Näistä joudun säästämään (tulot mulla 2800 € kuussa ja mies opiskelee):
-En osta mitään valmiita eineksiä koskaan
-Emme käy koskaan ulkona
-Emme harrasta mitään
-Ei uusia vaatteita aikuisille
-Lapsille kirppareilta vaatteita mutta harvoin
-Ei mitään matkoja tms
Mulle jää kuussa 2400 € käteen, miehen opintoraha on 325 €, lapsilisä on 200 €. Tulot yhteensä siis 2925. Niistä pois vuokra 1250 €, jää 1700 €. Sitten neljä puhelinliittymää à 17,90 yhteensä 72 €, laajakaista 29,90, Netflix 15,00, Spotify 15,00, jää 1580 €. Aikuisten matkakortit 100€, jää 1480. Rahaa jää siis nelihenkiselle perheelle 370 € per viikko eli 52 € per päivä.
Miten tällä voi kukaan Suomessa elää?
Kommentit (81)
Ap:n kannattaisi kyllä pikkasen miettiä ennen kuin avautuu luksuselämästään tai sitten tämä on paska provo.
Minä yh, ja opiskelen yliopistossa, ja käteen kaikkien menojen jälkeen jää kuukaudeksi 365€. Siis mieti, 365€ kahdelle! Mutta älä luule, että mulla ois edes ajatusta hankkia Netflix tai Spotify, ja tietokone menee nettiin mobiiliverkolla. Eikä meillä syödä paahtopaistia, kauden vihanneksia eikä todellakaan mitään juustoja, viinistä puhumattakaan. Ja me pärjätään ihan hyvin! Mitään ylimääräistä ei saada eikä hätätilanteita oikein voi tulla, mutta en ajattele niitä etukäteen, jos tulee niin mietitään niitä sitten.
Lakkaa valittaminen ja ole kiitollinen siitä miten hyväosainen sinä olet! Siis todella hyväosainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä, kiitos kommenteistanne!
Ongelma tässä on se, että sillä 52 €:lla päivä pitää kustantaa kaikki muu kuin nuo edellä mainitut kuukausittaiset vakimenot. Lisäksi tulee vakuutukset, lääkärit ja hammaslääkärit, lääkkeet, sähköt ym ym. Eli meillä ei ole lähellekään tuota summaa käyttää esim ruokaan päivässä.
Jos mies haluaisi esimerkiksi ostaa uuden läppärin ikivanhan (macbook pro anno 2009) tilalle, 13”:n macbook pro maksaisi vähintään 1999 € ja 15” malli 2600 €. Tuon halvemman hankkiminen veisi koko perheen 37 päivän rahat, kalliimpi 49 päivän rahat.
Toinen esimerkki: jouduin viime syksynä hoidattamaan hampaani (mm viisaudenhampaan poisto ja toisen hampaan juurihoito). Julkiselle ei mitään saumaa päästä, koska asumme Helsingissä ja mitään aikoja ei edes anneta. Loppulasku 870 €. Eli 17 päivän rahat.
Hiihtolomalla lapset oli vietävä mummilaan Keski-Suomeen ja haettava pois. Matkakulut 1 aikuinen ja 2 lasta junalla 83 € suunta yhteensä 240 € plus taksimatkat mummilan päässä 2 x 60 €. Yhteensä 300 €.
Syömisestä sen verran, että kävin kaupassa viimeksi perjantai-iltana. Ostin mm naudan paahtopaistia kilon 15 € kilo, lohta 750 gr noin 20 €, kasviksia, kahvia, perunoita, mansikkahilloa, kananmunia, hunajaa leipää, kolmea pientä palaa juustoa noin 7 € kpl, kilon tomaatteja, tiskitabletteja jne jne. Ei mitään ylimääräistä eikä herkkuja. Lasku oli 130 €. Ja huomenna olisi taas kauppapäivä.
Minusta on kamalaa, ettei meidän tuloilla ole varaa tämän parempaan elämään. Suomen verotus ja hintataso on täysin kohtuuton. Teen vaativaa työtä ja olen akateemisesti kouluttautunut. Elintasomme ei totisesti ole mitä se voisi olla jossain muualla. Meillä ei ole varaa mihinkään kivaan! Sapettaa niin paljon tämä tilanne!
Herää nyt todellisuuteen uuden aamun myötä! Aikuisena opiskelu on luksusta, mihin harvalla on varaa.
Teidän perheessä on yksi tulonsaaja, joka saa vähän yli keskipalkkaa ja elättää neljää. Tuossa yhtälössä on väkisin tiukkaa eikä ole verotuksen syy. Ilman sitä verotusta miehesi maksaisi isoa lukukausimaksua ja kerjäisi stipendejä. Ehkä ei olisi opintorahaa ja lapsilisiäkään.
