Seurustelun jatkamisen esteeksi tuntuu nousevan erilainen maailmankatsomus. Mielipiteitä kaivataan!
Tapasin miehen, jonka kanssa tulemme hyvin juttuun ja fyysistä verovoimaakin on. Nyt ongelmaksi on muodostumassa se, että mies on mielestään minua jotenkin "valaistuneempi" elämän tarkoituksen suhteen ja tämä saa minut lähes raivon valtaan.
Miehen asenne on se, että hyvät ystävät sekä rakkaus riittävät elämässsä. Mies pyrkii elämään mahdollisimman vähällä työnteolla ja minulle hän jauhaa loputtomasti rahan tuhoavasta vaikutuksesta ja syyttää minua oravanpyörässä juoksemisesta.
Olen ensimmäistä kertaa elämässäni tilanteessa, jossa minulla on vaikutus vaikuttaa tuloihini ja minulla on mahdollisuus tienata hyvin. Tämä edellyttää minulta kuitenkin myös työhön panostamista. Mies syyllistää minua siitä, ettei minulla ole hänelle aikaa ja hän sanoo hyvin mielellään lähtevänsä vaikka teltan kanssa reissaamaan ulkomaille. Olemme neljänkympin molemmin puolin ja itseäni ei houkuta lainkaan ajatus vanhasta autosta ja teltasta takakontissa matkatessamme esimerkiksi pitkin Eurooppaa.
Miehen mielestä mm. ulkona syöminen on turhaa siksi, että samalla rahalla syö kotona ruokaa viikonkin. Minusta kyse ei ole samasta asiasta. Haluaisin elää joutumatta laskemaan jokaista penniäni. Olen pennejä joutunut laskemaan aika pitkään koska elämässäni on ollut kaikenlaista epäonnea. Mies nyt jankuttaa minulle sitä, että annan liikaa rahan määrätä tekemisiäni ja että todellinen onni löytyy muualta.
Mielipiteitä? Olen tosissaan ahdistunut koska ilman tätä miehen minusta omituista rahan vähätelemistä hän olisi ihan kymppi ihmisenä. Miten tilannetta voisi yrittää selvittää?
Kommentit (78)
Itse elättänyt kaksi miestä. Se riittää minun osalta. Onneksi sen verran järkeä, että en noiden kanssa ole yhteen muuttanut. Vaan oma asunto minulla ja miehillä vuokra-asunto, johon toimeentulotukea. Kummasti minun asunnolla aina viihtyi paremmin, kun ruokaahan ostettiin MINUN asuntoon minun rahoilla. Siellä oli kivempaa, kun oli sähkötkin maksettu eikä tarvinnu pelätä jääkaapin sulkeutumista. Ja te, jotka alkaa puhumaan lasten vanukkaista, niin ei. Mutta ruokaostokset on oikeasti iso juttu, jos ostat kilon juustoa ja se kestää kaksi päivää. Ei auta viipaleiden siivuttaminen, koska mies leikkaa 250 g kerrallaan.
Tuo pieni ongelma vielä. Tulee auto, vuokrat, oluet, ulkonasyöminen ja kaikki pitää kustantaa, koska mies ei voi töihin mennä, kun on tekemässä elämänsä kitarasoundia tai kirjoittaa kirjaa, mitä ei koskaan julkaista. Ulkomaille ei voi lähteä. Maksaa paljon ja tuhoaa luontoa, mutta luontoa ei tuhoa, jos minä maksan. Niin ja se juusto..... Se kallis juusto tuhoaa luontoa nautaeläinten pieremisen kautta, mutta ei tuhoa jos minä maksan....
Tiedän kuvion.
Elä usko tuohon elämänkatsomukseen. Siitä ei ole kyse. Kyse siitä, että mies haluaa hyötyä sinusta. Huomaat viimeistään 2 vuoden yhdessä olon jälkeen.
F
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jopas on erilaisia vastauksia kun niissä ketjuissa , joissa nainen valittaa pienempituloisena tuloeroja parisuhteessa. Niissähän te naiset olette kautta linjan sitä mieltä että miehen pitää elättää naista, aina.
Mistäköhän sinä sait päähäsi tämän keskustelun mitenkään liittyvän mainitsemaasi aihepiiriin? Yksi epäili syyksi defenssejäsi mutta minä aloittajana pidän sinua puhtaasti harhaisena, jos kuvittelet aloitukseni liityvän mitenkään elatusvelvollisuuteen parisuhteen osapuolten kesken.
Rautalangasta väännettynä, ole hyvä:
Minusta mies saa aivan vapaasti elää haluamallaan tavalla. En minä häntä halua muuttaa. Ongelma on se, että mies syyttää minua materialistiksi ja saa minut tuntemaan huonoa omaatuntoa omien unelmieni tavoittelusta.
