Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käsi sydämelle, kuinka rehellinen olet näissä tapauksissa

Vierailija
06.03.2019 |

Työnantaja on maksanut liikaa palkkaa, sinä huomaat virheen ja jos et huomauta asiasta työnantaja ei huomaa virhettä. Ilmoitatko?

Olet hakemassa etuutta ja olet vastannut hakemuksen kaikkiin kohtiin rehellisesti, silti viranomainen. esim. Kela tekee selkeän virhepäätöksen jolla saat perusteetonta rahaa, ilmoitatko?

Lenkillä ollessasi löydät lompakon täynnä rahaa, vietkö poliisiasemalle?

Anonyyminä voit vastata täysin rehellisesti ja perustele vastaus.

Kommentit (315)

Vierailija
201/315 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää, jotka jäljittelee lompakon korttien perusteella omistajaa, on varmaan niitä samoja, jotka pistää someen ilmotuksen, että "löysin Matti Meikäläisen lompakon sieltä ja täältä" ja suurin piirtein kerrotaan henkilötunnuskin. Löytötavarat kuuluvat poliisille, ei someen tai omaan etsivätoimistoon!

Vierailija
202/315 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja on maksanut liikaa palkkaa, sinä huomaat virheen ja jos et huomauta asiasta työnantaja ei huomaa virhettä. Ilmoitatko?

- En ilmoita, koska ei näin suuressa firmassa tunnu missään

Olet hakemassa etuutta ja olet vastannut hakemuksen kaikkiin kohtiin rehellisesti, silti viranomainen. esim. Kela tekee selkeän virhepäätöksen jolla saat perusteetonta rahaa, ilmoitatko?

- Hänen moka, en ilmoita. Ei lähde kenenkään yksittäisen ihmisen rahoista

Lenkillä ollessasi löydät lompakon täynnä rahaa, vietkö poliisiasemalle?

- Vien, koska koskee yhtä ihmistä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/315 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahteen ekaan en ehkä ilmoittaisi, mutta tiedostaisin riskin siitä, että joudun maksamaan myöhemmin takaisin rahoja. Lompakon todennäköisesti veisin poliisiasemalle rahoineen päivineen. Jos lompakossa ihmisen henkilötiedot ja yhteystiedot, niin olisi mielestäni törkeää pitää rahat vain itsellään. Mutta jos löydän lompakon, jossa pelkkää rahaa, niin ne kyllä pitäisin itselläni.

Vierailija
204/315 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. En ilmoita

2. Ilmoitan, tulee kuitenkin ilmi myöhemmin

3. Jos lompakossa pankki- ajo-, tai henkilökortti niin vien poliisiasemalle, muuten pidät rahat itselläni

Vierailija
205/315 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 en ilmoita. Virheet sallittuja tuohon suuntaan.

2 en ilmoita. Väliäkö sillä huomaavatko. Jos virhe on iso niin korjaavat, pienen antavat olla sellaisenaan.

3 muutamalla tarkistuksella selviää riittävästi tietoa omistajasta. Sen perusteella päätän palautanko rahat vaiko pidän. Jos lompakossa ei ole mitään vihjeitä omistajasta, niin pidän ilman muuta. Köyhä tarvitsee itse rahansa. Varakkaat kestävät rahojensa hukkaamisen.

Lompakon papereineen annan aina poliisille

Me löydetään vuosittain kymmeniä lompakkoja, takkeja, reppuja, silmälaseja ja polkupyöriä. Suurin löytötavara on kuorma-auton pyörä.

Vierailija
206/315 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahdessa ekassa ei voi edes voittaa. Lompakon löytäessäni vien ehdottomasti takaisin tai löytötavaraan..

Jos Suomen valtio vielä kovin kovasti kohtelee rehellisiä suomalaisia, lopetan reiluuden viimeisessä tapauksessa.

Kahdessa ensimmäisessä ei voi hävitä jos jättää imoittamatta. Eihän se ole rangaistavaa, jos ei pikku virheistä huomauta.

Vierailija
207/315 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkiin kysymyksiin kyllä. Koska mulla on mahtava työnantaja ja rehellisyys on helppoa työnantajaani kohtaan. Olen solidaarinen, en kuse työnantajani muroihin. Siksi olen edennyt uralla ja saan boonuksia ilman työnantajalta varastamistakin. Kela ottaa aina omansa, siksi kyllä.

