Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käsi sydämelle, kuinka rehellinen olet näissä tapauksissa

Vierailija
06.03.2019 |

Työnantaja on maksanut liikaa palkkaa, sinä huomaat virheen ja jos et huomauta asiasta työnantaja ei huomaa virhettä. Ilmoitatko?

Olet hakemassa etuutta ja olet vastannut hakemuksen kaikkiin kohtiin rehellisesti, silti viranomainen. esim. Kela tekee selkeän virhepäätöksen jolla saat perusteetonta rahaa, ilmoitatko?

Lenkillä ollessasi löydät lompakon täynnä rahaa, vietkö poliisiasemalle?

Anonyyminä voit vastata täysin rehellisesti ja perustele vastaus.

Kommentit (315)

Vierailija
101/315 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kyllä varmaan vähän liiankin rehellinen. Just annoin nuorelle kassatytölle takaisin ylimääräisen aika ison setelin, jonka antoi minulle vaihtorahana. Vaikka kyseessä oli iso marketti pääkaupunkiseudulla, sille kauppiaalle se ei olis ollut mikään raha. Olin itse aikoinani kassalla töissä ja muistan miten paljon harmitti jos kassa heitti päivän päätteeksi.

Vierailija
102/315 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Kyllä, koska tarkoitus olisi jatkaa samalla työnantajalla jatkossakin.

2. En, koska ne perisi sen takaisin kuitenkin, käytännössä ilmainen laina. Oletan siis, että ole tässä itse ilmoittanut kaikki tiedot oikein enkä toiminut petollisesti.

3. Kyllä, koska ne rahat ovat jonkun toisen. Ei väliä onko henkilö rikas vai köyhä. Toki jos on muutenkin pa niin onhan se pahempi tilanne ku rahansa hukka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/315 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitan tietenkin kaikista ja vien poliisiasemalle. Olen köyhä. 

Olen löytänyt kolme käsilaukkua ja kalliin kellon. Terassille jääneen käsilaukun vein kahvilaan, lentokentälle jääneen käsilaukun löytötavaraan ja kolmannen käsilaukun omistaja pyöräili vastaan. Kellon vein poliisilaitokselle ja sain myöhemmin itselleni, koska kadottaja ei noutanut kelloaan.

Onneksi on meitä rehellisiä ihmisiä kunnollisista perheistä. 

Vierailija
104/315 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ekassa tapauksessa ilmoitan työnantajalle paitsi jos olisin täysin kusessa taloudellisesti ja kyse olisi pienestä summasta, ei esim. ylimääräisestä nollasta ja työnantaja ei olisi itse taloudellisissa vaikeuksissa, esim. pienyrittäjä.

Kelan tapausessa väärä päätös pitää lainkin mukaan ja maksetaanhan sitä vaikka mille vapaamatkustajallekin, joten pidän.

Lompakon vien poliisille, se ei ole minun ja joku voi sitä  kaivata.

Mitä tarkoitat tuolla että väärä päätös pitää lain mukaan.

Joskus kuulin, että jos Kelan virkailija tekee väärän päätöksen ja tukea maksetaan liikaa, ei sitä tarvitse maksaa takaisin. Tietenkin Kela voi korjata virheen ja maksaa seuraavat tuet ihan oikein. Ja tietenkin eri juttu jos itsestä johtuvista syistä et olekaan oikeutettu tukeen eli ilmoittamissasi tiedoissa, joiden perusteella päätös on tehty, on virheitä. Et esim. edisty opinnoissa riittävästi, silloin tukea voidaan periä takaisin.

Voin olla väärässä. Eipä minulle tule kuin lapsilisät kylläkin. Odottelisin siis Kelan yhteydenottoa, omatoimisesti en ottaisi virhettä esille, en potisi huonoa omatuntoa. Tietenkin tarkistaisin onko asia todella noin ellen nyt saa av:sta parempaa tietoa.

Vierailija
105/315 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Kyllä. Koska ilmoitan heti, jos on maksettu liian vähän. Olisi noloa olla ilmoittamatta, jos olisi maksettu liikaa.

2. Kyllä. Kela huomaa jossakin vaiheessa virheensä joka tapauksessa.

3. Ja tähän kohtaan iso KYLLÄ. Vaikka rahasta pulaa onkin, ei minulla ole pulaa toisten ihmisten rahoista. Minun omatunto ei jättäisi varsinkaan tässä tapauksessa ikinä rauhaan.

Ja itse asiassa olen kerran lompakon löytänytkin kaupasta kenkähyllystä. Vein sen kassalle ja kassa kertoi, että juuri hetki sitten oli hätääntynyt asiakas soittanut lompakkoaan kysellen.