Teillä on erilaiset arvot, kuten aiemmin todettu. Kun sen yhdistää sinun syyllistämisesi, voi vain todeta että ei ainakaan yhteen asumaan tällaisen miehen kanssa. Hän tulee tekemään sinut onnettomaksi. En edes lähtisi siihen kumpi teistä on oikeassa ja kumpi väärässä. Molemmilla saa olla omat arvonsa, jotka joko hyväksyy tai jättää hyväksymättä.
Hyvään parisuhteeseen kuuluu toisen arvostaminen, kunnioittaminen ja kannustaminen. Tuo ei tunnu täyttyvän teidän suhteessa.
Vaikka sanot, että sinua ei haittaa jos mies hyötyy sinusta taloudellisesti, niin omaan korvaan särähtää tuo ettei hänellä ole arvojensa mukaista elämää toteuttaessaan mahdollisuutta ostaa bussilippua, mutta se käy että sinä ostat hänelle. Eihän se noin mene, silloin hän jättää matkan tekemättä tai vaikka liftaa. Olen aika varma, että mies yrittäisi hyötyä sinusta taloudellisesti ja hän jättäisi mielellään teidän yhteisen elämän sinun kustannettavaksi, sekä nauttisi niistä eduista joita unelmiesi totetutuminen on tuonut elämääsi. Onko hän todella aito vai jopa kaksinaamainen.
Vierailija kirjoitti:
En jatkaisi. Ihmiset, jotka asettavat rahalle tolkuttomasti painoarvoa ovat ahdistavaa seuraa.
Ja kukaan ei aseta rahalle niin paljon painoarvoa kuin ihminen, jonka mukaan mitään ei voi tehdä koska se raha on aina jostain pois, ja aina voisi tehdä jotain halvempaa.
JSMOLE, Jätä Se Mies, Olette Liian Erilaisia.
Nauti sinä elämästäsi ilman rahasta nalkuttavaa riippakiveä.
JSMOLEJTKJYEK, Jätä Se Mies, Olette Liian Erilaisia Jotta Teidän Kannattaisi Jatkaa Yhdessä Enää Kauempaa
Keksiikö joku vielä pidemmän lyhenteen?
Järkeni sanoo että jätä mies. Siksi, että ansaitsisin ihan omastakin mielestäni parempaa.
Toisaalta en ole ikinä ollut rahan perässä ja enkä ole vielä koskaan kuullut niin sydän verellä sanottuja tunnustuksia rakkaudesta. Enkä kovinkaan usein törmää mieheen, jota kohtaan myös minulla olisi tunteita.
Vaikeaa on.
Vierailija kirjoitti:
Järkeni sanoo että jätä mies. Siksi, että ansaitsisin ihan omastakin mielestäni parempaa.
Toisaalta en ole ikinä ollut rahan perässä ja enkä ole vielä koskaan kuullut niin sydän verellä sanottuja tunnustuksia rakkaudesta. Enkä kovinkaan usein törmää mieheen, jota kohtaan myös minulla olisi tunteita.
Vaikeaa on.
Ei selvinnyt kauanko olette seurustelleet. Jos eroaminen tuntuu vaikealta, katso suhdetta rakastumisen tunteen yli. Se kestää suhteessa max 2 vuotta. Rakastuminen on kuin huumetta jolloin järki sumenee, ja kiellät asiat joita et tahdo nähdä. Pitäisi olla sääntö, ettei yhteen muuteta ennen kun hattaravaihe on ohi.
"Hän sanoo hyvin mielellään lähtevänsä vaikka teltan kanssa reissaamaan ulkomaille." Mutta silti ei ole varaa maksaa bussilippua Suomessa. Onko hän ollut jonkun muun elätettävänä ennenkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikeaa on.
Ei selvinnyt kauanko olette seurustelleet. Jos eroaminen tuntuu vaikealta, katso suhdetta rakastumisen tunteen yli. Se kestää suhteessa max 2 vuotta. Rakastuminen on kuin huumetta jolloin järki sumenee, ja kiellät asiat joita et tahdo nähdä. Pitäisi olla sääntö, ettei yhteen muuteta ennen kun hattaravaihe on ohi.
Hattaravaiheessa vielä pitäisi tukevasti olla. Olen toisaalta niin analyyttinen ihminen, ettei tunteitani ole ihan helppo saada heilautettua. Eli olen todella harvoin ihastuvaa tyyppiä. Miehen paras puoli on häntä kohtaan tuntemani seksuaalinen vetovoima sekä hänen luonteensa tietty "virkistävyys". Eli välillä jutut niin yllättäviä, että naurattavat typeryydessäänkin.
