Kaverisynttäreistä: Älkää ostako paskaa ja laittako pakettiin!
Viikonloppuna oli eskari-ikäisen pojan syntymäpäivä. Juhliin oli kutsuttu 10 kaveria ja järjestäen kaikki toi lahjaksi karseeta muovikrääsää. Leluja, jotka hajoavat samantien, ovat mahdollisesti jo valmiiksi käyttökelvottomia. Osa oli muuten vaan kamalia, halvannäköisiä, jostain jämäalelaarista poimittuja.
Yksi kysyi toivetta, ja tältä perheeltä saikin sitten ainoan kivan lahjan, joka ylläri lapsen mukaan paras lahja. Kai nyt kun loput toi paskaa. Ihan oikeasti, parempi olisi tulla ilman lahjaa! Muutenkin lapsiperheessä on nurkat täynnä kaikenmaailman roinaa. Ja jos välttämättä haluaa jonkun tavaran/esineen tuoda, niin ei oikeasti maksa paljoa joku laadukkaampi ja kestävämpi pikkuauto, pieni lego-paketti, jossa tyyliin ainoastaan joku hahmo ja kierrätyskeskuksesta saa parilla eurollakin hyväkuntoisia kirjoja.
Tekee ihan pahaa, että ihmiset haaskaa rahaa ja ennen kaikkea luontoa ostamalla tuollaista muoviroskaa!
Kommentit (195)
Ap puhuu asiaa. Miksi tuhlata pieniä rahoja sontaan. Kelleen ei jää hyvä mieli.
Vierailija kirjoitti:
Ois se vähän outoa ostaa esim. lippu elokuviin tms, kun perheessä on vaikka kolme lasta. Yksinkö se lapsi sinne elokuviin sitten menee?
Itse taas toivon, että lapselle ei tuotaisi karkkia, mutta en valita vaikka karkkia tuodaan. Kun ei toisten perheiden ajatuksia voi tietää.
Itse ostan yleensä legoja, mutta kaikki ei niistä tykkää.
Kyllä voi yksinkin mennä kouluikäinen lapsi leffaan. Vielä parempi olisi että lahjaksi leffailta lahjan antajan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ap puhuu asiaa. Miksi tuhlata pieniä rahoja sontaan. Kelleen ei jää hyvä mieli.
Kyllä, se 2e kolikkokin ilahduttaa paaaaaljon enemmän.
Onkohan alettu enemmän tilaamaan Kiinasta muovikrääsää juurikin esim kaverisynttäreitä varten?
Mun 8 v. poika ei välitä legoista. Tuokaa siis mieluummin krääsää. Esim. lima on hitti ja takuulla mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat lapseni ovat vieneet viherkasvien taimia (ihan omista kasveistamme otettuja pistokkaita) tai siemeniä + pienen ruukun mullalla täytettynä. Todella halpa ja parhaimmillaan pitkään iloa tuottava lahja. Kyseessä alakouluikäiset lapset. Ilolla on otettu vastaan. Yksi lapsen kavereista oli seuraavana vuonna synttäreillä esitellyt viime vuonna saamaansa kasvia.
Tosi hieno ja kaunis idea, niin kuin puunistutus, mutta pienimuotoisemmin.
Eivät lapset ole materialisteja, jos heitä ei erittäin vahvasti siihen kasvateta.
Kasvun ihme, ilo uudesta silmusta ja jopa kukinto on iso lahja, opettavainenkin.
Mulla on lapset saaneet lahjaksi ainakin kaktuksia, miniruusuja ja tulilatvoja. Pari kertaa siemeniäkin. Ihania lahjoja tuollaiset ja todellakin osaavat arvostaa! Isovanhemmat tuo jokaisen lapsen synttäreille leikkokukkia ja itse sain lapsena yhdeltä sukulaiselta aina kimpun tulppaaneja.
Se oli ehdottomasti joka vuosi synttäreideni odotetuin lahja.
Vierailija kirjoitti:
Hölmöä on olla kysymättä lahjatoivetta, ei se, ettei sitä kutsukortissa mainitse.
Nyt tilanne varmaan muuttuu, kun ihmiset toivon mukaan alkavat muovikrääsää välttää niin, ettei sitä edes kehdata lahjaksi syytää.
Ehkä tämä sitten on muuttumassa, mutta en itse ole ikinä kysynyt lahjatoivetta miltään pk-kaverin äidiltä ja meiltä ei ole kukaan kysynyt myöskään. Lapsia kolme joista vanhin 15v eli muutamat synttärit puolin ja toisin juhlittu. Me mennään yleensä lasten kanssa kauppaan ja lapset valitsevat kaverille lahjan mistä ajattelevat hänen pitävän. Lapset ihan miettii mitä kaveri on puhunut, mitä tykkää tehdä jne. En mä siinä vanhempana halua olla vieressä se joka sanoo, että hei kamalaa krääsää, ostetaan mieluummin legoja. Joskus niitäkin on ostettu toki.
Vierailija kirjoitti:
Mun 8 v. poika ei välitä legoista. Tuokaa siis mieluummin krääsää. Esim. lima on hitti ja takuulla mieleen.
