Tyttäreni syö näin, pilaako jo aineenvaihduntansa?
Eli parikymppinen opiskelijatyttäreni syö seuraavalla tavalla:
Aamulla juo täysmaidolla kahvin, ei kuulemma ole nälkäinen. Lounaaksikin syö jotain kevyttä kuten jogurttia hedelmillä tai reiluhkon annoksen tuorepuuroa, mutta kuitenkin kevyesti ja illalla sitten on nyt syönyt ihan tekemääni kotiruokaa hyvän annoksen muttei kuitenkaan välissä mitään.
Olen nyt seuraillut kun on ollut lomalla, onko aihetta huolestua? Koitin kysellä niin kuulemma tuntee olensa oikein hyväksi näin ja on normaalipainoinen myös (tosin kyllä todella hoikka ja siro)
Kommentit (88)
Mites sitten itse syöt? Pitkin päivää jotain ääntä kohti? Avaapa oma ruokarttmisi tänne niin arvioimme sen.
Vierailija kirjoitti:
Etelä-Euroopassakin on tapana syödä suurin osa energiasta illalla.
Ei ole. Tämä on ihan joku suomalaisten kehittelemä urbaanilegenda.
Vierailija kirjoitti:
Etelä-Euroopassakin on tapana syödä suurin osa energiasta illalla.
Saako kysyä, että eikö sitä energiaa enemmän päivällä tarvisi? Miksi tätä eteläaurooppalaisten iltasyöntiä pidetään hyvänä?
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään hätää, jos syö yhden kunnon aterian päivässä . On olemassa maita, esimerkiksi Ranska, jossa juodaan aamulla vain kahvia, päivällä hyvin kevyt lounas ja töiden jälkeen koko ateria.
Mistä ihmiset keksivät näitä Ranskassa syödään näin ja Espanjassa noin -esimekkejään? Ei todellakaan Ranskassa juoda vain kahvia aamulla tai syödä vain kevyttä lounasta päivällä ja sitten isoa ateriaa illalla. Tämä on oikeasti ihan jotain suomalaisten kehittelemää omaa tulkintaansa. Sekä Ranskassa että Espanjassa (kuten muuallakin Etelä-Euroopassa) ihan tutkitusti suurin osa päivän energiasta tulee aamiaisella ja lounaalla ja näillä kahdella aterialla sielläpäin saadaan enemmän energiaan kuin Suomessa keskimäärin aamiaisesta ja lounaasta. Nimenomaan Suomessa nykyään valtaosa syö todella kevyesti aamulla ja lounaalla siinä, missä noissa maissa aamupäivän/keskipäivän aikaan syödään runsaasti energiaa sisältäväiä croissantteja, makeita leivonnaisia, munakkaita, patonkenja, juustoja, rasassa paistettuja perunoita, rasvaista lihaa jne.
Ihan kuin minä. Vaikka tosin herkkujakin välillä syön. Mulla on huippu hyvä aineenvaihdunta vielä nelikymppisenäkin.
Se mitä ravintoterapeutit yms. ravintosuositukset ei tunnusta, on se että voi olla erilaisia tapoja syödä, erilaisia ruuansulatuksia. Tyttäresi on todennäköisesti terve nuori. Älä ala tuputtamaan mitään "syö vähintään kahden tunnin välein"- ideologiaa, vaan anna hänen ylläpitää omaa luonnollista ruokailurytmiään.
Ranskassa ja Saksassakin haetaan lähileipomosta tuore patonki ja syödään ihan oikea aamupala, eikä todellakaan mitään puuroa.
Minä elän tuolla tavalla ja olen hoikka. Aamulla syön niukan aamupalan, koska ei ole nälkä. Päivällä taas ei kehtaa syödä runsaasti, koska muuten iskee armoton väsymys. Illalla sitten syön kunnon aterian. Joskus syön välipaloja (etenkin jos teen jotain fyysistä), mutten aina.
Mä syön pari kertaa päivässä. Onko ihminen muuten luotu ateroioimaan jatkuvasti? Tuskin kivikaudella syötiin kahden tunnin välein.
Vierailija kirjoitti:
Mä syön pari kertaa päivässä. Onko ihminen muuten luotu ateroioimaan jatkuvasti? Tuskin kivikaudella syötiin kahden tunnin välein.
Kärjistetysti voisi sanoa, että mitä hyvinvoivempia ihmiset ovat olleet sitä enemmän on tullut aterioita ateriarytmiin. Keskiajalla syötiin 2 ateriaa päivässä, keskipäivällä ja iltahämärällä, ei aamiaista.
Siis minkä kokoisia te ootte jotka noin syötte?! Eihän tuossa ole ruokailukertoja kuin kahdesti..
Vierailija kirjoitti:
Siis minkä kokoisia te ootte jotka noin syötte?! Eihän tuossa ole ruokailukertoja kuin kahdesti..
Miten ruokailukerrat liittyy ihmisen kokoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon saa syödä kerralla että on isompikokoinen, siten
No siis ei todellakaan kuulosta terveelliseltä ruokavaliolta, eihän tuossa kuvauksessa ollut mitään kasviksia, ja hedelmiäkin syö 'ehkä'. Olisi kiinnostavaa muuten miettiä päivittäistä kalorimäärää, tuleekohan edes 1000 täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon saa syödä kerralla että on isompikokoinen, siten
Jos syö harvoin, ei se tarkoita, että kerralla pitäisi syödä valtavia määriä. Energiat ja ravinnot saa kohtuudellakin, kunhan ymmärtää, mitä syö.
Ei aineenvaihduntaa voi "pilata". Korkeintaan voi oppia huonoja tapoja, mutta se on eri juttu. Eivät kaikki tarvitse koko ajan naposteltavaa.
Vierailija kirjoitti:
No siis ei todellakaan kuulosta terveelliseltä ruokavaliolta, eihän tuossa kuvauksessa ollut mitään kasviksia, ja hedelmiäkin syö 'ehkä'. Olisi kiinnostavaa muuten miettiä päivittäistä kalorimäärää, tuleekohan edes 1000 täyteen.
Mutulla siis heittelet kalorimääriä, tietämättä edes ruokien sisältöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutulla siis heittelet kalorimääriä, tietämättä edes ruokien sisältöä.
Juuri näin, esimerkiksi kulhollisessa (täysrasvaista) jogurttia ja hedelmiä voi olla yllättävän paljon energiaa vaikka vähältä kuulostaa.
No jos illalla syö hervottoman annoksen ruokaa, eihän nälkä ole heti aamulla.
Aloittajan oma ruokavalio alistaa diabetekselle.