Käsi sydämelle, kuinka rehellinen olet näissä tapauksissa
Työnantaja on maksanut liikaa palkkaa, sinä huomaat virheen ja jos et huomauta asiasta työnantaja ei huomaa virhettä. Ilmoitatko?
Olet hakemassa etuutta ja olet vastannut hakemuksen kaikkiin kohtiin rehellisesti, silti viranomainen. esim. Kela tekee selkeän virhepäätöksen jolla saat perusteetonta rahaa, ilmoitatko?
Lenkillä ollessasi löydät lompakon täynnä rahaa, vietkö poliisiasemalle?
Anonyyminä voit vastata täysin rehellisesti ja perustele vastaus.
Kommentit (315)
Kaikissa tapauksissa ilmoitan. En tiedä mitä seuraamuksia voisi tuosta palkka-asiasta tulla, mutta kela kyllä seuraa ja vaatii rahansa korkojen kanssa takaisin. Olen pienituloinen, joten ei ole rahallisesti varaa vilpilliseen toimintaan. Lompakon vien koska tiedän miten paskaa on jos kortit tms joutuu uusimaan. Jos löytäisin vain rahaseteleitä niin ne pitäisin itselläni.
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa tapauksissa ilmoitan. En tiedä mitä seuraamuksia voisi tuosta palkka-asiasta tulla, mutta kela kyllä seuraa ja vaatii rahansa korkojen kanssa takaisin. Olen pienituloinen, joten ei ole rahallisesti varaa vilpilliseen toimintaan. Lompakon vien koska tiedän miten paskaa on jos kortit tms joutuu uusimaan. Jos löytäisin vain rahaseteleitä niin ne pitäisin itselläni.
Sama. Kerran baarista kotiin kävellessäni näin puoleksi lumeen hautautuneen 20e setelin autiolla kadulla. Otin taskuun ja menin grillin kautta kotiin.
Toisella kertaa olin myöskin baari-illan jälkeen hampurilaispaikan jonossa, kun edessäni korottanut mies veti lompakon takataskustaan ja pudotti samalla 50e setelin taakseen, jalkojeni juureen. Sanoin hänelle siitä, mies mulkaisi minua ja nosti setelin vittuilun kera. Silloin toivoin että olisin epärehellisempi, ei tuollainen henkilö sitä rahaa olisi tarvinnutkaan.
1. En ilmoittaisi. Virhe ei olisi minun.
2. En ilmoittaisi. Virhe ei olisi minun. Eikä siitä seuraisi muuta kuin takaisinperintä.
3. Katsoisin kenenkä rahapussi löysin. Jos vaikuttaisi olevan hyvissä varoissa, niin ottaisin rahat, pankkikortit veisin pankkiin, että saisin löytöpalkkion, rahapussin papereineen antaisin ensimmäiselle poliisipartiolle, jonka näkisin. Jos vaikuttaisi ettei pussin omistajalla ole varaa hävittää rahojaan, niin ottaisin yhteyttä suoraan häneen, palauttaakseni pussin sisältöineen.
Kohdissa 1 ja 2 on ainoastaan voitettavaa: Kokeilisin.
1. En
2. En
3. Kyllä
Palkkaa ottaisin ylimääräisenä, jos olis iso firma eikä erityisen kiva työnantaja.
Tukietuuden ottaisin ja myöhemmin nostaisin ison mellakan siitä kuinka en ole Kelan tukien asiantuntija ja sen takia ”en tiennyt”.
Lompakon veisin poliisiasemalle, koska se voi olla yksittäisen ihmisen.
Jännä että yksilöä en kusettais mutta virkakoneistoa ja firmaa kylläkin...
Vierailija kirjoitti:
1. En
2. En
3. KylläPalkkaa ottaisin ylimääräisenä, jos olis iso firma eikä erityisen kiva työnantaja.
Tukietuuden ottaisin ja myöhemmin nostaisin ison mellakan siitä kuinka en ole Kelan tukien asiantuntija ja sen takia ”en tiennyt”.
Lompakon veisin poliisiasemalle, koska se voi olla yksittäisen ihmisen.
Jännä että yksilöä en kusettais mutta virkakoneistoa ja firmaa kylläkin...
Nousi elävä mielikuva tuosta mekkalan nostamisesta 😁. "Miiiinä olen ilmoittanut kaikki oikein, minkälaisia tyyppejä teillä on töissä kun ei osata päätöksiä tehdä!! Pitääkö MINUN nyt maksaa takaisin TEIDÄN mokan?" 😂😂
Itseasiassa mulle on kaikki käyny.
Työnantaja makso liikaa palkkaa josta ilmotin. Seuraavasta palkasta vähennettiin se osa.
Joskus muinoin kela makso mulle liikaa tukea josta ilmotin. Iso virhe. Kela peri koko tuen takasin jonka maksoin mutten koskaan saanu sitä alkuperästä tukee takas.
Oon myös löytäny lompakon pari kertaa. Toisella kertaa oli rahaa sisällä. En vieny poliisiasemalle, mutta kaivoin omistajan puhelinnumeron ylös ja soitin. Kummallakin kertaa saanu pari kymppiä vaivanpalkkaa.
1- Kyllä
2- Kyllä
3- Kyllä
Koska en osaa elää syyllisyyden tunteen kanssa.
Kaikissa tapauksissa ilmoittaisin. Lompakon omistajaa todennäköisesti koittaisin ensiksi selvittää itse. Monella on nykypäivänä facebook tai muu someprofiili. Jos ei löydy veisin poliisiasemalle.