Tuolla yhtälöllä he eivät eläisi yhtään leveämmin Tukholmassa tai Oslossa. Nykissä koko yhtälö ei olisi mahdollinen.
Jep, Nykissä käteenjäävä palkka voisi alasta riippuen olla tonnin pari parempi, mutta mies maksaisi koulutuksestaan kymppitonneja vuodessa, lasten päivähoito veisi sen tonnin pari kuussa, lisäksi koko poppoolle tonnien sairasvakuutukset (jos he ovat siis aina olleet terveitä ja saisi sen vakuutuksen ylipäätään). Asuminen on jopa kalliimpaa kuin Suomessa. Jossain kehitysmaassa tuolla palkalla elää toki herroiksi.
Ap - olet nyt ymmärtänyt väärin. Ei kyse ole vihaviesteistä, vaan ihmettelystä, miksi tulonne eivät riitä. Ette ole köyhiä, vaan taitamattomia rahan käytössä. Olette saaneet monia säästövinkkejä. Miettikää niitä.
Ap te ette ole keskituloinen perhe. Tulot molemmille jaettuna vastaa alle 2000e bruttotuloja. Eli hyvin pienipalkkaisia. Silti yrität elää kuin olisitte reilusti keskituloisia. Ette ole.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n kannattaisi kyllä pikkasen miettiä ennen kuin avautuu luksuselämästään tai sitten tämä on paska provo.
Minä yh, ja opiskelen yliopistossa, ja käteen kaikkien menojen jälkeen jää kuukaudeksi 365€. Siis mieti, 365€ kahdelle! Mutta älä luule, että mulla ois edes ajatusta hankkia Netflix tai Spotify, ja tietokone menee nettiin mobiiliverkolla. Eikä meillä syödä paahtopaistia, kauden vihanneksia eikä todellakaan mitään juustoja, viinistä puhumattakaan. Ja me pärjätään ihan hyvin! Mitään ylimääräistä ei saada eikä hätätilanteita oikein voi tulla, mutta en ajattele niitä etukäteen, jos tulee niin mietitään niitä sitten.
Lakkaa valittaminen ja ole kiitollinen siitä miten hyväosainen sinä olet! Siis todella hyväosainen.
Voi herran jumala! Ai että todellako on jo tultu siihen, että paahtopaisti, lohi ja juusto on luxuselämää?!?! Tai Netflix?!?!
Kyllä tää peli on sitten menetetty ja Suomi todellinen köyhälä!
Koska meillä ei eettisistä (ja taloudellisista syistä) ole autoa, olemme aika sidottuja keskustan kauppojen tarjontaan. Haluaisin ostaa ekologista ja luomua, erityisesti vapaana kasvatettua lihaa ja kanaa. Mutta se paahtopaisti maksaisi silloin 50 € kilo!!! Samoin ostaisin nuorten suomalaisten suunnittelijoiden ekologisia vaatteita mutta nyt joudun kuolaamaan niitä Punavuoren ja Ullanlinnan putiikeissa.
Haluaisimme säästää omaan asuntoon mutta eihän se ole mitenkään mahdollista. Mulla on vieläkin velkaa viime joulusta, kun lopulta täytyi maksaa kaikki ruuat, kuuset ja muut luottokortilla. Ihan tavallinen pieni joulukuusi maksoi 90 €!!!! Ja astianpesukone meni rikki viikko ennen joulua, korjaus 240 €.
Totta kai on oma valinta jos toinen puoliso opiskelee. Mutta oma valinta ei todellakaan ole, että Suomessa ihan kaikki on järjettömän kallista!!! Siis hintataso on aivan järkyttävä. Meillä käy töissä paljon kollegoja ulkomailta, taiteiljoita ja muusikoita, ja he kaikki kauhistelevat Suomen hintatasoa.
Ja verorahoilla ei saa edes sitä hammashoitoa!!! Meillä ei ole varaa ottaa yksityisiä terveysvakuutuksia lapsille, joten olemme aivan terveyskeskuksen armoilla. Kun kuopus sairastui influenssaan, oli pakko mennä yksityiselle, koska terveyskeskuksesta lähetettiin tuntien odottelun jälkeen kotiin!!! Ja lasku oli yli 80 €!!!!
