Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten leikki-ikäinen jaksaa kotona äitiysloman ajan?

Vierailija
05.03.2013 |

Jään kohta äitiyslomalle ja mietityttää, että miten tuo 4-vuotias jaksaa olla kotona päivät minun ja vauvan kanssa, kun ei ole ikäistä leikkiseuraa. Riittääkö kerran viikossa 2-3h seurakunnan kerhossa vai pitääkö olla enemmän virikkeitä ja kavereita?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2013 klo 15:38"]Jään kohta äitiyslomalle ja mietityttää, että miten tuo 4-vuotias jaksaa olla kotona päivät minun ja vauvan kanssa, kun ei ole ikäistä leikkiseuraa. Riittääkö kerran viikossa 2-3h seurakunnan kerhossa vai pitääkö olla enemmän virikkeitä ja kavereita?[/quote]

Jaksaa se, mutta se vaatii sitä että sinun vanhempana täytyy jaksaa ulkoilla, kerhoilla, nähdä ihmisiä. 

On se rankkaa! Minun masennuksesta kärsivä ystävänikin jaksaa antaa virikkeitä neljävuotiaalleen ja hyvin lapsella menee ilman päiväkotia.

Vierailija
2/24 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin mietityttää nämä kysymykset jo hyvissä ajoin etukäteen kun olen alkuraskaudessa ja nelivuotias jää luultavasti kotihoitoon. Hänelle varmaan haen kerhopaikkaa ja käydään puistossa ahkerasti. Lisäksi isä saa varmaan ottaa jonkun iltaharrastuksen lapsen kanssa, muskaria tai jotakin. Kulttuuririennoissa meillä on käyty paljon joten niitä jatketaan varmaan vauva kantoliinassa. Lapseni on kyllä sellainen vähän epäsosiaalinen, hänelle äidin ja isän seura on kaikkein tärkeintä ja lapsikavereiden suhteen taas on vähän valikoivakin että luulen hänen viihtyvän aika hyvin kotona kun vaan saa leikkiä ja hänen kanssaan puuhaillaan ja ehditään lukea paljon kirjoja ym.

Varmaan on vauvastakin kiinni mutta mua kyllä vähän ihmetyttää kun täällä suorastaan haukutaan miten esikoisten äidit pitävät lapsillaan huonoa rytmiä. Meillä ainakin lapsella on vauvasta lähtien ollut aika hyvät rytmit vaikka häntä onkin hoidettu hyvin lapsentahtisesti (esim. imetetty on yöllä usein mutta nukkunut hän on varsin hyvin, koskaan tämä ei ollut ongelma.). Kuvittelen jotenkin, että vauvankin tarpeet ehditään aika hyvin ottamaan huomioon esikoista unohtamatta kun vauva kulkee paljon liinassa ym. Tiedän kyllä, että aivan täydellistä ei palvelut tule olemaan vauvalle eikä esikoiselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen voi ottaa niinkin että sillä 4- vuotiaalla on ihana mahdollisuus olla kanssasi (ja ihanan pikkuveljen/siskon kanssa) ennenkö menee esikouluun ja kohta on koulussa!

Kyllä lapselle riittää kerho ja puistoilu. Kotona lapsella on mahdollisuus olla rauhassa ja piirtää, tehdä maja kanssasi jossa syötte eväät yms.

Teillä on melko pieni hetki enää lapsesi ihan lapsivuosia koska esikoulussa alkaa jo valmistelu vastuuseen hoitaa läksyjä jne. Nauti myös ajasta tämän esikoisesi kanssa! Ota aikaa vain teille! Jätä vauva isälle ja te kahdestaan uimaan.

Vierailija
4/24 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2013 klo 15:56"]

Huomaat kohta, että paikat ovat pullollaan äitejä, joilla yksi vastasyntynyt ja isompia lapsia rivi. [/quote]

Me asutaan varmaan erilaisilla alueilla. Kun olin pienen lapsen kanssa kotona, kiinnitin huomiota siihen kuinka perhekerhoissa ja puistoissakin oli päivisin lähes pelkästään alle 2-vuotiaita. Tällä alueella on paljon pieniä asuntoja, joten täällä ei tosiaan ole perheitä joissa on rivi isompia lapsia. Usein viimeistään toista odottaessa ihmiset muuttavat muualle. Täällä 4-vuotiaan kanssa voisi olla aika tylsää leikkiseuran puolesta päivisin kerhoissa ja puistoissa.

