Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Näkökentässä leijuvat "roskat" eli floaterit

Vierailija
05.03.2013 |

Minulla (26-vuotias nainen) on niitä ihan hirveästi, ja silloin tällöin uusiakin ilmestyy. On ikävää kävellä ulkona kirkkaalla talvisäällä, kun näkökentässä vilisee noita mustia roskia, joista osa on tosi isoja.

Onko kellään tietoa onko tämä näin nuorena normaalia? Joskus kysyin silmälääkäriltä onko noista haittaa tai voivatko ne olla vakavamman vian oire, enkä saanut kunnollista vastausta. "Ei niitä nyt noin nuorena pitäisi niin paljon olla" lääkäri sanoi, mutta ei myöskään neuvonut mihinkään jatkotoimenpiteisiin.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jhos meinaat niitä sellaisia solmuisen langanpätkän näköisiä juttuja, joita näkyy erityisesti ulkona tai kirkkaassa valaistuksessa, ne on lasiaissamentumia, eli silmän kollageenin katkenneitä pätkiä. Niitä tulee sitä enemmän, mitä vanhempi olet. Ne eivät ole vaarallisia, mutta eivät välttämättä kovin mukaviakaan. Eikä niille voi tehdä mitään.

Vierailija
2/29 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2013 klo 13:15"]

Minulla (26-vuotias nainen) on niitä ihan hirveästi, ja silloin tällöin uusiakin ilmestyy. On ikävää kävellä ulkona kirkkaalla talvisäällä, kun näkökentässä vilisee noita mustia roskia, joista osa on tosi isoja.

Onko kellään tietoa onko tämä näin nuorena normaalia? Joskus kysyin silmälääkäriltä onko noista haittaa tai voivatko ne olla vakavamman vian oire, enkä saanut kunnollista vastausta. "Ei niitä nyt noin nuorena pitäisi niin paljon olla" lääkäri sanoi, mutta ei myöskään neuvonut mihinkään jatkotoimenpiteisiin.

[/quote]

Kai se on normaalia, minä olen 25 v ja mulla on niitä. Mun äidillekin on kuulemma tullut aika nuorena. Luin jostain että likinäköisille niitä voi tulla enemmän ja nuorempana. Tosi ärsyttäviä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut kanssa alle kolmekymppisestä lähtien, ärsyttäviä ovat. Enkä ole edes likinäköinen, silmälaseja en tarvitse.

Mulle silmälääkäri kyllä sanoi, että nimenomaan olisivat normaaleja.

Vierailija
4/29 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon 27 ja muakin on tänä talvena alkanut ärsyttää nuo. Ja harmittaa että onko kun silmät sitten 20 vuoden päästä ihan sumeat... Toivottavasti joku kehittää jonkun nanoimurin tällasten putsaamiseen.

Siihen asti koitan ajatella tätä opetuksena elämän rajallisuudesta... Nykyaikana ja etenkin nuorena sitä ajattelee että kaikki paranee ja voidaan korjata ihan mitä vaan ihan millaiseksi vaan ainakin sitten rahalla. Mutta eipä voi, jää roskat on ja pysyy. Ja onneksi tämä on kivuton vaiva.

Vierailija
5/29 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ne tuli opiskeluaikoina, olisinko ollut jotain 23-v. Eivät tunnu lisääntyneen paljoa sen jälkeen (nyt 37-v.), mutta ovat kuitenkin selvästi havaittavissa. Täytyy vain koittaa elää niiden kanssa. Rasittavia ovat.

Vierailija
6/29 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
7/29 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että tuollaisella auktoriteetilla sitten ajattelit pelotella huonot housuun kaikilta langanpätkiä näkeviltä. Kertoisitko lähteesi niin saisit hieman uskottavuutta tuolle rappeumaväitteellesi.

Haittaa näistä ei ole, lähde: http://www.yths.fi/terveystieto_ja_tutkimus/terveystietopankki/108/heiluvat_roskat_nakokentassa 

Vierailija
8/29 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä, minulla on ollut ihan pikkutytöstä lähtien, alle kouluikäisestä. Minusta on hauska leikkiä niillä: liikuttelen silmiä ja yritän seurata kun ne vaeltavat hitaasti. Nyt olen 38-vuotias.

Vierailija
9/29 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

23 vastaan kyselyysi 

Minulla on ollut liiaksi kohonnutta silmänpainetta useiden vuosien ajan.

Silmänpaineessa on kyse silmän omasta nestetasapainosta. Normaali nestekierto häiriintyy ja paine kohoaa.

Useita eri silmänpainelääkkeitä on kokeiltuna  ja käytössä on säännöllisesti tippoina kolmea eri lääkettä sekä tablettihoitoa sisällisesti.

Yhteensä kolmet tipat eri lääkettä aamuisin ja iltaisin molempiin silmiin. (Aamuisin Cosopt ja Alphagan, illalla näiden lisäksi Taflotan. Ödem-tabletteja 2-4 päivässä paineeseen)

Koska silmänpaineeseeni ei löytynyt auttavia lääkkeitä, on silmiäni hoidettu laserilla. Kahdesti niin ettei mustista haituvista ole ollut kyse, vaan nesteen kulkemiseksi pois.. Näistä kahdesta eri toimenpiteestä ei ollut sittemmin paineeseen hyötyä.  Llisäämällä Alphagan ja Ödemin on hyviäkin tuloksia.

En enää suostu lasereihin, ei apua ollut.

Käyn useita kertoja vuodessa silmäklinikalla koska näkökin alkaa olla menossa huonommaksi näkökenttätutkimuksen mukaan. Tehdään kerran vuodessa.

