Kaverisynttäreistä: Älkää ostako paskaa ja laittako pakettiin!
Viikonloppuna oli eskari-ikäisen pojan syntymäpäivä. Juhliin oli kutsuttu 10 kaveria ja järjestäen kaikki toi lahjaksi karseeta muovikrääsää. Leluja, jotka hajoavat samantien, ovat mahdollisesti jo valmiiksi käyttökelvottomia. Osa oli muuten vaan kamalia, halvannäköisiä, jostain jämäalelaarista poimittuja.
Yksi kysyi toivetta, ja tältä perheeltä saikin sitten ainoan kivan lahjan, joka ylläri lapsen mukaan paras lahja. Kai nyt kun loput toi paskaa. Ihan oikeasti, parempi olisi tulla ilman lahjaa! Muutenkin lapsiperheessä on nurkat täynnä kaikenmaailman roinaa. Ja jos välttämättä haluaa jonkun tavaran/esineen tuoda, niin ei oikeasti maksa paljoa joku laadukkaampi ja kestävämpi pikkuauto, pieni lego-paketti, jossa tyyliin ainoastaan joku hahmo ja kierrätyskeskuksesta saa parilla eurollakin hyväkuntoisia kirjoja.
Tekee ihan pahaa, että ihmiset haaskaa rahaa ja ennen kaikkea luontoa ostamalla tuollaista muoviroskaa!
Kommentit (195)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletpa kiittämätön ja nähtävästi opetat lapsesi samanlaiseksi.
Sanaakaan en sanonut lapselle lahjojen laadusta! En tietenkään halunnut pahoittaa hänen mieltään tai sanoa hänelle, että hei sun kaverit toi sulle pelkkiä roskaleluja!
Mutta kyllä harmitti hänen puolestaan, kun pari lelua meni rikki jo synttäreillä, eikä ollut käyttäjässä vika, vaan niitä ei oltu suunniteltu kestämään. En kyllä ymmärrä mistä osa leluista oli edes löytynyt, niin kamalia olivat... Ei tulisi itselleni mieleenkään käyttää rahaani tuollaiseen, eikä mua kiinnosta jos joku pahoittaa mielensä kun sanon mielipiteeni asiasta. Ehkä ensi kerralla joku vallitseekin kestävämmän/järkevämmän lahjan. Muovikrääsän ostaminen ei ole enää tätä päivää. Enemmän pitäisi ostaa käytettynä asioita myös lahjaksi. Toivottavasti trendi menee enemmän siihen. T. Ap
Älä sinä siinä jeesustele ja selitä. Kuvitteletko sinä, että jokainen äiti jaksaa paneutua juuri sinun vampulapampulasi saamisiin? Putoa jo sieltä puustasi maan pinnalle ja ymmärrä, että tuo muovikrääsä ei merkitse mitään yhtään missään. Sitä ostetaan niin kauan kuin sitä markkinoilla on, ja se ei ole ehkä sinun teekuppisi, mutta älä luennoi muille, olet lähinnä vain ihan nolo.
t.kristallikissa
Vierailija kirjoitti:
Lahjattomat synttärit ovat jees.
t. krääsään kyllästynyt
Onko tämä kivaa lapselle, kysyn minä. Naurettavaa synttäritunnelman pilaamista. Äidin "hieno"idea, lapset itkevät sitten monta päivää.
Vierailija kirjoitti:
Se on synttärisankarille se leffalippu, ei sisaruksille. Vanhemmat kustantakoot sisarusten liput, jos on pakko ängetä mukaan.
Jep, mutta joku 7-vuotias ei yksin sinne elokuviin mene.
Itse olen yleensä laittanut kutsuun että kortti on kiva lahja. Yleensä ainakin pienempien lasten kohdalla lahjat on olleet toissijainen juttu ja kaverit se tärkein.
