Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaverisynttäreistä: Älkää ostako paskaa ja laittako pakettiin!

Vierailija
04.03.2019 |

Viikonloppuna oli eskari-ikäisen pojan syntymäpäivä. Juhliin oli kutsuttu 10 kaveria ja järjestäen kaikki toi lahjaksi karseeta muovikrääsää. Leluja, jotka hajoavat samantien, ovat mahdollisesti jo valmiiksi käyttökelvottomia. Osa oli muuten vaan kamalia, halvannäköisiä, jostain jämäalelaarista poimittuja.

Yksi kysyi toivetta, ja tältä perheeltä saikin sitten ainoan kivan lahjan, joka ylläri lapsen mukaan paras lahja. Kai nyt kun loput toi paskaa. Ihan oikeasti, parempi olisi tulla ilman lahjaa! Muutenkin lapsiperheessä on nurkat täynnä kaikenmaailman roinaa. Ja jos välttämättä haluaa jonkun tavaran/esineen tuoda, niin ei oikeasti maksa paljoa joku laadukkaampi ja kestävämpi pikkuauto, pieni lego-paketti, jossa tyyliin ainoastaan joku hahmo ja kierrätyskeskuksesta saa parilla eurollakin hyväkuntoisia kirjoja.

Tekee ihan pahaa, että ihmiset haaskaa rahaa ja ennen kaikkea luontoa ostamalla tuollaista muoviroskaa!

Kommentit (195)

Vierailija
141/195 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun poika sai myös 6 vuotislahjaksi kavereiltaan ihme krääsää. Jotain alelaarien sontaa. Olemme opettaneet lapset aina kiittämään ja hymyilemään yms.ja sen he osaavat. Tiedän kutenkin kuinka pettynyt hän oli, kavereilleen oli kuitenkin kaikille vienyt huolella valitsemansa legopaketit. Nämä paketit maksoivat n.8-12€ kpl. Joojoo, lahjat eivät ole se tärkein mutta kyllä ainakin meidän lapset niitä lahjoja kovasti odottavat. Kysyttäessä kuitenkin kivointa päivässä ovat olleet kaverit.

Tässä nyt lueteltuna muistamani jutut mitä häs sai:

-yhdessä paketissa 2 kappaletta sellaisia muovisia piirtotauluja..mitä ne on sellaisia missä on ääriviivat leikattu ja niitä pitkin piirretään. Ne oli paketoitu kaupan hedelmäpussiin, en tiedä olivatko käytettyjä kun ei ollut mitään pakettia.

-yhdessä paketissa muovinen pallo jonka sisällä limaa.

-Yhdessä paketissa värityskirja 2-3 vuotiaille.

-Yhdessä paketissa arkki prinsessatarroja ja muoviset sakset.

Mielummin olisivat ostaneet vaikka yhden suklaapatukan tai vaikka purkkapussin.

Totuus: KUKAAN ei tykkää muovikrääsästä, jota tyrkytetään myös kaupoissa lapsille ”kivoina” oheislahjoina. Niitä sitten jengi pistää eteenpäin kaapeistaan synttäri- ja nimetön pikkujoululahja-paketteina. Ei viitsitä heittää niitä suoraan roskikseenkaan.

Inhoan noita muoviukkeleita tms.joita on suklaamunissa ja jotakin Mäkkärin lastenaterian oheispaskaa. Koskakohan niidenkin valmistus Kiinassa lopetetaan luonnonsuojelullisista syistä...

Meillä myös kokemusta krääsän vastaanottamisesta kahden pojan myötä. Välillä on harmittanut lastakin synttäreiden jälkeen kun on oikeasti saanut vaan huonoja lahjoja. Juuri sellaista muovipaskaa, kuten esim puolikkaan jalkapallon (ei koskaan selvinnyt mihin tarkoitukseen se oli), ruman ison muovisen jousipyssyn, joka ei edes ampunut kunnolla, nuolien imukupit eivät tarttuneet ja hajosikin melkein samantien. Katkesi vaan keskeltä. Sitten kaikenmaailman muovipääkalloja, jossa slimeä sisällä. Kun kerran puristaa niin se on sitten siinä ja eikun roskiin. Äitinä harmittaa suoraan sanottuna myös vähän se, kun on itse ostanut hieman arvokkaampia lahjoja (usein alesta tehnyt löytöjä), juuri niitä legopaketteja sun muita, joista varmasti ollut pitkään iloa ja oma lapsi saa sitten vastineeksi roskaa.