Suomessa on kyllä ihmisten elintaso niin matala, ettei ole mikään ihme ettei tänne saada ulkomaista työvoimaa! Kuka hulku tänne tulisi paitsi elätettäväksi?! Ja tämä paska maa on tekemässä minustakin, joka olen avarakatseinen humanisti, rasistin, koska täällä ihmiseltä viedään kaikki!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tää vitsi? :D
Etteikö 370 € riittäis viikoks.. anna mun kaikki kestää 😂
Päihteet on pirun kalliita nykyään.
Ei välttämättä. Kossupullo ja appelsiinimehu, 15 euroa noin.
Ap häpeäisit, moni elää alle tuon ja pärjää silti. Ette ole köyhiä.
Typerää maksaa vuokraa noin paljon, miksette ole hankkineet omaa asuntoa? Eri tietysti jos teillä voi vaihtua työpaikat nopeasti tms. mutta tuskin on näin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tää vitsi? :D
Etteikö 370 € riittäis viikoks.. anna mun kaikki kestää 😂
Päihteet on pirun kalliita nykyään.
Ei välttämättä. Kossupullo ja appelsiinimehu, 15 euroa noin.
Kun on kova tarve, niin Kossu uppoaa ilman mehua :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakkaa valittaminen ja ole kiitollinen siitä miten hyväosainen sinä olet! Siis todella hyväosainen.Voi herran jumala! Ai että todellako on jo tultu siihen, että paahtopaisti, lohi ja juusto on luxuselämää?!?! Tai Netflix?!?!
Koska meillä ei eettisistä (ja taloudellisista syistä) ole autoa, olemme aika sidottuja keskustan kauppojen tarjontaan. Haluaisin ostaa ekologista ja luomua, erityisesti vapaana kasvatettua lihaa ja kanaa. Mutta se paahtopaisti maksaisi silloin 50 € kilo!!! Samoin ostaisin nuorten suomalaisten suunnittelijoiden ekologisia vaatteita mutta nyt joudun kuolaamaan niitä Punavuoren ja Ullanlinnan putiikeissa.
Haluaisimme säästää omaan asuntoon mutta eihän se ole mitenkään mahdollista. Mulla on vieläkin velkaa viime joulusta, kun lopulta täytyi maksaa kaikki ruuat, kuuset ja muut luottokortilla. Ihan tavallinen pieni joulukuusi maksoi 90 €!!!! Ja astianpesukone meni rikki viikko ennen joulua, korjaus 240 €.
Totta kai on oma valinta jos toinen puoliso opiskelee. Mutta oma valinta ei todellakaan ole, että Suomessa ihan kaikki on järjettömän kallista!!! Siis hintataso on aivan järkyttävä. Meillä käy töissä paljon kollegoja ulkomailta, taiteiljoita ja muusikoita, ja he kaikki kauhistelevat Suomen hintatasoa.
!
Mietitäänpä mihin teillä ON varaa:
Toisen puolison täysipäiväiseen opiskeluun ilman työntekoa.
Kahteen lapseen ja niiden hoitoon.
Asuntoon pääkaupunkiseudulla.
Uusimpiin viihdepalveluihin.
Hyvään ruokaan.
Yksityisiin terveyspalveluihin.
Harrastuksiin.
Ja sä väität että olette köyhiä ja mihinkään ei ole varaa?
Oikeasti olette juuri niitä, jotka ENITEN hyötyvät suomen systeemistä. Toinen voi opiskella ilmaiseksi ja saa siihen vielä tukia. Lapset hoidetaan ja koulutetaan lähes ilmaiseksi. Kerro mulle missä maassa eläisitte edes samalla tasolla kuin nyt? Totta, dinkkuna työssäkäyväna parina elintasonne olisi useimmissa Euroopan maissa parempi. Mutta entä nyt, yhden työssäkäyvän ja kahden lapsen perheessä? Anna toki esimerkki kun olet niin varma!
Meillä on vähän pienemmät tulot tässä pienituloisen ja opiskelijan sekä kahden lapsen perheessä, opintolainaakin nostan. Menot melko samat, tosin spotifya käytetään ilmaisversiona eikä lapsilla ole vielä puhelinliittymiä. Toisaalta työmatkakulut on puolisolla suuremmat, ja minulla yksinään tuon satasen.
Syödään kerran kuukaudessa ulkona, välillä ostetaan valmisruokaa, lähiseutumatkailu on ihan kivaa ja olen oppinut ihan periaatteliseksi tässä kirpparishoppailussa. Tuskin ostelisin uusia tavaroita enää edes, vaikka tulot yhtäkkiä kasvaisi. Harrastuksinanikin olemme jo lapsena tykänneet ilmaisista lenkeistä, peleistä, lukemisesta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakkaa valittaminen ja ole kiitollinen siitä miten hyväosainen sinä olet! Siis todella hyväosainen.Voi herran jumala! Ai että todellako on jo tultu siihen, että paahtopaisti, lohi ja juusto on luxuselämää?!?! Tai Netflix?!?!
