Kävin läpi kolmivaiheisen hakuprosessin - MYYJÄKSI
Eräs kaupanalan toimija etsi liikkeeseensä vakituista myyjää. Hakemuksen laitoin ja tuli kutsu videohaastatteluun, jonka jälkeen kutsuttiin ns. ylemmän portaan haastatteluun.
Luulin että homma olisi ollut siinä, vaan ei! Tämän jälkeen kutsuttiin vielä uuteen haastatteluun kyseiseen toimipisteeseen jonne myyjää haettiin.
Loppujenlopuksi työhön palkattiin jo aiemmin siellä työskennellyt henkilö. Mitä ajanhukkaa! Tuli tunne, että olimme jonkun HR-harjoittelijan projekti. Milloin työnhausta on tullut näin vaikeaa?
Kommentit (63)
Oliko Jysk? Tuttavani haki juuri sinne kesätöihin ja kertoi että sinne on juurikin tuollainen haastatteluprosessi. Täytyy sanoa, että nauroin ääneen kun kuulin.
On muuten hauskaa, kun täällä palstalla keskustellaan siitä, millaisella hakemuksella pääsee haastatteluun tai miten haastattelussa pitää käyttäytyä ja sanoa, tämä palsta on täynnä rekryasiantuntijoita. Tällaisiin ketjuihin eivät jostain syystä kommentoi yhtään mitään. :D
Mä sain aikoinaan töitä Siwasta näin: menin ansioluettelon kanssa erääseen Siwaan ja kysyin olisiko myymäläpäällikkö paikalla. Hän oli, joten esittelin itseni ja kerroin, että haluaisin tulla töihin. Seuraavana päivänä hän soitti ja kysyi voinko aloittaa maanantaina. Olin siellä töissä 7 vuotta opintojen ohella.
Nykyiseen työhön (toimistoduunia) oli ensin puhelinhaastattelu Lontoon rekryäjän kanssa sekä sen jälkeen yhden ihmisen kanssa yksi haastattelu kasvotusten. En tiennyt firmasta enkä duunista mitään, mutta sain työn ja nyt olen tosi hyvä siinä.
Että juu ei kiitos videohaastatteluille ja piirileikeille.
Vierailija kirjoitti:
Ihan haluan esimerkkinä rekrytoijille, viranomaisille ja työttömyyden kanssa painiville päättäjille kertoa kokemukseni Lontoosta joitain vuosia sitten.
Näin siellä työkkärissä avoimen paikan kahvilassa. Kysyin työkkärin sedältä miten voisin sitä hakea. Setä soitti yrityksen rekrytointiin, joka otti minut vastaa heti kun ehdin työkkäristä paikan päälle n. 30 min metrolla ja kävellen. Pääkonttorilta minut lähetettiin heti itse kahvilaan, jossa juttelin ravintolapäällikön kanssa. Aloitin työt seuraavana aamuna.
Näin se meni täällä Suomessakin vielä parikymmentä vuotta sitten. Ja vielä helpomminkin, ei tarvinnut kuin kävellä sisään yritykseen ja sai töitä. Tai ehkä olin vain onnekas.
Vierailija kirjoitti:
Oliko Jysk? Tuttavani haki juuri sinne kesätöihin ja kertoi että sinne on juurikin tuollainen haastatteluprosessi. Täytyy sanoa, että nauroin ääneen kun kuulin.
Itse olin Jyskin haastattelussa muutama vuosi sitten, ensin haastateltiin kaksi kertaa puhelimessa, sitten piti tehdä pari testiä netissä. Lopulta pääsin kolmen henkilön tekemään yhteishaastatteluun ja voin sanoa että ainoa joka ei ollut tehtävien tasolla oli HR. Ja hän päätti kenet palkataan :D Lisäksi olisi pitänyt olla kaksi suosittelijaa eli noidenkaan haastattelujen ja testien jälkeen eivät uskalla palkata ketään ilman suosittelijoita. Ja edelleen on se 6 kk koeaika vielä. Missä koulussa ne HRt opiskelee (vai onko se vain keksitty titteli johon kelpaa sukulaistyttö peruskoulupohjalla?) kun eivät uskalla mitään itse päättää vaan tarvitaan suosittelijat kertomaan testienkin jälkeen kenet uskaltaa palkata ? Onneksi en päässyt töihin, en sinne halunnutkaan, tuli määräys TE-keskukselta hakea. Jo puhelinhaastatteluissa yritin vetää oikein överiksi mutta aina vain pääsin (lue: jouduin) porras portaalta eteenpäin :) Loppujen lopuksi yli sadasta hakijasta ei yksikään heille kelvannut vaan aloittivat rekryprosessin alusta uudelleen. Jollakin taisi olla liian vähän töitä (HR) tai kokemusta kun piti kuukausitolkulla venyttää simppeliä rekrytointia.
