Näistä joudun säästämään (tulot mulla 2800 € kuussa ja mies opiskelee):
-En osta mitään valmiita eineksiä koskaan
-Emme käy koskaan ulkona
-Emme harrasta mitään
-Ei uusia vaatteita aikuisille
-Lapsille kirppareilta vaatteita mutta harvoin
-Ei mitään matkoja tms
Mulle jää kuussa 2400 € käteen, miehen opintoraha on 325 €, lapsilisä on 200 €. Tulot yhteensä siis 2925. Niistä pois vuokra 1250 €, jää 1700 €. Sitten neljä puhelinliittymää à 17,90 yhteensä 72 €, laajakaista 29,90, Netflix 15,00, Spotify 15,00, jää 1580 €. Aikuisten matkakortit 100€, jää 1480. Rahaa jää siis nelihenkiselle perheelle 370 € per viikko eli 52 € per päivä.
Miten tällä voi kukaan Suomessa elää?
Kommentit (81)
Onko tää vitsi? :D
Etteikö 370 € riittäis viikoks.. anna mun kaikki kestää 😂
Hieno vuokra Hermanni! Spotify, neljä liittymää + laajakaista kuuluvat kyllä perusoikeuksiin. Eihän nyt kukaan hullu sitä ilmaisspotifyä jaksa mainoksineen. Netflix on myös ehdoton must!
Itse nappaisin suoraan netflixin, spotifyn ja laajakaistan veks. Puhelimen netillä ette pärjää?
Mun rajaton puhelinliittymä maksaa 9,90 kuussa ja tietokoneen nettiiittymä hurjat 5e. Tosin melkein pärjään puhelimen liittymällä.
Aika paljon saatte kulumaan, ootko kysynyt tarjouksia. Onko laajakaista tarpeellinen?
Netflix ja Spotify?
Maksatte vuokraa 15 tonnia vuodessa. Eikö oma tulisi halvemmaksi?
Ootteko te ihan hölmöjä?
Minä ja teini pärjättiin viime kuussa alle 400 eurolla, asumiskulujen ja vakuutuslaskujen jälkeen. Saatiin sillä 400 egellä ruoat ja mitä pakollisesti tarvittiin, no ostettiin myös suklaata jota välttämättä ei ois tarvittu.
Mut joo, ei oo Netflixiä eikä Spotifyta kummallakaan, eikä laajakaistaa, eikä kyllä ostettu vaatteitakaan. Mut kuka joka kk uusia kledjuja tarviikaan.
Vastaaja nro 3
En ymmärrä.
Jos ruokakulut olis vaikka sen 700e/kk, jolla tuntemani nelihenkinen perhe syö todella hyvin ja herkullisesti, jäisi vielä lähes kahdeksansataa euroa käyttörahaa.
Toki menoissa ei ollut vakuutuksia ja sähköä.
Saisikohan puhelimia ja nettiä kilpailutettua vähän halvemmaksi...
Minä elän ja maksan laskuni pelkällä kotihoidontuella, joka on 290e/kk. Revi siitä, rikas.
Vierailija kirjoitti:
Onko tää vitsi? :D
Etteikö 370 € riittäis viikoks.. anna mun kaikki kestää 😂
Päihteet on pirun kalliita nykyään.
Kauhee vuokra!! Olisko mahdollista asua opiskelija-asunnossa.
Miehen tulot 3200€, itse opiskelen ja opintotukikuukaudet loppuivat juuri eli ei ole mitään tuloja. (Enkä tiedä olisinko oikeutettu mihinkään). Meillä on yksi lapsi.
Lapsella melko kallis harrastus, matkustellaan, syödään silloin tällöin ulkona, eikä mistään ole puutetta. Ainoa mistä ”säästetään” on autottomuus, mutta sitä ei edes tarvitsisi näin kaupungissa asuessa.
meitä on tällä hetkellä taloudessa kaks. viikossa kauppaan menee 100€ (tässä on myös kissanruokaa joku t-paita, herkkuja yms). ei o spo, netf eikä muitakaan. yks liittymä 20€/kk. sähkö 100€ (omakotitalo), ei vuokraa, ei vesilaskua (oma kaivo). auton bensat 50€/viikko.
Ööh... Me aloitimme mieheni kanssa yhtä aikaa opiskelun tuossa taannoin ja kummaltakin yhteenlaskettuna käyttörahat meillä vuokran, bussikorttien ja laskujen jälkeen ovat noin 1000e kuussa ktähän sisältyy opintolaina).
Harrastetaan omia juttujamme ja lisäksi käydään keikoilla, tapahtumissa ja muuten vain ulkona vähintään kerran pari kuussa.
Kotiruuat kokataan itse, hänelle on siunaantunut ilmainen kouluruokailu mutta minä ostan arkena aina lounaan.
Omat vaatteet ostan kirppikseltä, levyjen ja kirjojenkeräysharrastus jatkuu edelleen.
Että ei tässä ihan puilla paljailla olla vaikka rahaa ei näennäisesti paljoa olekkaan, viitisensataa kuussa per nokka.
Toisaalta meillä ei lapsia ole eikä tule ainakaan ennenkuin asiat on hoidossa ja vakityöpaikat saatu.
Ps. Opiskelijahintainen Spotify kustantaa vain 5e kuussa, siinä heti säästökohde. - 15
Tietenkin talous menee tiukalle, jos menotaso on viritetty kahden työssäkäyvän ansiotason mukaan ja sitten toinen lähteekin opiskelijaksi. Miten tämä voi tulla yllätyksenä? Olen itsekin opiskellut vastaavassa kuviossa, oli lapsi ja asuntolainaa ja työssäkäyvä mies. Kyllä siinä vaihtui pihvit siskonmakkarakeittoon ja muutenkin sai olla rahojen kanssa todella tarkka. Tiukkaahan se teki, mutta toiveissa oli valmistumisen myötä työpaikka ja opiskelijaa paremmat tulot. No lopulta se opiskelu ei työpaikkaa poikinut, mutta talous helpotti kun aloin saada työttömyyskorvausta. Ja lopulta pääsin töihinkin, joskaan en omalle alalle.
Opiskelu on investointi tulevaisuuteen. Siinä hankitaan osaamista, jolla on työmarkkinoilla kysyntää ja joka mahdollistaa paremman ansiotason tulevaisuudessa. Muutama vuosi on tiukempaa ja sitten se helpottaa. Usein jo opintojen ollessa yli puolenvälin tarjoutuu mahdollisuus osa-aikaiseen työskentelyyn opintojen ohella.
Vierailija kirjoitti:
Kauhee vuokra!! Olisko mahdollista asua opiskelija-asunnossa.
Perheasunto voisi olla vaihtoehto. Silloin riittää että yksi vuokralainen on opiskelija.
Mulla on käytössä saman verran kuussa kuin teillä viikossa, joten pitäisi riittää mainiosti vaikka mihin.
Vierailija kirjoitti:
Miehen tulot 3200€, itse opiskelen ja opintotukikuukaudet loppuivat juuri eli ei ole mitään tuloja. (Enkä tiedä olisinko oikeutettu mihinkään). Meillä on yksi lapsi.
Lapsella melko kallis harrastus, matkustellaan, syödään silloin tällöin ulkona, eikä mistään ole puutetta. Ainoa mistä ”säästetään” on autottomuus, mutta sitä ei edes tarvitsisi näin kaupungissa asuessa.
Miten säästetään autottomuudesta? Onko tämä ns double negative? eli teillä on monta autoa. Miten siinä säästää?
Äsh sori siis tulot brutto 3800 kuussa! Ap