Kahdesta ensimmäisestä jää ennen pitkää kiinni, joten paras olla rehellinen. Olen vienyt rahalompakon poliisille. En tosin tiedä veitsikin enää. Rahat voisin ottaa ja lompakon viedä poliisille.
Ilmoittaisin ja veisin rahat poliisille. Mutta jos lompakossa ei olisi muuta ja rahaa vähäinen määrä, niin en lähtisi sitä minnekkään viemään, koska poliisille on kuitenkin sen verran matkaa.
Pitäisin kaikissa tapauksissa. Kaikki rahat sijoittaisin rasistien vastaiseen taisteluun.
Lompakon saattaisin viedä poliisiasemalle, koska se olisi selkeää yhdeltä ihmiseltä varastamista. Tai voi olla, että tilaisuus tekisi varkaankin....
Sitten taas palkan/verovarojen kohdalla kyseessä on niitten moka, mitäs syytävät mulle liikaa rahaa.
Ja olen köyhä.
En harkitsisi hetkeäkään, vienkö lompakon poliisille. Tietenkin veisin. Jos löydän irtonaisen setelin, niin pidän itselläni koska eihän sen omistajaa voi mitenkään tietää.
Olen niin typerän umpirehellinen, etä ittiäkin hävettää.
Ilmoitan, jos on liikaa, ilmoitan, jos menee väärin ja ripustan 5 €:n setelin tuulikaapin oveen, jotta "hukkaaja löytää".
Vierailija kirjoitti:
1. Ilmoitan, koska pelkäisin liikaa että työnantaja huomaisi myöhemmin ja saisin potkut kun en ilmoittanut
2. Olen niin pihalla kelan tukiviidakossa että en varmaan edes huomaisi. Jos huomaisin niin ilmoittaisin.
3. Todennäköisesti en. Poliisiasema on toisella puolella kaupunkia ja mulla ei ole autoa, joten menisi useampi tunti päästä julkisilla viemään sitä lompakkoa. Ei maksa vaivaa.
Miten voisi olla potkujen peruste että työnantaja itse on tehnyt virheen jota sinä et välttämättä ole edes huomannut...? :D
Työnantaja on maksanut liikaa palkkaa, sinä huomaat virheen ja jos et huomauta asiasta työnantaja ei huomaa virhettä. Ilmoitatko? - Kyllä ilmoittaisin, mun omatunto ei sallisi mulle valehtelua tällaisessa tilanteessa.
Olet hakemassa etuutta ja olet vastannut hakemuksen kaikkiin kohtiin rehellisesti, silti viranomainen. esim. Kela tekee selkeän virhepäätöksen jolla saat perusteetonta rahaa, ilmoitatko? - Kyllä, olen ilmoittanutkin.
Lenkillä ollessasi löydät lompakon täynnä rahaa, vietkö poliisiasemalle? - Veisin, koska toivoisin, että niin minunkin lompakolle tehtäisiin.
Ilmoittaisin virheistä ja veisin lompakon löytötavaratoimistoon. Omatuntoni soimaisi muuten liikaa. En halua hankaluuksia työnantajani tai kelan kanssa. Ja lompakosta pelkäisin että se kuuluu jollekin rikolliselle joka myöhemmin tulee perimään rahojaan.
Ekassa tapauksessa ilmoitan työnantajalle paitsi jos olisin täysin kusessa taloudellisesti ja kyse olisi pienestä summasta, ei esim. ylimääräisestä nollasta ja työnantaja ei olisi itse taloudellisissa vaikeuksissa, esim. pienyrittäjä.
Kelan tapausessa väärä päätös pitää lainkin mukaan ja maksetaanhan sitä vaikka mille vapaamatkustajallekin, joten pidän.
Lompakon vien poliisille, se ei ole minun ja joku voi sitä kaivata.
Vierailija kirjoitti:
Ekassa tapauksessa ilmoitan työnantajalle paitsi jos olisin täysin kusessa taloudellisesti ja kyse olisi pienestä summasta, ei esim. ylimääräisestä nollasta ja työnantaja ei olisi itse taloudellisissa vaikeuksissa, esim. pienyrittäjä.
Kelan tapausessa väärä päätös pitää lainkin mukaan ja maksetaanhan sitä vaikka mille vapaamatkustajallekin, joten pidän.
Lompakon vien poliisille, se ei ole minun ja joku voi sitä kaivata.
Mitä tarkoitat tuolla että väärä päätös pitää lain mukaan.
Olin joskus muinoin töissä eräässä resortissa, jossa kävi paljon erimaalaisia turisteja, toki myös paikallisia lomalaisia. Eräänä päivänä infoon tuotiin pikku pussi, jossa oli seteleitä (muistaakseni euroiksi käännettynä noin 300-600). Kohteessa olevilta asiakkailta kyseltiin, onko jollakulla jotain hukassa ja että infosta löytyy. Kuulutettiin tätä infoa eri kielillä jne. Tietenkään ei mainittu suoraan, että raa'asya käteisestä, seteleistä tms. on kyse. Pussia pidettiin tallessa vaikka kuinka pitkään (kuukausia), mutta eihän sitä kukaan tullut enää niin pitkän ajan päästä kyselemään. Pussi unohdettiin laatikon perukoille, ja yhtenä päivänä noin puolen vuoden päästä vain vein rahat kotiini. Kukaan ei koskaan kysellyt niiden perään. En koe toimineeni väärin, koska mitään keinoja rahojen omistajan selvittämiseksi ei enää siinä vaiheessa ollut.