Vierailija kirjoitti:
Kohta varmaan siivojaksikin pitää olla Linkedin-profiili ja pitää teettää ammattilaisella itsestään videoesittely ja pitää olla Twitterissä aktiivinen ja pitää olla laajat verkostot ja mielellää osata 3 kieltä sujuvasti.
Ja tietysti joku HR-konsultti suorittaa ensin esikarsinnan. Ja toki vähintään 3 kierrosta.
Ja se suosittelija HR-konsultti on 23-vuotias Jemina...
Aivan naurettavaa pelleilyä tuo rekryfirmojen touhu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saman kokenut. Ensin videohaastattelu, sitten koko päivän kestävä "toiminnallinen" haastattelu. Eli yksilöhaastattelu ja työn kokeilua eri pisteissä. Tosiaan osa-aikamyyjää haettiin.
Oliko eräs vaateketju? :D
Ei tällä kertaa, vaan CM.
Outoa hommaa. Ymmärrän, että hakijoita on paljon, mutta ihan oikeasti mitä on ne ominaisuudet mitä noilla monivaiheisilla haastatteluilla syynätään kassatyöntekijäehdokkaista läpi? Kas kun ei ole psykologisia testejä.
Tätä ketjua kun lukee, niin tekee mieli luovuttaa kokonaan :D Tykkään työnteosta ja olen tehnyt aika kusisiakin hommia ihan tyytyväisenä, mutta inhoan kaikenlaista teatteria, resurssien tuhlausta ja höpöhöpöä. En ala seisomaan päälläni jokun HR-papukaijan edessä, että saan tehdä jotain 4h/viikko duunia jonkun vuokrafirman kautta. Onneksi kohta valmistun alalle, joho tämä pelleily ei toivottavati ole levinnyt.
Vierailija kirjoitti:
Tyttäreni haki kahvilaan kesätöihin. Ensin lähetti hakemuksen ja pääsi ensin puhelinhaastatteluun ja sen jälkeen vielä kasvotusten haastatteluun. Tässä paikanpäällä tehdyssä haastattelussa oli sitten todettu että olisi muuten palkattu, mutta kun ei ole suosittelijoita, niin ei voida palkata. Missään vaiheessa ennen tätä ei oltu puhuttu suosittelijoista mitään. Eli kyllähän tuo oli ihan vaan pelkkä tekosyy ja nuori esimies vähän treenaili haastatteluja nuorten naisten kanssa.
Niin, tai sitten sen valitun pärstä vaan miellytti enemmän ja hakemalla piti hakea syy miksi eivät palkanneet tytärtäsi. Ja keksivät syyksi suosittelijoiden puuttumisen. Ehkä se valittu oli nätimpi/flirtimpi jne....Mutta tätä ei tietenkään voida sanoa päin näköä niin pitää sitten keksiä jokin non trivial syy (jos suosittelijiden puute olisi ollut ongelma alusta alkaen tyttäresi ei olisi päässyt edes koko rekryprosessiin mukaan).
Vierailija kirjoitti:
Ihan haluan esimerkkinä rekrytoijille, viranomaisille ja työttömyyden kanssa painiville päättäjille kertoa kokemukseni Lontoosta joitain vuosia sitten.
Näin siellä työkkärissä avoimen paikan kahvilassa. Kysyin työkkärin sedältä miten voisin sitä hakea. Setä soitti yrityksen rekrytointiin, joka otti minut vastaa heti kun ehdin työkkäristä paikan päälle n. 30 min metrolla ja kävellen. Pääkonttorilta minut lähetettiin heti itse kahvilaan, jossa juttelin ravintolapäällikön kanssa. Aloitin työt seuraavana aamuna.
Suomessa on edelleen jättityöttömyys - ja työnantajan markkinat. Eihän tuo mistään muusta kerro, mutta kun sitä ei vain saa sanoa ääneen. Hyss!
