Miksi et ota e-laskuja käyttöön?
Postin facebookissa ihmiset itkee laskuista, kun tulevat myöhässä. Näistä laskuista lähes kaikki on sellaisia, jotka näkisi verkkopalvelun kautta tai saisi e-laskuna. Onko tämä joidenkin uusavuttomien vanhanaikaisten ihmisten periaate? Vai mikä on sinun paskavammaisin tekosyysi, ettet käytä e-laskuja? Osa itkijöistä on aika nuorehkojakin, jotka taatusti osaavat käyttää tietokonetta. Miksi tehdä elämästään vaikeeta? En ole postilla saanut enää laskuja vuosikausiin.
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Maksan laskuja välillä minun, välillä miehen tililtä. Meillä ei ole, eikä tule yhteistä tiliä. En aivan kaikista laskuista ole etukäteen varma kummalta tililtä maksan
Miten se liittyy ap:n kysymykseen?
No helvettiäkö se sinun persettä kaivaa, miten minä tai joku muu laskunsa hoitaa?? Sulleko ne pitäis lähettää hoidettavaksi, kun olet niin paljon parempi ihminen??
Vierailija kirjoitti:
sähkö kirjoitti:
Kun internet yhteys katkeaa niin et saa maksettua e laskujasi niin mitä silloin teet kun mobiilireititin tarvitsee sähköä niin yhteys katkeaa internetiin kun ei ole sähköä.
Miten niitä paperilaskujakaan maksaa, jos ei ole sähköä?
No olisko vaikka puhelimen mobiilipankki? 🤭 Ootko ikinä kuullut?
Haluan tuhota maapallon, siksi. Paperilaskuilla se tavoite on hieman lähempänä.
Vierailija kirjoitti:
Haluan päättää miltä tililtä maksan.
E-laskussa voi valita maksutilin. Itse maksan laskut heti pois, kun ne nettipankkiin tulevat. Laskuja varten on aina rahaa erillisellä tilillä.
Meillä on erilliset tilit miehen kanssa. Jos laskut tulisi vain toiselle e-laskuina, miten ne saisi kätevästi jaettua sulle-mulle?
Vierailija kirjoitti:
E-laskuja ei tarvitse laittaa maksuun ilman hyväksymistä. Minulle tulee kaikki laskut e-laskuina (jotka saa), mutta vain autolaina menee suoraan tililtä. Muut käyn tarkistamassa ja hyväksymässä. Samalla tavalla nekin voi siis tarkistaa kuin paperilaskut. Samoin niiden tiedot voi ottaa ylös ja maksattaa vaikka sillä miehellä, jos niin haluaa. Silloin laskun vain hylkää, eikä maksa omalta tililtä. Ei se e-lasku tarkoita, että rahat vain katoaa tililtä. Se tarkoittaa, että laskun tiedot tulee suoraan verkkopankkiin, eikä niitä tarvi sinne erikseen viedä.
"Tiedot voi ottaa ylös ja maksattaa vaikka sillä miehellä" ei kuulosta ihan kätsyltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sähkö kirjoitti:
Kun internet yhteys katkeaa niin et saa maksettua e laskujasi niin mitä silloin teet kun mobiilireititin tarvitsee sähköä niin yhteys katkeaa internetiin kun ei ole sähköä.
Ja niitä e-laskuja ei voi hoitaa puhelimella, koska...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksan laskuja välillä minun, välillä miehen tililtä. Meillä ei ole, eikä tule yhteistä tiliä. En aivan kaikista laskuista ole etukäteen varma kummalta tililtä maksan
Siinähän se luki viimeisellä rivillä. E-laskua ei voi tarvittaessa siirtää toisen tililtä maksettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paperiset laskut siksi, että tykkään tehdä kansion joka vuoden laskuista. Erittelen erikseen autoon, kotiin, elämiseen liittyvät kulut jne. Ihan niinkuin erikseen on mun ja miehen työkansiot, palkkakuitteineen yms. Tykkään tällaisesta.
Ainoastaan kuntosalimaksu tulee verkkopankkiin e-laskuna ja opintolainanlyhennys lähtee tililtä suoraveloituksena.