Vierailija kirjoitti:
"Hän sanoo hyvin mielellään lähtevänsä vaikka teltan kanssa reissaamaan ulkomaille." Mutta silti ei ole varaa maksaa bussilippua Suomessa. Onko hän ollut jonkun muun elätettävänä ennenkin?
Miehen elämässä on ollut myös rahallisesti huomattavasti parempia aikoja. Eli mies ei koko elämäänsä ole suinkaan nykyisen asenteensa kanssa elänyt.
Jos elämäsi on tähän asti ollut huolten sävyttämää, niin ei se paremmaksi muutu tuollaisen poikaystävän rinnalla. Älä ryhdy miehen äidiksi, joka huolehtii ja jota hän pääsee kritisoimaan hengellisten arvojen varjolla.
Oletan että suhde on melko tuore, ja silti hän saa sinut tuntemaan itsesi vääränlaiseksi. Tosi, tosi huono merkki! Yleensä toista aletaan lytätä ja hänen valintojaan kritisoida vasta kun ”saalis on nalkissa”. Mietipä millaista olisi elää yhdessä! En kyllä kovin vakavasti katselisi ihmistä, joka tahallaan saa minulle huonon ja epäkelvon olon. Kyllä edes ihastumisen vaiheessa pitäisi olon olla kuin prinsessalla.
Vierailija kirjoitti:
Oletan että suhde on melko tuore, ja silti hän saa sinut tuntemaan itsesi vääränlaiseksi. Tosi, tosi huono merkki! Yleensä toista aletaan lytätä ja hänen valintojaan kritisoida vasta kun ”saalis on nalkissa”. Mietipä millaista olisi elää yhdessä! En kyllä kovin vakavasti katselisi ihmistä, joka tahallaan saa minulle huonon ja epäkelvon olon. Kyllä edes ihastumisen vaiheessa pitäisi olon olla kuin prinsessalla.
Miehen kritisointi ajankäyttöäni kohtaan tuntuu pahalta ja silti poden huonoa omaatuntoa siitä, ettei mies ole tyytyväinen. Toisaalta asiaa päässä pyöritellessäni työnteko hidastuu entisestään ja kierre on valmis. Minua ahdistaa nähdä miestä pitkän työpäivän jälkeen ja toisaalta ahdistun siitäkin, että huomaan kiirettä töissä pidettyäni tehneeni virheitä.
Vierailija kirjoitti:
Vaikeaa on.
Toisaalta on siis vakuuttavat rakkaudentunnustukset ja hyvä seksi, toisaalta miehen laiskuus, siipeily, tekopyhyys, kiittämättömyys, mököttäminen ja moitiskelu. Mitä rakkauteen tulee, eikö olisi hyvä ilmentää sitä myös teoilla ja käytöksellä? Puhe on halpaa, totta tosiaan!
Se että mies on vätys, vielä menettelee. Mutta jos on hurskasteleva ja ilkeyteen taipuvainen vätys, siitä ei hyvää seuraa.
Olin ennen melkoinen materialisti, silloin löysin aviomieheni, samanlainen hänkin. Burn outin myötä elämänkatsomukseni muuttui rajusti ja nyt koen ahdistusta nykyisestä elämästäni. Mies ymmärtää toisaalta, ja toisaalta taas ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko sanonut miehelle suoraan, että hän on mielestäsi muuten hyvä tyyppi mutta et jaksa tuota jatkuvaa rahasta länkyttämistä.
Itse olen sitä mieltä, että niin kauan kuin on tarve markkinoida muille omaa elämäntapaansa autuaana, ei ole todellisuudessa sinut oman tilanteensa kanssa. Eli, koska mies saarnaa sinulle rahasta piittaamattomuuden ihanuutta, todellisuudessa häntä kismittää oma tyhjätaskuisuutensa. Jos hän olisi oikeasti tyytyväinen elämäänsä, hänellä ei myöskään olisi tarvetta saarnata vaan hän antaisi sinun elää kuten elät.
Minua ei hänen elämäntapansa häiritsisi mutta minua häiritsee se, että hän saa minut tuntemaan ajatusmaailmani vääräksi. Itse suhtaudun hämmennyksellä aikuiseen ihmiseen, jolle bussilipun ostaminen toiseen kaupunkiin muodostuu esteeksi liikkumiselle (tähän tilanteeseen törmättiin syksyllä. Tilanne ratkesi siten, että minä ostin miehelle bussilipun).
Hetkinen, nyt putosin kärryiltä. Siis miten niin sinun ajatusmaailmasi olisi väärä? Tai miksi sinua häiritsee, jos siltä tuntuu?
