Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vierailu hienostuneiden, rikkaiden sukulaisten luona ahdistaa.

Vierailija
26.02.2013 |

Olen keski-ikäinen mies ja minä ja siskoni olemme lähtöisin todella pienipalkkaisesta, työväenluokkaisesta perheestä. Köyhä duunari tuli minustakin ja menin naimisiin pienipalkkaisen toimistotyöntekijän kanssa ja asumme vuokralla, mutta siskoni oli fiksumpi; hän löysi rikkaan insinöörin, ja nyt heillä on erittäin hieno omakotitalo kalliilla alueella ja kaksi akateemisesti koulutettua poikaa, jotka ovat juuri lähteneet opiskelun jälkeen hyviin ammatteihin.

Sisareni ja hänen miehensä ystäväpiiri koostuu sivistyneistä, kaikki etikettisäännöt tuntevista, korkeasti koulutetuista ja varakkaista ihmisistä. Hassua sinänsä, sillä sisareni ei itse ole koskaan opiskellut ammattikoulua pidemmälle, mutta hän on kyllä myöhemmin hankkinut runsaasti yleissivistystä kirjoista ja on aina osannut olla tyylikäs, kultivoidusti käyttäytyvä sofistikoitunut leidi, joten hän on yläluokan keskuudessa kuin kala vedessä.

Kun minä ja vaimoni käymme toisinaan sisareni luona kylässä, ahdistaa, kun kaikki siellä on niin hienoa, siistiä, kallista ja valkoista. Ruokailutkin menevät kuin etikettioppaan mukaan. Toisinaan samaan aikaan paikalle piipahtaa heidän menestyjäystäviään, ja sitten ollaan kuin jossain cockatailkutsuilla, hymyillään kuminaamaista hymyä ja keskustellaan ranskalaisista taide-elokuvista, maalaustaiteesta, oopperasta, purjehduksesta, ulkomaanmatkoista, liike-elämästä tms.

Sen jälkeen taas helpottaa, kun pääsemme takaisin ahtaaseen vuokramurjuumme, joka on kalustettu vanhoilla kirpputorihuonekaluilla ja voin avata oluen ja vaimoni ottaa siiderin. Kotona voin nostaa jalat sohvapöydän päälle ja alamme katsoa vaikka Putousta. Myöhemmin saatamme harrastaa seksiä, eikä sekään tapahdu hienostuneesti takkatulen ääressä karhuntaljalla kuten ranskalaisissa taide-elokuvissa, vaan perisuomalaisella tavalla karusti ja rajusti.

Ahdistavatko ketään muuta vierailut hienostuneiden, menestyvien sukulaisten luona?

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme ne rikkaat sukulaiset. Eikä meillä käy edes mielessä, että köyhät sukulaiset pääsisivät keittiötä pitemmälle. Tarjoamme siellä kolhuisesta mukista kahvia  ja olemme pukeutuneet kulahtaneisiin mökkivaatteisiin, jotta köyhät sukulaiset kokisivat olonsa mukavaksi. Etukäteen luemme TV-lehdistä esim. Putouksesta ja vilkaisemme, mitä lähiostarin K-marketissa on tarjouksessa, jotta voimme keskustella kahvipaketin hinnasta ja siitä, miten kamalasti juusto maksaa.

Nolojahan nuo vierailut ovat, kaikki ovat vaivautuneita, mutta sukuaan ei voi valita.

Vierailija
22/64 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2013 klo 23:10"]

Tokihan tämä  palsta on kaikille avoin, mutta tapa jolla asioita käsitellään on ämmämäinen.

Kuten tässäkin ketjussa:)

[/quote]

En pidä sitä ämmämäisenä. Olisin tietysti voinut korvata sanan "ahdistaa" sanomalla "vituttaa ihan perkeleesti", mutta enhän tiennyt, että täällä on sinun kaltaisesi palstakyttääjä, joka sanelee,  miten asiat pitäisi ilmaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai se, että ei ole rahaa tarkoitta sitä että koti on likainen ja epäjärjestyksessä? Olet todellakin provo.

Vierailija
24/64 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2013 klo 23:14"]

Tokihan tämä  palsta on kaikille avoin, mutta tapa jolla asioita käsitellään on ämmämäinen.

[/quote]

En pidä sitä ämmämäisenä. Olisin tietysti voinut korvata sanan "ahdistaa" sanomalla "vituttaa ihan perkeleesti", mutta enhän tiennyt, että täällä on sinun kaltaisesi palstakyttääjä, joka sanelee,  miten asiat pitäisi ilmaista.