Meiltä kerran mieheltä putosi lompakko parkkialueelle ja löytäjä piti. Ajatteli varmaan että rikas oli lompakon omistaja, kun lompakossa oli 300e. Sattui vain olemaan juuri sinä päivänä isovanhemmilta saadut lastenlapsien joululahjarahat...Ja ei, ei oltu rikkaita ei. Sen lisäksi piti uusia kaikki kortit, myös ajokortti.

Vierailija
106/315 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukia on maksettukin joskus liikaa ja olen niissä heittäytynyt vain lahnaksi "en seuraa tiliotteitani, maksan vain vuokran ja loput ajasta ryyppään" - asenteella, ja yhtenä ainoana kertana se huomioitiin seuraavassa päätöksessä ennakkoon maksettuna tukena. Palkan kanssa sama juttu.

Lompsan veisin eettisistä syistä lähimpään paikkaan, koska yksittäiselle ihmiselle vahinko on aina tuntuva.

Vierailija
107/315 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. En ilmoittaisi, mikäli summa on niin pieni, että voisin tarpeen tullen uskottavasti väittää, etten ole huomannut koko asiaa. Isosta summasta siis ilmoittaisin.

2. Ilmoittaisin, koska on täysin toiveajattelua uskoa, että kela ei huomaisi. 

3. Veisin poliisiasemalla, mutta ensin vielä yrittäisin varmaan ottaa yhteyttä ihmiseen itseensä ja palauttaa lompakon sitä kautta. En voisi mitenkään pitää toisen henkilön lompakossa olevia rahoja ja hänen korttejaan? Toisaalta jostakin syystä moraalini taas sallii helposti yksittäisen setelin pitämisen, en veisi poliisiasemalle. Vaikka onhan se setelikin jonkun toisen rahaa...

Vierailija
108/315 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti olen rehellinen. Juuri tällä viikolla ilmoitin, että palkkaa on maksettu liikaa. Se huomataan kirjanpidossa joka tapauksessa. 

Jos joku palauttaisi minun lompakkoni, arvostaisin. Sitä paitsi se kuuluu viedä poliisille, vain pienen summan saa pitää. 

Jos huijaa tietoisesti Kelaa, se on rikos. 

Vierailija
109/315 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ilmoittaisi liikaa maksetuista rahoista, ellei summa olisi todella huikea. Mitään satasen ylimäärää en ilmoita. Niitä kuitenkin peritään sitten joskus. Lompakon kortteineen veisin, rahat saattaisin ottaa. Ikävä kyllä :( muuhun käytökseen ei ole varaa.

Vierailija
110/315 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. En, vaikka luultavasti en edes huomaisi. Teen jo muutenkin koulutukseen nähden huonolla palkalla töitä, ja vieläpä paljon ylimääräistäkin.

2. Kyllä, jos huomaisin. Takaisinperinnät ei ole mukavia, ja sehän siitä varnasti seuraisi.

3. Kyllä, tahtoisin niin tehtävän minullekin.

Vierailija
111/315 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti olen rehellinen. Juuri tällä viikolla ilmoitin, että palkkaa on maksettu liikaa. Se huomataan kirjanpidossa joka tapauksessa. 

Jos joku palauttaisi minun lompakkoni, arvostaisin. Sitä paitsi se kuuluu viedä poliisille, vain pienen summan saa pitää. 

On melko vaikea todistaa, että joku olisi tietoisesti huijannut Kelaa asiakkaan toimittaessa totuuden mukaista tietoa tukipäätöstä varten ja virkailijan tehdessä virheen. Sillehän ei mitään voi jos asiakas ei hoksaa, että saamansa tuki on laskettu yläkanttiin. Jos syy virheeseen on yksin päätöken tekijän ja raha on törsätty niin olisi aika kohtuutonta periä ylimääräistä tukea takaisin, asiakkaalta tai virheen tehneeltä virkailijalta. Ei voi mitään, virheitä sattuu. Jos virkailija tekee liikaa virheitä niin siirrettäköön toisiin hommiin.

Vierailija
112/315 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajalla ja kelaan ilmoitan väärinmaksetusta. Koska niillä on tapana tulla esille myöhemmin ja sitten joutuu maksajaksi.

Lompakon rahoista saatan pitää osan. Muun lompakon vien vaikka lähikauppaan yms. En todellakaan lähde poliisiasemalle etsiytymään.

Vierailija
113/315 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein usko että palkaa voi maksaa liikaa niin ettei sitä huomata jossain vaiheessa, niin kyllä varmaan ilmoittaisin. Riippuu niin paljon tilanteesta ja työnantajasta onko kyse pienestä firmasta vai isosta jossa ei pikkusummilla ole väliä.

