Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käsi sydämelle, kuinka rehellinen olet näissä tapauksissa

Vierailija
06.03.2019 |

Työnantaja on maksanut liikaa palkkaa, sinä huomaat virheen ja jos et huomauta asiasta työnantaja ei huomaa virhettä. Ilmoitatko?

Olet hakemassa etuutta ja olet vastannut hakemuksen kaikkiin kohtiin rehellisesti, silti viranomainen. esim. Kela tekee selkeän virhepäätöksen jolla saat perusteetonta rahaa, ilmoitatko?

Lenkillä ollessasi löydät lompakon täynnä rahaa, vietkö poliisiasemalle?

Anonyyminä voit vastata täysin rehellisesti ja perustele vastaus.

Kommentit (315)

Vierailija
241/315 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

*vaatimus on taloudellisesti kohtuuton.* (korjaus)

Vierailija
242/315 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaahan ne ilmoittaa ja korjata, sillä väärinmaksetut palkat pitää maksaa takaisin. Lompakkokin kannattaa,ehdottomasti viedä ilman aukomista poliidilaitokselle, sillä voi ollapiilokamera ja eihän nykyään rahapussissa ole rahaa tai korttejakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/315 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tokasta: kela ei aina välttämättä peri takaisin rahoja, jos virhe on kelan. Ainakin minulle on joskus käynyt vähän kuvatunlainen tilanne ja vaikka myöhemmin kela koitti periä niitä takaisin, valitin ja sain pitää rahat sillä perusteella että virhe ei ollut omani. En tosin muista yksityiskohtia, eikä käytäntö varmasti ole noin yksioikoinen.

Ihmetyttää kyllä, että niin moni ei palauttaisi lompakkoa. Itseltäni on niin monta kertaa hävinnyt lompakko käteisen kanssa, että varmaan veisin rahoineen asemalle. Ihan yhtä lailla lompakon omistajan viimeiset rahat voivat olla siinä.

Vierailija
244/315 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja ( sote) ei ole koskaan maksanut vahingossakaan ylimääräistä palkkaa. Mitään etuuksia en ole koskaan hakenut, enkä ole löytänyt lompakkoa pullollaan rahaa. Jos löytäisin niin tästä köyhyydestä huolimatta en itselleni rahoja ottaisi.

Vierailija
245/315 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitan tietenkin kaikista, koska en ole varas.

Minulle on maksettu palkka kahteen kertaan vuosia sitten. Ilmoitin.

Olen löytänyt useita lompakkoja, joista ilmoitin omistajille tai vein löytötavaraan lentokentällä. 

Olen saanut liikaa rahaa takaisin jonkin ostoksenii jälkeen, joten tietenkin sanoin asiasta. 

Olen löytänyt arvokkaan kellon, jonka vein poliisiasemalle. Kukaan ei hakenut kelloa, joten möin kellon syöpähoitovuosinani ja sain hieman rahaa. 

Vierailija
246/315 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Ilmoitttaisin. Se saattaisi tulla kuitenkin ilmi jossain vaiheessa, ja sen joutuisi sitten maksamaan takaisin. Ja ihan periaatteestakin ajattelen, että tuollainen pitää ilmoittaa.

2) Jos kyse olisi tt-tuesta ja muutamasta kympistä en välttämättä ilmoittaisi, koska tt-tukea ei yleensä peritä takaisin. Lisäksi tt-tuella on niin köyhä, että se voisi tulla todella tarpeeseen. Jos on kyse isommasta summasta, niin omatunto ei antaisi myöden olla ilmoittamatta. Samoin jos kyseessä joku muu tuki, nehän joutuu aina maksamaan takaisin.

3) No ehdottomasti veisin. En voisi ikimaailmassa varastaa kenenkään lompakkoa.

Vierailija
247/315 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajalle ja Kelalle ilmoittaisin, virheet voidaan tarkistaa myöhemmin ja peritään takaisin.

Lompakon omistajalle ilmoittaisin suoraan löydöstä, poliisiaseman kautta toimitus voi kestää kauan.