[/quote]

En tarkoittanut ilmaisuasi, vaan naismaista tyyliäsi reagoida asiaan. Kuten tässäkin:D

Vierailija
25/64 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2013 klo 23:16"]

Ai se, että ei ole rahaa tarkoitta sitä että koti on likainen ja epäjärjestyksessä? Olet todellakin provo.

[/quote]

Nimenomaan miehet tarkkailee juuri tällaista toisen kodin puhtautta ja järjestystä :o))

Vierailija
26/64 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2013 klo 23:13"]

Me olemme ne rikkaat sukulaiset. Eikä meillä käy edes mielessä, että köyhät sukulaiset pääsisivät keittiötä pitemmälle. Tarjoamme siellä kolhuisesta mukista kahvia  ja olemme pukeutuneet kulahtaneisiin mökkivaatteisiin, jotta köyhät sukulaiset kokisivat olonsa mukavaksi. Etukäteen luemme TV-lehdistä esim. Putouksesta ja vilkaisemme, mitä lähiostarin K-marketissa on tarjouksessa, jotta voimme keskustella kahvipaketin hinnasta ja siitä, miten kamalasti juusto maksaa.

Nolojahan nuo vierailut ovat, kaikki ovat vaivautuneita, mutta sukuaan ei voi valita.

[/quote]

Varmaan vitsailit...? MIkäli et nolous johtunee tasan teidän teeskentelystänne- sehän on tosi noloa. Köyhä ei oo sama kuin tyhmä.

Vierailija
27/64 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun junttimies ei edes huomaisi millaiset kalusteet jossakin olisi, ei tajuaisi olisiko siellä siivottu tai kuinka puhdasta olisi tai onko sisustettu "vaalealla sävyllä". 

Ei sitä haittaisi jos keskusteltaisiin oopperasta, me kyllä kuunnellaan sujuvasti toisten keskusteluja ja nauretaan ja nyökkäillään kun muutkin niin tekee.

Eli ap. tarkista nyt vaan millaset vehkeet sulla siellä alapäässä todellakin on....

Vierailija
28/64 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2013 klo 23:14"]

[/quote]

[/quote]

En tarkoittanut ilmaisuasi, vaan naismaista tyyliäsi reagoida asiaan. Kuten tässäkin:D

[/quote]

Meitä on moneksi, koita käsittää. Tapasi lokeroida on sitten miehekästä? Okei, ehkä sä kurkkasit tätä ketjua sieltä keittiöstä. Eli lokeroin myös.

Vierailija
29/64 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Missä kohdassa väitin, että se tarkoittaa sitä? Puhuin omasta kodistani, jos et tajunnut. En kaikkien muiden köyhien kodeista.

Vierailija
30/64 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2013 klo 23:23"]

Mun junttimies ei edes huomaisi millaiset kalusteet jossakin olisi, ei tajuaisi olisiko siellä siivottu tai kuinka puhdasta olisi tai onko sisustettu "vaalealla sävyllä". 

Ei sitä haittaisi jos keskusteltaisiin oopperasta, me kyllä kuunnellaan sujuvasti toisten keskusteluja ja nauretaan ja nyökkäillään kun muutkin niin tekee.

Eli ap. tarkista nyt vaan millaset vehkeet sulla siellä alapäässä todellakin on....

[/quote]

mutta tämä en ollut minä, vaan joku muu.

t. 7/17, ja pari muttakin akkamaisuudesta syyttänyttä viestiä kirjoittanut. Mutta tämä ukko kyllästyi akkain jorinoihin ( ja jankutuksiin) ja raahautuu panemaan tuota rakasta akateemista tuolla vuoteen puolessa

Vierailija
31/64 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä aihe, ei jaksa....antaa ap.n provoilla ihan kaksistaan.

Vierailija
32/64 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

AP ei ehkä ole juntti, vaan sellainen, joka ei liiku (ole päässyt) piireissä. Hän kyllä huomaa sävyt ja muut, mutta ei omaa kosketuspintaa niistä puhumiseen. Juntilla olisikin ehkä helpompaa... AP ei ole Lions klubissa ja muut ovat. Hän ei tiedä siitä sen enempää. Ei siksi viihdy kutsuilla. 

Yhteisiä puheenaiheita ei siis ole eikä kukaan puhu "säästä ja vuodentulosta" johon voi jokainen osallistua. Joo, se on tilanne tuollaisilla kutsuilla helposti.  Puhutaan pienen piirin asioita? Ei siellä todellakaan ole ketään muuta ulkoreunalla olijaa, joka on vain naitu sukuun, eikä niin inessä?