Vierailija
142/195 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, ap.

Karkkipussikin on hyvä lahja sen sijaan että tuo merkityksettömän asian, joka on ainoastaan kuluttanut luonnonvaroja ja päätyy roskiin.

Tietenkin lahja kuuluu juhlaan, mutta on myös kasvattamista pohtia, mikä on hyvä lahja.

Tämä planeettakin on ihmiselle lahjaksi annettu.

Juuri näin! Miksi opetatte lapsenne ostamaan muoviroskaa, josta tulee vaan paha mieli?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/195 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi annatte pientenkin lasten valita lahjat? Kyllä sitä vähän voi ja kuuluu vanhempana ohjailla sitä valintaa. Annatteko lastenne syödäkin aina mitä haluaa? Noin niin kuin esimerkiksi. Meidän lapset söisi pelkkää karkkia ja jäätelöä jos itse päättäisivät. Lapsen valinnat eivät aina ole niitä parhaita. On vanhemman tehtävä opettaa lapsia valitsemaan viisaasti. Muovikrääsän ostaminen ei ole viisasta.

Vierailija
144/195 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä asia on jo vuosia sitten ratkaistu laittamalla kutsuu toiveen, ettei lahjoja tarvitse tuoda, riittää kun itse tulee paikalle.

Ja lapset ovat tottuneet jo pienestä pitäen lahjan antaa vain vanhemmat ja isovanhemmat ja jos kummit kysyvät lahjatoiveita, niin toivotaan tyyliin sukat, värikyniä jne.

Meillä kolme lasta, eikä koskaan ole vielä ollut ongelmia lasten synttärilahjojen suhteen.

Vierailija
145/195 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä asia on jo vuosia sitten ratkaistu laittamalla kutsuu toiveen, ettei lahjoja tarvitse tuoda, riittää kun itse tulee paikalle.

Ja lapset ovat tottuneet jo pienestä pitäen lahjan antaa vain vanhemmat ja isovanhemmat ja jos kummit kysyvät lahjatoiveita, niin toivotaan tyyliin sukat, värikyniä jne.

Meillä kolme lasta, eikä koskaan ole vielä ollut ongelmia lasten synttärilahjojen suhteen.

Aargh, kummina inhoan tuollaisia geneerisiä ja mukamas hyveellisiä toivomuksia (olen kyllä sukat kutonut jos niitä on toivottu), jotain hiukan persoonnallisempaa jos toiveita on. Kukaan ei ole mitään järjettömän kallistakaan koskaan toivonut sen puoleen.

Vierailija
146/195 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletpa kiittämätön ja nähtävästi opetat lapsesi samanlaiseksi.

Sanaakaan en sanonut lapselle lahjojen laadusta! En tietenkään halunnut pahoittaa hänen mieltään tai sanoa hänelle, että hei sun kaverit toi sulle pelkkiä roskaleluja!

Mutta kyllä harmitti hänen puolestaan, kun pari lelua meni rikki jo synttäreillä, eikä ollut käyttäjässä vika, vaan niitä ei oltu suunniteltu kestämään. En kyllä ymmärrä mistä osa leluista oli edes löytynyt, niin kamalia olivat... Ei tulisi itselleni mieleenkään käyttää rahaani tuollaiseen, eikä mua kiinnosta jos joku pahoittaa mielensä kun sanon mielipiteeni asiasta. Ehkä ensi kerralla joku vallitseekin kestävämmän/järkevämmän lahjan. Muovikrääsän ostaminen ei ole enää tätä päivää. Enemmän pitäisi ostaa käytettynä asioita myös lahjaksi. Toivottavasti trendi menee enemmän siihen. T. Ap