Sitten vuosien päästä, kun hävität papereita, ihmettelet itsekin miksi niitä piti säilöä. Hauskoja muistoja tietysti, että ja tuokin maksoi silloin näin vähän ja olipas hassu fontti siihen aikaan.
Missä olen maininnut säilyttäväni vuosia papereita?
Säilytän toki niitä, mitä koen tärkeäksi säilyttää, en kaikkia mahdollisia laskuja.
Ihmeellistä miten teitä paria risoo mun tapani. Hoitakaa vaan omaa elämäänne just niinku parhaaks näette, ei tartte muiden tekoja arvostella ja ihmetellä.
Helpottaako jos kerron, että hävitin kesällä viimeisen 15 vuoden tiliotteet, laskut ja muut turhat paperit? Näin jälkikäteen niiden säilyttäminen tuntuu todella typerältä, kun kaikki tarpeellinen mahtuu yhteen mappiin. Mutta jatka toki, jos pidät sitä hyödyllisenä.
Onneksemme laskuttajat yhä enenevässä määrin rankaisevat näitä paperiaikaan unohtuneita useiden eurojen laskutuslisällä ;)
Vierailija kirjoitti:
Meillä on erilliset tilit miehen kanssa. Jos laskut tulisi vain toiselle e-laskuina, miten ne saisi kätevästi jaettua sulle-mulle?
Siten että se joka laskun pääsääntöisesti maksaa on se jolle se tulee. Ja jos tarvii muuttaa niin sitten laitetaan vaikka se virtuaaliviivakoodi toiselle jolloin hän voi maksaa sen omasta nettipankistaan.
Kaikkea ei valitettavasti saa e-laskuna.
Onhan tuo paperilaskujen kanssa söhlääminen ihan naurettavaa ja aatamin aikaista ja luontoa kuluttavaa.
Uusavuttomille paperilaskut on pop.
Ihme perusteluita sille, että haluaa tehdä elämänsä vaikeaksi:
- laskun ehtii tarkistamaan, vaikka se menisi tililtä automaattisesti
- jos ei ole älypuhelinta, tietokonetta, verkkopankkia voi käyttää vaikka kirjastossa. Ja miten ihmeessä maksatte niitä paperilaskuja? Kävelette pankin tiskille?
- maksetut e-laskut pysyvät tallessa verkkopankissa. Ei tarvitse mapittaa tai säilöä kaapissa
- laskut tulevat maksetuksi pitemmällä lomallakin esim kesälomalla
- vanhuksenkin raha-asiat hoituvat ajallaan elaskulla
- kaikki laskuni tulevat e-laskuna, tarkistan kaikki, enkä ole saanut yhtään virheellistä laskua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sähkö kirjoitti:
Ja sillä ei voi vahvistaa e-laskuja? :'D
Mulle tulee rahaa epäsäännöllisesti, joten en tiedä koska pystyn maksaa laskut, joten en voi e-laskuja etukäteen vahvistaa ja kun ne jättää vahvistamatta, nettipankki herjaa niistä joka käynnillä. Pieni juttu, mutta siksi en halua verkkolaskuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinähän se luki viimeisellä rivillä. E-laskua ei voi tarvittaessa siirtää toisen tililtä maksettavaksi.
Minä teen sitten varmaan jotain väärin kun maksan säännöllisesti e-laskuja eri tililtä kuin minne ne ovat tilattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sähkö kirjoitti:
Ja niitä e-laskuja ei voi hoitaa puhelimella, koska...?
No totta kai voi! 😂 Mikä kysymys toi nyt oli? 😬
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan päättää miltä tililtä maksan.
E-laskussa voi valita maksutilin. Itse maksan laskut heti pois, kun ne nettipankkiin tulevat. Laskuja varten on aina rahaa erillisellä tilillä.
Siis haluan päättää laskun tultua jo, että miltä (ja kenen) tililtä maksan. Voi olla aivan täysin eri pankin tilikin. Eikö nuo kuitenkin aina tule oletuksena samaan paikkaan?
Missä olen maininnut säilyttäväni vuosia papereita?
Säilytän toki niitä, mitä koen tärkeäksi säilyttää, en kaikkia mahdollisia laskuja.
Ihmeellistä miten teitä paria risoo mun tapani. Hoitakaa vaan omaa elämäänne just niinku parhaaks näette, ei tartte muiden tekoja arvostella ja ihmetellä.