Kilpparin vajaatoimina & hengenahdistus
Kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsivät: onko teillä ollut oireena (muun lisäksi) hengenahdistusta?
Kommentit (23)
Edellinen jatkaa vielä, mulla ultrattiin kilpirauhanen ja lääkäri sanoi, että vaikka se on suurentunut, niin se ei ole se joka painaa tai aiheuttaisi tuota hengenahdistusta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on mulla ainakin tuo oireena. Hengästyn tosi helposti ja on tosiaan monesti levossakin sellainen painon tunne rinnan päällä. Hengitys on muutenkin aika sellaista pinnallista ja syvään hengittäminen tuntuu vaikealta, melkein suorastaan mahdottomalta. Kropassa on muutenkin sellainen kireä ja levoton olo jotenkin.
Itse yhdistän sen siihen, että lihakset toimii laiskasti vajiksella ja voi vaikuttaa myös verisuonten toimintaan. Lihakset ei saa yksinkertaisesti tarpeeksi happea toimiakseen normaalisti. Sama urheillessa. Sykkeet huitelee pienelläkin rasituksella liian korkealla, eikä meinaa tulla alas millään liikunnan jälkeen. Lihakset menee tukkoon suorituksen aikana ja heti hapottaa, kun eivät saa happea kunnolla. Rasittaa sydäntä tämä. Toivottavasti ei kehity sydämen vajaatoimintaa, joka on myös hypotyreoosin yhteydessä mahdollista.
Toivottavasti saatais lääkkeen annostus oikealle tasolle, että pystyis jatkaa juoksuharrastusta.
Mulla on täysin tämä sama ongelma ja oon päätynyt samaan lopputulokseen! Lihakset ei saa happea kunnolla ja siitä johtuu jatkuva kropan kireys ja epämukavuus, joka ei poistu venyttelemällä kuin hetkeksi. Juoksuharrastuksen olen kanssa joutunut unohtamaan. Urheilusta tulee todella epämukava olo ja syke ei meinaa tulla alas ei sitten millään. Johtaa välillä lievään paniikkikohtaukseen, kun illalla nukkumaan mennessäkään sydän ei ole lakannut hakkaamasta ja en pysty siksi rauhoittumaan tai lepäämään. Pelkään kanssa tuota sydämen vajaatoimintaa, sen verran kierroksilla tuntuu raukka käyvän.
Toistaiseksi ei ekg:ssä näkynyt mitään hälyttävää, onneksi. Mun ongelma on se, että kroppa ei siedä tyroksiinia niin paljon, kun sitä tarvittais, että oireet pysyisi poissa. Tulee liikatoiminnan oireita herkästi. Mulla lääkeannostusta on muutettu jo neljä kertaa, ylemmäs ja alemmas. Ei oikein tunnu löytyvän sopivaa. On tää perseestä 😢
Itsellä vajaatoiminta ja suurentunut kilpirauhanen. Juoksin kolmen vuoden aikana varmaan neljään kertaan turhissa astmakokeissa, ei todettu astmaa siis. Hengästyn tosi helposti ja hengitys on muutenkin jotenkin raskasta ja vinkuvaa. Vaiva helpotti rautainfuusion jälkeen (oli myös huono ferritiini), mutta ei ole poistunut aivan kokonaan. Myös tyroksiini tuntuu vähän auttavan siihen, mutta ei vie kokonaan pois hengenahdistusta.
Mulla on vatsan kanssa myöskin ongelmia. Tulee jäätäviä turvotuksia ja vatsakipuja. Epäilen, että on myös refluksia tai muuta vastaavaa vielä lisänä. Siitä voisi johtua myös aamuinen kurkun karheus. Polttaa yön aikana ruokatorven ja ehkä jopa äänihuuliakin. Ihmeköskään sitten, jos pillikin vinkuu välillä. Eli sitä hoitamaan sitten seuraavaksi. Huoh 🙄