Vierailu hienostuneiden, rikkaiden sukulaisten luona ahdistaa.
Olen keski-ikäinen mies ja minä ja siskoni olemme lähtöisin todella pienipalkkaisesta, työväenluokkaisesta perheestä. Köyhä duunari tuli minustakin ja menin naimisiin pienipalkkaisen toimistotyöntekijän kanssa ja asumme vuokralla, mutta siskoni oli fiksumpi; hän löysi rikkaan insinöörin, ja nyt heillä on erittäin hieno omakotitalo kalliilla alueella ja kaksi akateemisesti koulutettua poikaa, jotka ovat juuri lähteneet opiskelun jälkeen hyviin ammatteihin.
Sisareni ja hänen miehensä ystäväpiiri koostuu sivistyneistä, kaikki etikettisäännöt tuntevista, korkeasti koulutetuista ja varakkaista ihmisistä. Hassua sinänsä, sillä sisareni ei itse ole koskaan opiskellut ammattikoulua pidemmälle, mutta hän on kyllä myöhemmin hankkinut runsaasti yleissivistystä kirjoista ja on aina osannut olla tyylikäs, kultivoidusti käyttäytyvä sofistikoitunut leidi, joten hän on yläluokan keskuudessa kuin kala vedessä.
Kun minä ja vaimoni käymme toisinaan sisareni luona kylässä, ahdistaa, kun kaikki siellä on niin hienoa, siistiä, kallista ja valkoista. Ruokailutkin menevät kuin etikettioppaan mukaan. Toisinaan samaan aikaan paikalle piipahtaa heidän menestyjäystäviään, ja sitten ollaan kuin jossain cockatailkutsuilla, hymyillään kuminaamaista hymyä ja keskustellaan ranskalaisista taide-elokuvista, maalaustaiteesta, oopperasta, purjehduksesta, ulkomaanmatkoista, liike-elämästä tms.
Sen jälkeen taas helpottaa, kun pääsemme takaisin ahtaaseen vuokramurjuumme, joka on kalustettu vanhoilla kirpputorihuonekaluilla ja voin avata oluen ja vaimoni ottaa siiderin. Kotona voin nostaa jalat sohvapöydän päälle ja alamme katsoa vaikka Putousta. Myöhemmin saatamme harrastaa seksiä, eikä sekään tapahdu hienostuneesti takkatulen ääressä karhuntaljalla kuten ranskalaisissa taide-elokuvissa, vaan perisuomalaisella tavalla karusti ja rajusti.
Ahdistavatko ketään muuta vierailut hienostuneiden, menestyvien sukulaisten luona?
Kommentit (64)
Onneksi meidän kaikki sukulaiset on yhtä juntteja ja tavallisia kuin mekin. Akateemiset ammatit kyllä on, mutta tuollainen sivistys ja kulttuurikoti vaatii wanhaa rahaa ja sivistystä toteutuakseen ja meillä on vielä liian lyhyet akateemiset juuret ja opintolainaakin jäljellä.
Tosielämässä rikas, sivistynyt ihminen osaa huomioida köyhän sukulaisen, niin ettei tämä muistakaan olevansa mitenkään "alempiarvoisempi".
vaikka provohan tämä oli.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2013 klo 22:46"]
Provo
[/quote]
Valitan, mutta ei ole. Se, että osaan kirjoittaa jäsenneltyä, hyvää suomen kieltä, ei tarkoita, että kirjoittaisin provon. Kaikki hyvin kirjoittavat eivät provoile, vaikka sinä niin luuletkin. Olen kuitenkin saanut laudaturin ylioppilaskirjoitusten äidinkielestä aikoinani. Tosin isona minusta ei tullut mitään ylioppilaaksi pääsyni jälkeen, kun motivaatio opiskeluun ei riittänyt.
Siis naiko ne hienot sukulaiset sillä erilaisella tavallaan teidän edessänne? Vai miksi vertaat sitäkin?
Eihän se vielä provoa tee jos kirjoittaa noin . Mutta tuo teksti on naisen kirjoittama. Sen nyt näkee sokea lyyti otsallaankin.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2013 klo 22:49"]
Tosielämässä rikas, sivistynyt ihminen osaa huomioida köyhän sukulaisen, niin ettei tämä muistakaan olevansa mitenkään "alempiarvoisempi".
vaikka provohan tämä oli.
[/quote]
Tämä ei ollut provo, ja rikas, oma-aloitteisesti sivistynyt sukulainenhan todellakin huomioi meidät, duunaripariskunnan. Eihän hän meitä huonosti tai alentuvasti kohdellut.
Minua taas ahdistaa vierailu junttisukulaisten luona.
Paikat on kaikki rempallaan, puheessa vilisee kirosanoja, koulutusta ei kellään ole, palkat eivät edes ala kakkosella. Vuokrakämpän edessä seisoo romutusikäisiä autoja joita on tuunailtu tarratribaaleilla ja isoilla pakoputkilla.
Missään ei ole koskaan varaa matkustaa ja omista matkoista on oltava hipi hiljaa -muu olisi pröystäilyä.
-97 Mondeon sähköongelmista riittäisi juttua kyllä.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2013 klo 22:52"]
Eihän se vielä provoa tee jos kirjoittaa noin . Mutta tuo teksti on naisen kirjoittama. Sen nyt näkee sokea lyyti otsallaankin.
[/quote]
Naisen kirjoittama? Kyllä minulla vielä toistaiseksi on miehen sukupuolielimet, enkä ajatellut hankkia sukupuolenvaihdosleikkausta.
