Miksi et ota e-laskuja käyttöön?
Postin facebookissa ihmiset itkee laskuista, kun tulevat myöhässä. Näistä laskuista lähes kaikki on sellaisia, jotka näkisi verkkopalvelun kautta tai saisi e-laskuna. Onko tämä joidenkin uusavuttomien vanhanaikaisten ihmisten periaate? Vai mikä on sinun paskavammaisin tekosyysi, ettet käytä e-laskuja? Osa itkijöistä on aika nuorehkojakin, jotka taatusti osaavat käyttää tietokonetta. Miksi tehdä elämästään vaikeeta? En ole postilla saanut enää laskuja vuosikausiin.
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko e-laskujen käyttäjillä joku narsistisuushäiriö kovinkin yleinen?
Tuntuu niin ylitsepääsemättömältä, että joku toinen ihminen voi toimia eri tavalla kuin he ja tykätä paperilaskusta.
Suosittele e-laskua -> olet narsisti. Ei helv teidän kanssa
Ota ne e-lasit päästä ja lue uudestaan, miten AP "suosittelee" sitä e-laskua.
Vierailija kirjoitti:
sähkö kirjoitti:
Kun internet yhteys katkeaa niin et saa maksettua e laskujasi niin mitä silloin teet kun mobiilireititin tarvitsee sähköä niin yhteys katkeaa internetiin kun ei ole sähköä.
Miten niitä paperilaskujakaan maksaa, jos ei ole sähköä?
Esim pankin maksukuorella, ainakin Dansken kuoret kulkevat postissa. Myös pankin konttorissa voi käydä maksamassa kassalla, tosin on aika kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle tulee kaikki mahdollinen e-laskuina. Hieman ihmettelen joitakin vastauksia. Nehän saa jokaisen tulostettua. Ne voi kaikki laittaa siten, että hyväksytään ennen maksua. Eikä minulle tule yhtään sellaista laskua, mistä en saisi tarkistettua, mitä veloitetaan. Vasta oli puhelinlasku vähän normia isompi ja sitä aikani ihmeteltyä latasin laskun kuvan. Sieltä se syy löytyi: Eräs markkinointiosasto veloitti palvelumaksun, kun tein tarjouspyynnön ja soitin sinne. Ei tarvinnut odottaa paperilaskua tämän selvittääkseni. Minkä yrityksen laskuja ei muka pysty katsomaan ennen maksamista? Nekin laskut, mitkä menee automaattisesti, pystyy tarkistamaan ennen maksua ja niistäkin saan ilmoituksen sähköpostiin, että tämä nyt menee, kun olen niin valinnut.
Ja kaikilla on tulostin eiks niin?
Edullisimmat tulostimet maksaa n. 50e. Paperilaskuihin saa upotettua tulostimen käyttöaikana monin verroin enemmän.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle tulee kaikki mahdollinen e-laskuina. Hieman ihmettelen joitakin vastauksia. Nehän saa jokaisen tulostettua. Ne voi kaikki laittaa siten, että hyväksytään ennen maksua. Eikä minulle tule yhtään sellaista laskua, mistä en saisi tarkistettua, mitä veloitetaan. Vasta oli puhelinlasku vähän normia isompi ja sitä aikani ihmeteltyä latasin laskun kuvan. Sieltä se syy löytyi: Eräs markkinointiosasto veloitti palvelumaksun, kun tein tarjouspyynnön ja soitin sinne. Ei tarvinnut odottaa paperilaskua tämän selvittääkseni. Minkä yrityksen laskuja ei muka pysty katsomaan ennen maksamista? Nekin laskut, mitkä menee automaattisesti, pystyy tarkistamaan ennen maksua ja niistäkin saan ilmoituksen sähköpostiin, että tämä nyt menee, kun olen niin valinnut.
Edullisimmat tulostimet maksaa n. 50e. Paperilaskuihin saa upotettua tulostimen käyttöaikana monin verroin enemmän.
eri
Turhaa roinaa asuntoon, jos tulostimella ei ole muuta käyttöä. Musteet ei mitään halpoja ole.
Paperilasku sopii toisille, that’s it.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sähkö kirjoitti:
Kun internet yhteys katkeaa niin et saa maksettua e laskujasi niin mitä silloin teet kun mobiilireititin tarvitsee sähköä niin yhteys katkeaa internetiin kun ei ole sähköä.
Miten niitä paperilaskujakaan maksaa, jos ei ole sähköä?
Esim pankin maksukuorella, ainakin Dansken kuoret kulkevat postissa. Myös pankin konttorissa voi käydä maksamassa kassalla, tosin on aika kallista.
Luuletko, että siellä pankkineidit kirjoittelee käsin tilisiirtoja, jos koko maa on pimeänä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan päättää miltä tililtä maksan.