Lompakko lähtisi välittömästi eteenpäin. En veisi poliisiasemalle, mikäli olisi yhteystiedot lompakossa, kuten ajokortti. Lompakon olen palauttanutkin joskus, ajokortista sain nimen kautta puhelinnumeron selville ja sosiaaliturvatunnus toimi tunnisteena. Yllättäen sain tästä vielä löytöpalkkion lompakon omistajalta.

Vierailija
208/315 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoittaisin, ilmoittaisin, veisin. Mun omatunto ei jättäis mua rauhaan.

Vierailija
209/315 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nää, jotka jäljittelee lompakon korttien perusteella omistajaa, on varmaan niitä samoja, jotka pistää someen ilmotuksen, että "löysin Matti Meikäläisen lompakon sieltä ja täältä" ja suurin piirtein kerrotaan henkilötunnuskin. Löytötavarat kuuluvat poliisille, ei someen tai omaan etsivätoimistoon!

Muhun otti kerran eräs henkilö yhteyttä fb:n kautta kun oli löytänyt lompakkoni, ja puolen tunnin sisällä sain sen takaisin. Mieluummin näin kuin et olisi pitänyt kuolettaa kortit, odotella päiviä ja soitella ympäri toisen kaupungin löytötavaratoimistoja. Mieti nyt vähän tuota keuhkoamisen aiheellisuutta.

Vierailija
210/315 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekasta en ilmoittaisi, jos en kerran jäisi kiinni. Tokastakaan en jos tietäisin etten jäisi kiinni, mutta jos sitä ei tietäisi niin ilmoittaisin koska en haluaisi myöhemmin takaisinmaksuja. Kolmannessa ottaisin rahat (tai osan rahoista jos niitä olisi paljon) ja palauttaisin lompakon poliisiasemalle (varsinkin jos siinä olisi kortteja tms. henkilökohtaista sisältöä). Siksi että olen köyhä.

Onpa kiva huomata miten rehellisä Suomalaiset on... Itse 2 lompakkoa löytäneenä ja lukusia virheitä oikoneen tunnen reilua ylemmyyttä - vaikka Suomalainen olenkin. Lompakot palautin rahoineen pöäivineen, paitsi toisessa sitä ei ollut. Oli kortit vain. Ilmeisesti näitä "rehellisiä" Suomalaisia olsi paikalle jo osunut... kas kun eivät olleet itse lompakkoa paiskonee rahoista tyhjänä metsään? Nyt toivon, että näille "rehellisillä" oma lompakko putoaisi teille tietämättömille ja vastavasti "rehellien " osuisi paikalle... "palauttaen" lomapakon... Kuten eräs täällä sanoi. "mikä ei ole omaa - EI OLE OMAA!!!" onko per---es vaikea käsittää?

Vierailija
211/315 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löytötavarat yleisesti eivät kuulu enää poliisille, vaan se toiminta on yksityistetty ja löytötavaroilla, pelkillä tiedusteluillakin, rahastaa Suomen Löytötavaratoimisto.

Vierailija
212/315 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Löytötavarat yleisesti eivät kuulu enää poliisille, vaan se toiminta on yksityistetty ja löytötavaroilla, pelkillä tiedusteluillakin, rahastaa Suomen Löytötavaratoimisto.

ihmettelen, miten tämä voi olla perustuslain mukaista.

Vierailija
213/315 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tapauksesta. 

Jos palkkavirhe on pieni, en ilmoita. Jos se on tonneja, ilmoitan.

Kelalle kannattaa ilmoittaa, koska he ovat kärkkäitä perimään etuuksia myös takaisin. Tässäkin kuitenkin koettaisin selvittää ensin onko takaisinperintä mahdollista.

Lompakon palauttaisin kortteineen mutta ottaisin käteiset löytöpalkkiona.

Vierailija
214/315 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se nopeampaa ottaa yhteyttä suoraan lompakon omistajaan, jos yhteystiedot löytyy, kuin viedä poliisilaitokselle. Poliisin palvelupisteet ei ole auki iltaisin ja viikonloppuisin, on ikävää odotella henkkareita takaisin viikonlopun yli. Saati että millä paikkakunnalla edes on poliisin palvelupistettä enää.

Vierailija
215/315 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ihmettelen, miten tämä voi olla perustuslain mukaista.

Mun yks kaveri hukkas lompakkonsa ja oli niin iloinen, kun se löytyi Löytötavaratoimistosta, että suostui maksamaan niille sen niiden lunastusmaksun.