Vierailija
33/64 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2013 klo 23:34"]

[/quote]

AP ei ehkä ole juntti, vaan sellainen, joka ei liiku (ole päässyt) piireissä. Hän kyllä huomaa sävyt ja muut, mutta ei omaa kosketuspintaa niistä puhumiseen. Juntilla olisikin ehkä helpompaa... AP ei ole Lions klubissa ja muut ovat. Hän ei tiedä siitä sen enempää. Ei siksi viihdy kutsuilla. 

Yhteisiä puheenaiheita ei siis ole eikä kukaan puhu "säästä ja vuodentulosta" johon voi jokainen osallistua. Joo, se on tilanne tuollaisilla kutsuilla helposti.  Puhutaan pienen piirin asioita? Ei siellä todellakaan ole ketään muuta ulkoreunalla olijaa, joka on vain naitu sukuun, eikä niin inessä?

[/quote]

Olet aika oikeassa, kun arvioit minua. Olet hyvä ihmistuntija. Olen ylioppilas, josta ei isona tullut mitään. Toisaalta on myös elämän osa-alueita, joista tiedän aika paljon, mutta ne puolestaan eivät kuulu siskoni perheen eivätkä heidän ystäväpiirinsä kiinnostuksen kohteisiin. Voisin käyttäytyä kuin juntti; vetää jo valmiiksi kunnon nousuhumalan lähtiessäni kyläilemään heille, jutella rahvaanomaisista aiheista, öykätä ja möykätä, syödä voisulalla kuorrutettua tuoretta parsaa lusikalla, juoda Beaujolais-viiniä suoraan pullon suusta jne. En vain halua sitä.

Vierailija
34/64 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen monasti selvinnyt vaativillakin kokkareilla ja  jopa vieraalla kielellä erinomaisesti noista keskusteluista ja saanut kehuja kuinka miellyttävä henkilö olen. Minun salainen aseeni on kuuntelu. Annan toisen puhua ja teen vain muutaman hyvin osuvan kysymyksen joukkoon, jolla saan keskustelussa toisen osapuolen huomaamaan, että todella olen "kiinnostunut" ja taas vain kuuntelen... Siinä samalla kun nyökkäilen muka tavattoman kiinnostuneena, mietinkin vain niitä osuvia kysymyksiä ja sitten sopivassa kohden sen kysymykseni heitän sekaan, saan taas olla ihan rauhassa seuraavat 10 min.

Usein paras keskustelija on se joka vain ja ainoastaan osaa kuunnella.

Vierailija
35/64 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tärkeintä on kauniit kulissit..........

Vierailija
36/64 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2013 klo 22:42"]

Olen keski-ikäinen mies ja minä ja siskoni olemme lähtöisin todella pienipalkkaisesta, työväenluokkaisesta perheestä. Köyhä duunari tuli minustakin ja menin naimisiin pienipalkkaisen toimistotyöntekijän kanssa ja asumme vuokralla, mutta siskoni oli fiksumpi; hän löysi rikkaan insinöörin, ja nyt heillä on erittäin hieno omakotitalo kalliilla alueella ja kaksi akateemisesti koulutettua poikaa, jotka ovat juuri lähteneet opiskelun jälkeen hyviin ammatteihin.

No mitäs olet saatanan tyhmä junttirunkkari. Vähän munakarvoja siihen touhuun. Mikään ei estä sinua sivistämästä itseäsi. Kaltaistesi ihmisten vuoksi, maailma on paska paikka.

Sisareni ja hänen miehensä ystäväpiiri koostuu sivistyneistä, kaikki etikettisäännöt tuntevista, korkeasti koulutetuista ja varakkaista ihmisistä. Hassua sinänsä, sillä sisareni ei itse ole koskaan opiskellut ammattikoulua pidemmälle, mutta hän on kyllä myöhemmin hankkinut runsaasti yleissivistystä kirjoista ja on aina osannut olla tyylikäs, kultivoidusti käyttäytyvä sofistikoitunut leidi, joten hän on yläluokan keskuudessa kuin kala vedessä.

Kun minä ja vaimoni käymme toisinaan sisareni luona kylässä, ahdistaa, kun kaikki siellä on niin hienoa, siistiä, kallista ja valkoista. Ruokailutkin menevät kuin etikettioppaan mukaan. Toisinaan samaan aikaan paikalle piipahtaa heidän menestyjäystäviään, ja sitten ollaan kuin jossain cockatailkutsuilla, hymyillään kuminaamaista hymyä ja keskustellaan ranskalaisista taide-elokuvista, maalaustaiteesta, oopperasta, purjehduksesta, ulkomaanmatkoista, liike-elämästä tms.

