Käsi sydämelle, kuinka rehellinen olet näissä tapauksissa
Työnantaja on maksanut liikaa palkkaa, sinä huomaat virheen ja jos et huomauta asiasta työnantaja ei huomaa virhettä. Ilmoitatko?
Olet hakemassa etuutta ja olet vastannut hakemuksen kaikkiin kohtiin rehellisesti, silti viranomainen. esim. Kela tekee selkeän virhepäätöksen jolla saat perusteetonta rahaa, ilmoitatko?
Lenkillä ollessasi löydät lompakon täynnä rahaa, vietkö poliisiasemalle?
Anonyyminä voit vastata täysin rehellisesti ja perustele vastaus.
Kommentit (315)
No riippuu paljon työnantaja on maksanut liikaa, pienestä summasta en ilmoita. Kelalle ilmoitan koska voivat periä myöhemmin takaisin. Lompakon veisin poliisiasemalle.
Muistakaa myös, että jos joku löytää lompakkonne ja palauttaa sen rehellisesti teille, niin antakaa ihmeessä kunnon löytöpalkkio hänelle.
Vierailija kirjoitti:
J
Kun lapsi aloitti päiväkodissa, ei toimitettu tulotietoja ja saatiin eka 8kk 0-maksupäätös 😁. En todellakaan korjannut asiaa, olin kyllä muutaman seuraavan vuoden varautunut maksamaan laskut.
Jossain ttt päätöksessä, jossa ihan oikeasti olisin kusessa takaisinmaksun kanssa, ilmottaisin asiasta.
Mua ketuttaisi maksella hoitomaksuja takautuvasti, joten kyllä ilmoittaisin välittömästi. Mua ärsyttää jo sekin, jos palkanlaskija ei ole vähentänyt palkasta ruokailuja jossain kuussa, joten seuraavassa kuussa menee sitten kahden kuukauden ateriamaksut.
Työnantajalta ottaisin kyllä rahat, kelalta en takaisinperinnän takia. Lompakon löydettyäni selvittäisin että kuka lompakon omistaja on, jos hän on selvästi joku köyhä tai ihan vaan normaali keskituloinen ihminen niin palauttaisin lompakon. Jos lompakon omistaja olisi jonkun riistofirman iso pamppu niin ottaisin rahat itselleni.
1. Liikaa palkkaa en palauttaisi. Olen töissä isolla kuntatyönantajalla, ei se kärsisi mitään vahinkoa. Eri asia jos olisin vaikka pienessä perheyrityksessä töissä.
2. Ilmoittaisin, jotta ei tarvisi maksaa takaisin.
3. Selvittäisin lompakon tietojen perusteella kenen on ja palauttaisin koskemattomana. Kaikille jäisi hyvä mieli.
1. En, jos voisin olla varma että työnantaja ei huomaa. Todellisuudessa varmaan ilmoittaisin koska työnantaja varmaan huomaisi ja perisi takaisin.
2. Sama juttu, kela luultavasti perisi takaisin.
3. Ottaisin palvelumaksun ja postittaisin lompakon omistajalle.
Exän kanssa veimme vieraamme pudottaman lompakon hänen kotiinsa. Vaimo oli vastaan ja selasi: missäs rahat on?
Sen verran ihmetytti että tuijotimme toisiamme kuten ainakin viattomat lapset.
Ilmoittaisin kaikista kohdista, jos tajuaisin vain virheen tapahtuneen. Lompakon rahat polttelisivat pahasti, mutta veisin silti koskemattomana poliisille.
Miettisin omalle kohdalle sen lisäksi, että tunnen kyllä tarpeeksi empatiaa kasvottomiakin kulkijoita kohtaan.
Muissa tapauksissa toimisin vilpillisesti, mutta kelaa ei voi huijata tai se otetaan sulta pois.
Vierailija kirjoitti:
1. En luottaisi, ettei kukaan huomaa, lisäksi lojaliteettihyöty olisi suurempi kuin mikään muutaman sadan euron hyöty.
2. En luottaisi, ettei huomata, ilmoittaisin.
3. Ottaisin rahat hansikkaat tms kädessä ja jättäisin lompakon johonkin mistä se näkyy. En riskeeraisi viemistä poliisille, kun olen itse varastanut sieltä, luottaisin että joku muu omaa paremman moraalin tai henkilö itse palaa etsimään rahojaan.
Sen lisäksi, että varastaisit rahat, niin nakittaisit vielä sen paremman moraalin omaavan ottamaan syyt varastamisesta, kun vie tyhjentämäsi pussin poliisiasemalle.
Väitin aiemmin, että ilmoittaisin Kelalle virheellisestä päätöksestä. Tuli mieleen, että pari vuotta sitten sain asumistukea joitakin kymmeniä senttejä liikaa (en jaksa avata Kelan sivuja, mutta olikohan 20 senttiä) per kuukausi. Tätä minulta ei peritty takaisin, kun se vuoden päästä huomattiin, mutta liikamaksuksi se silti noteerattiin. Tällainen meni siis minultakin ohi, etenkin koska en oikein ymmärtänyt Kelan uutta asumistukikaavaa. En oikeastaan vieläkään tajua, miten tuo virhe on päässyt syntymään, kun kuitenkin alkujaan koneelle on ymmärtääkseni syötetty täysin oikeat luvut.
