Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vierailu hienostuneiden, rikkaiden sukulaisten luona ahdistaa.

Vierailija
26.02.2013 |

Olen keski-ikäinen mies ja minä ja siskoni olemme lähtöisin todella pienipalkkaisesta, työväenluokkaisesta perheestä. Köyhä duunari tuli minustakin ja menin naimisiin pienipalkkaisen toimistotyöntekijän kanssa ja asumme vuokralla, mutta siskoni oli fiksumpi; hän löysi rikkaan insinöörin, ja nyt heillä on erittäin hieno omakotitalo kalliilla alueella ja kaksi akateemisesti koulutettua poikaa, jotka ovat juuri lähteneet opiskelun jälkeen hyviin ammatteihin.

Sisareni ja hänen miehensä ystäväpiiri koostuu sivistyneistä, kaikki etikettisäännöt tuntevista, korkeasti koulutetuista ja varakkaista ihmisistä. Hassua sinänsä, sillä sisareni ei itse ole koskaan opiskellut ammattikoulua pidemmälle, mutta hän on kyllä myöhemmin hankkinut runsaasti yleissivistystä kirjoista ja on aina osannut olla tyylikäs, kultivoidusti käyttäytyvä sofistikoitunut leidi, joten hän on yläluokan keskuudessa kuin kala vedessä.

Kun minä ja vaimoni käymme toisinaan sisareni luona kylässä, ahdistaa, kun kaikki siellä on niin hienoa, siistiä, kallista ja valkoista. Ruokailutkin menevät kuin etikettioppaan mukaan. Toisinaan samaan aikaan paikalle piipahtaa heidän menestyjäystäviään, ja sitten ollaan kuin jossain cockatailkutsuilla, hymyillään kuminaamaista hymyä ja keskustellaan ranskalaisista taide-elokuvista, maalaustaiteesta, oopperasta, purjehduksesta, ulkomaanmatkoista, liike-elämästä tms.

Sen jälkeen taas helpottaa, kun pääsemme takaisin ahtaaseen vuokramurjuumme, joka on kalustettu vanhoilla kirpputorihuonekaluilla ja voin avata oluen ja vaimoni ottaa siiderin. Kotona voin nostaa jalat sohvapöydän päälle ja alamme katsoa vaikka Putousta. Myöhemmin saatamme harrastaa seksiä, eikä sekään tapahdu hienostuneesti takkatulen ääressä karhuntaljalla kuten ranskalaisissa taide-elokuvissa, vaan perisuomalaisella tavalla karusti ja rajusti.

Ahdistavatko ketään muuta vierailut hienostuneiden, menestyvien sukulaisten luona?

Kommentit (64)

61/64 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla särähti aloituksessa korvaan se "rikas insinööri". Missä sellaisia on?

Mun perheessä ja ystävä/tuttavapiirissä on useita insinöörejä (DI), ja kaikki poikkeuksetta valittelevat huonoa palkkaansa ja huonoa ennustetta isommille palkankorotuksille tulevaisuudessakaan.

Olisit nyt heittänyt vaikka rikkaan aivokirurgin tai sydänspesialistin, tai von Guggelströmin perijän, mutta _insinööri_?! 😂

Vierailija
62/64 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun junttimies ei edes huomaisi millaiset kalusteet jossakin olisi, ei tajuaisi olisiko siellä siivottu tai kuinka puhdasta olisi tai onko sisustettu "vaalealla sävyllä". 

Ei sitä haittaisi jos keskusteltaisiin oopperasta, me kyllä kuunnellaan sujuvasti toisten keskusteluja ja nauretaan ja nyökkäillään kun muutkin niin tekee.

Eli ap. tarkista nyt vaan millaset vehkeet sulla siellä alapäässä todellakin on....

Mikä on saanut teidät ämmittelijät ja akattelijat vihaamaan naisia noin kovin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/64 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ole tuollaisia sukulaisia ja jos olisi niin ratkaisisin asian siten, että emme menisi sinne.

Vierailija
64/64 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin hyvin ymmärtää alkuperäistä kirjoittajaa.

Olen varsin keskinkertaisista lähtökohdista mutta 'kouluttautunut ja sivistynyt' ja ollut paljon ulkomailla töissä. Jo ruotsalaisten ulkokultaisuus oli shokki aikoinaan, mutta siihen olen aikaa myöten tottunut. Kun oppii tulkitsemaan oikein ruotsalaisten kiertoilmaisut niin ne on ihan jeestyyppejä loppujen lopuksi.

Sen sijaan brittien, ja nimenomaan keski- ja ylemmän keskiluokan, partyihin en mene ellei ole pakko. Siis se jutustelu on tyyliä kuka on kirjoittanut sen ja sen kirjan, tai kuka on sanonut näin. En kestä. Sitäpaitsi kun tuo kirjallisuus on itsellä ollut vähän niinkuin harrastuksena ja olen pari kertaa korjannut piirin 'yleisen totuuden' niin olen saanut palkaksi jäätävän hiljaisuuden. Eivät ne ihmiset ole lukeneet niitä kirjoja itse, ne vain snobbailee.

Aloittajalle sanoisin, tai minä ainakin ajattelen niin, että jokaisella ihmisellä on tarina kerrottavanaan. Ja oikeaa elämää nähneillä on yleensä tarinat parempia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kahdeksan