Älä sinä siinä jeesustele ja selitä. Kuvitteletko sinä, että jokainen äiti jaksaa paneutua juuri sinun vampulapampulasi saamisiin? Putoa jo sieltä puustasi maan pinnalle ja ymmärrä, että tuo muovikrääsä ei merkitse mitään yhtään missään. Sitä ostetaan niin kauan kuin sitä markkinoilla on, ja se ei ole ehkä sinun teekuppisi, mutta älä luennoi muille, olet lähinnä vain ihan nolo.

t.kristallikissa

Itse olet nolo! Se on kuule niin, että sitä muovikrääsää tuotetaan niin kauan kuin sitä ostetaan. Eli lopettakaan sen ostaminen. Ikävä, jos se ei sinulle merkitse yhtään mitään,  mutta niille, jotka jotain ymmärtävät, tämä krääsä merkitsee yhtä merkittävää myötävaikuttavaa tekijää ekokatastrofin synnyssä.

Vierailija
147/195 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihmisiä näköjään kiinnosta maapallon tila... Osretaan vaan lisää roskaa! Hyvä esimerkki sokeista ihmisistä oli toysrusin loppuunmyynti. Käytiin lasten kanssa kääntymässä siellä ja todettiin että pelkkää paskaa myynnissä, ei kiitos! Sielläpä kuule oli mammoja, jotka lappasivat sitä p-askaa ostoskärryt täyteen. Varmaan juuri kaverisynttäreille vietäväksi!

Vierailija
148/195 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä on taas kaikki pielessä!

Vierailija
149/195 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äläpä määräile ap! Jokainen tuo sellaisen lahjan, minkä tuo. Jos et halua krääsää, laita kutsuun EI lahjoja. Eikö tärkeintä kuitenkin ole juhliminen? Vai haluatko kuitenkin juuri legoja lapsellesi? Itsekästä. Ja et osaa edes miettiä että joillain noita kaverisynttäreitä on vaikka 20 kpl vuodessa. Jos jokaiseen laittaa 10 euroa, se on kuule 200e rahaa hukkaan! Joten minä vastedeskin aion ostaa halpaa muovikrääsää, aivan sama mitä sinä sanot. P.s. Legot ei ole ekologisia, joten se siitä teoriastasi.

Vierailija
150/195 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoin mieheni 13-vuotiaalle lapselle lahjakortin H&M:ään, kun en muuta keksinyt. Oli siis joskus ollut puhetta, että H&M on hänen vakkarikauppansa heillä päin.

Lahjakortti oli kuulemma ihan p:stä, koska "vaatteita mulle ostetaan muutenkin". 

On kyllä vaikeaa tämä lahjojen hankkiminen, kun ei lahjakortitkaan kelpaa.

Vierailija
151/195 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mikään ei kelpaa; viimeisellä sivulla kommentoidaan että karkitkin on tyhmä lahja jne. Kyllä te olette törkeitä mammoja, mikään ei kelpaa. Ainakin se karkki menee suuhun ja mahaan, eikä se ole mitään muovikrääsää joka jää pyörimään teidän asuntoonne. Kiittämätöntä käytöstä, toivottavasti ette opeta lapsillenne tällaista ajattelutapaa. Kaverisynttäreiden ideahan on juuri siinä, että lapsi saa hauskoja turhanpäiväisiä lahjoja joita äiti ei ostaisi. Meidän lapset on aina tykänneet juuri niistä turhistakin lahjoista. Esim muovilima ja muut typerät hökötykset. Mitä sitten? Eikö tärkeintä että lapsilla on hauskaa? Olette tosikkoja. Jos haluatte oikeasti pelastaa maailman, niin kierrättäkää sitten kaikki lastenne vaatteet ja lelut, ja älkää ostako mitään uutta itsellennekään. Tuskin kuitenkaan teette näin.

Vierailija
152/195 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat lapseni ovat vieneet viherkasvien taimia (ihan omista kasveistamme otettuja pistokkaita) tai siemeniä + pienen ruukun mullalla täytettynä. Todella halpa ja parhaimmillaan pitkään iloa tuottava lahja. Kyseessä alakouluikäiset lapset. Ilolla on otettu vastaan. Yksi lapsen kavereista oli seuraavana vuonna synttäreillä esitellyt viime vuonna saamaansa kasvia. 

Tosi hieno ja kaunis idea, niin kuin puunistutus, mutta pienimuotoisemmin.

Eivät lapset ole materialisteja, jos heitä ei erittäin vahvasti siihen kasvateta.

Kasvun ihme, ilo uudesta silmusta ja jopa kukinto on iso lahja, opettavainenkin.

Mulla on lapset saaneet lahjaksi ainakin kaktuksia, miniruusuja ja tulilatvoja. Pari kertaa siemeniäkin. Ihania lahjoja tuollaiset ja todellakin osaavat arvostaa! Isovanhemmat tuo jokaisen lapsen synttäreille leikkokukkia ja itse sain lapsena yhdeltä sukulaiselta aina kimpun tulppaaneja.

Se oli ehdottomasti joka vuosi synttäreideni odotetuin lahja.

Kamoon, anna lasten olla lapsia! Kaktus 3 vuotiaalle, tai 6 vuotiaalle? EHKÄ EI.

Vierailija
153/195 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltäkää lahjat niin ei mieli pahoitu. Ottakaa vaikka tavaksi että kukin vieras antaa synttärisankarille 2€ jos jotai on pakko antaa.

Minä olen ostanut krääsää kaverien lapsille koska ne rikkovat laadukkaammatkin lelut niin sama se mitä vie. Kirppareilta olen myös tehnyt hankintoja niin olen säästänyt silleen.

Vierailija
154/195 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lima ei ole krääsää. Se on askartelutarvikkeet. Krääsää sen sijaan on esim Kinder-munat, joista paljastuu saatanallista pientä rompetta, tai mitkä tahansa pelit, koska ne osat hajoaa hetkessä, eikä niillä kukaan jaksa kuitenkan pelata.

Oletko itse koskaan ollut lapsi? Vaikuttaa siltä että et. Minä tykkäsin aina lapsena kinder-munien availusta, se oli kivaa, ja suklaakin oli erityisen hyvää. Mitä vikaa on kinder-munissa? Meidän lapset rakastaa niitä. En ehkä ostaisi kaverilahjaksi- tai miksikäs ei. Hyvä idea itse asiassa!

Vierailija
155/195 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne lahjat on LAPSELLE. Ja newsflash: lapset rakastavat krääsää. Tämä on monen aikuisen vaikea ymmärtää, että lapsen omaisuus on lapsen. Kuvitellaan, että on ok alkaa puuttumaan asiaan, koska moni asia vaikuttaa itsestä turhalta.

Vierailija
156/195 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan miten oma tytär osti kaverilleen petsin ja sai samalta kaverilta ohuen värityskirjan. Kyllä näki naamasta, että tyttö oli pettynyt.

Vierailija
157/195 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äläpä määräile ap! Jokainen tuo sellaisen lahjan, minkä tuo. Jos et halua krääsää, laita kutsuun EI lahjoja. Eikö tärkeintä kuitenkin ole juhliminen? Vai haluatko kuitenkin juuri legoja lapsellesi? Itsekästä. Ja et osaa edes miettiä että joillain noita kaverisynttäreitä on vaikka 20 kpl vuodessa. Jos jokaiseen laittaa 10 euroa, se on kuule 200e rahaa hukkaan! Joten minä vastedeskin aion ostaa halpaa muovikrääsää, aivan sama mitä sinä sanot. P.s. Legot ei ole ekologisia, joten se siitä teoriastasi.