Oikeastihan henkkarit kuuluu viedä poliisille eikä pantata niitä missään yksityisessä firmassa ja kiristää rahaa niillä. Mutta näin siis Tampereella. Suomen Löytötavaratoimisto piti henkkarit itsellään eikä toimittanut niitä poliisille.

Muu löytötavarahan toimitetaan junista, busseista ja lentokentiltä jne. heille ja niillä ovat jo vuosikausia saaneet rahastaa sydämensä kyllyydestä. Jo pelkkä puhelu heille, jos haluaa tiedustella, onko löytynyt sitä ja sitä, maksaa hunajaa.

Tuo on riistäjän bisnestä, mutta Suomesta on tullut kapitalistiriistäjien valtio muutenkin, niin että kyllä hyvin ihmisten hädälläkin voidaan bisnestä tehdä.

Vierailija
216/315 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoittaisin molemmissa tapauksissa ja veisin lompakon poliisille. Ainoastaan lompakon tapauksessa kyse olisi moraalista, kahdesta ensimmäisestä jää kiinni ja rahat peritään takaisin.

Vierailija
217/315 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1. Liikaa palkkaa en palauttaisi. Olen töissä isolla kuntatyönantajalla, ei se kärsisi mitään vahinkoa. Eri asia jos olisin vaikka pienessä perheyrityksessä töissä.

Olen minäkin töissä kaupungilla, mutta mitä sitten, kun silti voidaan syyttää kavalluksesta tmv.?

Eihän tuossa siitä ole kyse, kuka kärsisi vahinkoa ja kuka ei. Vaan siitä, miten estää käräjille joutuminen. 

Höpö höpö, ei ole mikään rikos olla syynäämättä palkkakuitteja. Itse sain vahingossa muutaman kuukauden aikana tonnitolkulla ylimääräistä liksaa, ja niin oudolta kuin tämä kuulostaakin, minä en tätä itse huomannut. Ei kukaan käynyt syyttämään mistään huijausyrityksestä, vaan rahat otettiin seuraavista palkoista.

Vierailija
218/315 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmoitan, tapauksessa työnantaja jää "velkaa". (ja olen näin tehnytkin, kun tuli lomarahat kahteen kertaan.)

Ilmoitan, takaisinperintä myöhemmin on hanurista.

Vien poliisille, voi olla jonkun köyhän ainoat rahat.

Mikä ei ole minun, ei ole minun.

Samoin toimisin minäkin.  Jotkut kutsuvat meitä tyhmänrehellisiksi, mutta olen mielelläni sellainen.

Siinä kun on myös kyse itsekunnioituksesta.

Vierailija
219/315 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten edellä todettiin: palauttaisin koska 1- ja 2- kohdassa ne soittaa kuitenkin perään. Ei menetä mitään jos on rehellinen. Kohta 3, palauttaisin koska hukkuneet paperit on tosi riesa. Kyseessä vielä yksityishenkilö jolle pikkurahakin voi olla tarpeen. 

Teininä pöllin karkkia kaupasta. Vähän vanhempana vielä matkustin pummilla. Aikuisena vielä nyysin konttoritarvikkeet toimistolta. Nykyään en pölli enkä huijaa mitään, enkä edes huijaa vakuutuksissa. Ostan omat kynät ja palautan töistä vahingossa tulleet kynät sinne. 

Johtuuko se: 

1) olen pystynyt kehittymään ihmisenä

2) omassa ikä/sosiaaliluokassa tiukempi sosiaalinen kontrolli kuin vaikka opiskelijoilla

3) rahaa on paremmin, voi ostaa.

Vierailija
220/315 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisessä tilanteessa olisin rehellinen ja sanoisin asiasta työnantajalle. Kelalle en tietenkään valitusta lähettäisi liiasta rahasta. Lompakkokeissi on hieman monimutkaisempi. Sanotaanko, että saattaisin jotain löytöpalkkiota ottaa, mutta loppujen lopuksi veisin paikkaan, mistä lompakko päätyy oikealle omistajalleen. Lähinnä, koska onhan se veemäistä uusia kaikki kortit yms. Itsellä mennyt lompakko useamman kerran hukkaan, käteinen kadonnut, mutta olen tyytynyt tilanteeseen ja ollut todella kiitollinen, että olen lompsan saanut kortteineen takaisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kaksi