Ja verorahoilla ei saa edes sitä hammashoitoa!!! Meillä ei ole varaa ottaa yksityisiä terveysvakuutuksia lapsille, joten olemme aivan terveyskeskuksen armoilla. Kun kuopus sairastui influenssaan, oli pakko mennä yksityiselle, koska terveyskeskuksesta lähetettiin tuntien odottelun jälkeen kotiin!!! Ja lasku oli yli 80 €!!!!
Suomessa on kyllä ihmisten elintaso niin matala, ettei ole mikään ihme ettei tänne saada ulkomaista työvoimaa! Kuka hulku tänne tulisi paitsi elätettäväksi?! Ja tämä paska maa on tekemässä minustakin, joka olen avarakatseinen humanisti, rasistin, koska täällä ihmiseltä viedään kaikki!
Siis toki itsekin työkyvyttömänä toivoisin, että sairauden vastapainoksi voisi sitten edes viettää kivaa elämää.
Ap, tuo teidän tilanne on väliaikainen! Monet elävät pienemmällä ihan vakkaristi. Kyllä minäkin säästän etukäteen jos haluan jonkun tietyn asian, nytkin ostan itselleni synttärilahjaksi laukun mistä olen pitkään haaveillut. Laukku maksaa hieman alle 200€. Mitään paahtopaisteja ei koskaan osteta, olen tosin muutenkin kasvissyöjä. Meillä ainakin lasten päivähoitomaksut olivat pienemmät kun itse opiskelin aikuiskoulutustuella, huomioitiin vain miehen tulot. Saisitte oikeasti suht helposti säästettyä omaa asuntoa varten jos vain voisit hieman kärsiä epämukavuutta. Tuo maksamanne vuokra on älytön. Me säästettiin niin että asuimme miehen kanssa vuosia pienessä yksiössä koska muuten ei oltaisi saatu säästettyä 30% asunnon hinnasta meidän pienillä palkoilla. Lapsuuden perheeni säästi myös tällä tavalla, asuttiin kaksiossa nelihenkinen perhe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paahtopaisti, lohi, juustot ja läppäri paljasti 😂
No annan 4/5
Ohis mut mä en ymmärrä miten helvetin köyhiä te olette, jos paahtopaisti 19,00/kilo tai lohi on teille jotain saavuttamatonta luxusta tai Applen tuotteet ihan käsittämöntä? Miten te olette onnistuneet tulemaan noin köyhiksi?
En osta noista mitään, koska koen ne kalliiksi, mutta JUURI tämän vuoksi musta EI oo tullu köyhää, vaan päinvastoin pärjään hyvin ja rahaa jää pienestä palkasta huolimatta yli 500 €/kk säästöön.
Netflixi on 7,99€ kuussa se halvin.. Mistä te revitte 15euroa? Vai oliko siellä netflixissä niitä eri vaihtoehtoja.. Mut tuo 7,99€/kk ei oo paha, edes köyhälle. Vaihtakaa siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paahtopaisti, lohi, juustot ja läppäri paljasti 😂
No annan 4/5
Ohis mut mä en ymmärrä miten helvetin köyhiä te olette, jos paahtopaisti 19,00/kilo tai lohi on teille jotain saavuttamatonta luxusta tai Applen tuotteet ihan käsittämöntä? Miten te olette onnistuneet tulemaan noin köyhiksi?
En osta noista mitään, koska koen ne kalliiksi, mutta JUURI tämän vuoksi musta EI oo tullu köyhää, vaan päinvastoin pärjään hyvin ja rahaa jää pienestä palkasta huolimatta yli 500 €/kk säästöön.
Naulan kantaan! Aivan liian kalliita että raaskisi ostaa. Ainoa mistä ei tingitä on lasten harrastukset. Pienistä tuloista ollaan säästetty ihan kivat osakesalkut. Säästötililläkin sen verran että voi kodinkoneet hajota ja hampaat juurihoitaa yksityisellä.
Vierailija kirjoitti:
Silkkaa typeryyttä, jos kauden vihannekset eivät kelpaa, ne ovat aina edullisimpia ja paraslaatuisia.
Kyllä koen apn valitukset ihan turhiksi. Paljolti on kyse siitä, että perheellä on vaikeaa sopeuttaa kulut tulojen mukaan. Ja missä on kiitollisuus yhteiskunnan tarjoamista palveluista? Ilmainen koulutus esim.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä myöskään mainitse taksikyydeistä. Helsingissä asuvat eivät ymmärrä, että bussi ei kulje joka paikassa talon edestä 24/7, muualla asuvat eivät ymmärrä miksi mummolla tai mummon naapurilla ei ole autoa.
