Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käsi sydämelle, kuinka rehellinen olet näissä tapauksissa

Vierailija
06.03.2019 |

Työnantaja on maksanut liikaa palkkaa, sinä huomaat virheen ja jos et huomauta asiasta työnantaja ei huomaa virhettä. Ilmoitatko?

Olet hakemassa etuutta ja olet vastannut hakemuksen kaikkiin kohtiin rehellisesti, silti viranomainen. esim. Kela tekee selkeän virhepäätöksen jolla saat perusteetonta rahaa, ilmoitatko?

Lenkillä ollessasi löydät lompakon täynnä rahaa, vietkö poliisiasemalle?

Anonyyminä voit vastata täysin rehellisesti ja perustele vastaus.

Kommentit (315)

Vierailija
161/315 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee myös niin huono omatunto etten vaan kestäisi joten ilmoittaisin kaikissa tapauksissa. Jos ykköskohdassa olisi kyse parista eurosta niin sitten ehkä jättäisin ilmoittamatta.

Vierailija
162/315 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tiedät varmasti saaneesi väärin perustein maksusuorituksen ja kyetään todentamaan, niin nappaat pikku sakot lievästä petoksesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/315 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On muuten jäännää, että täällä monikin sanoo, ettei huomaisi pieniä palkanlaskennan virheitä, kun ei niitä tietoja kuitenkaan katso. Kuitenkin itsellä ainakin kokemuksena, että jos palkoissa on virheitä toiseen suuntaan muutamankin euron, niin ne kyllä kummasti huomataan..

No puhu vaan omasta puolestasi. Itse en huomaisi ellei kyseessä olisi suuri summa kuten satoja euroja.

Vierailija
164/315 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitan. Joskus peritty liikaa maksettua palkkaa takaisin ja ketutti äitiyslomalla sitten maksaa. (Virhe ei minun.) Sama etuuksista. Peräävät kuitenkin takaisin. Lompakot vien takaisin, tiedän miten kallista on uusia henkkareita. Palkkio tulee sitten myöhemmin, ei ikinä kannata elämässä ahnehtia 🙂

Vierailija
165/315 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin joka kohtaan kyllä! Ja olen köyhä itsekin. 

Vierailija
166/315 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Kertoisin työnantajalle. Näin on kerran käynytkin muutama vuosi sitten ja sain joka tapauksessa pitää ylimääräisen rahan.

2. Ilmoittaisin.

3. Ottaisin rahat, vaikka en olekaan köyhä. Lompakon veisin mahdollisuuksien mukaan poliisiasemalle kortteineen tai jos ei ole mahdollisuutta poliisiasemalle mennä, jätän maahan

Tuota viimeistä kohtaa en allekirjoittaisi.

Jos sinä, joka olisit rehellinen palauttaja, jätät lompakon maahan, seuraava paikalle osuva on varmasti pitkäkyntinen.

Vierailija
167/315 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävipä ällöttämään taas ihmiset kun niin moni veisi setelit lompakosta.

Samaa mieltä. Jos työnantaja on kaskenut väärin on virhe heidän, sama Kelan kanssa, heillä on ollut oikeat tiedot ja virhepäätös on heidän moka. Sen sijaan lompakon kadottaminen on inhimillinen erhe josta ei tule rangaista.

Eli sen palkanlaskijan virhe ei ole inhimillinen ja kelan virkalijan virhelaskelma ei ole inhimillinen? Outoa logiikkaa..

They only had one job.....Toisin sanoen heidän työhönsä kuuluu olla tarkka ja välttää virheitä.

Vierailija
168/315 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja on maksanut liikaa palkkaa, sinä huomaat virheen ja jos et huomauta asiasta työnantaja ei huomaa virhettä. Ilmoitatko?

- En ilmoita

Olet hakemassa etuutta ja olet vastannut hakemuksen kaikkiin kohtiin rehellisesti, silti viranomainen. esim. Kela tekee selkeän virhepäätöksen jolla saat perusteetonta rahaa, ilmoitatko?

- En ilmoita

- Vien poliisiasemalle rahoineen.

Perustelut: Omatuntoani ei kirpaise viedä yhteiskunnan tai ison firman rahoja (tilanteet 1 ja 2), etenkään kun en ole niitä huijannut itselleni vaan olen saanut ne vahingossa. Sen sijaan yksittäiseltä ihmiseltä en voisi varastaa omatunnon soimaamatta (tilanne 3).

Vierailija
169/315 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävipä ällöttämään taas ihmiset kun niin moni veisi setelit lompakosta.

Samaa mieltä. Jos työnantaja on kaskenut väärin on virhe heidän, sama Kelan kanssa, heillä on ollut oikeat tiedot ja virhepäätös on heidän moka. Sen sijaan lompakon kadottaminen on inhimillinen erhe josta ei tule rangaista.

Eli sen palkanlaskijan virhe ei ole inhimillinen ja kelan virkalijan virhelaskelma ei ole inhimillinen? Outoa logiikkaa..

They only had one job.....Toisin sanoen heidän työhönsä kuuluu olla tarkka ja välttää virheitä.

Olkoonkin Kelan virkailijan inhimillinen virhe, niin en palauttaisi rahoja sen vuoksi, että kävisi sääliksi Kelan virkailija, vaan siksi, että he perisivät liikaa maksetun kuitenkin takaisin. En jaksa olla empaattinen sellaiselle taholle tai asiakaspalvelijalle, joka ei ole empaattinen pienelle asiakkaalle.

Vierailija
170/315 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti olen rehellinen. Juuri tällä viikolla ilmoitin, että palkkaa on maksettu liikaa. Se huomataan kirjanpidossa joka tapauksessa. 

Jos joku palauttaisi minun lompakkoni, arvostaisin. Sitä paitsi se kuuluu viedä poliisille, vain pienen summan saa pitää. 

Jos huijaa tietoisesti Kelaa, se on rikos. 

On melko vaikea todistaa, että joku olisi tietoisesti huijannut Kelaa asiakkaan toimittaessa totuuden mukaista tietoa tukipäätöstä varten ja virkailijan tehdessä virheen. Sillehän ei mitään voi jos asiakas ei hoksaa, että saamansa tuki on laskettu yläkanttiin. Jos syy virheeseen on yksin päätöken tekijän ja raha on törsätty niin olisi aika kohtuutonta periä ylimääräistä tukea takaisin, asiakkaalta tai virheen tehneeltä virkailijalta. Ei voi mitään, virheitä sattuu. Jos virkailija tekee liikaa virheitä niin siirrettäköön toisiin hommiin.

...minkä takia siinä olikin se "tietoisesti". Jos esim. saa asumistukea enemmän kuin vuokra tai vastike on, jokainen tietää sen tietoiseksi huijaukseksi. Ei siis läheskään aina vaikeata todistaa. Eikä tarvitse olla näinkään radikaalia virhettä. Asiakas on myös itse velvollinen katsomaan paperinsa läpi. 

Niinpä, virheitä sattuu.  Myös virkailijoille. Eikä se tarkoita, että rahat saisi pitää. 

Vierailija
171/315 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Jos sattuisin itse edes huomaamaan tällaista virhettä. Jos kyse olisi jostain muutamasta kympistä varmaan jättäisin sanomatta, koska olen niin suurella työnantajalla, että trust me, ei varmaan haittaisi parin sadankaan heitto.

- Kelalle nyt kannattaa ilmoittaa tuollaisista, kun sitten vasta ollaankin lirissä jos saavat myöhemmin tietää ja lähtevät perimään. Ryssin jo opintotukien ja töiden yhdistelmän ja makselen nyt tonneja takaisin, joten eipä kiinnosta sarma ruljanssi enää ikinä.

- Veisin. Jos sillä hetkellä sattuisi olemaan jotenkin järkyttävä rahapula ja lompakko näyttäisi hyvin ansaitsevan henkilön pussukalta, saattaisin katsastaa jos siellä olisi vaikka parikymppinen. Jos taas lompakosta voisi päätellä, että hilut tai vitonen on viimeisiä pennosia, niin veisin sellaisenaan poliisille.

Joo, varmaan olen kamala henkilö. :D

Vierailija
172/315 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, kaikissa tapauksissa.