Ai eivät ole ekologisia kun säilyvät isältä pojalle/äidiltä tyttärelle versus muovikrääsäsi, josta ehkä iloa yhden päivän jos sitäkään? Onko kiva antaa ”lahjaksi” leluja, josta tulee vaan paha mieli? Mitä jos krääsän sijaan veisit seuraavalla kerralla vaikka suklaalevyn?

Vierailija
158/195 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne lahjat on LAPSELLE. Ja newsflash: lapset rakastavat krääsää. Tämä on monen aikuisen vaikea ymmärtää, että lapsen omaisuus on lapsen. Kuvitellaan, että on ok alkaa puuttumaan asiaan, koska moni asia vaikuttaa itsestä turhalta.

Mikä ihme yleistys tämäkin on? Meidän koululaiset (nuorin ekalla) eivät kyllä välitä krääsästä. Miksi kukaan tykkäisi jostain lelusta joka hajoaa samantien? Roskalelut jätetään ihan yhteisymmärryksessä kauppaan. Myös kaverisynttäreille mentäessä.

Vierailija
159/195 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat lapseni ovat vieneet viherkasvien taimia (ihan omista kasveistamme otettuja pistokkaita) tai siemeniä + pienen ruukun mullalla täytettynä. Todella halpa ja parhaimmillaan pitkään iloa tuottava lahja. Kyseessä alakouluikäiset lapset. Ilolla on otettu vastaan. Yksi lapsen kavereista oli seuraavana vuonna synttäreillä esitellyt viime vuonna saamaansa kasvia. 

Tosi hieno ja kaunis idea, niin kuin puunistutus, mutta pienimuotoisemmin.

Eivät lapset ole materialisteja, jos heitä ei erittäin vahvasti siihen kasvateta.

Kasvun ihme, ilo uudesta silmusta ja jopa kukinto on iso lahja, opettavainenkin.

Mulla on lapset saaneet lahjaksi ainakin kaktuksia, miniruusuja ja tulilatvoja. Pari kertaa siemeniäkin. Ihania lahjoja tuollaiset ja todellakin osaavat arvostaa! Isovanhemmat tuo jokaisen lapsen synttäreille leikkokukkia ja itse sain lapsena yhdeltä sukulaiselta aina kimpun tulppaaneja.

Se oli ehdottomasti joka vuosi synttäreideni odotetuin lahja.

Kamoon, anna lasten olla lapsia! Kaktus 3 vuotiaalle, tai 6 vuotiaalle? EHKÄ EI.

Meidän 5v poika kyllä rakastaisi kaktusta lahjana ja saikin mummolta ikioman kukan. Sehän riippuu ihan siitä mihin lapset on opetettu. Meidän lapsia ei ole ehdollistettu Kiina-krääsään.

Vierailija
160/195 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli mikään ei kelpaa; viimeisellä sivulla kommentoidaan että karkitkin on tyhmä lahja jne. Kyllä te olette törkeitä mammoja, mikään ei kelpaa. Ainakin se karkki menee suuhun ja mahaan, eikä se ole mitään muovikrääsää joka jää pyörimään teidän asuntoonne. Kiittämätöntä käytöstä, toivottavasti ette opeta lapsillenne tällaista ajattelutapaa. Kaverisynttäreiden ideahan on juuri siinä, että lapsi saa hauskoja turhanpäiväisiä lahjoja joita äiti ei ostaisi. Meidän lapset on aina tykänneet juuri niistä turhistakin lahjoista. Esim muovilima ja muut typerät hökötykset. Mitä sitten? Eikö tärkeintä että lapsilla on hauskaa? Olette tosikkoja. Jos haluatte oikeasti pelastaa maailman, niin kierrättäkää sitten kaikki lastenne vaatteet ja lelut, ja älkää ostako mitään uutta itsellennekään. Tuskin kuitenkaan teette näin.

Aika moni kyllä kierrättä nykyään kyllä kaikki vaatteet ja lelut. Itselleni ostan uutena alusvaatteet, eipä tule muuta mieleen. Oletko itse ihan pihalla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan