Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten tarkkaan tiedätte 12-13-vuotiaiden lastenne tekstiviestittelyistä ym..?

Vierailija
28.02.2013 |

Mitä viestittelevät, mitä viestejä saavat ja keneltä. Kuka soittaa, kenelle soittaa ja mistä puhuvat. Miten tarkkaan tiedätte nämä ja yleensäkin miten tarkkaan nämä pitäisi tietää?

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakaan en saa lukea 9v.  poikani viestejä. Poika vasta toisella luokalla. Sen tiedän että joku tyttö sille lähettelee viestejä.

Vierailija
22/48 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on ero kontrollifriikillä äidillä ja välittävällä äidillä?

12-vuotiaan kanssa kyse on kuitenkin vain lapsesta. 

Milloin äidin välittäminen ja huolehtiminen muuttuu kontrolloimiseksi ja sairaaksi kyttäämiseksi kirjesalaisuuksien rikkomisineen?

Kertokaa joku pliis.

t. ap, jonka mieli ja uskallu ei kasva yhtäaikaa tyttären mielen ja uskalluksen kanssa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

13-vuotias tietää, että mä teen välillä pistokokeita puhelimeen. Tsekkailen siis viestit ja puhelutiedot. Vissiin sen mielestä on ihan normaalia kysellä tytöiltä, lähtiskö joku panemaan sen kanssa...

Teini ei siis ole ko. viestejä poistanut vaikka tietää mun ratsioista. Olemme tästä sitten yhdessä keskustelleet, mikä on soveliasta ja mikä ei. Sitten siitä on tullut sanomista, kun viestejä on lähetelty keskellä yötä, kymmenittäin.

On siellä sitten sellaisiakin viestejä ollut tytöiltä mun teinipojalle, että todellakin toivoisin että niiden tyttöjen vanhemmat olisivat tietoisia tyttöjensä viesteistä :-( Mut ei, ne vaan lykkää rahaa pikkulissuille, jotta ne pysyvät tyytyväisinä.

Minä kuitenki olen vastuussa lapseni tekemisistä ja maksan puhelinlaskut ja olen kertonut että tarkastan puhelimen välillä, tässä nyt ei pitäisi olla minkään kirjesalaisuuden kanssa tekemisissä.

Vierailija
24/48 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 20:03"]

Tiedän tarkkaan, koska luen tekstiviestit ja puhelulokit. Eipä niissä mitään ihmeellistä ole.

[/quote]

SE on laitonta. Sinä et saa lukea lapsesi tekstiviestejä

Vierailija
25/48 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 20:30"]

[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 20:26"]

[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 20:03"]

Tiedän tarkkaan, koska luen tekstiviestit ja puhelulokit. Eipä niissä mitään ihmeellistä ole.

[/quote]

Säälin todellakin sun lapsiasi! Olet kamala äiti.

[/quote]

No en ole!

[/quote]

Kyllä olet. Tekstiviestien lukeminen on myös laitonta. Se on rikollista toimintaa. Lapsella on oikeus yksityisyyteen

Vierailija
26/48 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 20:33"]

Meillä tekstiviestit tarkistetaan silloin tällöin ja pidetään huolta, että mitään kiellettyä ei pääse tapahtumaan. Lapsilla ikää 11v, 14v ja 15v.

[/quote]

ET saa tarkastaa niitä. Se on laitonta

Vierailija
27/48 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 20:48"]

Tuskin paljonkaan eroaa. Viestien sisällöstä päässee aika hyvin perille siitä, millaista elämää lapsi elää kodin ulkopuolella.

[/quote]

Paitsi että on laitonta lukea niitä

Vierailija
28/48 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 23:02"]

13-vuotias tietää, että mä teen välillä pistokokeita puhelimeen. Tsekkailen siis viestit ja puhelutiedot. Vissiin sen mielestä on ihan normaalia kysellä tytöiltä, lähtiskö joku panemaan sen kanssa...

Teini ei siis ole ko. viestejä poistanut vaikka tietää mun ratsioista. Olemme tästä sitten yhdessä keskustelleet, mikä on soveliasta ja mikä ei. Sitten siitä on tullut sanomista, kun viestejä on lähetelty keskellä yötä, kymmenittäin.

On siellä sitten sellaisiakin viestejä ollut tytöiltä mun teinipojalle, että todellakin toivoisin että niiden tyttöjen vanhemmat olisivat tietoisia tyttöjensä viesteistä :-( Mut ei, ne vaan lykkää rahaa pikkulissuille, jotta ne pysyvät tyytyväisinä.

Minä kuitenki olen vastuussa lapseni tekemisistä ja maksan puhelinlaskut ja olen kertonut että tarkastan puhelimen välillä, tässä nyt ei pitäisi olla minkään kirjesalaisuuden kanssa tekemisissä.

[/quote]

Kertomisesi ei muuta mitään. Sinä ET saa lukea lapsesi viestejä. Sen kieltää laki. Yksiselitteisesti

Vierailija
29/48 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että lapsen tekstiviestien lukeminen on laitonta. 

