Käsi sydämelle, kuinka rehellinen olet näissä tapauksissa
Työnantaja on maksanut liikaa palkkaa, sinä huomaat virheen ja jos et huomauta asiasta työnantaja ei huomaa virhettä. Ilmoitatko?
Olet hakemassa etuutta ja olet vastannut hakemuksen kaikkiin kohtiin rehellisesti, silti viranomainen. esim. Kela tekee selkeän virhepäätöksen jolla saat perusteetonta rahaa, ilmoitatko?
Lenkillä ollessasi löydät lompakon täynnä rahaa, vietkö poliisiasemalle?
Anonyyminä voit vastata täysin rehellisesti ja perustele vastaus.
Kommentit (315)
Olen vienyt omaisuutta poliisiasemalle. (löysin kalastuspakin). Olen huomauttanut kassalle kun hinta oli mielestäni aika alhainen, että ottiko varmasti kaljalaatikon. Olen kaupassa nähnyt hyllyssä lompakon ja huhuilin asiakkaalle jonka se mielestäni oli, että jäikö sinulla lompakko.
Joo, olen epärehellinen., ja jos löytäisin rahaa niin voisin miettiä vaihtoehtoja. Kelaa en uskaltaisi huiputtaa, ne kun kai yleensä huomaa asian.
t. takuueläkeläinen
Kyllä ilmoittaisin kaikissa asioissa. Lompakon olen toimittanutkin oikealle omistajalleen.
Ja palkan sekä Kela-korvausten suhteen on todennäköistä, että virhe huomattaisiin ja jäisi jälkikäteen kiinni huijauksesta.
Pikkurahan takia ei sitä paitsi viitsi menettää mielenrauhaansa ja itsetuntoaan. On hienoa arvostaa itseään ja tietää, että on rehellinen ja korkeamoraalinen! Hyve palkitsee, jos tätä asiaa lähestyy eettisteoreettisesta vinkkelistä.
Ihmiset on nykyään ihan perseestä löytötavara-asioiden suhteen.
Lompakon katoamisesta koituvat kulut eivät ole pikkujuttu, ja siksi siitä saa ihan asiallisen löytöpalkkion poliisille viedessä. Kulujen jälkeen siis jää jopa jotain käteenkin siitä visiitistä.
Vierailija kirjoitti:
En ilmoittaisi mistään. Lompakkoa en veisi poliiseille, tietenkään. Lompakosta varmasti löytyy henkkarit tai muu tunniste, jonka avulla on mahdollista selvittää oikea omistaja ja ottaa häneen yhteyttä. Jos ei löydy, niin se on sitten voi voi.
Oikeastiko sinua kiinnostaa enemmän alkaa leikkiä salapoliisia kuin jättää lompakko viranomaisille, antaa tilinumero löytöpalkkiota varten ja poistua paikalta?
Mistä ihmeestä edes kuvittelet, että sinulla on kaikkien maailman ihmisten yhteystiedot saatavillasi?
Vierailija kirjoitti:
Olin joskus muinoin töissä eräässä resortissa, jossa kävi paljon erimaalaisia turisteja, toki myös paikallisia lomalaisia. Eräänä päivänä infoon tuotiin pikku pussi, jossa oli seteleitä (muistaakseni euroiksi käännettynä noin 300-600). Kohteessa olevilta asiakkailta kyseltiin, onko jollakulla jotain hukassa ja että infosta löytyy. Kuulutettiin tätä infoa eri kielillä jne. Tietenkään ei mainittu suoraan, että raa'asya käteisestä, seteleistä tms. on kyse. Pussia pidettiin tallessa vaikka kuinka pitkään (kuukausia), mutta eihän sitä kukaan tullut enää niin pitkän ajan päästä kyselemään. Pussi unohdettiin laatikon perukoille, ja yhtenä päivänä noin puolen vuoden päästä vain vein rahat kotiini. Kukaan ei koskaan kysellyt niiden perään. En koe toimineeni väärin, koska mitään keinoja rahojen omistajan selvittämiseksi ei enää siinä vaiheessa ollut.
Miksi koet että ne kuuluivat juuri sinulle?
Tiedän vähimmäiapalkan mikä pitäisi tulla joka kuukausi, ylimääräistä en jaksa jäädä ihmettelemään. Kelalle ilmottaisin jos olisi ennalta laskettu summa, vaikka asumistuki, joka yhtäkkiä kasvaisi. Sen sentään huomaisin itse helpommin.
Kyllä ilmoittaisin kaikissa tapauksissa. Kelalle olen ilmoittanutkin. Lompakoita olen palautellut. Teen kuten haluaisin itselle tehtävän. Ne voi olla jonkun köyhän yh:n ja lapsensa viimeiset ruokarahat ja tiedän miltä se tuntuu.
Lompakon vien, olen pari vientiin. Kelalle ilmottaisin kanssa. Palkanmaksussa riippuu suuruusluokasta - aivan pienistä en sanoisi, mutta useammasta sadasta kyllä.
