viety kaikki karkit ja lelut saa kyllä asiallista palvelua.
:D Minuakin on nimitetty autokaupassa pikkurouvaksi! Ensimmäisen jaainoan kerran. Olimme mieheni kanssa ostamassa autoa, joka tulisi pääasiassa minun käyttööni. Minua lyhyempi automyyjä nimitti minua pikkurouvaksi, olen paria senttiä vajaa 180cm ja harteikasta mallia. Tuntui melko koomiselta. Vielä typerämpää oli, että kun kysyin myyjältä auton ominaisuuksista, hän vastasi aina katsoen vain miestäni silmiin! Automyyjiä idiootimmin käyttäytyviä harvoin tapaa.
Ehdottomasti! Etenkin myös seksuaalinen häirintä ja sukupuolen alleviivaaminen kannattaa heittää läskiksi ja nauraa päälle. Kyllä on niin hassunhauskoja nuo miehet.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 13:40"]
Naisen sääntö nro. yksi tytöttelyyn, vähättelyy yms. on huumori, kun osaa vastata huumorilla eikä kiukuttella kuin pikkulapsi, jolta on viety kaikki karkit ja lelut saa kyllä asiallista palvelua.
[/quote]
Olen kyllä tyytyväinen, ettei mua ole ikinä kohdeltu huonosti autokaupoilla... Ja kyllä, olen nainen.
äsken kävi asiakas haukkumassa kaikki alan myyjät, kertoi miten ne ei tule palvelemaan kuin rahan kanssa. Istui tässä puolitoista tuntia pälättämässä ja kertoi ettei kyllä ole ostamassa mitään. Itsellä lista sähköpostitarjouksia menossa ja selvityspyyntöjä siitä ja tästä ja pitäis kaikki ehtiä tehdä tänään ja ajatuksen kanssa... olin kuusi vuotta pois autokaupasta kun aina meitä haukutaan, nyt olen taas takaisin eikä tilanne ole muuttunut. Palvelen ihan samalla tavalla jobbarit ja mustalaiset kuin miehet ja naiset, kaikille puhun, miten te jaksatte jauhaa t. automyyjä ja nainen
Minulla on ainakin niin iso ego, että minulle on ihan turha tulla sanomaan, että herrasmiehiä ei ole. Pitää osata vaatia arvoistaan kohtelua. Kyllä tulisi vedettyä iso korvapuusti korville ja sanoa, että hups kun nuo naishormonit pistää pää sekaisin, jos joku minua pikkurouvittelisi.
Ja kuka sen sukupuolen alleviivaisi ellei nainen itse?!
[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 12:31"]
Tytär vaihtamassa ISÄNSÄ autoa ja ostamassa käteisellä. Rahan pesua vaiko petosta?
[/quote]
Tytär kokeilemassa, millaista palvelua saa. Ihan oli mukava valtakirja ja lupa myydä. Käteinen raha taas oli siellä tyttären tilillä, 30 000 e on ihan laillinen summa eikä mitään rahanpesua.
Katsos: autokaupassa kysytään, että käteisellä vai rahoituksella, siellä ei kysytä, että käteisellä vai pankkikortilla vai rahoituksella.
Kaikkiko nykyisin ostaa autonsa rahoitusyhtiön avulla, jos käteisellä maksaminen on noin outoa? Meilläkin oli tehty rahoituspaperit valmiiksi, kun menin autoa hakemaan, vaikka ei sanallakaan puhuttu muusta maksuun liittyvästä kuin auton hinnasta. Myyjä oli ihan ihmeissään, kun halusin auton ilman mitään korkokuluja ja maksueriä.
Olen nainen, koskaan ei ole vielä mies ollut mukana autokaupoilla. Palvelua saa, kun sitä vaatii.
Pitäisikö ottaa yhteys Me Naiset-lehden toimitukseen ja kiinnostaisiko heitä tuoda tämä näkökulma esille. Jos nämä juurtuneet asenteet johtuu esim. tilastoista. Naisten nimiin rekistöidään kuitenkin reilusti alle puolet uusista autoista ja kärkipäähän mahtuu näitä halpoja pikkuautoja Fiestaa, Yarista ja Mickraa jne...ei siinä kauppias pikkuautoilla leiville pääse, jos koittavat sitten parempien kauppojen toivossa myydä miehelle uutta lelua.
Minusta on asiallista, että kun ostetaan perheelle autoa, niin myös mies saa tulla mukaan sanomaan mielipiteensä, vaikka auto tulisikin pääasiassa naisen käyttöön. SILTI automyyjän pitäisi osata käyttäytyä asiallisesti, vaikka kaupoilla olisikin mukana Y-kromosomin omaava yksilö.
Automyyjälle: en ole huomannut epäasiallista ja vähättelevää kohtelua naispuolisten automyyjien taholta. Miespuolisilta sen sijaan se on melkeinpä sääntö eikä poikkeus.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 14:06"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 12:31"]
Tytär vaihtamassa ISÄNSÄ autoa ja ostamassa käteisellä. Rahan pesua vaiko petosta?
[/quote]
Tytär kokeilemassa, millaista palvelua saa. Ihan oli mukava valtakirja ja lupa myydä. Käteinen raha taas oli siellä tyttären tilillä, 30 000 e on ihan laillinen summa eikä mitään rahanpesua.
Katsos: autokaupassa kysytään, että käteisellä vai rahoituksella, siellä ei kysytä, että käteisellä vai pankkikortilla vai rahoituksella.
[/quote]
Joo joo, ihan oikein kokeilitte...Ajattele, jos lehmät ihan oikeasti lentäis. Silloin lokinkakka otsalla olisi aika pikku juttu eli ei mene läpi.
Minä en ole tavannut ainuttakaan naispuolista automyyjää, joten en voi sukupuoli vertailua tehdä.
Mutta 5 autoa olen uutena ostanut ja minua on ihan asiallisesti palveltu vaikka olen 154/43 blondi.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 13:29"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 13:23"]
Aah, ihanaa käydä yhdessä perheen kanssa autoja katselemassa :D Etenkin vilkkaan taaperon kanssa, iskän huomio siinä taaperossa, jottei resua mitään tyhmiä ja SILTI myyjä juoksee taaperon ja miehen perässä ja yrittää kertoa juttuja sille miehelle.
*näkee tilanteen*
[/quote]
Minä nään tilanteen toisin päin. Jos isästä ei ole jäämää lapsen kanssa yksin kotiin, niin kumpikohan sen lapsen perässä juoksee...Äiti, juoksee lapsen perässä ja koittaa huudella...Auto tulee muuten mulle.
[/quote]
Autokaupoissa asioineena ja hyvää palvelua saaneena naisena näkisin tämän ihan vaihtoehtona tapahtumien kulusta.
Ja toinen on se, että mennään sinne kauppaan ja sanotaan haluan auton, mutta siihen se sitten jääkin. Loput puhumisesta hoitaa mies. Ei osata yhtään sanoa sen tarkemmin, mitä haetaan ja mitkä on vaatimuksen jne.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 11:37"]
Tässä miehen kommentti, että sama asenne näkyy muissakin kaupoissa. Oltiin vaimon kanssa ihan peräti farkkuja minulle ostamassa. Myyjä kyllä myi ne minulle, mutta valisti lopuksi vaimoani pesuohjeista.
[/quote]
Joo.. Jos se on naisille autot, niin miehelle se on vaatteet. Vaimo oli mukanani miesten vaatekaupassa niin myyjä ei puhunut minulle juuri mitään, vaan kyseli vaimolta että mitäs laitetaan, koot jne... Minua tuommoinen käytös huvittaa:)
Hahhahaahhaaa :D Anteeks mut mun on pakko tunnustaa etten varmaan auta teidän tekniikasta ymmärtävien naisten asiaa yhtään. Oon aivan käsi autoon liittyvissä asioissa. Esim. kävin katsastamassa meidän auton ja katsastuksen jälkeen se katsastaja tuli odotushuoneeseen heiluttelemaan auton avaimia että "Volvo V70 on nyt tarkastettu, kenelle nää avaimet on?" Ja minä pyörittelen päätäni ja katon muita odottelijoita että kenelle ne on ja tuuman että "Eiköpähän ne sitten mulle ole." En tiennyt edes meidän auton mallia.
Jos mies selittää mulle jotain autoon liittyvää asiaa, ni en saa väkisinkään itseäni kiinnostumaan siitä asiasta, miehen puhe kuuluu niinkuin jostain kaukaisuudesta ja saatan tuumailla mielessäni että pitäisköhän lämmittää sauna tms.
tuo 19-v:n perhe sitten seuraavana päivänä vaivautui autokauppaan pelkälle ilkkumisreissulle, mutta edellisenä päivänä ei jaksanut lähteä ostosreissulle? Vai oliko kyseessä opiskelijatytön 30 000 e:n kauppakassi? =)
30 000 euron autokauppa n sen verran iso, että usein ihminen haluaa nähdä auton omin silmin ennen kauppoja. Kertomus oli kyllä päivän oudoin.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 14:37"]
tuo 19-v:n perhe sitten seuraavana päivänä vaivautui autokauppaan pelkälle ilkkumisreissulle, mutta edellisenä päivänä ei jaksanut lähteä ostosreissulle? Vai oliko kyseessä opiskelijatytön 30 000 e:n kauppakassi? =)
30 000 euron autokauppa n sen verran iso, että usein ihminen haluaa nähdä auton omin silmin ennen kauppoja. Kertomus oli kyllä päivän oudoin.
[/quote]
Ei heillä ollut tarkoitusta siis ostaa autoa, kunhan testasivat vaan, millaista palvelua nuori neito saa autokaupassa ja seuraavana päivänä sitten tosiaan vielä mentiin ja ilkuttiin!
ps. nuoret neidot saavat kyllä yleensä hyvää palvelua, tais olla nyt huono päivä ainokaisella myyjällä.
Mä oon kyllä vaatinut sen palvelun, vaikka miehen kanssa ollaankin liikkeellä. Ja oon sitä saanut. En tiedä autoista paljoa, mutta tiedän sen, mitä ominaisuuksia arvostan ja mitä vaadin. Helppo on murista, jos menet autokauppaan asenteella "Mä tarttisin jokun nätin auton". Mut tämä rouva menee esittämään asiansa niin, että haussa on on nelivetoinen perheauto, ei maasturi, mielellään automaattivaihteistolla ja tilavalla takapenkillä, vetokoukulla tms, niin kyllä ne sit ymmärtää, että "pikkurouva" tietää tarpeensa.
Turhauttavampaa on ollut pesukonekaupoilla. Yksikin yritti kertoa mulle, että en mä oikeastaan edes tiedä millaisia ohjelmia tarvitsen, kyllä saksalainen insinööri tietää sen mua paremmin. Ja sit yritti liittoutua mieheni kanssa mua vastaan, eli saada mut ostamaan saksalaisen insinöörin parhaaksi katsoman koneen sen sijasta joka "pikkurouvasta tuntui" hänen tarpeitaan vastaavammalta.
Musta se on ihan ok, että kaikkia naisia ei autot kiinnosta. Sit voi mennä sinne autokauppaan ja antaa miehen tehdä suurimman osan valintatyöstä. Mutta ammattitaitoinen myyjä ymmärtää, että kaikki naiset ei oo tätä lajia.
Viimeksi kun vaihdoimme autoa, mies antoi mulle vapaat kädet perheauton hankintaan. Me ajellaan ristiin toistemme autoilla, mutta hänen mielestään mä osaan kyllä tehdä hyvän päätöksen, toki olis osallistunut jos olisin halunnut apua valintaan. Tätä on ollut useimpien naisten ja miesten tosi vaikea ymmärtää.
Mulle heitettiin jopa se pikkurouva-kommentti. Ja mä olen jumalauta harteikas, reilusti yli 170-senttinen amatsooni, jolle joku hahtuvaviiksi halvassa pikkutakissaan sanoo, että "pikkurouvalle kauppakassia hankkimassa". Oliskin ollut ironiaa, mutta ei - ironiana se olisi ollut tosi hauska. Mua itseäni alkoi vituttaa niin, että meinasin tikahtua pidätettyyn nauruun (ne on aika lähellä, itse asiassa) ja mies totesi, että joo, kauppakassia meidän pikkuemännälle, mutta ehkä ei sittenkään täältä... Ja sitten se roudasi tämän pikkurouvan ulos, koska pikkuemännällä oli niin suuria ongelmia itsehillinnän kanssa. Ulkona sitten huutonauru X 2.
Onneksi on kilpailijoita, joilta pikkuholhokki voi ostella autoja, prön prön.