Mites eskarilaisten lasten tekstiviestit, kukas ne lukee? Pitääkö siihen äidin tai isin pyytää lupa 6-vuotiaalta joka ei osaa itse lukea, että saako avata viestin ja lukea sen?

Vierailija
30/48 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sekin laitonta että otan kännykän kokonaan pois käytöstä ja suljen liittymän. Haastaako lapsi minua siitä oikeuteen?

Sitten kun pääsee itse töihin, niin voi hankkia itselleen minkä tahansa viestintälaitteita ja tekstailla maailman tappiin.

Vierailija
31/48 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsuudenystäväni jäi joskus teininä kiinni aikuisen miehen kanssa tekstailusta. ehdottomasti tarkistan lasten puhelimet tiettyyn ikään asti

Vierailija
32/48 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa että mun pitää maksaa jostain ja olla vastuussa jostain, mistä en saa tietää sisältöä? Hah, sanon mä.

Vierailija
33/48 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 23:18"]

[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 23:02"]

[/quote]

Kertomisesi ei muuta mitään. Sinä ET saa lukea lapsesi viestejä. Sen kieltää laki. Yksiselitteisesti

[/quote]

Näin meillä nyt kuitenkin toimitaan, koita kestää. Voin muuten kertoa, että ylitän tien vaikka punaiset valot palaa, jos oon yksi keskellä yötä risteyksessä. Sehän on laitonta.

Vierailija
34/48 |
01.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen edunvalvoja, eli yleensä vanhempi, saa lukea lapselle tulleet kirjeet yms., jos voidaan luulla sisällön koskevan jotain sellaista, josta vanhempi on vastuussa. Minä olen vastuussa esim. lapseni koulunkäynnistä ja hyvinvoinnistakin.

Vierailija
35/48 |
01.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään tiedä teinieni viesteistä tai puheluista mitään, ovat 13- ja 14-vuotiaat. Ei tulisi mieleenkään tarkistella toisten puhelimia! Tiedän, että tyttö puhuu paljon puhelimessa, tekstailee vähemmän. Oli kausia, jolloin hänellä saattoi olla yli tuhatkin tekstaria kuukaudessa. Nykyään siis puhuu enemmän. Pojalla on paljon tekstareita, 500-800, puhelujakin usein enemmän kuin itselläni. Sen siis tiedän, että heillä on vilkkaampi sosiaalinen elämä kuin minulla...

En ole katsonut tarpeelliseksi ruveta kyttäämään, koska tiedän aina missä ja kenen kanssa liikkuvat, eikä menoja ole tarvinnut ihmetellä. Ovat illat aina kotona ihan omasta tahdostaan.

Vierailija
36/48 |
01.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tarkastan lapseni (11v.) viestit välillä. Puhelin ja liittymä on vanhempien nimissä (joten laki ei varmaankaan kiellä oman puhelimen käyttämistä).

Sitten kun lapsi kasvaa aikuiseksi ja maksaa itse puhelinlaskunsa, niin en tietenkään puutu asiaan.
Ja suosittelen muitakin tarkistelemaan viestejä. Meillä ainakin paljastui ikävää kiristämistä viesteistä.

Vierailija
37/48 |
01.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

oottepa kauheita te,jotka toisten viestejä luette.. onneks lapset on yleensä sen verran fiksuja, että osaavat varoa kontrollifriikin äitinsä "kännykkäratsioita". Kyllä mä ainakin jo 10 vuotiaana osasin viestejä ja puheluntietoja poistella.;)

Vierailija
38/48 |
01.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2013 klo 06:10"]

Lapsen edunvalvoja, eli yleensä vanhempi, saa lukea lapselle tulleet kirjeet yms., jos voidaan luulla sisällön koskevan jotain sellaista, josta vanhempi on vastuussa. Minä olen vastuussa esim. lapseni koulunkäynnistä ja hyvinvoinnistakin.

[/quote]

Et kyllä saa. Suomessa on vanhempia tuomittu oikeudessakin tuosta

Vierailija
39/48 |
01.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2013 klo 08:31"]

Itse tarkastan lapseni (11v.) viestit välillä. Puhelin ja liittymä on vanhempien nimissä (joten laki ei varmaankaan kiellä oman puhelimen käyttämistä).

Sitten kun lapsi kasvaa aikuiseksi ja maksaa itse puhelinlaskunsa, niin en tietenkään puutu asiaan.
Ja suosittelen muitakin tarkistelemaan viestejä. Meillä ainakin paljastui ikävää kiristämistä viesteistä.

[/quote]

Kyllä muuten kieltää. Et saa mennä sörkkimään lapsesi puhelinta vaikka miten olisi sinun.

Vierailija
40/48 |
01.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2013 klo 08:52"]

[quote author="Vierailija" time="01.03.2013 klo 08:31"]

[/quote]

Kyllä muuten kieltää. Et saa mennä sörkkimään lapsesi puhelinta vaikka miten olisi sinun.

[/quote]

Saanko sitten, jos mulla on lapsen lupa?