Kyllä Suomessa on työnantajan markkinat. Vaatimattomiin tehtäviin pienellä palkalla hakee korkeakoulutettuja ihmisiä, joillakin kaksikin tutkintoa. Tuntuu hurjalta haastatella sellaisia. Silti kaikille paitsi sille yhdelle on vielä sanottava että valintamme ei kohdistunut teihin.
T. Satunnainen rekryäjä.
Hain laborantiksi. Eka videohaastattelu, sitten kutsu haastatteluun paikanpäällä, sitten tuli kutsu vielä toiseen haastatteluun jota ennen piti tehdä soveltuvuustestejä verkossa. Palkkakin oli tosi huono eivätkä olleet valmiita maksamaan läheskään palkkatoiveessani esitettyä summaa. Miksi silloin edes pyydetään alunperin haastatteluun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin Jyskin haastattelussa muutama vuosi sitten, ensin haastateltiin kaksi kertaa puhelimessa, sitten piti tehdä pari testiä netissä. Lopulta pääsin kolmen henkilön tekemään yhteishaastatteluun ja voin sanoa että ainoa joka ei ollut tehtävien tasolla oli HR. Ja hän päätti kenet palkataan :D Lisäksi olisi pitänyt olla kaksi suosittelijaa eli noidenkaan haastattelujen ja testien jälkeen eivät uskalla palkata ketään ilman suosittelijoita. Ja edelleen on se 6 kk koeaika vielä. Missä koulussa ne HRt opiskelee (vai onko se vain keksitty titteli johon kelpaa sukulaistyttö peruskoulupohjalla?) kun eivät uskalla mitään itse päättää vaan tarvitaan suosittelijat kertomaan testienkin jälkeen kenet uskaltaa palkata ? Onneksi en päässyt töihin, en sinne halunnutkaan, tuli määräys TE-keskukselta hakea. Jo puhelinhaastatteluissa yritin vetää oikein överiksi mutta aina vain pääsin (lue: jouduin) porras portaalta eteenpäin :) Loppujen lopuksi yli sadasta hakijasta ei yksikään heille kelvannut vaan aloittivat rekryprosessin alusta uudelleen. Jollakin taisi olla liian vähän töitä (HR) tai kokemusta kun piti kuukausitolkulla venyttää simppeliä rekrytointia.
Hah, mäkin hain pari vuotta sitten Jyskille ja pääsin myös monivaiheisen prosessin jälkeen kasvotusten haastateltavaksi. Kuvittelin haastattelun menneen ihan hyvin, mutta sieltä ei ole vieläkään ilmoittettu, sainko paikkaa vai en, vaikka lupasivat soittaa parin päivän sisällä...
Onneksi sain myöhemmin huomattavasti paremman vakiviran toisaalta, mutta vieläkin ärsyttää. Olisivat voineet edes sähköpostiviestin lähettää, jos kerran (luvattu) puhelinsoitto oli niin ylitsepääsemättömän vaikea asia. Olen todella onnellinen, että pääsin irti tuosta työnhakuhelvetistä.
Mites sitten 54v. pääsee töihin ja olen vielä lihavakin.
Ei ole suosittelijoita ja pitkä työttömyys.
Eli luovutan suosiolla.
Nuori ja virkeä päihittää minut mennen tullen.
Ja sitten kansalaiset sanovat että "miksi et mene töihin?" :D
Monivaiheinen farssi pitää läpi käydä jotta pääsee lätkimään makaronipusseja marketin hyllyyn. Ihan kuin se olisi jotain tähtitiedettä. No eihän se kerro kuin huonosti johdetusta yrityksestä. Ovat menneet markkinamiesten halpaan ja ostaneet kalliita rekrytointiprosesseja psykologisine testeineen. Ja HR:t pääsee toteuttaan koulussa opittuja testejä ja systeemejä ja pätemään omalla alallaan. Edelleen on koeaika joka alalla ja jos ei puolessa vuodessa selviä, onko työntekijä pätevä työhönsä, voi esimies katsoa peiliin. Siinä ajassa kyllä ehtii perus-suorittavaan työhön perehdyttää tyhmemmänkin ihmisen. Turha on kauppojen itkeä että huonosti menee eikä ole kannattavaa jos on varaa käyttää tuhansia euroja tällaiseen teatteriin.