Palkan virheestä en ilmoittais. Virheet palkassani on aina olleet tappiokseni. Miksi ilmoittaisin, jos kerrankin olisin saavana osapuolena.
Kelan virhettä en huomaisi tietenkään. Ei ole asiakkaan syy jos maksavat liikaa. Eikä ilmoittamattomuus ole rikos. Minun tilille saa kuka tahansa siirtää rahaa.
Lompakon suhteen käyttäisin harkintaa. Luultavasti en koskaan löydä lompakkoa rahoineen!
Rehellisyys maan perii: epärehellisyys rahat!
Löysin kaverini lompakon. Nappasin rahat (vähän päälle 200€) ja nakkasin lompakon papereineen saimaaseen.
1. Työnantaja huomaa asian kuitenkin ennemmin tai myöhemmin, joten ilmoittaisin.
2. Kelan päätöksistä ei ota erkkikään selvää, minkä verran sieltä pitäisi tulla, joten ehkä jäisi ilmoittamatta kun en ymmärtäisi saaneeni liikaa.
3. Olen vienyt lompakon poliisiasemalla ja veisin edelleen. Sitä paitsi ei nykyisistä lompakoista ole löytäjälle paljon iloa, kun harvempi käteistä mukanaan kuljettelee.
Kaikkiin joo. Korjaan myös kaupassa, jos saan liikaa takaisin. Irtorahat pidän, jos en voi selvittää omistajaa.
Kerran löysin kadulta vajaa 10 e kauppakuittiin käärittynä. Katsoin ostokset, löysin matkan varrelta pari teinipoikaa, joiden ostokset (hedelmäpussissa) täsmäsivät kuittiin. Kysyin, onko pojilta tippunut jotain, ei kuulemma. Pyysin tarkistamaan taskut - toinen pojista kouraisi taskuaan ja älähti järkyttyneenä"Voi vi**u!" Kaivoin rahat ja kuitin taskusta ja sanoin: "Eikun sanotaan kiitos!"
Poika otti rahat ja kiitti, mutta ei tajunnut mitä tapahtui ja miksi :D
Minulle on käynyt nuo kaikki.
Kaikissa olen tehnyt oman osuuteni kuin kuuluukin, eli palauttanut kaiken minulle kuulumattoman.
Löysin panttipullon rivitalon efustalta, kiersin jokaisen asunnon ja kyselin onko kadottanut. En olis kestänyt viedä kakskyt senttiä keltään.
1. Ilmoittaisin. 2. Ilmoittaisin ja 3. Saattaisin veloittaa löytöpalkkioksi pienen summan, jos lompakko vaikuttaa olevan varakkaan ihmisen ja sujauttaisin postin kirjelaatikkoon. Posti toimittaa lompakon kyllä sitten poliisille.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku hukkaa lompakkonsa eikä siinä ole henkkareita tms, miten omistajaa muka ikinä löydettäisiin? Olen löytänyt pahasti tupakalle haisevan kukkaron, jossa oli kolmatta kymppiä rahaa. Pidin sen, koska hajun perusteellakaan ei olisi omistajaa löydetty ja raha olisi todennäköisesti mennyt punaiseen Malluun. Olen lisäksi löytänyt kadulta muutaman kaksikymppisen, joissa ei niissäkään lukenut omistajan nimeä päällä.
Viranomaiselle tietenkin ilmoitetaan, koska virhe löytyy viimeistään tilien täsmäytyksessä, jota tehdään tiuhaan. Kuka nyt takaisinperintää haluaa?
Löytötavaralaissa sanotaan jotain vähäarvoisesta löydöstä, noin 25 euron arvoisesta, jonka saa ja voi pitää, ellei omistajaa voida kohtuullisella vaivalla ja kustannuksella selvittää.
Pitäkää juopot ja narkit kukkaronne tallessa!
Niin , juopot ja narkithan ne ainoastaan lompakkonsa hukkaavat...
Noissa työnantaja- ja Kela-jutuissa riippuu vähän rahasumman koosta. Jos summa olisi niin suuri, että en olisi mitenkään voinut olla huomaamatta virhettä, en uskaltaisi olla ilmoittamatta.
Lompakon palauttaisin, paitsi jos se sattuisi kuulumaan jollekin tuttavalle, joka on huijannut minulta rahaa aikoinaan. Olisi typerää luopua ainoasta tilaisuudesta saada rahani takaisin.
Nämä nyt ovat ajatusleikkejä, vasta tositilanteessa nähtäisiin mitä oikeasti tekisin.
Ilmoitan kaikissa tapauksissa. En ole köyhä.
Ilmoittaisi kaikissa tapauksissa koska "karma is a bitch" ja toimii myös toisinpäin. Hyvä teko tuo hyvää.
En ilmoittaisi mistään. Lompakkoa en veisi poliiseille, tietenkään. Lompakosta varmasti löytyy henkkarit tai muu tunniste, jonka avulla on mahdollista selvittää oikea omistaja ja ottaa häneen yhteyttä. Jos ei löydy, niin se on sitten voi voi.