Vierailija
248/315 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Riippuu summasta, jos olisi huomattava kuten esim. 150 € ylöspäin niin ilmoittaisin, muuten olisi helppo esittää ettei ole huomannut niin tarkasti katsoa palkkakuittia ja sivusta seuraten tiedän erään henkilön, jolle maksettiin todella suuri summa, mutta tätä ei peritty takaisin, ihmettelin kyllä

2) Etuutta olen saanut liikaa ja kun kysyin Kelasta neuvoa mihin maksaa takaisin, niin sain yllättävän vastauksen "Kela ei voi periä takaisin, jos et hyväksy takaisinmaksua, sillä liikamaksu johtuu Kelan virheestä", ihmettelin että työntekijä siellä antoi tällaisen ohjeistuksen, mutta näin se pääsääntöisesti menee ja tuosta on joku jo edellä tainnut saman kirjoittaa.

3) Lompakon palauttaisin ehdottomasti, enkä edes minnekään löytötavaratoimistoon, jos on mahdollisuus selvittää henkilön osoite ja asuu lähellä niin veisin hänelle, aina edes lompakon menetys ei ole harmillista sen mahdollisen rahan vuoksi mitä siellä on vaan jo niiden hukkuneiden korttien, joiden uusiminen maksaa paljon.

Vierailija
249/315 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoittaisin sekä työnantajalle että Kelaan. Ellei kyse nyt sattuisi olemaan oikeasti pienestä summasta, tyyliin kymmenen euroa. Mutta niin pientä summaa en varmaan itsekään huomaisi.

Lompakon veisin sellaisenaan poliisiasemalle, ei minulla ole tarvetta viedä kenenkään toisen rahoja, kun pärjään ihan hyvin omillanikin.

Vierailija
250/315 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellinen aina, ei mitään ongelmaa. Elämä helppoa, ei tarvitse salailla, pettää, varastaa…

Vierailija
251/315 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos viiltää reisivaltimon pystysuunnassa, niin kuolee kaikkein tehokkaimmin.

Vierailija
252/315 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja on maksanut liikaa palkkaa, sinä huomaat virheen ja jos et huomauta asiasta työnantaja ei huomaa virhettä. Ilmoitatko? Kyllä

Olet hakemassa etuutta ja olet vastannut hakemuksen kaikkiin kohtiin rehellisesti, silti viranomainen. esim. Kela tekee selkeän virhepäätöksen jolla saat perusteetonta rahaa, ilmoitatko? En

Lenkillä ollessasi löydät lompakon täynnä rahaa, vietkö poliisiasemalle? Kyllä

Vierailija
253/315 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Ilmoittaisin, olisipa kyse sitten miten pienestä summasta tahansa.

2. Ilmoittaisin tästäkin, koska ennemmin tai myöhemmin se huomataan ja peritään takaisin.

3. Ajattelin aina, että jos löydän joskus rahapussin missä ei ole mitään omistajan tietoja niin pidän rahat ja olen tyytyväinen. Jos yhteystiedot löytyisi palauttaisin rahapussin. No, kerran sitten löysin rahapussin, jossa oli muistaakseni 350€ käteistä ja pari kuittia. Useamman kymmenen kilometriä istuin autossa rahapussin vieressä ja mietin... Vein rahapussin viranomaisille (Lapissa nämä olivat lähimmät viranomaiset). En vaan voinut pitää rahoja, en sietänyt sitä tunnetta, että käyttäsin jonkun muun rahoja. Jos en väärin tulkinnut niin ne viranomaisetkin oli yllättyneitä rahellisyydestäni :D Sinne jäi rahapussi yhteystietojeni kera. Ikinä en siitä enää mitään kuullut. Joko omistaja löytyi (viranomaiset ilmeisesti voivat korttimaksusta saadun kuitin perusteella selvittää omistajan) ja tai sitten sponsoroimme seuraavia pikkujouluja :D

Vierailija
254/315 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

A)

Riippuu kuinka suuresta virheestä on kyse. Jos muutamia kymppejä, niin todennäköisesti pitäisin summan itselläni. Mutta varmaan tossa satasen kieppeillä liikuttaessa ottaisin asiasta yhteyttä.

B)

Sama politiikka. Ihan pienestä en ilmoittaisi - mutta yhteydenoton raja olisi kyllä korkeampi, kuin virheellisen palkan tapauksessa.

C)

Veisin ja ole useamman rahaa/kortteja sisältäneen lompakon vienyt poliisilaitokselle. Yhdenn kerran vein kotiin, kun tunsin kaverin ulkonäöltä ja tiesin missä hän asuu.

Vierailija
255/315 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon jokainen kerta rehellinen vaikka siitä aiheutuisi harmia. En välitä enää mistään.

Vierailija
256/315 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävipä ällöttämään taas ihmiset kun niin moni veisi setelit lompakosta.

Samaa mieltä. Multa varastettiin koko laukku pari viikkoa sitten (tottakai tein rikosilmoituksen)

Niin poliisilta tuli ilmoitus, että henkilökortti on palautettu löytötavaroihin. Olen köyhä, siellä oli n.70e ja ne olivat viimeiset rahani ennen kuun loppua. Kymppi jäi tilille. Että onnea vaan tällekin ihmiselle, nauttikoon mun rahoista. Huom.jouduin myös ostamaan uuden puhelimen, uusimaan pankkitunnukset ja bussikortin.

Vierailija
257/315 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmoitan, tapauksessa työnantaja jää "velkaa". (ja olen näin tehnytkin, kun tuli lomarahat kahteen kertaan.)

Ilmoitan, takaisinperintä myöhemmin on hanurista.

Vien poliisille, voi olla jonkun köyhän ainoat rahat.

Mikä ei ole minun, ei ole minun.

Kirjoitit tuon sanonnan väärin. Se menee oikeasti "kaikki p a s k a k s mikä ei ole omaa, ja kaikki omaksi mikä ei ole p as kaa.

Vierailija
258/315 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajalle ilmoittaisin, samoin Kelalle. Noista voi jälkikäteen joutua isoihinkin ongelmiin, ainakin jos Kelalle ei ilmoita. Lompakkoa en veisi poliisiasemalle, olen köyhä, enkä siinä vaiheessa voisi ajatella toisen ahdinkoa, kun kerrankin ei kaupassa tarvitsisi laskea tarkkaan jokaikistä senttiä. Voisin kyllä harkita pelkän lompakon ja korttien viemistä asemalle, mutten tiedä uskaltaisinko, vai syyttäisivätkö minua rahojen katoamisesta.

Miten tuosta Kelan jutusta voi joutua ongelmiin. Itsehän ovat päätöksen tehneet, rahat maksaneet ja ilmoituksen lähettäneet?

Minä ajattelin niin, että palkanmaksusta kertoisin että pitäisivät minua rehellisenä työpaikalla, lompakon veisin poliisille koska sen omistaja kaipaa sitä, ja Kelan päätöksen hyväksyisin iloisesti ellei summa olisi aivan posketon.

Vierailija
259/315 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei lompakoissa ole rahaa ja jos on paljon rahaa kuten aloituksessa mainittu niin siihen täytyy liittyä jotain hämärää, ei siis ole rehellisen tai köyhän lompakko kyseessä, tämä taisi olla ensimmäinen arvoitus, mietin vielä noita kahta muuta...

Vierailija
260/315 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajan ja Kelan kanssa en lähtisi pelleilemään jos olisi kyse yli satasen summasta, koska sitten virheen tullessa ilmi joutuisin mahdollisesti takaisinperinnän kohteeksi ja huonoimmassa tapauksessa jopa jonkinlaiseen pulaan tämän takia. Alle satasen summassa ei maksaisi vaivaa eli en todellakaan vaivautuisi, aivan liian vaivalloista virheen suuruuteen nähden, edes pelko mahdollisesta takaisinperinnästä ei riittäisi motivoimaan minua ilmoittamaan. Todennäköistä on myös että pikkusummien ollessa kyseessä en edes huomaisi että mitään virhettä on edes tapahtunut.

Lompakon ollessa kyseessä voin rehellisesti sanoa, että en tiedä mitä tapahtuisi. Taipumukseni on tällaisissa tapauksissa toimia aika impulsiivisesti ja ennakkoon arvaamattomasti, tarkoitukseni on nimenomaan heittää kaikki säännöt romukoppaan ja rikkoa kaavat. Riippuu varmaan siitä millä tuulella satun olemaan. Mahdollisia vaihtoehtoja miten toimisin:

Antaisin asian olla eli teeskentelisin että mitään lompakkoa olen edes nähnyt.

Ottaisin rahat ja jättäisin lompakon siihen paikkaan.

Ottaisin lompakon ja veisin sen poliisiasemalle jos olen sinne päin itse menossa.

Ottaisin lompakon ja veisin sen poliisiasemalle sitten kun joskus olen sinne päin muutenkin menossa.

Ottaisin lompakon ja selvittäisin omistajan puhelinnumeron jos se on selvitettävissä ja soittaisin hänelle että tulee hakemaan lompakkonsa. Mihinkään en sitä tässä tapauksessa lähtisi itse viemään hyvin todennäköisesti paitsi jos nyt sattuisin olemaan menossa sinne päin muutenkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kahdeksan