Joku limahan on tällä hetkellä varmaan monen lapsen mielestä tosi jees, eikä todellakaan mitään pahinta krääsää mistä tässä nyt puhutaan.
Lima ei ole krääsää. Se on askartelutarvikkeet. Krääsää sen sijaan on esim Kinder-munat, joista paljastuu saatanallista pientä rompetta, tai mitkä tahansa pelit, koska ne osat hajoaa hetkessä, eikä niillä kukaan jaksa kuitenkan pelata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku limahan on tällä hetkellä varmaan monen lapsen mielestä tosi jees, eikä todellakaan mitään pahinta krääsää mistä tässä nyt puhutaan.
Krääsää esim ne tarrat joita ei saa arkista irti, sakset joiden terät irtoaa kun yrittää leikata ja kaikki lelut jotka hajoavat heti.
Ajattelin ostaa älypuhelimen tai paskaa... en vaan osaa päättää. Lapselle ihan sama kumpaa kaverilleen vie.
Lima on krääsää jos sitä on jo viisi purkkia ennestään.
Sehän on just se juttu kun sitä on useampi purkki
Samaa muovia ne Legotkin on! Tää on taas tätä epätasa-arvoa, jota ei edes huomata; poikien jutut muka järkeviä ja tyttöjen turhia. Vaikka siis tytötkin rakentavat ja leikkivät myös legoilla, ja meillä ainakin "paremmin" kuin pojat. Ja älkää järjestäkö synttäreitä jos noin ressaa:)
Ylioppilaalle rahaa. 50 euroa minimi.
Vierailija kirjoitti:
Karkit on nyt aivan typerä lahja. En ymmärrä ikinä miksi jotkut ostaa niitä. Ihan tyhmää..
Minä tykkäsin Aku Ankan taskukirjasta ja suklaalevystä. Ehkä paras kaverilahja silloin joskus.
Vierailija kirjoitti:
Mun poika sai myös 6 vuotislahjaksi kavereiltaan ihme krääsää. Jotain alelaarien sontaa. Olemme opettaneet lapset aina kiittämään ja hymyilemään yms.ja sen he osaavat. Tiedän kutenkin kuinka pettynyt hän oli, kavereilleen oli kuitenkin kaikille vienyt huolella valitsemansa legopaketit. Nämä paketit maksoivat n.8-12€ kpl. Joojoo, lahjat eivät ole se tärkein mutta kyllä ainakin meidän lapset niitä lahjoja kovasti odottavat. Kysyttäessä kuitenkin kivointa päivässä ovat olleet kaverit.
Tässä nyt lueteltuna muistamani jutut mitä häs sai:
-yhdessä paketissa 2 kappaletta sellaisia muovisia piirtotauluja..mitä ne on sellaisia missä on ääriviivat leikattu ja niitä pitkin piirretään. Ne oli paketoitu kaupan hedelmäpussiin, en tiedä olivatko käytettyjä kun ei ollut mitään pakettia.
-yhdessä paketissa muovinen pallo jonka sisällä limaa.
-Yhdessä paketissa värityskirja 2-3 vuotiaille.
-Yhdessä paketissa arkki prinsessatarroja ja muoviset sakset.
Mielummin olisivat ostaneet vaikka yhden suklaapatukan tai vaikka purkkapussin.
Totuus: KUKAAN ei tykkää muovikrääsästä, jota tyrkytetään myös kaupoissa lapsille ”kivoina” oheislahjoina. Niitä sitten jengi pistää eteenpäin kaapeistaan synttäri- ja nimetön pikkujoululahja-paketteina. Ei viitsitä heittää niitä suoraan roskikseenkaan.
Inhoan noita muoviukkeleita tms.joita on suklaamunissa ja jotakin Mäkkärin lastenaterian oheispaskaa. Koskakohan niidenkin valmistus Kiinassa lopetetaan luonnonsuojelullisista syistä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omien lasten kavereille aion ostaa vain kyniä, kumeja ym. koulutarvikkeita mitkä tulee käyttöön.
Kyniä ja kumeja tarvii aina. Meillä ainakin pojalla kaikki aina hukassa... Myös esim joku tehtäväkirja tai akkari olisi tosi mieluisa lahja. Leffalippu jo huippu lahja, joka tosin maksaa kai jo yli 10e.
Kynät ja kumit ovat tarpeellisia, mutta harvoin lapsi niitä haluaa antaa kaverille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omien lasten kavereille aion ostaa vain kyniä, kumeja ym. koulutarvikkeita mitkä tulee käyttöön.
Kyniä ja kumeja tarvii aina. Meillä ainakin pojalla kaikki aina hukassa... Myös esim joku tehtäväkirja tai akkari olisi tosi mieluisa lahja. Leffalippu jo huippu lahja, joka tosin maksaa kai jo yli 10e.
Kynät ja kumit ovat tarpeellisia, mutta harvoin lapsi niitä haluaa antaa kaverille.
Miksei haluaisi? Kyllä meidän lapset ainakin ihan mielellään antavat.
Linkki?