Vierailija kirjoitti:
1. Liikaa palkkaa en palauttaisi. Olen töissä isolla kuntatyönantajalla, ei se kärsisi mitään vahinkoa. Eri asia jos olisin vaikka pienessä perheyrityksessä töissä.
Olen minäkin töissä kaupungilla, mutta mitä sitten, kun silti voidaan syyttää kavalluksesta tmv.?
Eihän tuossa siitä ole kyse, kuka kärsisi vahinkoa ja kuka ei. Vaan siitä, miten estää käräjille joutuminen.
Edellinen pienyrittäjä jolla olin hommissa niin olisin ilmoittanut virheestä, mutta nykyisessä isossa pörssiyrityksessä niin en ilmoittaisi.
Eläisin kelan päätöksen mukaisesti, mistä voisin tietää että ovat väärin laskeneet.
Jos kelalta tulisi jotain tähtitieteellisiä summia niin toki ilmoittaisin, koska kelalla on tapana karhuta takaisin nämä virheellisesti maksetut tuet. Jos olisi varmaa että kela ei ikinä huomaisi virhettään niin ottaisin kyllä ylimääräiset fyffet.
Lompakon palauttaisin aina. Lompakosta saa kuitenkin lakisääteisesti löytöpalkkion.
1) Riippuu summasta. Jos olisi joku pieni, en ehkä ilmoittaisi (vaikka en välttämättä pientä summaa oikeasti edes huomaisi), muuten kyllä.
2) Ilmoittaisin. Tuosta jää helposti kiinnikin, en haluaisi sitäkään riskiä ottaa.
3) Veisin poliisiasemalle. Pyrin aina ajattelemaan, että mitä haluaisin muiden tekevän, jos mulle kävisi niin. Ja jos pitäisin lompakon rahat, omatunto varmasti kolkuttelisi ja kuvittelisin kokoajan kuinka joku köyhä opiskelija tai pienituloinen viiden lapsen äiti nyt kärsii ja kituuttaa yms.
Kyllä, kyllä ja kyllä. Olen elämässä potkittu ja päättänyt, että en halua koskaan olla se potkija toiselle ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
1. Hmm.. en ole ilmoittanut, vaikka minulle on myönnetty liikaa lomaa jo 5 vuotta. Joten tuskin tätäkään.
2. Ilmoittaisin, näistä tulee aina perintä joka tapauksessa.
3. Veisin poliisiasemalle. Itseasiassa näin kävikin vähän aikaa sitten, löysin lomapokan, jossa paljon rahaa yms. kortit. Jäljitin tyypin työpaikan netistä, kävelin toimistoon ja annoin lompakin tyypille käteen.
Täh? Eihän niin käynyt vähän aikaa sitten, kun et kerran vienyt lompakkoa poliisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ilmoittaisi mistään. Lompakkoa en veisi poliiseille, tietenkään. Lompakosta varmasti löytyy henkkarit tai muu tunniste, jonka avulla on mahdollista selvittää oikea omistaja ja ottaa häneen yhteyttä. Jos ei löydy, niin se on sitten voi voi.
Oikeastiko sinua kiinnostaa enemmän alkaa leikkiä salapoliisia kuin jättää lompakko viranomaisille, antaa tilinumero löytöpalkkiota varten ja poistua paikalta?
Mistä ihmeestä edes kuvittelet, että sinulla on kaikkien maailman ihmisten yhteystiedot saatavillasi?
Jos lompakossa on henkilökortti, ajokortti tai muu kuvallinen kortti, minä saan henkilön olinpaikan selville.
Pidän itseäni luotettavampana kuin poliisia, joten en todellakaan veisi lompakkoa poliisille, kun voin sen itsekin sen omistajalle hoitaa.
Elä sinä viranomaisuskossasi jos haluat.
Työnantajalle ja Kelaan ilmoittaisin.Lompakosta ottaisin käteisen.
Kahdessa ekassa ei voi edes voittaa. Lompakon löytäessäni vien ehdottomasti takaisin tai löytötavaraan..
Jos Suomen valtio vielä kovin kovasti kohtelee rehellisiä suomalaisia, lopetan reiluuden viimeisessä tapauksessa.
En osaa kuvitella että huomaisin saaneeni liikaa palkkaa, en oikein osaa katsoa täsmääkö palkka. Olisin vain iloinen, että tulikin reilumpi summa tässä kuussa. Samoin tokassa kohdassa jos jotenkin kummallisesti huomaisin, en kyllä ainakaan myöntäisi huomanneeni. Makselisin sitten takaisin jos huomaisivat itse.
Lompakon olen löytänytkin, samoin bussikortin ja pari puhelinta. En muista koskaan vieneeni poliisille, vaan selvitän mieluummin itse missä omistaja asuu. Lompakkotapauksesta on muutama vuosi, muistaakseni löysin facebookista omistajan ja laitoin viestiä, sai lompakkonsa takaisin saman päivän aikana. Bussikortin laitoin postiin ja puhelimiin on aina soitettu tai niistä on löytynyt äidin tms. numero.