Vierailija kirjoitti:
Tuttua. Olen myös huomannut, että jotkut vanhemmat vittuile..vat ostamillaan lahjoilla. Tämähän on aikuisten maailmassa tuttua: laihalle ostetaan vinkkinä oliiviöljy&balsamico- paketti tms. Kiusaaminen on jossain piireissä levinnyt tähän lahjapelleilyyn.
No enpä kyllä osaisi ottaa jotain öljypulloa v*ttuiluna enkä vinkkinäkään.
Yritän itse aina ostaa kaverisynttäreille hyödylliset ja kestävät lahjat, kirjoja, fani t-paitoja, kuumassa väriä vaihtavia mukeja jne. Maksan vaikka vähän enemmän jos ei löydy.
Tämä on ihan henkilökohtainen periaate, enkä koskaan arvostele muiden lahjoja, eikä oma lapsikaan sitä tee.
Ihan hyvä ajatus, mutta ei siitä tarvitse tehdä numeroa.
Ymmärrän, ap.
Karkkipussikin on hyvä lahja sen sijaan että tuo merkityksettömän asian, joka on ainoastaan kuluttanut luonnonvaroja ja päätyy roskiin.
Tietenkin lahja kuuluu juhlaan, mutta on myös kasvattamista pohtia, mikä on hyvä lahja.
Tämä planeettakin on ihmiselle lahjaksi annettu.
Eikös täällä eilen juuri oltu sitä mieltä, että sen lahjan rahallisella arvolla ei ole väliä. Voi tulla ja antaa edullisenkin lahjan ( tai huonosti keksityn). "Ketään ei kiusata, siksi ettei ole varaa hienoon lahjaan"
Paitsi näköjään synttärisankarin vanhemmalle on väliä. Ja hän mielessään kiusaa.
Hallanvaara kirjoitti:
Yritän itse aina ostaa kaverisynttäreille hyödylliset ja kestävät lahjat, kirjoja, fani t-paitoja, kuumassa väriä vaihtavia mukeja jne. Maksan vaikka vähän enemmän jos ei löydy.
Tämä on ihan henkilökohtainen periaate, enkä koskaan arvostele muiden lahjoja, eikä oma lapsikaan sitä tee.Ihan hyvä ajatus, mutta ei siitä tarvitse tehdä numeroa.
fani t-pidat ovat aivan hirvittävän kalliita kaverisynttäreille.
Vierailija kirjoitti:
Sitä roskaa ne lapset toivoo.
Nimenomaan. Mitä se ketään haittaa, jos lapsi sai krääsää, jonka voi pian heittää roskiin? Mieluummin sellaista, kuin "käyttiksiä" kirjoja kirpparilta, joita on sitten pakko säilyttää. En ole niin ylemmyydentuntoinen, että koen tarpeelliseksi vaatia muita kehittymään ekologisuudessa m i n u n tahtiani, eiköhän kulutuskäyttäytyminen muutu ap ihan muista syistä, kuin sun itkupotkuraivareistasi palstalle :)
t.kristallikissa
Vierailija kirjoitti:
Hallanvaara kirjoitti:
Tämä on ihan henkilökohtainen periaate, enkä koskaan arvostele muiden lahjoja, eikä oma lapsikaan sitä tee.Ihan hyvä ajatus, mutta ei siitä tarvitse tehdä numeroa.
fani t-pidat ovat aivan hirvittävän kalliita kaverisynttäreille.
Tämä olikin ihan aito esimerkki viime viikonlopulta.
Pelikaupassa oli Lego-paitoja puoleen hintaan, 6€ kappale. Lisäksi lapsi itse keksi ja meni kysymään kirjakaupan myyjältä kynää puhelimelle/padille (pokemon pelailuun ulkona)
Ei näistä tullut yhteensä kun n. kymppi.🙂
Itse ostan kaverisynttäreille maksimissaan 10e lahjoja. Sillä saa kyllä legopaketin ja pojalle usein ostan sellaisen. Tyttöjen suosikkijutut sen sijaan monesti on sitä krääsää. Kyllä sille lahjan antajallekin on tärkeää, että lahja olisi mieluinen ja monesti lapset kyllä itse tietävät mistä kaveri tykkää. Jos se pieni My little pony tai tavalliset tussit on jonkun mielestä krääsää niin sille en voi mitään.