Sehän on sinun ajatusmaailmasi, ja on ihan oma asiasi miettiä, mikä rahan paikka siinä on.
Jos haluat miehen mukaasi toiseen kaupunkiin, niin maksat hänen matkansa. Mutta jos et halua maksaa niin matkustat yksin. Miksi et voisi matkustaa yksin? Niinhän sinkutkin tekevät?
Miksi ette voi rahan ja törsäämisen suhteen elää kumpikin omanlaistanne elämää? Jos haluat kimppamatkailua, matkustele jonkun kaverisi kanssa.
Minä en matkustanut mihinkään. Miehen piti lähteä käymään toisessa kaupungissa mutta hänellä ei ollut rahaa ostaa bussilippua.
Mies haluaa minut kiinteästi osaksi omaa elämäänsä. Minulle sopisi seurustelu niin, että kumpikin vastaisimme omista kuluistamme ja näkisimme muutamia kertoja viikossa. Mies haluaa yhteisen talouden ja minun pitäisi nyt tehdä päätös siitä, mitä minä haluan. Haluan miehen mutta en halua hänen syyllistävää asennettaan minun omia unelmiani kohtaan.
Joo ei ikinä. Ajattelin juuri, että eri asunnot, eri talous ja vietätte aikaa yhdessä siten kuin se molemmille sopii. Ehkä mies voi kunnostaa itselleen sen pakun ja sinä voit joskus lähteä sillä jollekin lyhyelle lomalle ja mies joskus sinun ehdoilla jonnekin.
Miksi mies haluaa muuttaa yhteen ja sanoiko hän nimenomaan haluavansa "yhteisen talouden"?
Mieshän on ehta pummi! Syyllistää, manipuloi ja mitätöi. Omia rahoja ei ole ole eikä niitä varsinkaan käytetä, koska "arvomaailma" kieltää. Toisen maksaessa ei kuitenkaan mitään ongelmaa. Just joo. Korkealta valistuneesta asemastaan käsin arvostelee sinun ponnistelujasi, joista kuitenkin sumeilematta ottaa hyödyn itselleen kun voi.
Jos et pysty velä eroamaan, jatka tapailua. Omat rahat, omat matkat, omat taloudet ja treffatkaa silloin kun molemmille sopii. Jos tämä ei miehelle käy, hän voi tehdä valintansa itse.
Ja rakkaus todella mitataan teoilla, ei sanoilla, kuten joku täällä aiemmin jo kirjoitti.
Ap, pyysit kysymykseesi mielipiteitä, ja paljon on tänne jo kertynytkin. Valtaosa vaikuttaa olevan samalla kannalla kuin minkä kerrot itsekin ymmärtäväsi: ansaitset parempaa. Toivottavasti pystyt pitämään puolesi ja tekemään sinulle oikean ratkaisun. Aamen ja plottis.
Aamunavauksen päätteeksi kuunnelkaamme pop-klassikko 35 vuoden takaa - taas niin ajankohtainen Tavaramarkkinat-bändin kappale Kevät. Viisasta lyriikkaa, joka sopii täsmälleen tähän tilanteeseen.
Sitä joka ei koe syyllisyyttä, ei voi syyllistää. Jos sanon sulle että sun vika kun Palme murhattiin, uhraatko syytökselle ajatustakaan? Et, koska tiedät ettet ollut millään lailla vastuussa murhasta.
Kun mies syyllistää sinua rahankäytöstä ja työssäkäynnistä, on tunteesi ihan eri. Miksi? Siksi, koska jokin osa sinussa selkeästi uskoo miehen syytteet. Siksi asia häiritsee sinua ihan eri lailla kuin jokin muu absurdi väite. Selvitä itsellesi mistä tämä syyllisyydentunne oikein tulee.
Toisekseen, taidat olla vain kiinni seksissä ja huomiossa. Muista että "koska rakastan" ei ole syy pysyä suhteessa. "Koska olen onnellinen" on. Jos rakkaus ei tee onnelliseksi, se ei ole tervettä rakkautta vaan riippuvuutta jostakin. Esim seksistä, tai siitä että saisit tuota aiemmin mainittua syyllisyyden tunnetta hiljennettyä.
Ps. Luitko jokin aika sitten huijarista joka vei naisten rahat ja sai erinäisin keinoin monet uhreistaan myös luopumaan työpaikastaan? Näetkö mitään yhtäläisyytta omaan tapaukseesi kenties..?
Sovitte telttaretkistä yhdessä sillä ehdolla että hippipoikaystäväsi pitää turpansa kiinni sinun raha-asioistasi tästälähin.