Miten tarkkaan tiedätte 12-13-vuotiaiden lastenne tekstiviestittelyistä ym..?
Mitä viestittelevät, mitä viestejä saavat ja keneltä. Kuka soittaa, kenelle soittaa ja mistä puhuvat. Miten tarkkaan tiedätte nämä ja yleensäkin miten tarkkaan nämä pitäisi tietää?
Kommentit (48)
Lapseni on vasta 11v ja seuraan hänen puhelinliikennettään. Olen seurannut alusta asti.
42:lla taitaa vähän liikaa viirata päässään?
Kyllä työnantajallakin on lupa lukea
työntekijän sähköpostit, miten tämä lapsen viestien lukeminen sitten on niin muka tuomittavaa? Kyllähän kunnon vanhempi puuttuu tilanteeseen, jos lapsi lähettää puhelimellaan toista lasta loukkaavia ja epäsopivia viestejä. Sitä kutsutaan nimittäin kasvatukseksi.
Nämä luottamuksesta huutavat eivät taida yhtään muistaa/tietää, mitä tuollaiset 12-13-vuotiaat viestittelevät. Silloin on juuri näitä "lähetkö panee" -viestejä kuten tuolla yhdellä vastaajalla. Tuon ikäinen ei välttämättä lainkaan tajua, mitä seuraa jos tekstailee tuollaisia. Menee ihan samaan sarjaan sen kanssa, että nuoret tytöt laittavat itsestään paljastavia kuvia nettiin. Haetaan hyväksyntää, eikä ymmärretä että ne kuvat päätyvät vanhempien poikien/miesten käsiin runkkumateriaaliksi.
Tehän ette sitä tietenkään omista kullanmuruistanne usko, mutta ulkonäkö ja käytös kotona voi hyvinkin pettää. Ja vaikkei se oma murunne sellaisia viestittelisikään, voi hyvin esim. joku luokkakaveri tai muu lähetellä törkeitä viestejä lapsellenne. Samoin pilapuheluja harrastaa moni, mihin siihenkin pitäisi voida puuttua.
Niistä tekstareista voi selvitä monenlaista asiaa. Jos mulla olisi tuon ikäinen lapsi, todellakin haluaisin tietää jos sinne joku lähettelisi hävyttömiä viestejä tai jos oma lapseni tekisi niin. Te olette ihanan sinisilmäisiä.
terv. tällä vuosituhannella elävä
Hyvä 46! Niinhän se menee. Lehdissä on silloin tällöin juttua kun joku aikuinen jää kiinni lasten hyväksikäytöstä. Yleensä jonkun lapsen vanhempi päässyt jäljille luettuaan tekstiviestin tms. Ei ne lapset tule itse kertomaan. En tarkoita tällä sitä, että viestejä aina luetaan. 12 vuotias on vielä pieni.
Vai puuttuu lastensuojelu jos luen lapseni textarit? Varmaan riittääkin resursseja puuttua moiseen kun eivät puutu ihan selviin laiminlyönteihinkään.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 23:34"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 23:18"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 23:02"]
13-vuotias tietää, että mä teen välillä pistokokeita puhelimeen. Tsekkailen siis viestit ja puhelutiedot. Vissiin sen mielestä on ihan normaalia kysellä tytöiltä, lähtiskö joku panemaan sen kanssa...
Teini ei siis ole ko. viestejä poistanut vaikka tietää mun ratsioista. Olemme tästä sitten yhdessä keskustelleet, mikä on soveliasta ja mikä ei. Sitten siitä on tullut sanomista, kun viestejä on lähetelty keskellä yötä, kymmenittäin.
On siellä sitten sellaisiakin viestejä ollut tytöiltä mun teinipojalle, että todellakin toivoisin että niiden tyttöjen vanhemmat olisivat tietoisia tyttöjensä viesteistä :-( Mut ei, ne vaan lykkää rahaa pikkulissuille, jotta ne pysyvät tyytyväisinä.
Minä kuitenki olen vastuussa lapseni tekemisistä ja maksan puhelinlaskut ja olen kertonut että tarkastan puhelimen välillä, tässä nyt ei pitäisi olla minkään kirjesalaisuuden kanssa tekemisissä.
[/quote]
Kertomisesi ei muuta mitään. Sinä ET saa lukea lapsesi viestejä. Sen kieltää laki. Yksiselitteisesti
[/quote]
Näin meillä nyt kuitenkin toimitaan, koita kestää. Voin muuten kertoa, että ylitän tien vaikka punaiset valot palaa, jos oon yksi keskellä yötä risteyksessä. Sehän on laitonta.
[/quote]
Kuulut samaan kastiin sen isän kanssa joka kuvasi tytärtään. Miten sairas pitää ihmisen olla että lukee toisen viestejä? Toivottavasti lapsesi ilmoittaa tekosistasi koulussa niin lastensuojelu puuttuu tilanteeseen