Kelassa varmaan aina jossain vaiheessa huomataan virheet kun ne on niin automatisoituja, jos en olisi ihan varma ettei voi jäädä kiinni niin toki olisi kiusaus jos tukien varassa kituuttaisi että pitäisi rahat.

Jos taas löytäisin lompakon, niin siellä yleensä olisi yhteystiedot ja toimittaisin kyllä omistajalle rahoineen päivineen tai vaihtoehtoisesti poliisille.

Ei oikein omatunto anna myöden kovin isoja kupruja tehdä toisille koska se karma on sellanen että puree omaan persuksiin sitten joskus.

Vierailija
114/315 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse mietin ihan samaa. En usko että omatuntoni kestäisi pitkällä aikavälillä minkään noista rahoista pitämistä itsellä, mutta toisen yksityishenkilön rahojen viemimen on ehdoton ei. Suuret konsernit tai Kela kyllä selviäisivät, mutta yksi pieni ihminen voi kärsiä huomattavasti lompakon menetyksestä.

Vierailija
115/315 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidän, paitsi lompakon veisin löytötavaratoimistoon tai poliisille. Olen pitänyt mm. lipaston, jota ikean kassa ei piipannut.

Mulle kävi myös kerran niin, että Ikean kassa ei hoksannut piipata yhtä tuotetta (lipasto muistaakseni myös), siinä oli kauhea keko kamaa. En sanonut asiasta ja puoliksi myhäillen ja puoliksi häpeillen poistuin liikkeestä.

Seuraava vuosi tuosta tapauksesta olikin yhtä helvettiä kaikin puolin, koin että josko se oli sitten karman kosto tai jotain. :'D Nyt varmasti sanoisin, en minkään karman pelon vuoksi vaan siksi että koin oikeasti tehneeni väärin.

Vierailija
116/315 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On melko vaikea todistaa, että joku olisi tietoisesti huijannut Kelaa asiakkaan toimittaessa totuuden mukaista tietoa tukipäätöstä varten ja virkailijan tehdessä virheen. Sillehän ei mitään voi jos asiakas ei hoksaa, että saamansa tuki on laskettu yläkanttiin. Jos syy virheeseen on yksin päätöken tekijän ja raha on törsätty niin olisi aika kohtuutonta periä ylimääräistä tukea takaisin, asiakkaalta tai virheen tehneeltä virkailijalta. Ei voi mitään, virheitä sattuu. Jos virkailija tekee liikaa virheitä niin siirrettäköön toisiin hommiin.

Meinaat, että oikeudessa pätee "en mä hoksannut, että rahaa tuli liikaa". Noinhan sitä jengi yrittää, kun petoksiaan joutuu selvittelemään. Ei ole vielä läpi mennyt. Kyllä ihmisten pitää hoksata tuommoiset asiat. Pitää sen verran käyttää päätään.

ohis

Vierailija
117/315 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen löytänyt maasta kukkaron, jossa oli lähes 500€ seteleinä, ei muuta. Ilmoitin löydöstä poliisin löytötavaroihin, ja jätin yhteystietoni. En vienyt kukkaroa mihinkään. Kukaan ei kysellyt perään, koskaan. Tästä aikaa 15v ja aikoinaan lahjoitin rahat eteenpäin.

Vierailija
118/315 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa olisin rehellinen.

Ja olen ollutkin samaisissa tilanteissa. Ekassa pomo kiitti ja sain pitää ne rahat. Hän sanoi että oli oma moka.

Vierailija
119/315 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Jos summa olisi pieni, en ilmoittaisi. En luultavasti edes huomaisi koko asiaa. Isosta summasta toki ilmoittaisin, jos olis vaikka tuplapalkka tai lomarahat kaksinkertaisena.

2. Ilmoittaisin. Kela perii takaisin aina, vaikka vuosien viiveellä.

3. Palauttaisin lompakon sellaisenaan. Itsekin toivoisin vastaavassa tilanteessa, että oma kadonnut lompakkoni löytyisi rahoineen päivineen.

Vierailija
120/315 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen palauttanut löytämiäni lompakoita - rahoineen ja kortteineen, muutamiakin elämäni aikana.

Kelalta en uskaltaisi ottaa liikoja rahoja jos vain huomaisin tilanteen ajoissa. Kela kun on siitä kurja firma, että se surutta voi periä liiat maksamansa jälkikäteen takaisin.

Ja jos työnantaja kovin paljon liikaa olisi maksanut, varmaan sen huomaisin ja ottaisin palkkatoimistoon yhteyttä. Pienet liiat voisi kyllä mennä ihan huomaamatta, en niin tarkkaan katso tiliotteitani, luotan yleensä siihen että oikea summa sieltä tulee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi neljä