E-laskussa voi valita maksutilin. Itse maksan laskut heti pois, kun ne nettipankkiin tulevat. Laskuja varten on aina rahaa erillisellä tilillä.
Siis haluan päättää laskun tultua jo, että miltä (ja kenen) tililtä maksan. Voi olla aivan täysin eri pankin tilikin. Eikö nuo kuitenkin aina tule oletuksena samaan paikkaan?
Kyllä, oletuksena tulevat samaan paikkaan. Mutta sinä voit ihan itse päättää, maksatko sen siltä tililtä vai virtuaaliviivakoodin avulla joltain muulta tililtä.
Vierailija kirjoitti:
Hämmentävän uusavuttomia ihmisiä linjoilla. Aihe vapaalla osataan roikkua ja Facebookissa valittaa, mutta e-lasku on pelottava mysteeri ja uhka.
Etädiagnosointia esiintyy näemmä myös.
Haluan paperilaskut, jotta pysyn kärryillä mitä laskuja on tullut ja maksan ne sopivalla hetkellä.
Olen yksinhuoltaja ja olen miettinyt mistä lähiomaiset näkevät laskuni ja rahatilanteeni jos vaikka joudun sairaalaan tai kuolen.
Toki voisin antaa tunnukset ja olen ne kaapin reunaan joskus lapulle kirjoittamatkin, mutta paperilaskut huomaa helpommin.
Osa laskuistani eli esim lainamaksut ja vastikkeet menevät suoraan tililtä. Myös puhelinlaskut on automaattisesti maksussa, mutta isommat haluan kerätä ja suunnitella milloin ne maksan.
E-laskut ja sähköinen maksuliikenne on muutenkin näppärä asia.
Kun eläkerahat tulee automaattisesti tilille ja e-laskut hoitavat maksupuolen automaattisesti ihminen voi vaikka kuolla ja kaikki jatkuu automaattisesti vuosia ilman, että ketään kiinnostaa.
Sitten hormeja tarkastava huoltomies löytää keittiön lattialta muumioituneen mummon tai papan.
Minulle tuli juuri e-lasku yli vuoden takaisesta veloitusjaksosta. Asiakaspalveluun ei päässyt puhelimella ja sähköpostiin ei vastattu lainkaan. Jouduin itse tekemään selvitystyön ja toimittamaan niille skannattuja tositteita maksusta, jonka he olisivat voineet tarkistaa itse järjestelmistään. Lasku oli maksettu vuosi sitten täysin oikeilla tili- ja viitenumeroilla. Muutaman päivän sisällä tuli kyllä hyvityslasku e-laskuna, mutta koskaan ei mitään selvitystä tästä huijausyrityksestä. Eikä tietenkään kukaan joudu vastuuseen ja aina voi sanoa, että kyseessä oli "järjestelmävirhe", vaikka teko olisi tahallinen. On rikollisuus tehty helpoksi ja riskittömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eri
Turhaa roinaa asuntoon, jos tulostimella ei ole muuta käyttöä. Musteet ei mitään halpoja ole.
Paperilasku sopii toisille, that’s it.
Ei ne sovi kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuli juuri e-lasku yli vuoden takaisesta veloitusjaksosta. Asiakaspalveluun ei päässyt puhelimella ja sähköpostiin ei vastattu lainkaan. Jouduin itse tekemään selvitystyön ja toimittamaan niille skannattuja tositteita maksusta, jonka he olisivat voineet tarkistaa itse järjestelmistään. Lasku oli maksettu vuosi sitten täysin oikeilla tili- ja viitenumeroilla. Muutaman päivän sisällä tuli kyllä hyvityslasku e-laskuna, mutta koskaan ei mitään selvitystä tästä huijausyrityksestä. Eikä tietenkään kukaan joudu vastuuseen ja aina voi sanoa, että kyseessä oli "järjestelmävirhe", vaikka teko olisi tahallinen. On rikollisuus tehty helpoksi ja riskittömäksi.
Se on kyllä kätevää että virheellisen paperilaskun lähettäminen on fyysisesti mahdotonta.
Otan kirjepostina kaiken niin kauan kuin mahdollista. Maksan paperilaskulisää pariin paikkaan. Olen Postin palkkalistoilla joten tuen omaa työtäni.
Vierailija kirjoitti:
E-laskut ja sähköinen maksuliikenne on muutenkin näppärä asia.
Kun eläkerahat tulee automaattisesti tilille ja e-laskut hoitavat maksupuolen automaattisesti ihminen voi vaikka kuolla ja kaikki jatkuu automaattisesti vuosia ilman, että ketään kiinnostaa.
Sitten hormeja tarkastava huoltomies löytää keittiön lattialta muumioituneen mummon tai papan.
https://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/69-000-euron-yllatyslasku-aiheutti-h…