Eikä meillä ainakaan 4-8-vuotiaat arvosta pätkääkään mitään uintilippuja, uimassa käydään muutenkin lähes joka viikko.
Voihan sitä vaikkapa aloittaa kaveripiirissä (koska ne samathan sitä kutsutaan) sellaisen tavan, että aina kun synttärikutsu kolahtaa, kerätään kavereiden kesken yhteislahja. Siten saa pienellä panoksella sankarille yhden hyvän lahjan.
Vaikapa sen isomman summan lahjakortin lelukauppaan tms.
Meillä on kolme lasta, ja parhaita lahjoja on olleet (mitä nyt tässä muistuu mieleen):
- Eri aiheiset pyyhkeet, sillä lapset tykkää kovasti kun on oma My Little Pony-pyyhe tai muu vastaava
- Darth Vader - taskulamppu: hauskan mallinen ja aina leikeissä mukana
- Askartelujutut, vihkot, kynät ja kumit
- Legot
- hittilelut, kuten slimet ja aikaisemmin spinnerit. Ei nyt ihan vanhempien mieleen aina, mutta lapset tykkää.
Minäkään en välitä krääsästä, mutta vielä enemmän joskus ihmetyttää se karkin määrä, mitä mukana tuodaan. Synttäreille kuitenkin on sitä herkkua varattu aina paljon, ja sitten on kaapit täynnä. Ei nyt tarvitse mitään raakasuklaata tai avokadoja meille tuoda, mieluummin jotain pientä tavaraa. Eikä haittaa, vaikka olisi käytettyä. Olen aina sanonut, että myös kirpparilta löydetyt lelut kelpaa - myös lapsille.
^Leffaliput unohtui listasta, ne on aina olleet tosi tykättyjä.
Pistä kutsukorttiin tilinumero ensi kerralla. Tai kirjoita vilpitön runo siitä, että ette tarvitse materiaa, vaan seura on tärkein.
Vierailija kirjoitti:
Itse ostan kaverisynttäreille maksimissaan 10e lahjoja. Sillä saa kyllä legopaketin ja pojalle usein ostan sellaisen. Tyttöjen suosikkijutut sen sijaan monesti on sitä krääsää. Kyllä sille lahjan antajallekin on tärkeää, että lahja olisi mieluinen ja monesti lapset kyllä itse tietävät mistä kaveri tykkää. Jos se pieni My little pony tai tavalliset tussit on jonkun mielestä krääsää niin sille en voi mitään.
Eikä meillä ainakaan 4-8-vuotiaat arvosta pätkääkään mitään uintilippuja, uimassa käydään muutenkin lähes joka viikko.
Tavalliset tussit jotka toimivat ovat hiukan eri asia kuin kiinasta tilatut 50c tussit joilla piirtää max. Sen kolme viivaa ja sen jälkeen se on kuiva. My little pony on lelu ei krääsä. Krääsä on edimerkiksi muoviset pidikkeet millä saa rantapyyhkeen kiinni maahan uumarannalla. Mun tyttö sai siis tällöiset neljä keppiä. Yhdestä jäi osa käteen kun sen otti pois pussista.
Ne jo mainittiin ja joku itkikin sitten, kun sisaruksetkin ei saa😂 Ihme porukkaa!
Tuttua. Olen myös huomannut, että jotkut vanhemmat vittuile..vat ostamillaan lahjoilla. Tämähän on aikuisten maailmassa tuttua: laihalle ostetaan vinkkinä oliiviöljy&balsamico- paketti tms. Kiusaaminen on jossain piireissä levinnyt tähän lahjapelleilyyn.