Vierailija
5/24 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua myös välillä hämmentää nämä keskustelut, kun tuntuu, että kaikki pitävät kaikki lapset kotona. Mun tuttavapiirissä kukaan (siis oikeasti kukaan) yhtä perhettä lukuunottamatta ei ole pitänyt 3v täyttänyttä esikoista täysin kotona, kun vauva on syntynyt. Otokseni on about 10 perhettä.

[quote author="Vierailija" time="05.03.2013 klo 16:27"]

Me asutaan varmaan erilaisilla alueilla. Kun olin pienen lapsen kanssa kotona, kiinnitin huomiota siihen kuinka perhekerhoissa ja puistoissakin oli päivisin lähes pelkästään alle 2-vuotiaita. Tällä alueella on paljon pieniä asuntoja, joten täällä ei tosiaan ole perheitä joissa on rivi isompia lapsia. Usein viimeistään toista odottaessa ihmiset muuttavat muualle. Täällä 4-vuotiaan kanssa voisi olla aika tylsää leikkiseuran puolesta päivisin kerhoissa ja puistoissa.

[/quote]

Vierailija
6/24 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapselle EI riitä ulkoilu ja puistoilu äidin ja vauvan kanssa. Toinen lapsi syntymässä ja esikoinen 5v.

Kysyinkin vielä lapselta, että haluaisiko jäädä pois päiväkodista kun äiti ja vauva ovat kotona. Vastaus oli, että haluaa käydä myös päikässä. Kesä pidetään varmaan kokonaan kotona kun naapurustossa on elämää, mutta yli 2v leikkiseuraa tai yli 3v kerhoseuraa ei täältä löydy. Lisäksi lapsi ollut tarhassa jo pari vuotta ja on todella kiintynyt pieneen tarhaansa, jossa tädit ja kaverit ovat todella tärkeitä.

Jos on normivauva niin todennäköisesti päikkää tulee olemaan 2 tai 3 päivää viikossa. Koska päikkä on yksityinen joudutaan maksamaan kokopäivämaksu joka tapausessa. Tosin jos toinen on esikoisen kaltainen vauva niin ekat kolme kuukautta kannetaan kirkuvaa lasta 24/7. Voi olla, että esikko vaatii päiväkotiin itse.

Vierailija
7/24 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2013 klo 16:38"]

Mua myös välillä hämmentää nämä keskustelut, kun tuntuu, että kaikki pitävät kaikki lapset kotona. Mun tuttavapiirissä kukaan (siis oikeasti kukaan) yhtä perhettä lukuunottamatta ei ole pitänyt 3v täyttänyttä esikoista täysin kotona, kun vauva on syntynyt. Otokseni on about 10 perhettä.

[quote author="Vierailija" time="05.03.2013 klo 16:27"]

Olen ketjun 14 ja mulla on ihan sama havainto itselläni. Nelivuotiaat kyllä ovat Helsingissä pääsääntöisesti hoidossa ainakin osan viikkoa vaikka perheessä olisi pieniä hoidossa. Tai siis ainakin tällä alueella, jossa me asutaan on näin vaikka monessa perheessä on kyllä useampia lapsia. Olihan meidän lapsemme jo tosi iso kotihoitolainen ollessaan isänsä kanssa kotona kolmivuotiaaksi asti. Silti luulen, että ikäseuraakin löytyy vielä nelivuotiaallekin sillä muutamia vanhempia lapsia kuitenkin on kotona ja aika harva taitaa ihan joka päivä olla hoidossa ainakaan meidän tuttavapiirissä ja muutenkaan tässä lähistöllä jos perheessä on vauva kotona. Ja ainahan voi reissata vähän kauemmaskin ja kavereita voi tavata iltaisinkin. Meillä lapsi tosiaan itse varmaan valitsee kotihoidossa olon jos saa valita vaikka välillä olisi vähän tylsääkin.

Vierailija
8/24 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

1krt/vko kerho ilman äitiä

1krt/vko perhekahvila

muina päivinä leikkipuistossa 2-3 h aamupäivisin.

Ihan hyvin viihtyi 3-4 -vuotias.

Vierailija
9/24 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin itse pitää lapset kotona, ovat 3,5v ja 2,5v. Oli heille kerhokin varattuna kahdelle aamupäivälle, mutta eivät mene sinne mielellään niin olkoot kotona sitten. Toki heillä on mukavasti seuraa toisistaankin. Vauva saa tulla mukana.

Vierailija
10/24 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä 4- ja 5-vuotiaat ja kyllä täytyy sanoa, että jos noita isompia ei olisi kaksin kappalein, niin kyllä tämä "vauvavuosi" olisi ollut hemmetin rasittava! Meillä ei ole naapurustossa samanikäisiä lapsia, eikä ole itse asiassa puistojakaan kuin automatkan päässä. Perhekerhoissa en ole itse jotenkin koskaan viihtynyt, yritin käydä silloin kun isommat lapset olivat pieniä.

Mutta meillä siis onneksi leikkiseuraa omasta takaa ja vuosi on ollut tosi ihana. Aktiviteettia on toki saanut kehitellä kyllikseen.

Toki lapsetkin ovat erilaisia. Meillä ovat olleet 1- ja 2-vuotiaista tarhassa, niin kyllä olisi ollut tylsää olla itsekseen.

Vierailija
11/24 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te taidatte asua Espoossa? Siellä ne lapset on vietävä hoitoon, koska naapurikin vie.

Vierailija
12/24 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme hgissä töölössä ja täällä ei tosiaankaan ole yli kaksivuotiaita puistoissa päivisin. siitä systä päädyin viemään esikoisen 3v. päiväkoon kolmesti viikossa. 

Vierailija
13/24 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2013 klo 18:53"]

Asumme hgissä töölössä ja täällä ei tosiaankaan ole yli kaksivuotiaita puistoissa päivisin. siitä systä päädyin viemään esikoisen 3v. päiväkoon kolmesti viikossa. 

[/quote]

Me asumme Punavuoressa, ja täällä on hyvin löytynyt leikkikavereita puistosta. Käyhän puistoissa myös perhepäivähoitajia lapsineen ja päiväkotiryhmiäkin käy.

Vierailija
14/24 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai nyt ajattelit poistua kotoa joskus muutenkin kuin kerhoon?

Vierailija
15/24 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippuu tietenkin paljon lapsesta. Minä veisin paljon puistoon, perhekahvilaan ym missä voi olla muiden lasten ja äitien kanssa tekemisissä

Vierailija
16/24 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voin rehellisesti sanoa, että meillä 3 v poika menee päiväkotiin muutamaksi tunniksi päivässä, kun minä olen kaksosten kanssa kotona. En tunne edes yhtään häpeää, että poika saa olla muutaman tunnin päivässä oman ikäistensä kanssa leikkimässä ja minä saan keskittyä vain kaksosten hoitamiseen.

Vierailija
17/24 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 4v kävi kaksi kertaa viikossa srk:n kerhossa ja kahtena kertana viikossa lasten jumpassa, joka oli siis iltasella.

Muuten käytiin ulkona, perhekerhossa joskus, touhuttiin kotona tms.

Kavereita näki ulkoillessa, kerhossa ja välillä iltaisin kyläilyn muodossa.

Vierailija
18/24 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla enemmän virikkeitä ja kavereita, siis jos on kyse lapsesta joka on tottunut leikkimään muiden lasten kanssa. Onneksi vielä ehdit sopia lasten hoitokavereiden äitien kanssa, että näette vapaa-ajallakin pulkkamäessä ja puistossa. Seurakunnan kerhosta ja harrastuksista löytyy myös todennäköisesti leikkiseuraa muillekin päiville. Nelivuotias ei onneksi ole vielä kovi nirso kavereiden suhteen.

Meillä tehtiin toisen lapsen syntyessä niin, että joka aamu kello yhdeksän oli tärskyt jossain, jotta lapsella oli kavereita joiden kanssa leikkiä. Vauva syntyi huhtikuun lopussa, joten oli helppo puistoilla, ja kesä vietettiin käytännössä uimarannalla. Iltapäivällä, kun lapsi nukkui, tein isomman kanssa sitten jotain kahdestaan, pelattiin pelejä tms. Isompi viihtyi oikein hyvin, ja pienemmästä sisaruksesta on aika yllättävänkin nopeasti seuraa ja viihdykettä.

Vierailija
19/24 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika oli onnessaan, kun sai olla kotona äidin kanssa. Ulkoilimme paljon, kävimme puistossa, satamassa veneitä katselemassa jne.. Toki tapasi välillä kavereitakin.

Vierailija
20/24 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kotipihassa aina parikymmentä lasta leikkimässä päivisin, tuohon tuli aina pari pph:ta lapsineen leikkimään ja talossamme asui kaksi. Helppoa vain mennä kahvikuppi kädessä ulos lasten kanssa. Ja valitsin tämän kerrostaloasumisen ihan vain sen takia, että se on helppoa lastenkin kannalta.