Tänä keväänä, 5kk sitten käydessäni taas kontrollissa, paine  oli tosi korkea. (41/43)

Silmälääkäri kertoi että heille on tullut jokin aika sitten uusi juttu, jota ei ennen ollut. Voidaan "hajottaa" noita silmissäni olevia mustia, jotta ne eivät tukkisi siellä silmässä ja neste lähtisi kulkemaan.

Silmälääkärin mukaan silmäni tarvitsivat heti apua ja minulle tehtiin

CHD05 Selektiivinen

Tässä siitä tietoa

http://www.diacor.fi/palvelut/silmayksikon-palvelut/silmanpohjan-laserhoidot.html

Linkissä muutakin silmäasiaa, mutta myös tuo minulle tehty.

Epikriisissä lukee että "180 astetta vasemmalla alas, joka anatomisesti hankalaa toteuttaa, oikealle tehtykin ylös 180 astetta, energiamaksimi 0,9mJ."

Viikon kuluttua tästä toimenpiteestä menin taas kontrolliin. Paineet 16/16 mutta auttoiko SLT/M vai lisätty lääke Alphagan?

Silmälääkäri lopetti Alphaganin käytön joka tarvittaessa aloitetaan uudelleen.

Kuukauden kulutttua oli kontrolli, paineet 23/29 eli SLT/M ei ihan toiminut minulla. Alphagan-lääke on myöhemmin osoittautunut minulle tehokkaaksi lääkkeeksi. Paineet jo OK kun se on kahden muun tippalääkkeen kanssa ja Ödemin-tabl. 

Viikko sitten jätin Ödemin pois. Mielenkiinnolla kontrollissa kohta onko paine edelleen OK. Ödemin jäädessä (Haluan nähdä seuraavassa kontrollissa nousiko paine paljon.)

Kävin viikko sitten uudella silmälääkärillä paksun epikriisipakan kanssa kysymässä missä mennään...Hän sanoi ettei laser aina auta silmänpaineeseen ja tulos lyhytaikainen. Paineet olivat 15/15 lääkkeinä nuo kolmet lääkkeet tippoina sekä Ödem.

Mustia haituvia ja palloa on edelleen, ei ne poistuneet ainakaan huomattavasti sen SLT/M jälkeen, jos ollenkaan.

Vierailija
10/29 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun 30-kymppisenä kävin asiasta silmälääkärillä, hän sanoi että olisi pigmenttiä silmänpohjassa. Vaaleata vasten leijui mustia haituvia, ja musta pilkku liikkui...Pöytää pyyhkiessä kuin jotain "ilmassa välissä"

Nyt vanhemmiten kun käyn säännöllisesti silmäklinikalla korkean silmänpaineen vuoksi, n. 3kk sitten silmälääkäri hajotti noita "mustia" laaserilla.

Lääkäri ajatteli toimiessaan että hajottaa niitä, että ne lähtisivät liikkeelle ja pois, etteivä tukkisi siellä silmässä ja neste pääsee kiertämään.

Tämä lasertoimenpide tuli kuulema käyntipaikkaani Hämeenlinnaan äskettäin, oli kuulema aika uusi juttu siellä. 

Lääkäri sanoi että tehtäisiin vielä uudelleen myöhemmin sama, mutta en aio suostua. Minulla on laserin jälkeen edelleen mustia liikkuvia.

Jo muutamia vuosia sitten kuulin muualta että noita mustia saadaan pois. Oli kai eri toimenpide kyseessä kuin tämä minulle tehty.

Kysykää silmälääkäriltä, ja silmänpainetta on, muistakaa että kannattaa hoitaa.

Vierailija
11/29 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla laittaa linkkiä tähän toimenpiteeseen tuolla Hämeenlinnassa?

Vierailija
12/29 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivätkö ne langanpätkät katoa koskaan teidän näkökentästä??

Minulla on joskus ajoittain, lapsena niitä oli kiva yrittää jahdata silmillään saamatta koskaan kiinni :D Mutta ne menevät itsestään pois, eivät häiritse kauaakaan. Olen aina luullut, että kaikki näkevät niitä silloin tällöin? Nyt kun aloin miettimään, niin näen niitä langanpätkiä nykyisin paljon harvemmin kuin nuorempana.

Olen likinäköinen, 45+

Vierailija
13/29 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
14/29 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok kiitos vastauksesta!

Vierailija
15/29 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
16/29 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin ekat pari haituvaa (siittiön näköistä :-) 25-vuotiaana. Nyt niitä jo plajon enemmän kun ikää 40v. kai ne ihan normaaleja ovat.

Vierailija
17/29 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 12:18"]

Kun 30-kymppisenä kävin asiasta silmälääkärillä, hän sanoi että olisi pigmenttiä silmänpohjassa. Vaaleata vasten leijui mustia haituvia, ja musta pilkku liikkui...Pöytää pyyhkiessä kuin jotain "ilmassa välissä"

[/quote]

Tämä on sitten ihan eri juttu kuin nämä läpinäkyvät floaterit. Ja floatereita ei siis voi eikä tarvitse mitenkään hoitaa.

Vierailija
18/29 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin oli noita lapsena. Luulin, että ilmasta oli silmän pinnalle tarttunut pölyä ja johtuivat siitä. :D Siis sillon lapsena. Nyt 38v en enää edes muistanut niitä, ei niitä ole pahemmin ollut. Mulla on ollut miinuslasit 9-vuotiaasta.

Vierailija
19/29 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä floatereista pääsee eroon, mutta vaatii lasiaisenpoiston, tai juuri tuon laserhoidon mitä ylempänä sanottiin. Mutta vastausta toivoisin siihen laser/Hämeenlinnaviestiin ylempänä, mikä on ko. lääkärin nimi ja mikä lääkärikeskus?

Vierailija
20/29 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on niitä ollut lapsesta asti. Kaikkeen tottuu. Likinäköinen olen.