Jos et olekaan provo, niin vastaan sitten: mun mielestä kunnon rehelliset juntit ovat hauskaa seuraa hienoilla illalliskutsuilla. Ole rehellinen oma itsesi ja kerro virkistävät kuulumisesi Kontulan ostarilta kehu uusinta sidukkamerkkiä, kun muut puhuvat viineistä. Kun olet oma itsesi, niin huomaat pian, ketkä.ihmiset ovat oikeasti sivistyneitä ja ketkä teeskentelijöitä.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2013 klo 22:51"]
Siis naiko ne hienot sukulaiset sillä erilaisella tavallaan teidän edessänne? Vai miksi vertaat sitäkin?
[/quote]
Etkö ymmärtänyt viittaustani ranskalaisiin taide-elokuviin? En puhunut heidän naimisestaan.
Ei ahdista, koska isäni tausta on ns. paremmista piireistä ja äitini on maalaislikka, joka myös sopeutui kuin kala veteen.
Minusta isän suvun juhlissa on aina ollut kivaa, en osaa pitää sitä mitenkään jäykkänä. Onko sinun pakko mennä juhliin? Ei varmaan ole mitään tapaa, millä viihtyisit niissä paremmin. Eikä se ole kenenkään "syy", he ovat tuollaisia, sinä olet toisenlainen. ole onnellinen jos sinun ei sentään tarvitse kutsua heitä teille, vai? Se se vasta hauskaa olisi!
[quote author="Vierailija" time="26.02.2013 klo 22:56"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2013 klo 22:51"]
[/quote]
No miksi sua ahdistaa ranskalaisten elokuvien seksi? Katsotteko te siellä sukulaisilla niitä filmejä? Miten se nyt liittyvät teidän sukulaisiinne?
Etkö ymmärtänyt viittaustani ranskalaisiin taide-elokuviin? En puhunut heidän naimisestaan.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2013 klo 22:56"]
Jos et olekaan provo, niin vastaan sitten: mun mielestä kunnon rehelliset juntit ovat hauskaa seuraa hienoilla illalliskutsuilla. Ole rehellinen oma itsesi ja kerro virkistävät kuulumisesi Kontulan ostarilta kehu uusinta sidukkamerkkiä, kun muut puhuvat viineistä. Kun olet oma itsesi, niin huomaat pian, ketkä.ihmiset ovat oikeasti sivistyneitä ja ketkä teeskentelijöitä.
[/quote]
Joskus on kieltämättä tehnyt mieli alkaa juntteilla tuossa hienostoporukassa, mutta se tietäisi kyllä välien rikkontumista.
Ehkä sitten vain olet muuten naismainen,kun pohdit asioita noin naisellisen epävarmana.
Miksi ihmeessä kukaan äijä tulisi akkainpalstalle itkemään alemmuuskompleksiaan?
[quote author="Vierailija" time="26.02.2013 klo 22:59"]
Ei ahdista, koska isäni tausta on ns. paremmista piireistä ja äitini on maalaislikka, joka myös sopeutui kuin kala veteen.
Minusta isän suvun juhlissa on aina ollut kivaa, en osaa pitää sitä mitenkään jäykkänä. Onko sinun pakko mennä juhliin? Ei varmaan ole mitään tapaa, millä viihtyisit niissä paremmin. Eikä se ole kenenkään "syy", he ovat tuollaisia, sinä olet toisenlainen. ole onnellinen jos sinun ei sentään tarvitse kutsua heitä teille, vai? Se se vasta hauskaa olisi!
[/quote]
Ei se heidän syynsä ole, että minä vain en osaa esiintyä kaikki etikettisäännöt halliten heidän ja heidän ystäviensä seurassa kuin joku Lions-klubin suurvisiirilejona. Siksi pysyttelen niissä sosiaalisissa tilanteissa enimmäkseen hiljaa, hymyilen ja nyökyttelen.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2013 klo 23:00"]
Ehkä sitten vain olet muuten naismainen,kun pohdit asioita noin naisellisen epävarmana.
Miksi ihmeessä kukaan äijä tulisi akkainpalstalle itkemään alemmuuskompleksiaan?
[/quote]
Käsittääkseni tämä ei ole "akkainpalsta". Lukeeko jossain että, palsta on ainoastaan äideille? Olethan sinäkin täällä, vaikka olet "mies".
Tokihan tämä palsta on kaikille avoin, mutta tapa jolla asioita käsitellään on ämmämäinen.
Kuten tässäkin ketjussa:)
No eihän tuossa ole muuta ongelmaa kuin että ap ei osaa arvostaa itseään. Siis sun oma huonommuudentunne. Pitäiskö sille tehdä jotain? Sen alta voi tietysti tulla sitten myös kateus. Mä en koskaan arvotele tuttujani/ystäviäni sen perusteella ovatko duunareita vai jotain "sivistyneistöä". Se, että he ovat aidosti sitä mitä ihmisinä ovat on kaiken perusta. En jaska määräänsä enempää kuunnella esim hiukan alkoholisoitunutta tuttuani ja sanonkin sen hänelle. En jaksa esittää mitään salonki-kiemuroita enkä myöskään ole kiinnostunut mistään kalja-mässy-illanvietosta. Olen ihan oma itseni. Ihan sujuvasti istun sekä siellä kirppissohvalla kuin myös desing-sohvalla. OMANA ITSENÄÄN pärjää missä vain. Alemmuudentunnon kanssa on hankalaa kaikkialla.
Provo