(tuttavaperheen lapset kävivät soittotunnilla taksilla, jota sitten jaksettiin päivitellä. Edullinen vaihtoehto toisen auton hankkimiseen ja ylläpitämiseen verrattuna.)
Sitä kyllä ihmettelen, ettei se aikuinen edes voinut kulkea "onnibussilla" sitä mummola-matkaa, jos lasten kanssa matkustaminen bussissa tuntuu hankalalta. Eikä tule hiihtolomakaan ihan puun takaa: ennakoimalla ja vr:n kamppanjoita seuraamalla olisit saanut takuulla junaliputkin halvemmalla.
Tämä ei ole myöskään oikea paikka pohtia keskituloisten ihmisten köyhyyttä, täällä kilpaillaan sillä, kuka on köyhin.
Omenakone on kallis, mutta kestänyt teillä 10 vuotta. Ja jos miehesi tekee jotain graafisia tai visuaalisia juttuja, niin kai se mäkki sit pitää olla.
Mutta siinä olen samaa mieltä: Suomessa on huonot palkat.
https://yle.fi/uutiset/3-10662005Kiitos viestistä! Taidat olla ainoa koko palstalla, joka ymmärtää mistä puhun. Suoraan sanoen nämä ihmisten kommentit ja tämä viha yllätti mut ihan täysin.
Pelottavaa, että joku pitää junalla matkustamista ja erilaisten juustojen ostamista jotenkin erikoisena ylellisyytenä.
Minusta lasten talviloma mummilassa on maailman tavallisin asia. Ja sinne mummilaan ei muuten pääse kuin taksilla lähimmältä asemalta.
Mies on musiikin jatko-opiskelija ja tarvitsee juuri applen tietokoneen ohjelmien ym takia. Ja paljon muuta kuten soittimia ym mutta se on eri juttu.
Haluan niin muuttaa ulkomaille kunhan mies valmistuu. Onneksi ollaan molemmat aloilla, joilla työllistyy myös ulkomaille. Ap
Ihanaa, että sinusta on "pelottavaa" pitäälohta ylellisyytenä! Ja toinen tollukka ei ymmärtänyt, miten voi olla niin köyhä, ettei ole varaa Appleen! No itse olen akateemisesti kouluttautunut työkyvytön työtön, tulot 500 e/kk, laskekaapa siitä.
Kuulehan ystävä hyvä, tässä ketjussa ei ole kyse työkyvyttömistä, vaan ihan työelämässä mukana olevasta akateemisesti koulutetusta.
Kyllä minun mielestäni 3800 € bruttopalkalla pitäisi pystyä elämään niin, että voi syödä lihaa ja lohta, ostella perjantai-illaksi juustoja ja pullon hyvää viiniä. Ja vielä ostaabuysia vaatteita, harrastaa ja nauttia elämästä.
Mutta Suomessa ei pysty. Suurelta osin siitä syystä että teitä työkyvyttömiä ym on liian paljon.
Ap
3800 euron bruttopalkka näyttää isolta, mutta ei ole oikeastaan juurikaan yli keskitulon, pk-seudulla varmaan aika lähellä.
Yhden ihmisen keskipalkalla pitää tietenkin perheen pystyä elämään, mutta ne nautinnot, no aina voi keksiä halvempia nautinnon kohteita.
Mutta provohan lopulta olit, kunhan lämpimikseni tässä kirjoittelen...
- Teillä on hemmetin kallis vuokra, pk-seudullakin on halvempia vuokra-asuntoja, joihin pitäisi kyllä 4 henkisen perheen mahtua oikein hyvin.
- Puhelinliittymät kilpailutukseen
- Netflix ja maksullinen spotify pois
- pärjäisikö puhelinten netillä?
- onko opiskelija-alennukset huomioitu kaikessa, mistä sitä voi saada? Joskus saa yllättävistäkin asioista.
Näillä säästää jo ihan kivaksi. Ja toisekseen, miten 52€/päivä ei riitä? Meillä menee ruokaan yms alle tuo 370€ kuukaudessa, meitä on kaksi, joten ei se mielestäni ihan pieni budjetti ole. Ostetaan luomua ja molemmilla erikoisruokavaliot ja syödään ihan laadukasta ruokaa.
Tuolla yhtälöllä he eivät eläisi yhtään leveämmin Tukholmassa tai Oslossa. Nykissä koko yhtälö ei olisi mahdollinen.