Näkökentässä leijuvat "roskat" eli floaterit
Minulla (26-vuotias nainen) on niitä ihan hirveästi, ja silloin tällöin uusiakin ilmestyy. On ikävää kävellä ulkona kirkkaalla talvisäällä, kun näkökentässä vilisee noita mustia roskia, joista osa on tosi isoja.
Onko kellään tietoa onko tämä näin nuorena normaalia? Joskus kysyin silmälääkäriltä onko noista haittaa tai voivatko ne olla vakavamman vian oire, enkä saanut kunnollista vastausta. "Ei niitä nyt noin nuorena pitäisi niin paljon olla" lääkäri sanoi, mutta ei myöskään neuvonut mihinkään jatkotoimenpiteisiin.
Kommentit (29)
Mulla on ollut yksi ja sama "langanpätkä" jo leikki-ikäisestä saakka. 17-vuotiaana todettiin likinäkö. Ei muuta ongelmaa. Nyt olen nelikymppinen ja tyytyväinen laserleikattu.
Mulla on ollut yksi ja sama "langanpätkä" jo leikki-ikäisestä saakka. 17-vuotiaana todettiin likinäkö. Ei muuta ongelmaa. Nyt olen nelikymppinen ja tyytyväinen laserleikattu.
Mä huomasin ekan langanpätkän 13-vuotiaana. Nyt 35-vuotiaana niitä on aivan älyttömästi, vaikka mulla on hyvä näkö (ei laseja eikä lasien tarvetta). Raskaudet voi lisätä niitä.
Tältä nämä floaterit näyttää:
Mulla on noita näkynyt puolisen vuotta, oon likinäköinen.
Mulla on silmälääkärissä todettu sarveiskalvonkartiopullistuma silmäsairaus.
Ne liittyy silmänpohjan rappeumaan. Mitä enemmän niitä on, sitä varmemmin saa kuivan rappeuman vanhemmalla iällä.
Mulla on ollut niin kauan kuin muistan, leikki-ikäisestä lähtien. Mutta synnyinkin toukokuussa 1986 ja silmissäni diagnosoitiin kehityshäiriö jo varhain. Karsastusleikkaukset myös tehtiin ollessani 3- ja 4-vuotias. Enpä nykyisin pahemmin kiinnitä "langanpätkiin" huomiota. Olen luullut, että niitä on kaikilla alusta asti.
Olen 13-vuotias ja näkyy jo paljon floatereita. Niiden kanssa vaan pitää opetella elämään. Lopetin huomion kiinnittämisen niihin, niin ei enää paljoa häiritse.