Sen jälkeen taas helpottaa, kun pääsemme takaisin ahtaaseen vuokramurjuumme, joka on kalustettu vanhoilla kirpputorihuonekaluilla ja voin avata oluen ja vaimoni ottaa siiderin. Kotona voin nostaa jalat sohvapöydän päälle ja alamme katsoa vaikka Putousta. Myöhemmin saatamme harrastaa seksiä, eikä sekään tapahdu hienostuneesti takkatulen ääressä karhuntaljalla kuten ranskalaisissa taide-elokuvissa, vaan perisuomalaisella tavalla karusti ja rajusti.

Ahdistavatko ketään muuta vierailut hienostuneiden, menestyvien sukulaisten luona?

[/quote]

Vierailija
37/64 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2013 klo 23:48"]

Olen monasti selvinnyt vaativillakin kokkareilla ja  jopa vieraalla kielellä erinomaisesti noista keskusteluista ja saanut kehuja kuinka miellyttävä henkilö olen. Minun salainen aseeni on kuuntelu. Annan toisen puhua ja teen vain muutaman hyvin osuvan kysymyksen joukkoon, jolla saan keskustelussa toisen osapuolen huomaamaan, että todella olen "kiinnostunut" ja taas vain kuuntelen... Siinä samalla kun nyökkäilen muka tavattoman kiinnostuneena, mietinkin vain niitä osuvia kysymyksiä ja sitten sopivassa kohden sen kysymykseni heitän sekaan, saan taas olla ihan rauhassa seuraavat 10 min.

Usein paras keskustelija on se joka vain ja ainoastaan osaa kuunnella.

[/quote]

Tiedän. Mitä kuunteluun tulee, työpaikalla minua pidetään jonkinlaisena terapeuttina, jolle uskaltavat tulla avautumaan monet ihmiset. He kertovat hyvinkin arkaluontoisia asioita, koska he tietävät, että en koskaan tule kertomaan niitä asioita muille, ja he tietävät, että ymmärrän heitä ja voin mahdollisesti joskus tarjota heille avaimia ongelmien selvittämiseen. Tämä ei kuitenkaan liity itse aloitukseni aiheeseen.

Vierailija
38/64 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ihmistuntija-kommentistasi, harvoin kuulen tuollaista eli se ilahdutti. Mutta vielä penään sitä, että onko sinne osallistuminen tärkeää tai: olisiko siellä muita joiden kanssa jutella kuin vain ihan sisällä piireissä olevia? Minun setäni on kutsuilla aina vain ihan minimiajan, sitten häipyy ylevien (!!) harrastustensa pariin, kuten hiihtämään.

on tosin sisäpiirisukua, mutta ei häntä silti kukaan kaipaa. Miksette voi ainakin lähteä sitten mahdollisimman nopeasti vaikka.. Minkä harrastuksen sitä nyt keksisikään, pariin ;)

Vierailija
39/64 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo, ja vieläpä huono

Mikään ei estä "duunaria" olemasta sivistynyt, lukenut, pöyätavat hallitseva, kohtelias, erilaisista asioista (yhteiskunta, politiikka, kulttuurit, taiteet, ruoka) kiinnostunut ja niihin perehtynyt, toiset ihmiset huomioon ottava, sosiaalisesti lahjakas, komiikasta nauttiva (esim Putous tai joku muu tv-ohjelma, vaikka Simpsonit tai Moderni perhe).

Vai keksiikö joku jonkun syyn, muun kuin henkinen laiskuus tai hyvin pitkälle kehittynyt alemmuuskompleksi, jolloin kaikki pyörii oman surkeuden eli oman minän ympärillä? 

Vierailija
40/64 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi opettaja tapasi aina sanoa "jos opiskelu tai kova työ ei kiinnosta, niin kannattaa panostaa puolison valintaan".

Kyllähän se aika vaivautunutta yleensä on kun eri ympyröistä olevat ihmiset joutuvat seurustelemaan keskenään ja toinen osapuoli joutuu pois omalta mukavuusalueeltaan. Voin luvata että siskosi mihensä kanssa tuntisi olonsa myös hyvin vaivautuneeksi jos viettäisitten teillä perjantain verkkareissa telkkari katsomassa, jalat pöydällä ja mainoskatolla kilpailu siitä että kuka päästää kovimman pierun. Kannattaa kokeilla.

Itse en kyllä sukulaisten kanssa ole koskaan huomannut vaivautumista, vaikka tyyppiä löytyy ihan laidasta laitaan. Sukulaisten kanssa löytyy aina niitä yhteisiäkin juttuja joista voi puhua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kuusi