Työnantajat eivät ole koskaan maksaneet liikaa joten ei siitä ole kokemusta, mutta kyllä varmasti ilmoittaisin. Liian vähän minulle on kyllä joskus maksettu, mutta pitkässä työsuhteessa en ole kokenut tarpeelliseksi asiasta huomauttaa kun selvästi ollut vahinko työnantajan puolelta.

Lompakoita ja avaimia olen löytänyt (monesti ihmiset unohtelevat niitä työpaikalleni), ja jokaisen olen toimittanut poliisille tai ottanut itse yhteyttä ilmoittajaan esim Facebookin kautta.

Ja kelalle ilmoitin kerran kun sain enemmän rahaa kuin tarvitsin, mutta ilmoittivat vain että saan rahat pitää, joten pidin rahat sitten.

Vierailija
173/315 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdessa ekassa en, mutta lompakon veisin ehdottomasti! Todella kettumaista uusia kaikki kortit ja muut.

Vaikka rahat olisi viety, niin olisi kiva saada se lompakko kaikkine muine sisältöineen takaisin. Näin ainakin itse ajattelisin.

Vierailija
174/315 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Kyllä, ilmoittaisin työnantajalle. Työnantaja saattaa kuitenkin huomata virheen jossain vaiheessa ja sen joutuu sitten kuitenkin maksamaan takaisin.

2. Riippuu summasta ilmoittaisinko Kelalle. Pienestä summasta (alle 100 euroa) en ehkä jaksa ilmoittaa ihan byrokratian takia. Isommasta summasta ilmoittaisin.

3. Todennäköisesti veisin lompakon rahoineen poliisiasemalle, koska näin toivoisin muidenkin tekevän, jos oma lompakkoni katoaisi.

Vierailija
175/315 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkiin vastaan kyllä. Minulla on periaate, että en halua pitää mitään toisen omaa.

Vierailija
176/315 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin lompakon, jossa oli yli 1000 eur. Otin rahat ja palautin omistajalle kortteineen. Oli kiitollinen (rikollinen?) ja antoi satasen palkkioksi ;-)

Vierailija
177/315 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löysin lompakon, jossa oli yli 1000 eur. Otin rahat ja palautin omistajalle kortteineen. Oli kiitollinen (rikollinen?) ja antoi satasen palkkioksi ;-)

Toivon, että sinulta varastetaan. Pian. :)

Vierailija
178/315 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajalta luultavasti kysyisin, että onko tässä käynyt jokin virhe. 

Kelalle ilmoittaisin myös, jos huomaisin asian. Pieneen ylimääräiseen summaan en välttämättä edes kiinnittäisi huomiota mutta isompaa rahamäärää alkaisin varmasti ihmetellä. 

Lompakon sisältöineen veisin poliisille.

Vierailija
179/315 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

1.Jos pomo olisi esim.oikeasti epäreilu tai ilkeä,en huomauttaisi

2.Ilmoittaisin,tulisi jossain vaiheessa kumminkin ilmi

3.Palauttaisin poliisille.Ne jotka ovat täällä sanoneet ottavansa rahat,koska ovat köyhiä,oletteko koskaan miettinyt että lompakon omistaja voi olla köyhempi kuin te

Vierailija
180/315 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lompakossa on kortteja tms veisin poliisille, jonkun pikkuhilukukkaron perään ehkä lueskelisin paikallisen kyläyhdistyksen palstaa, että kaipaako joku. Mulla on ihan oikeasti matkaa sinne löytötavaratoimistoon ja siihen suuntaan pitäisi vartavasten lähteä.

Työnantajalle ilmottaisin, hän luultavasti korjaisi seuraavaan tiliin tai pienemmän summan antaisi olla. Reilu pomo, haluan pitää sen.

Kun lapsi aloitti päiväkodissa, ei toimitettu tulotietoja ja saatiin eka 8kk 0-maksupäätös 😁. En todellakaan korjannut asiaa, olin kyllä muutaman seuraavan vuoden varautunut maksamaan laskut.

Jossain ttt päätöksessä, jossa ihan oikeasti olisin kusessa takaisinmaksun kanssa, ilmottaisin asiasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan